בניית נוכחות אונליין – התשתית הפונקציונלית

מספר המשתמשים ברשת האינטרנט העולמית נושק ל-4 מיליארד נכון ליוני 2017, מתוכם כ-1.8 מיליארד משתמשים, ביצעו לפחות עסקת רכישה אחת אונליין.

בבניית הנוכחות שלכם ברשת, אתם לא צריכים להגיע לכל 4 המיליארדים, אבל אתם בהחלט רוצים להגיע כמה שיותר רחוק מול קהל היעד שלכם, ולעשות את זה כמה שיותר נכון ואפקטיבי, כדי שתוכלו למצות את הפוטנציאל העסקי שמציעה לכם רשת האינטרנט בעידן החדש.

הצעד הראשון בבניית הנוכחות שלכם אונליין הוא בניית אתר אינטרנט, אך בניגוד לתפיסתם של בעלי עסקים רבים, זהו רק הצעד הראשון ואחריו יש עוד שורה של צעדים שעליכם לעשות, כדי לשמר ולהרחיב את נוכחותכם ברשת.

נוכחות אונליין הוא מונח שאולי נשמע ערטילאי, אך בפועל מדובר בפרקטיקה יישומית שעל כל עסק להוציא אל הפועל, על מנת להשיג את ההצלחה המצופה מפעילותו באינטרנט. נוכחות זו מתחילה בשלב המיתוג, בו עליכם להגדיר את הדמות המקוונת שלכם כפי שהיא תוצג בפני ותזוהה על ידי קהל היעד שלכם, וזאת באמצעות עיצוב, צבעים, שפה, תוכן, מסרים וכן הלאה.

בשלב הבא, עליכם ליצור את התשתית הפונקציונלית הבסיסית שעליה תושתת הנוכחות המקוונת שלכם, ובתשתית הזאת בדיוק נעסוק בשורות הבאות. לבסוף עליכם לבנות את הנוכחות השיווקית שלכם, שכוללת את פעילות התוכן והשיווק ברשתות החברתיות, בבלוגים, בשמות הדומיין שלכם וכן הלאה.

בניית נוכחות אונליין – השלב הפונקציונלי

בשלב הפונקציונלי, עליכם לעבור 6 שלבים מרכזיים ליצירת התשתית הנדרשת, שאותה תוכלו להרחיב לאחר מכן לערוצי אונליין רבים ומגוונים:

1. אתר עסקי

בימיו הראשונים של האינטרנט, האתרים העסקיים בו היו לא יותר מברושור צבעוני דיגיטלי נעדר אינטראקטיביות משתמש. כיום, מהווה האתר שלכם כמרכז הפיקוד ממנו אתם יוצאים אל כל רחבי האינטרנט, ואליו אתם מושכים את כל הלקוחות הפוטנציאליים. הנה מספר תכונות שתוכלו לשלב באתר שלכם לצורך יצירת התשתית לנוכחות שלכם אונליין:

  • פרסום מוצרים ושירותים
  • חקר לקוחות
  • צ'ט עם מומחים
  • קריאת חוות דעת לקוחות
  • צפייה בסרטוני וידאו
  • קריאת חדשות ומאמרים מקצועיים
  • קנייה ומכירת מוצרים
  • ביצוע תשלומים
  • מעקב אחרי הזמנות

לא כל התכונות הללו חייבות להיות רלוונטיות עבורכם, וישנן עוד תכונות רבות אחרות שתוכלו לשלב מעבר לרשימה בסיסית זו. המטרה היא פשוטה: להפוך את האתר שלכם לפלטפורמת מכירות, שמספקת ללקוחות הפוטנציאליים שלכם את כל מה שהם צריכים ואת חוויית השימוש האידיאלית כדי לרצות לעשות איתכם עסקים וכדי לעשות אותם בפועל.

