למה קידום האתר לא ממש עובד לכם, ומה עליכם לעשות?

2017 צפויה להיות שנה משמעותית בעולם ה-SEO, עם שורה של טרנדים חמים כדוגמת דפי מובייל מואצים, RankBrain, אינדוקס מובייל תחילה (Mobile-first indexing) והעדכונים החדשים באלגוריתמים של גוגל.

כל אלה צפויים להכתיב את הדרך והקצב בשנה הקרובה, ולהפוך אסטרטגיות SEO רבות לחסרות ערך. כעת כבר די ברור כי, מי שלא ידע להתעדכן בשינויים ולעדכן את הפעילות שלו בהתאם, ירגיש את האדמה הופכת ליותר ויותר לא יציבה מתחת לרגליו.

עוד לפני שנכנס להשפעות וההשלכות של השנה החדשה, ייתכן שכבר עכשיו אתם חווים קשיים מהותיים בפעילות הקידום שלכם, עם חוסר הצלחה קונסיסטנטי ליהנות מהבטחת ה-SEO. בשורות הבאות, נפרט בפניכם 7 סיבות אפשריות לכך, ונציג בפניכם פתרונות אפשריים, שיסייעו לכם לעלות על דרך המלך.

1. האתר שלכם מיושן

הדירוג הנמוך שלכם בגוגל, עלול לנבוע ממספר היבטים של מבנה ומאפייני האתר שלכם:

ארכיטקטורת אתר

מבנה אתר המחייב את המבקרים שלכם לבצע שלושה או יותר קליקים כדי להגיע למחוז חפצם, הוא גורם מרכזי ושכיח לנטישת אתר. ניווט מורכב בין דפים מחד ותפריטים נפתחים ארוכים מדי מאידך, גם הם עלולים להוביל לתוצאה דומה. צעדים אפקטיביים שיכולים לעשות את השינוי עבורכם:

  • דפים מרכזיים באתר צריכים להיות נגישים ישירות מראש כל דף (Header)
  • מבנה האתר צריך להתבסס על סדר לוגי וניתן לחיזוי
  • עקבות ניווט (Breadcrumbs) – עקבות שמספרות למבקר היכן הוא באתר ביחס לדפים ברמה גבוהה יותר (דף קטגוריה), ומאפשרות לו להגיע אליהם בלחיצה אחת
  • אופטימיזציית CSS ו-HTML לשיפור אפקטיביות ה-Crawlers של גוגל באתר

יישום צעדים אלה יסייעו לכם ליהנות גם מהפיצ'ר של פירוט הדפים המרכזיים באתר בתוצאות החיפוש של גוגל, מה שבתורו ישפר את דירוג ה-SERP שלכם.

מהירות אתר

מהירות עליית הדפים באתר שלכם הוא פרמטר חשוב מאוד בדירוג האתר בגוגל. כדי להעריך את מהירות האתר בצורה אפקטיבית, כדאי להשתמש בכלי PageSpeed של גוגל, שגם יספק לכם הצעות לשיפור. אלמנטים שכיחים שיכולים לשפר את ביצועי המהירות:

  • שדרגו את השרת או בחרו חבילת אירוח איכותית יותר
  • השתמשו באירוח חיצוני לקבצים גדולים (Dropbox או AWS)
  • כווצו את גודל התמונות באתר עד כמה שניתן
  • השתמשו ב-CDN) Content Delivery Network) להעברת תמונות
  • הפחיתו למינימום את מספר ההפניות (Redirects)
  • נקו והשביחו את קוד האתר

רספונסיביות (אינדוקס מובייל תחילה)

עולם המובייל הולך ותופס את מקומו של הדסקטופ המסורתי, ומשפיע על האופן בו אנשים מחפשים וצורכים מידע באינטרנט, מה שהופך את מידת הרספונסיביות ואת מהירות האתר לחשובות במיוחד. בכירותו של עולם המובייל בעיני גוגל, החלה כבר באפריל 2015 עם יציאת עדכון מוביילגדון, ומקבלת משנה תוקף עם מהלכים כמו AMP וההכרזה האחרונה על אינדוקס מובייל תחילה (Mobile-first Indexing).

כדי לעמוד בסטנדרטים הנדרשים, על האתר שלכם לעמוד בדרישות המהירות שפירטנו לעיל, ומעבר לכך:

  • השתמשו בעיצוב רספונסיבי ברמה גבוהה ובעל סטנדרטיזציה לכל סוגי המכשירים הניידים
  • תכננו ובנו את האתר על פי עקרונות AMP
  • בנו את האתר בתצורת PWA) Progressive Web App)
  • ישמו ויזואליות נוחה ונקייה, עם חוויית ניווט קלה ואינטואיטיבית

HTTPS

לבסוף, מומלץ להעביר את האתר מ-HTTP ל-HTTPS על מנת להעניק למבקרים באתר רמת בטחון גבוהה יותר, ולעצמכם SERP גבוה יותר. באותה הזדמנות, כדאי לבחון מעבר ל-HTTP/2 שבקרוב צפוי להפוך להכרחי.

