להופיע מעל המקום הראשון

ע״י | בלוג | אין תגובות

הדירוג במקום הראשון בדף תוצאות החיפוש של גוגל הוא חלום רטוב – הגביע הקדוש של עולם ה-SEO. יחד עם זאת, אם אתם מתנהלים בשוק תחרותי מאוד, כיבוש המקום הראשון עשוי לדרוש מכם השקעה רבה ומאמץ רב.

אין בכך כדי לומר שאתם לא אמורים לבצע את ההשקעה הנדרשת, אך למה להסתפק במקום הראשון אם יש ״קיצור דרך״ שיכול לקחת אתכם אל מעל המקום הראשון?

נשמע קצת מוזר, אבל ודאי כבר הבחנתם באותו מקום ייחודי ובולט שאנחנו מדברים עליו בעוד ועוד תוצאות חיפוש. מה הוא אותו ״מיקום 0״ שאנחנו מדברים עליו? תיבת התקציר של גוגל (Featured Snippet).

באופן מפתיע, המקרה של דפים שזוכים לתיבת התקציר בראש דף החיפוש הראשון, על אף שהם מדורגים בכלל בדף תוצאות החיפוש השני, הוא לא בלתי אפשרי, והוא גם קורה.
יחד עם זאת, מן הסתם, מרבית תיבות התקציר ניתנות לדפים המדורגים בעשרת התוצאות הראשונות. אם אתם מדורגים למשל במקום 5 או 7 בדף תוצאות החיפוש, תיבת תקציר כזאת יכולה להעניק לכם דחיפה חזקה בביצועי החיפוש האורגני של אתרכם.

הזכייה בתיבת תקציר בראש דף תוצאות החיפוש, קשורה פחות במדדי קישורים ויותר באיכות התוכן, כך שאם אתם סובלים מעמדה נחותה בזירת איכות הקישורים באתר שלכם, תיבת התקציר יכולה להיות הפתרון האולטימטיבי עבורכם.

מהי תיבת תקציר?

תיבת תקציר, או בשמה הלועזי Featured Snippet, היא תיבת טקסט המופיעה בראש דף תוצאות החיפוש הראשון, מעל תוצאת החיפוש הראשונה (ומכאן הביטוי “מיקום 0”). התיבה כוללת את הקישור ואת כותרת הדף, בליווי תקציר תוכן הדף, ומטרתה היא לענות על שאילתת החיפוש של המשתמש. נכון להיום, תיבות התקציר של גוגל מופיעות ב-9.1968% מכלל שאילתות החיפוש בגוגל.

הדרך בה עובד המנגנון, על פי גוגל, מבוססת על זיהוי מבוסס תכנות, של דפים המספקים תשובה לשאלתו של המשתמש, והצגת תוצאה ראשית בתוך תיבת תקציר בדף תוצאות החיפוש. מטרתה של תיבת התקציר היא למשוך את תשומת ליבו של המשתמש, ואתרים רבים מזהים עלייה חדה במספר הכניסות (CTR – Click Through Rate) לדפים שזכו לתיבת תקציר כזאת.

דוגמאות לתיבת תקציר

גוגל עושה שימוש במספר גרסאות של תיבות תקציר, ובמרכזם שלוש הבאות:

1. גרסת הפסקה (Paragraph) היא הגרסה הנפוצה והשכיחה ביותר:

2. גרסת הרשימה היא גרסה המיועדת לשאילתות תהליכיות, סביב נושאים הכרוכים בסדרה של צעדים להשלמת משימה. שימו לב שהדוגמא להלן, כוללת לצידה גם תמונה:

3. גרסת הטבלה, כשמה כן היא, מיועדת להציג טבלת נתונים וכדי ליהנות מתיבת תקציר בגרסה זו, ההימור הבטוח ביותר עבורכם יהיה בניית טבלה בדף האתר שלכם, באמצעות תגית <table>:

אז כיצד תוכלו לכבוש את המיקום החלומי הזה בדף תוצאות החיפוש? להלן שלושת השלבים

1. הבנת ההזדמנות עבור האתר שלכם

כשמדובר בתיבות תקציר, לא כל השווקים שווים. אם אתם מנהלים עסק מקומי, ניצול נכון יותר של המשאבים שלכם יהיה סביב השגת דירוג גבוה בתוצאות המפות של גוגל, שכן תיבות התקציר אינן מופיעות בדפי תוצאות המציגים תוצאות מקומיות (Local Search).