2. אינדקסים ומדריכים לוקאליים

כאשר אתם מחפשים שירות בקרבת מגוריכם, אתם נכנסים בדרך כלל לגוגל ומזינים את ביטוי החיפוש המתאים ביותר למטרה זו: "מאפייה בירושלים", "מערכות ישיבה בתל אביב", "הובלות בחיפה" וכן הלאה. בדף תוצאות החיפוש, אתם צפויים לקבל תוצאות מאתרים של עסקים מובילים, ולצידן גם תוצאות ממדריכי עסקים לוקאליים.

מדריכים אלה, שהדוגמא הידועה ביותר עבורם היא הדוגמא של "דפי זהב", זוכים לחשיפה גבוהה מאוד בגוגל סביב חיפושים לוקאליים, ומעניקים לכם את ההזדמנות להתברג בעקיפין, בראש תוצאות החיפוש של מנוע החיפוש הגדול בעולם.

היתרון של הרשמה למדריכים אלה, היא היכולת שלהם לרכז את העסקים הרשומים בהם לפי מיקום, מה שמבטיח שתמיד תופיעו מול הלקוחות הפוטנציאליים המתאימים לכם ביותר. במדריך הלוקאלי, תוכלו לפרסם את שמכם, כתובתכם, מספר הטלפון שלכם, כתובת האתר שלכם, כתובת דוא"ל, לוגו העסק, מפת הגעה לעסק ואפילו מידע ראשוני כמו תקציר פעילות העסק, שעות פתיחה וכדומה.

הפרסום במדריכים כרוך לעיתים בעלות שנתית שולית למדי, ולעיתים ניתן בחינם. המטרה שלכם היא לזהות את המדריכים המובילים שמוצגים בראש תוצאות החיפוש של גוגל, ולפרסם בהם את העסק. תוכלו לעשות זאת באמצעות חיפוש עסקים לוקאליים במגוון תחומים, וזיהוי המדריכים הבולטים ביותר שעולים ראשונים בתוצאות החיפוש. דפי זהב ו-144 של בזק יכולים להיות התחלה מצוינת עבורכם.

3. אתרי ביקורות וחוות דעת

בדומה למדריכים עסקיים, ישנם גם אתרים שמרכזים בתוכם ביקורות וחוות דעת של לקוחות על עסקים שאיתם עבדו. ייחודם של אתרים אלה, ביכולת שלהם לפקח על הביקורות, לוודא את האותנטיות שלהן וליצור מסה קריטית של ביקורות שיכולות לתת תמונה טובה עליכם, לכל מי שבודק אתכם באתרים אלה.

הרשמה באתרים אלה, תאפשר ללקוחות שלכם להוסיף ביקורות וחוות דעת עליכם, ואם אתם מאמינים בעצמכם, אין לכם ממה לחשוש לגבי ביקורות רעות. תנו ללקוחות שלכם לעבוד עבורכם, לספר עליכם ולאפשר ללקוחות פוטנציאליים נוספים להכיר אתכם ולתת בכם את האמון הנדרש כדי להתחיל לעבוד איתכם.

4. אתרי רשתות חברתיות

בתחילת דרכן, שימשו הרשתות החברתיות כדי לחבר בין אינדיבידואלים ברחבי העולם, אלא שכיום התגלגלו הרשתות בדרכן, והפכו למקומות הטובים ביותר לעשות בהם ביזנס אונליין. בהקשר זה, ראוי לציין שכאנשים פרטיים אתם אולי משתמשים ברשת אחת בלבד, כנראה פייסבוק, אך כעסק עליכם להיות נוכחים בכמה שיותר רשתות רלוונטיות, ובפרט: פייסבוק, אינסטגרם, טוויטר, לינקדאין וגוגל+.