2. לא ממש הבנתם את הקונספט של SEO On-page

ישנם מספר מאפייני (On-page SEO (SEO ברמת הדף הבודד, שייתכן וטרם שילבתם או שעשיתם זאת בצורה לקויה, ואשר מושכים את דירוג האתר כולו כלפי מטה. להלן החשובים ביותר שבהם:

כתובות URL

כתובות URL מורכבות יכולות להיות מסובכות למשתמש אך גם למנועי החיפוש. וודאו כי כתובות ה-URL שלכם:

  • נקיות, פשוטות ותיאוריות (הימנעו ממספרים)
  • ישמו סדר לוגי שמדמה את מבנה האתר, כך שניתן יהיה "לנחש" את כתובת ה-URL של כל דף על פי הנושא והתוכן שבו
  • הכלילו ביטויי מפתח, אך עשו זאת בצורה מדודה
  • הפרידו מילים באמצעות קו אמצעי (מקף) במקום קו תחתון, אך גם במקרה זה, עשו זאת בצורה מדודה

תגיות מטא (Meta Tags)

תגיות המטא חשובות במיוחד לצורה בה יוצג האתר בתוצאות החיפוש. תגיות הכותרת והדסקריפשן הן החשובות ביותר. לשיפור התגיות:

  • השתמשו בביטוי המפתח הראשי, ביטוי המשנה ושם המותג שלכם בתגית הכותרת
  • אל תעברו את מכסת 60 התווים לתגית הכותרת
  • השתמשו בתגית כותרת לכל דף
  • שמרו על כותרת רלוונטית, והימנעו מעומס ביטויי מפתח
  • השתמשו בכותרת H1 שונה מתגית הכותרת

מבנה קישורים

SEO בדף לעולם לא יהיה שלם ללא מבנה קישורים נכון וללא ניקוי של כל הקישורים העקרים (Broken Links). ככל שיהיו יותר קישורים פנימיים שהולכים יותר ויותר עמוק בדפי האתר, כך יהיה טוב ונוח יותר למשתמשים שלכם, וכך גם יהיה טוב יותר לדירוג האתר. הנה מספר קווים מנחים שכדאי לזכור על קישורים פנימיים:

  • צרו קישורים בין דפים ופוסטים באתר שלכם, לרבות תכנים בעומק האתר
  • הקפידו להשתמש בקישורים רלוונטיים בלבד
  • השתמשו בטקסט טבעי ורלוונטי לעוגני קישורים, והימנעו מאופטימיזציית-יתר
  • השתמשו בקישורים עוקבים (Follow Links)
  • צרו קישורים במינון מתאים ואל תפריזו

קישורים עקרים יכולים לפגוע מאוד בדירוג שלכם, בחוויית המשתמש ובזמן השהייה באתר, ואם יש לכם אתר עתיר דפים ועמודים, סביר להניח שיש לכם כמה קישורים עקרים כאלה. עברו על דפי האתר מעת לעת, ונקו קישורים עקרים (ישנם כלים שיכולים לסייע לכם בכך).

Schema ו-RankBrain

כלי למידת המכונה של גוגל, RankBrain, הוא כרגע הפרמטר השלישי בחשיבותו בדירוג אתרים. המשמעות היא שככל שקל יותר לגוגל לפרש את תוכן הדף, כך ייהנה הדף מדירוג גבוה יותר. בכדי לעמוד בסטנדרטים המתהווים שיציב RankBrain, כדאי לשקול שימוש בכלי Schema. המדובר בכלי שמסייע להבנות את המידע בדפי האתר על פי סטנדרטים אחידים, אותם מבינים מנועי חיפוש.

כלי Schema מציע שורה ארוכה של תגיות, שיחד יוצרות מפה המסייעת למנועי החיפוש להבין מהי מהות התוכן בכל אחד מן האלמנטים בדף. על ידי הבנת מהות התוכן, יכולים מנועי החיפוש לשלוף את התוכן שיסייע במידה הגדולה ביותר למשתמש, וכשהם יכולים לעשות זאת, הם גם מדרגים יותר גבוה. 