מהצד השני, אם אתם פועלים בשוק שבו קיים צורך לתשובות ברורות סביב שאלות תדירות, אם בתעשייה שלכם ישנו שימוש במונחים מקצועיים הדורשים הסבר, ו/או יש לכם מידע שניתן להציג אותו בצורת טבלה, תיבות תקציר יכולות להוות הזדמנות נהדרת עבורכם.

במחקר שנערך על ידי חברת Stat, נבחנו 92,000 שאילתות חיפוש שהחזירו תיבות תקציר, ומכאן נגזרה רשימת סוגי ביטויים שמחזירים תיבות תקציר בתדירות הגבוהה ביותר:

  • פיננסיים
  • מתמטיים
  • ביטויי זמן
  • תהליכיים
  • ביטויי סטטוס/ מצב
  • ביטויי דרישות (Requirements)
  • ביטויי בריאות
  • ביטויי תהליכי עשה זאת בעצמך

וסוגי ביטויים שמחזירים תיבות תקציר בתדירות הנמוכה ביותר:

  • ביטויים מקומיים
  • ביטויי מידע/ עזרה
  • ביטויים עובדתיים
  • ביטויי קניות
  • ביטויי תמונות ווידאו

במחקר עוקב שנערך על ידי אותה חברה כעבור 6 חודשים, נמצא כי קטגוריית ביטויים אחת עברה מאגף הביטויים שנדיר כי יחזירו תיבת תקציר, לאגף הביטויים שסביר שיחזירו תיבה כזאת, והיא קטגוריית הביטויים הסובייקטיביים (כדוגמת “חוות דעת”, “הכי טוב” וכדומה).

על אף שאתם עשויים להרגיש דחף לקפוץ ולבצע מחקר ביטויי מפתח סביב ביטויים מוטי-שאלה, כדאי תחילה לבחון האם האתר שלכם כבר נהנה מתיבות תקציר מבלי שידעתם על כך. כדאי לזכור כי, עצם העובדה שכיום אתם נהנים מתיבת תקציר, אינה אומרת שתיהנו ממנה גם בעוד שבוע, ועליכם לעקוב באופן רציף אחרי מצב הדירוג שלכם במיקום 0.

בנוסף לכך, בחינת נתוני CTR בקונסולת החיפוש של גוגל (Google Search Console) אל מול הביטויים שסביבם יש לכם תיבות תקציר, תסייע לכם בהערכת ההזדמנות העומדת בפניכם, במיוחד אם יש באפשרותכם להשוות את נתוני ה-CTR בתקופה בה נהניתם מתיבת תקציר, אל מול תקופה שלא נהניתם מתיבה כזאת.

אם אינכם נהנים מתיבת תקציר, תוכלו לבחון את הביטויים סביבם נהנים המתחרים שלכם מתיבת כזאת, על מנת ליצור לעצמכם רשימת ביטויים בהם כדאי יהיה לכם להתמקד. באפשרותכם להיעזר בכלים ייעודיים, שיסייעו לכם לגלות את הביטויים הספציפיים שנהנים מתיבת תקציר. SEMrush היא דוגמא נהדרת לכלי כזה, והיא אפקטיבית גם בבחינת ביטויים של המתחרים.

כהתחלה, פנו לתיבת Positions בכלי Organic Research:

כעת, תוכלו לסנן את הביטויים באמצעות מסננים מתקדמים, בצורה הבאה:

Include > SERP Features > Featured Snippets
או שתוכלו פשוט ללחוץ על הקישור Featured Snippets בתיבת הכלים בצד ימין של הדף:

כלי מצויין נוסף לניתוח תיבות תקציר הוא Stat Search Analytics.

תחילה, יהיה עליכם להכין רשימת ביטויים שאותה תצטרכו להעלות למערכת של Stat. לאחר שיהיו בידי המערכת הביטויים שאחריהם אתם עוקבים, תוכלו לקבל רשימה של אותם ביטויים המייצרים תיבות תקציר, אותם תתייג המערכת כביטויים מסוג Answer.

באמצעות Stat, תוכלו לסנן את הביטויים הללו, ולהתמקד באלו שבהם אתם מדורגים בין 10 התוצאות הראשונות, וכן תוכלו לסמן ביטויים שאחריהם תרצו לעקוב.