בכל אחת מהרשתות, פתחו חשבון וצרו פרופיל לעסק. באמצעות החשבון תוכלו לבצע מגוון רחב של פעולות שיאפשרו לכם להגביר את הנוכחות שלכם אונליין מול קהלי היעד המשתמשים ברשתות אלו:

  • פייסבוק – דף, קבוצה, פרופיל אישי ופרסום בפייסבוק
  • טוויטר – חשבון אישי ועסקי, פרסום בטוויטר, רשימות
  • גוגל+ – קהילה, פרופיל אישי ועסקי
  • לינקדאין – חשבון אישי ועסקי, קבוצה

באמצעות חשבונותיכם ברשתות החברתיות, תוכלו לבצע מגוון פעילויות כדוגמת:

  • פרסום וקידום מכירות
  • איתור לקוחות פוטנציאליים
  • מכירת מוצרים ושירותים אונליין
  • קבלת משוב לקוחות
  • יצירת מועדון לקוחות
  • חשיפה לקהל היעד
  • הכרת שותפים עסקיים ויצירת שותפויות

5. אפליקציות מובייל

ביוני 2016 היו מחוברים לאינטרנט מעל 2 מיליארד מכשירי סמארטפון בכל רחבי העולם. בישראל, מדובר על חדירה של קרוב ל-100% ונתון זה לכשעצמו יכול להצביע על הפוטנציאל שמעמיד לרשותכם עולם המובייל כדי להתחבר עם לקוחות פוטנציאליים בקהל היעד שלכם.

אחת הדרכים למיצוי פוטנציאל המובייל עבור העסק שלכם היא באמצעות בניית אפליקציית מובייל ייעודית, דרכה תוכלו לבצע את הפעולות הבאות:

  • פרסום מיקומכם והכוונת לקוחות
  • מכירת מוצרים ושירותים
  • ניהול צ'ט עם לקוחות
  • קבלת ופרסום ביקורות לקוחות
  • פרסום מידע על מוצרים ושירותים

לאחר שיורידו את האפליקציה שלכם, תוכלו להפיק ערך שיווקי רב מניהול תקשורת רציפה עם לקוחותיכם באמצעות הודעות בדחיפה (Push Notifications), כל עוד אתם עושים זאת בטוב טעם ושום שכל.

לחילופין, תוכלו לפרסם את עצמכם באפליקציות אחרות, שפונות לקהל היעד שלכם. פרסום זה ניתן במסגרת חבילות פרסום בגוגל או בפייסבוק, המנהלות רשתות מדיה רחבות גם בעולם המובייל.

6. גוגל מפות

הרשמתכם לגוגל מפות מבטיחה שבכל חיפוש שיעשה בקרבתכם סביב ביטויי חיפוש הקשורים לפעילותכם, יש לכם סיכוי גבוה מאוד להופיע בתוצאות החיפוש הראשונות. אם יש לכם מאפיה בירושלים, כל אדם שיחפש למשל מאפיית עוגות, בעודו באזור ירושלים, יקבל אתכם בסבירות גבוהה, כאחת מתוצאות החיפוש הראשונות.

במקרים רבים, גוגל יודע לזהות את מיקום העסק שלכם ולהוסיף אתכם עצמאית למפות, אך כדי להבטיח זאת, יהיה עליכם לפתוח את קונסולת ניהול החשבון בגוגל, ולהוסיף את העסק שלכם באופן עצמאי, שם גם תוכלו לפרט יותר על פרטי ההתקשרות, הכתובת וכדומה.

לסיכום

בניית נוכחות אונליין הוא תהליך שנמתח לרוחב האינטרנט וקדימה בזמן. עליכם לפעול בכמה שיותר ערוצי אונליין, ולעשות זאת באופן רציף ושגרתי. בנו את הזהות שלכם, התמקמו אונליין באמצעות התשתית שפירטנו לעיל, והתחילו להרחיב את פעילות השיווק שלכם בכל ערוץ, ולהרחיב את מגוון הערוצים בהם אתם פעילים. לאורך זמן, ההשפעה תהפוך לניכרת, ולנוכחות שלכם לא תהיה ברירה, אלא להיות מתורגמת לעוד הכנסות ועוד לקוחות ועוד ביזנס. 

בפרק הבא והאחרון בסדרה, נראה שלב אחר שלב כיצד תוכלו לבנות את הנוכחות השיווקית על ידי מיקוד ב-8 מהלכים מרכזיים אשר ישתלבו עם מה שהראנו עד כה בשני הפוסטים הראשונים.

נשמח לשמוע את דעתכם