3. אתם לא בונים קישורים בצורה נכונה

מעבר לקישורים פנימיים בין דפי האתר, קישורים נכנסים לאתר נחשבים לפרמטר השני בחשיבותו לעניין דירוג האתר במנועי חיפוש, מייד לאחר התוכן כפרמטר החשוב ביותר. קישורים נכנסים לכשעצמם אינם מסוגלים להשיג את המטרה. הקישורים הנכנסים חייבים להגיע ממקורות איכותיים, בעלי אוטוריטה בתחום. בגיבוש אסטרטגיית בניית קישורים, כדאי לקחת בחשבון את הכללים הבאים:

  • השתמשו בטקסט מגוון לעוגנים עבור פוסטים אורחים
  • אל תשתתפו ברשתות קישורים
  • התנערו מכל קישור לא איכותי המפנה לאתר שלכם
  • שלבו תוכן איכותי וברמה מקצועית גבוהה, כך שמקורות איכותיים אחרים ירצו בעצמם לקשר אליכם
  • חקרו אודות הקישורים הנכנסים לאתרים המתחרים שלכם, ולמדו את הטכניקות והמקורות המיושמים על ידם
  • בנו מערכות יחסים, בקשו קישורים בצורה מפורשת ובקשו שאזכורים שלכם יהפכו לקישורים אליכם

קישורים יוצאים חשובים אף הם, הן לטובת חוויית המשתמש באתר שלכם, והן ככלי ליצירת מערכות יחסים הדדיות עם מקורות איכותיים.

4. התוכן שלכם לא עומד בציפיות

התוכן הוא עדיין מלך הדירוג, וגם אם תעשו את הכל נכון, אך תיכשלו בקטגוריית התוכן, הדירוג שלכם יספוג פגיעה משמעותית, והמאמצים שלכם יעלו בתוהו. בבחינת הסיבות המרכזיות שמכשילות מהלכי קידום על רקע של תוכן לקוי, ניתן לזהות שתי סיבות מרכזיות ושכיחות:

תוכן רזה, קצר או כפול

בחינת התוכן לצרכי דירוג מבוססת בראש ובראשונה על מידת הערך שמספק התוכן למבקרים באתר. עבור גוגל, ובצדק, תוכן רזה וקצר הוא אינדיקציה לתוכן שאינו תורם ערך לקורא ועל מנת לזהות אותו ככזה הוציאה החברה עדכון ייעודי, המוכר בשם פנדה. האחריות שלכם היא לייצר תוכן שהמבקרים שלכם אוהבים, ושמוסיף להם ערך אמיתי, וכמובן לוודא שהוא עולה בקנה אחד עם עקרונות הקידום וביטויי המפתח.

מבחינת כפילויות תוכן, גוגל יודעת להבדיל בין תוכן כפול שנועד לעשות מניפולציות לא לגיטימיות ובין תוכן שנועד להגביר נראות ולהדגיש מסרים. יחד עם זאת, ההמלצה הגורפת היא להימנע מתוכן כפול כמדיניות רוחבית וקבועה. זיהוי תוכן כפול יכול לנבוע גם ממבנה ה-URL באתר, אך ישנם כלים שיכולים לסייע בפתרון הבעיה.

תוכן שאינו רלוונטי

כעת כבר מובן שהתוכן באתר אמור להיות ארוך ועשיר יותר, אך הוא גם אמור להתאים למבקרים באתר ולכוונותיהם בהגעה אליו. באמצעות שורה של עדכונים, גוגל מנסה להעמיק יותר ויותר את היכולת שלה להבין את כוונות המבקרים באתר ואת התאמת התוכן לכוונות אלה, וככל שעובר הזמן היא גם מצליחה בכך יותר ויותר.

ביטויי המפתח בהם אתם עושים שימוש יכולים לסייע לכם בהבנת כוונות המבקרים, ויהיה עליכם להמשיך ולחדד את הדברים, ולהבין למשל האם הכוונה הספציפית היא קבלת מידע, סיוע בניווט או ביצוע עסקה. לאחר ניתוח כוונות המבקרים, יש לוודא שהתוכן מותאם אליהן בצורה מלאה ומדויקת.

5. התוכן שלכם לא ממיר

אם האתר שלכם מדורג גבוה ומושך אליו מבקרים, אך אינו ממיר אותם ללקוחות, זו עדיין בעיה בתחום ה-SEO. כדי ליצור תוכן ממיר, כדאי להתמקד בשני עקרונות מרכזיים:

פרסונת שיווק ותהליך הקנייה

פרסונת שיווק היא למעשה אוסף של מאפיינים, שמהם בונים פרופיל משתמש טיפוסי. ניתן לבנות מספר פרופילים, המשקפים את סך קהל היעד ואת הסוגים השונים של הלקוחות הפוטנציאליים הנכללים בו. היעדר קטגוריות מוגדרות של פרסונות שיווק באסטרטגיית התוכן השיווקי שלכם, יפגע ביכולתכם לייצר פניה אפקטיבית ומותאמת אישית למשתמשים המעוניינים להפוך ללקוחותיכם. כדי לשפר את יכולת ההמרה של התוכן תוכלו לבצע מספר צעדים:

