המדריך המלא ליצירת, הטמעת ובדיקת מפת האתר שלכם

מפת אתר הינה כלי חיוני לאתרים מבחינת SEO מכיוון שהיא משמשת כמפת הניווט של אתר האינטרנט שלכם עבור העכביש של גוגל אשר בבואו לסרוק את אתרכם. מפת אתר בפורמט xml ממפה את כל עמודי האתר החשובים ומאפשרת לגוגל להגיע במהירות לכלל העמודים, גם אלו אשר אין דרך אחרת להגיע אליהם (ללא קישור פנימי).

בפוסט זה נסביר מהי מפת אתר xml וכיצד להגדיר אותה נכון כך שתעזור לכם בתהליך קידום האתר. הפוסט יתמקד בפלטפורמה הפופולארית והמומלצת ביותר כיום הלא היא וורדפרס. בהתאם, המדריך יתייחס לשני הפלאגינים המובילים כיום לאופטימיזציה של אתרים ויצירת מפת אתר – Yoast SEO ו- All in One SEO.

אז מהן בכלל XML Sitemaps ואיך הן עוזרות לנו?

אנחנו רוצים שגוגל יסרוק את העמודים החשובים לנו באתר, אך לפעמים דפים מסתיימים ללא קישורים פנימיים המפנים אליהם, מה שהופך אותם לקשים לאיתור. מפת אתר מפרטת את הדפים החשובים של אתר אינטרנט, מוודאה שגוגל יוכל לאתר ולסרוק את כולם, ובכך לעזור לו להבין את מבנה אתר האינטרנט שלנו.

בנוסף, באמצעות מפת האתר אנו מראים לגוגל אילו דפים אנו רוצים שהוא יסרוק ויציג בתוצאות החיפוש ואלו לא.

מפת האתר גם יוצרת היררכיה של עמודי האתר ועוזרת לגוגל להבין מהם העמודים החשובים ביותר באתר. יחד עם זאת היא מציגה בצורה קוהרנטית את תכיפות עדכון התכנים באתר. ככל שאנחנו מעדכנים לעיתים קרובות יותר את התכנים הקיימים באתר ומוסיפים תכנים חדשים, כך נזכה ליותר ביקורים מהעכביש של גוגל ונזכה לקרדיט גדול יותר ממנו.

אילו אתרים צריכים מפת אתרXML?

באופן רשמי, ההנחיות של גוגל טוענות כי מפות האתר מועילות עבור "אתרי אינטרנט גדולים באמת", עבור "אתרי אינטרנט עם ארכיונים גדולים", עבור "אתרי אינטרנט חדשים עם רק כמה קישורים חיצוניים אליו" ו עבור "אתרי אינטרנט אשר משתמשים בתוכן מדיה עשיר".

בעוד אנו מסכימים כי סוגים אלה של אתרי בהחלט יראו תועלת גדולה מהטמעה של מפת אתר מסודרת, הניסיון שלנו מראה כי מפת אתר חשובה לכל סוגי וגדלי האתרים.

איך מייצרים מפת אתר?

ברוב המקרים ניתן להסתמך על התוספים של Yoast SEO ו- All in One SEO שיעשו עבורנו את העבודה. בעוד הראשון מייצר עבורנו מפת אתר באופן אוטומטי (ללא ההגדרות הרצויות, אליהן נתייחס בהמשך), בפלאגין השני יש צורך להפעיל את הפונקציה באופן ידני. מדובר בתהליך פשוט מאוד: נכנסים ללשונית All in One SEO ותחת Features פשוט מפעילים את הריבוע של XML Sitemaps:

אילו דפים צריכים להיות בקובץ מפת האתר?

שאלה חשובה שכל בעל אתר צריך לשאול את עצמו היא איך מחליטים אילו עמודים לכלול במפת האתר? כלל אצבע הוא פשוט לשאול את עצמנו: ״אם גולש מגיע לעמוד הזה, האם הוא העמוד הרלוונטי למה שהוא חיפש? האם קיים בו תוכן שיעזור לגולש למצוא את מה שחיפש? במידה וכן, זה עמוד שאנחנו רוצים לכלול במפת האתר שלנו.

מלכוד התגיות, הקטגוריות וארכיון המחבר

אם נתבונן בפלטפורמה הפופולארית ביותר ברשת לבניית אתרים, הלא היא וורדפרס, נוכל לשים לב לעניין חשוב מאוד שצריך לתת עליו את הדעת והוא נושא עמודי התגיות, הקטגוריות וארכיון המחבר. כברירת מחדל ברוב התוספים, עמודים אלו יצטרפו למפת האתר, ייסרקו על ידי גוגל ויופיעו בתוצאות החיפוש.

האם מדובר בבעיה? לא תמיד אבל לעיתים קרובות כן. למה? כי עמודים אלו מאגדים תכנים קיימים באתר אשר כבר נסרקים על ידי גוגל בקטגורית עמודים או פוסטים. כאשר הם מוצגים שוב תחת תגית מסוימת, עמוד קטגוריה או רשימת פוסטים של כותב מסויים, הדבר מייצג שכפול תוכן וזה משהו שאנחנו ממש לא רוצים.

אז מה עושים? את עמודי התגיות וארכיון המחבר אנחנו ממליצים לא להכליל במפת האתר או לסמן כ-No index ובכך לבקש מגוגל לא לסרוק ולהציג את העמודים הללו. כך נמנע מתוכן משוכפל.