SearchMetrics Suite הוא כלי נוסף למעקב אחרי ביטויי תיבות תקציר, המציג את אותם ביטויים כביטויים מסוג Direct Answers כפי שתוכלו לראות בדוגמא הבאה של תכנים מאתר הניו יורק טיימס:

2. מציאת ביטויים נבחרים כמועמדים מצויינים לתיבת תקציר

כעת, לאחר שעומדת לרשותנו הבנה טובה יותר סביב סוגי הביטויים שמייצרים תיבות תקציר, אפשר להמשיך ולהכיר הזדמנויות נוספות. מציאת ביטויים נבחרים שיכולים להוות מועמדים מצויינים להחזרת תיבת תקציר, הוא תהליך שמסתכם בסופו של דבר, במחקר ביטויי המפתח המוכר והטוב. בזמן שאתם מבצעים את מחקר ביטויי המפתח שלכם, הנה מספר דברים שכדאי לשים אליהם לב:

  • ביטויים בעלי נפח חיפוש גבוה, זוכים לתיבת תקציר בתדירות גבוהה יותר
  • שאילתות חיפוש ארוכות יותר, הכוללות 6 או יותר מילים, נוטות להחזיר תיבות תקציר
  • מכיוון שמטרתן הראשונית של תיבות תקציר היא לענות על שאלות, שאילתות הכוללות ביטויי שאלה מובהקים כדוגמת מי, מה, איך, איפה או מתי, יחזירו בדרך כלל תיבות תקציר. בהקשר זה, לא כדאי להשקיע מאמץ בביטויים שהשאלה רק משתמעת מהם, כדוגמת “האם”, “סיבה”, “עלויות”, כמו גם ביטויי פעולה כדוגמת “להפוך ל…”, “לעשות”, “להשיג”, “לגבש” או “לבשל”.

שאלות משתמעות כוללות גם חיפושים סביב ביטויים. כך למשל, “שיווק באינטרנט”, שאילתה שבאמצעותה מבקש המשתמש להבין את משמעות הביטוי באמצעות השאלה המשתמעת “מה זה שיווק באינטרנט”. שאילתות סביב שאלות כלליות מחזירות בדרך כלל תיבות תקציר בגרסת פיסקה.

‘אנשים מתעניינים גם ב…’

במיוחד אם אתם מחפשים באמצעות שאלות כלליות, תוכלו למצוא ביטויים נוספים שמחזירים תיבות תקציר בתיבת ה’אנשים מתעניינים גם ב…’ בדף תוצאות החיפוש. בדוגמא שלהלן, חיפוש סביב email marketing מחזיר תיבת תקציר בשילוב רשימה של ביטויי חיפוש רלוונטיים/ קשורים בתיבת ה’אנשים מתעניינים גם ב…’ ובכלל זה ‘What is an email campaign?’

לחיצה על ההצעה ‘What is an email campaign?’ תחזיר שוב תיבת תקציר העונה לשאלה:


Answerthepublic.com

כדי לקבל רשימה של שאלות הנשאלות סביב נושא מסויים, תוכלו להשתמש בכלי אפקטיבי מאוד שנקרא Answerthepublic.com. להלן תוכלו לראות את כל השאלות הנשאלות סביב הביטוי “בישול ירקות”:

בהמשך לכך, נוכל לצלול אל קטגוריות השאלות השונות, על פי מילת השאלה הראשית:

ואכן, ביטוי הזנב הארוך how to cook vegetables in a slow cooker, החזיר תיבת תקציר מסוג רשימה:

רשימה של שאילתות המנוסחות בצורת שאלה, תוכלו להשיג גם בכלי Moz Keyword Explorer. בדף זה, גשו ללשונית הצעות לביטויים (Keyword Suggestions), ובחרו באפשרות are questions בדרופליסט Display keyword suggestions that. תוכלו להשיג רשימה דומה של שאילתות שאלות בכלי Keyword Finder של Rank Ranger. בדף זה הקליקו על Questions תחת Quick Filters.

אם יש בידיכם חשבון Stat, תוכלו לייצר את רשימת השאלות מאתר Answer the Public ולהעלות אותם לחשבון Stat כדי ליצור תהליך אוטומטי שבאמצעותו תגלו מי מהשאלות מחזירות תיבות תקציר.