תוכן אשליה

אם אינכם מבינים היטב את הלקוחות שלכם, או שהכותבים שלכם אינם אוחזים ביכולות הנדרשות, אתם עלולים ליפול למלכודת של תוכן אשליה – תוכן נעדר עומק, מומחיות, דיוק ונתונים. תוכן אשליה הוא תוכן שנראה טוב על פני השטח, אך ככל שמעמיקים בו הוא הופך להיות אוסף מאכזב ורדוד של מילים. כדי להימנע מתוכן אשליה, עבדו עם כותבים מקצועיים שמכירים את תחום הפעילות שלכם, או יכולים ללמוד אותו בקלות, שאוחזים ביכולות אנליטיות וכותבים בצורה משכנעת ומקצועית.

6. אסטרטגיית ביטויי המפתח שלכם אינה עובדת

גיבוש אסטרטגיית תוכן אפקטיבית, יכולה לסייע לכם ליצור תוכן עם התאמה גבוהה לכוונות המבקרים באתר. בעיות אופייניות לאסטרטגיות ביטויי מפתח כוללות:

  • שימוש בביטויים תחרותיים מדי
  • שימוש בביטויים עם נפח חיפוש קטן מדי
  • אי שימוש בביטויי זנב ארוך
  • שימוש יתר בביטויי מפתח
  • אי יישום של האנליטיקס לצורך קבלת החלטות מושכלות

השאיפה היא ליצור אסטרטגיית ביטויי מפתח שאינה נשענת פשוט על הביטויים בעלי נפח החיפוש הגבוה ביותר. עם ביטויים אלה קשה מאוד להגיע למטרות הדירוג הנדרשות, ומעבר לכך מדובר בביטויים עם שיעור המרה נמוך ביחס לביטויי זנב ארוך, שיכולים לספק לכם מידע טוב יותר אודות כוונות המבקר.

ייתכן שתרצו לבחון גם את "אסטרטגיית הטבור והזרועות", המבוססת על תוכן עם ביטויים קצרי זנב בליבו של תוכן בעל מספר ביטויים ארוכי זנב קשורים. הטבור מכיל בתוכו את המידע המלא אודות הנושא ומשמש גם כאינדקס או תוכן עניינים לנושאי משנה, הכוללים מידע מפורט יותר ומתפקדים כזרועות.

אסטרטגיה זו מאפשרת לכם לבנות תוכן בעל מידע מקיף על הנושא, תוכן מובנה עם מספר רב של קישורים פנימיים, תוכן בעל יכולת גבוהה של שימור מבקרים ותוכן המגביר את האותות הנשלחים לגוגל ומצביעים על רמתו הגבוהה.

7. נענשתם על ידי גוגל

לבסוף, ייתכן שמאמצי הקידום שלכם עולים בתוהו, מכיוון שנענשתם על ידי גוגל. ישנן עשרות סיבות אפשריות לענישה על ידי גוגל, והבולטות שבהן כוללות:

  • עונש בגין תוכן באיכות נמוכה, על בסיס עדכון פנדה
  • עונש בגין קישורים נכנסים באיכות ירודה, על בסיס עדכון פינגווין
  • עונש בגין אתר שאינו ידידותי למובייל, על בסיס עדכון מוביילגדון
  • עונש כבד בגין כמות מודעות פרסומת שעוברת את המכסה המקסימלית המוגדרת על ידי גוגל

איך תדעו שנענשתם?

אם אתם חווים נפילה פתאומית ברמת הדירוג שלכם, אם הדף שלכם פתאום נעלם מתוצאות החיפוש של גוגל, ייתכן מאוד שנענשתם. אם אכן נענשתם, אין צורך להיכנס לפאניקה – נסו להבין את הרקע שעל בסיסו נענשתם. ייתכן שבמקרים מסויימים, יהיה עליכם להפסיק את פעילות הקידום באופן זמני עד שתוכלו לבטל את העונש, לאחר שתיקנתם כמובן את כל הגורמים שהובילו אליו.

לסיכום

עולם ה-SEO עובר שינויים שמיועדים לשקף את עליית קרנו של עולם המובייל, את השינויים באופן חיפוש המידע, את יכולות הבינה המלאכותית המשולבות כעת באלגוריתמים של גוגל ואת הייצור הבומבסטי של תוכן עודף. כדי להבטיח שפעילות ה-SEO שלכם עובדת, אנו ממליצים לשנות את גישת העבודה שלכם מגישת הכמות, לגישת האיכות שהולכת ומתבססת על ידי השינויים הנוכחיים. כמו כן, רצוי מאוד להפוך את פעילות הקידום לתהליך עסקי קבוע ורציף, שעליו אתם עובדים באופן שגרתי, ממש כמו הנהלת חשבונות.