בפלאגין של YOAST נלך למסך Search Appearance ומשם ללשונית Taxonomies. שם נוכל לראות את המלבן של תגיות (post_tag). באותה שורה, תחת השאלה ״Show tags in search results?״ פשוט נבחר באופציה NO. כך בערך זה אמור להיראות:

גם בפלאגין All in ONE SEO מדובר במשימה פשוטה למדי. כל מה שצריך לעשות הוא ללכת ללשונית XML Sitemap בהגדרות הפלאגין ולהוריד את סימון הוי מהריבועים של תגיות (ברוב המקרים שני הריבועים היחידים שצריכים להיות מסומנים הם כמו שמופיע בתמונה):

בפלאגין הזה ישנה גם אפשרות לבחור את תדירות העדכון של מפת האתר ולהשפיע על תכיפות הביקורים של גוגל באתר. מומלץ לא לבצע מניפולציות ולהגדיר את זה בהתאם לקצב שבו תכני האתר נוטים להתעדכן.

בכל הנוגע לקטגוריות, ניתן לעשות בהם שימוש מושכל על ידי הוספת תוכן מקורי ואיכותי לעמודים הללו יחד עם תגיות מטא ייעודיות ובכך להפוך את העמוד לסוג של Hub המקשר לעמודים אחרים. ברוב המקרים נרצה לעשות זאת באתרי סחר, משום שעמוד כזה יהיה בעל סיכויים גבוהים יותר להתברג בתוצאות החיפוש (בניגוד לעמוד עם מוצר ספציפי).

עמוד קטגוריה לדוגמה שעשינו עבור הלקוח ״שרות וציוד״ – עמוד המרכז את כל מפוחי העלים (צילום מסך חלקי) עם טקסט מסודר, כותרות, תגיות מטא ואפילו קישורים פנימיים לעמודי קטגוריה נוספים.

אם אתם לא טורחים לעשות את המתואר לעיל, עדיף לפעול בעניין הקטגוריות בדיוק כפי שהמלצנו בסוגיית התגיות וארכיון המחבר. ביוסט הגדרת הקטגוריות נמצאת באותה לשונית. הגדרות ארכיון המחבר נמצאות בלשונית הצמודה בשם Archives. באול אין וואן מדובר באותו מסך שראינו למעלה. נקודה נוספת לזכותו של All in One היא שארכיון המחבר מבוטל כברירת מחדל ואין צורך לעשות שום דבר נוסף, זאת בניגוד ליוסט אשר מצריך מאיתנו לבטל את הצגת עמודי ארכיון המחבר באופן יזום.

מה לגבי קבצי מדיה כמו תמונות וסרטונים?

בעיה נפוצה אחרת היא סריקתן של תמונות וסרטונים שונים אשר העלנו לאתר. מערכת וורדפרס למעשה מייצרת עמוד ייעודי לכל תמונה או מדיה ששילבנו באתר, גם כשהכוונה שלנו הייתה בסה״כ לגרום לתמונה להופיע בעמוד מסויים בלבד.

מה הבעיה עם זה אתם שואלים? הבעיה היא שנוצרים לנו עשרות ולפעמים מאות עמודים שגוגל סורק ומציג בתוצאות החיפוש מבלי שאנחנו מודעים לכך בכלל. זה אולי נשמע לא רע אבל בפועל מדובר בעמודים ״רזים״ שאין בהם שום תועלת לגולשים. עמודים אלו ייצרו אחוז נטישה גבוה, יתפשו ע״י גוגל כלא איכותיים ובכך יורידו את איכות האתר הכללית וישפיעו על מיקומיו.

לכן חשוב מאוד לוודא שאנחנו בוחרים באופציה של הפניית עמודי מדיה לעמוד המקור ולא מוסיפים אותם למפת האתר. כך זה נראה ביוסט (תחת לשונית Media, מצד ימין ללשונית שהצגנו לעיל):

בתוסף All In One SEO נעשה זאת על ידי בחירה באופציה הזו בעמוד ההגדרות של מפת האתר:

אחרי שסיימנו להגדיר הכל, איך מוודאים שגוגל רואה את מפת האתר שלנו וסורק אותה בהצלחה?

ברמת העיקרון גוגל אמור לדעת היכן נמצא מפת האתר שלכם ולסרוק אותה ללא פעולה נוספת מצדכם. אבל כולנו יודעים מה פירוש המילה ״אמור״. אז אם אתם רוצים ללכת על בטוח, ותוך כדי גם לוודא שמפת האתר שלכם תקינה ומכילה רק את מה שאתם רוצים שהיא תכיל, כדאי להוסיף אותה באופן ידני ב-Search Console (כלי מנהל האתרים). איך עושים זאת? די פשוט. נכנסים לכלי מנהל האתרים של גוגל, מגיעים לעמוד ניהול האתר ומשם לאינדקס > Sitemaps.

לאחר שבחרנו בעמוד Sitemaps, נתבקש להזין היכן נמצאת מפת האתר שלנו.

אם אתם משתמשים באחד משני הפלאגינים שהזכרנו, מפת האתר תהיה בכתובת הזו sitemap.xml או sitemap_index.xml.

לאחר שהוספנו את מפת כתובת מפת האתר, גוגל יבדוק אותה ויציג הודעה על קבלתה בהצלחה והוספת העמודים לאינדקס שלו. כדאי לבדוק שמספר העמודים נראה לכם הגיוני למספר העמודים שאמורים להיות שם. בתחתית המסך תוכלו לראות את סטטוס מפת האתר שזה עתה הוספתם. זה אמור להראות כמו משהו כזה:

זה הכל. סיימנו לייצר, להגדיר את מפת האתר של האתר שלנו ואפילו עדכנו בכך את גוגל!