3. הגדלת הפוטנציאל לבחירת הדף שלכם לטובת תיבת תקציר

בין שאנחנו בונים את הדף מאפס ובין שאנחנו עורכים מקצה שיפורים לדף קיים, על מנת להגדיל את הסיכויים שהדף ייבחר לטובת תיבת תקציר בדף תוצאות החיפוש של גוגל, עלינו לאמץ ראייה רחבה הכוללת:

  • תוכן העונה בצורה ברורה על השאלה
  • קוד נקי ושימוש בתגיות שגוגל יכול להבין בקלות
  • סממנים לחוויית משתמש חיובית

ככלל, תוכלו להגדיל את הסיכויים לזכות בתיבת תקציר, אם תיישמו את המודל הארגוני לתוכן, כפי שמפורט להלן:

  • תחילה, בדף שלכם, חזרו בצורה ברורה ומודגשת על השאלה שנכללת או משתמעת מהשאילתה
  • ספקו תשובה קצרה, ישירה וברורה, מייד אחרי השאלה
  • לאחר מכן, ספקו מידע נוסף לרבות נתונים נוספים ותמונות, על מנת לענות על השאלה בצורה המקיפה והמפורטת ביותר

דרך אפקטיבית להבנות את התוכן שלכם בהקשר זה, היא באמצעות מה שנקרא על ידי עיתונאים “הפירמידה ההפוכה”. על פי מודל זה, הדף שלכם מתחיל במידע החשוב ביותר שעונה על השאלה, לאחר מכן מתקדם למידע מפורט יותר ולבסוף מסכם עם מבט רחב יותר של הנושא, אפשרי גם באמצעות ניתוח מקרה (Case Study) או דוגמא. האופן בו אתם עורכים את קוד ה-HTML בדף, יכול להשפיע גם הוא בצורה משמעותית על התוצאה, ובהיבט זה, אלו הן ההמלצות המרכזיות:

  • שלבו את שאילתת החיפוש, או גרסה כמה שיותר קרובה לה, ככותרת הדף. המשמעות היא הצבת השאילתה בין תגיות H1, H2 וכן הלאה.
  • ספקו תשובה תמציתית לשאלה במסגרת פיסקה אחת בודדת של לא יותר מ 40-55 מילים, ותייגו את הפיסקה באמצעות תגית.
  • מקמו את הפיסקה מייד לאחר כותרת השאלה

במידה והשאילתה עוסקת בתיאור של תהליך כלשהו, זה יכול מאוד להועיל לו תשלבו את המידע באמצעות תגיות <li> כדאי להשתמש גם בתגית <ol> ליצירת טבלה ממוספרת, או בתגית <ul> ליצירת רשימת נקודות, אם כך נכון יותר.

סידור התוכן בפורמט של שאלות ותשובות, בו תשובה עוקבת לשאלה לאורך הדף, יכול גם הוא לסייע לגוגל לבחור תשובה תמציתית לטובת תיבת תקציר.

לבסוף, אם המטרה שלכם היא לזכות בתיבת תקציר מסוג טבלה, מומלץ להשתמש בתגית HTML מסוג <table> על פני בניית הטבלה באמצעות CSS.

עבור דפי אתר קיימים, אנחנו רוצים לבדוק את ביצועי הדף בגוגל אנליטיקס (שיעור נטישה, זמן שהות ממוצע בדף, מספר הדפים שזכו לביקור וכן הלאה). אם המדדים עבור הדף נמוכים יותר מממוצע האתר, המשמעות היא כי הדף אינו עונה על צרכי המבקרים באתר. מאחר ומטרתה העליונה של גוגל היא לספק למשתמשים שלה את חוויית החיפוש ואת תוצאות החיפוש הטובות ביותר, ביצועים נמוכים של הדף יקשו עליו להיבחר על ידי גוגל לטובת תיבת תקציר, ויותר מכך, לשמור על מעמדו כתיבת תקציר, אם זו כבר ניתנה לו. את ביצועי הדף תגלה גוגל לא באמצעות ריגול אחרי נתוני האנליטיקס שלו, אלא על ידי נתוני זמני הבהייה ומספר ההקלקות בדף תוצאות החיפוש.

מאחר והסיבה המרכזית שלכם לקבלת דירוג גבוה בגוגל נעוצה במשיכת לקוחות חדשים ולידים, מעבר להבניית ותיוג התוכן שלכם בצורה הטכנית הנכונה, חשוב יותר שתדאגו לכך שהדף שלכם יהיה הדף שעונה על השאלה בצורה הטובה ביותר. תוכן מעולה זוכה לתגמול לא רק מכיוונה של גוגל, אלא גם ובעיקר מכיוונם של לקוחות קיימים וחדשים.

--------------------------------------------------->