שיווק סופר-לוקאלי באינטרנט – 5 טיפים שיציבו אתכם בטופ

ככל שהשימוש במובייל הולך ומתרחב, כך מבצעים משתמשים יותר ויותר חיפושים סביב מטרות סופר-לוקאליות בסביבה המיידית. גוגל מצידה, מטייבת את אלגוריתם החיפוש ותוצאות החיפוש בהתאמה מלאה למגמה זו.

הדיון סביב הנושא של חיפוש לוקאלי הוא אינו חדש. לאורך יותר מעשור, עסקו אנשי שיווק בהערכת חשיבותה ועתידה של פנייה שיווקית תלוית מיקום. בהיעדר התפתחויות פורצות דרך, נדחק הנושא אל השוליים, ולאחרונה חזר אל קדמת הבמה בהמשך להתגבשות מגמה בולטת של חיפוש לוקאלי תלוי מיקום באמצעות מכשירי מובייל. על פי גוגל, חיפושים אלה, בסגנון "מה נמצא לידי", חוו צמיחה דרמטית החל ממחצית 2015.

פנייה שיווקית סופר-לוקאלית ושיווק תלוי מיקום ללקוחות באזור הגאוגרפי המיידי, מאפשרים לעסקים ומותגים לספק מענה טוב ונכון יותר לצרכים המיידיים של לקוחותיהם הפוטנציאליים. הבנה של תחום השיווק הלוקאלי והיכולת לבצע אופטימיזציה של התוכן בהתאמה לסוג שיווק זה, יכולות לייצר עבור כל עסק הזדמנויות צמיחה, הצלחה והתרחבות של הפעילות העסקית.

עסקים שלא ישכילו לבצע את ההתאמות הנדרשות, יגלו מהר מאוד שגוגל דוחפת חזק לכיוון זה, ומי שלא יעמוד בקצב, יישאר מאחור. על פי דיווחים של קמעונאים בארה"ב, כ-82% מהלקוחות מבצעים מחקר מקוון לפני ביצוע רכישה, כולל לקוחות המבצעים לבסוף את הרכישה בחנויות פיזיות. עסקים ומותגים שלא ידאגו להיות חלק מתוצאות המחקר הללו, יחוו ירידה חדה הן בטראפיק המקוון והן בפעילות העסקית בפועל.

את קידום הנושא של חיפוש סופר-לוקאלי היה ניתן לזהות כבר במהלך שנת 2016, עם צמצום מספר תוצאות החיפוש המוצעות על ידי מפות גוגל, צמצום המשקף התמקדות באזורים גאוגרפיים קטנים וממוקדים יותר. את המגמה הזו ניתן גם להסביר ברצון של גוגל לספק למשתמשי מנועי החיפוש חוויית חיפוש מדוייקת ואפקטיבית יותר, בהתאמה מלאה למיקומם הגאוגרפי.

הקשר שבין החיפוש הסופר-לוקאלי ובין עולם המובייל

את העניין הגובר בשיווק הסופר-לוקאלי, ניתן לייחס בחלקו לצמיחה הדרמטית בהיקף החיפושים המבוצעים דרך מכשירים ניידים, סמארטפונים וטאבלטים. חיפושים אלה עברו בהיקפם את כמות החיפושים המבוצעים דרך מחשבי דסקטופ כבר ב-2015, והפערים רק הולכים ומתרחבים. במקביל, הצלחנו לייצר הבנה טובה יותר של כוונת המשתמש, מהות החיפוש המבוצע וההשפעה של השימוש במובייל על תהליך הקנייה.

זהו המקום לציין כי, תהליך הקנייה הטיפוסי הוא אינו תהליך לינארי שניתן לצפות ולחזות עד לשלב האחרון של ביצוע הרכישה. בפועל, מדובר בתהליך עם נקודות השקה מפוזרות על פני מכשירים שונים וכוונות שונות בשלבים שונים של התהליך, אותן יעבור המשתמש לפני ביצוע הרכישה בפועל. עסקים המעוניינים ליצור מפגש עם הלקוחות הפוטנציאליים שלהם באותן נקודות השקה, יצטרכו ללמוד כיצד לפרש את כוונות המשתמש בהתאם לביטויי החיפוש בהם הוא משתמש, וליצור תוכן אפקטיבי המותאם לאותם רגעים ממוקדים.

על פי גוגל, כמות החיפושים של עסקים או פעילויות "לידי" או "בקרבת מקום", הכפילה את עצמה בין השנים 2014 ו-2015, עם 80% מחיפושים אלה המתבצעים באמצעות מכשירים ניידים. המשמעות היא התפתחות של חיפושים עם כוונה סופר-לוקאלית. בהתאם לכך, מעצבת גוגל את עמודי תוצאות החיפוש, כך שיכללו את פריטי המידע החשובים ביותר למשתמש בעל כוונות חיפוש לוקאלי: כתובת, שעות פתיחה וכפתור "הוראות הגעה" או "ניווט". לחיצה על שם העסק תציג מידע נוסף כדוגמת מספר טלפון, חוות דעת וביקורות על העסק ומידע נוסף שמיועד לתת מענה לכוונות הסופר-לוקאליות של המשתמש באותו הרגע.

עסקים שרוצים להפוך את הרגעים הלוקאליים האלה למנוע צמיחה, יצטרכו בראש ובראשונה לאמץ הלך רוח בעל התאמה מלאה לחשיבת מובייל. בכלל זה, עיצוב האתר בהתאמה למובייל, הדגשת פרטי ההתקשרות וההגעה לעסק והוספת כפתורי "לחץ לשיחה". ככל שחוויית השימוש תהיה מותאמת יותר לצרכי המשתמש בסביבת המובייל ולכוונות החיפוש הלוקאלי שלו, כך יוכל העסק להפיק יותר ערך מכל חיפוש שיבוצע סביב תחום פעילותו.

בחיפוש חברה המספקת שירותי ייעוץ עסקי, מציג גוגל תוצאות לוקאליות עם מפה, פרטי התקשרות, כפתור "הוראות הגעה" וקישור ישיר לאתר. בחיפושים ממוקדים יותר, יציג גוגל תוצאות ממוקדות אף יותר עם אפשרות הצגה של תמונת מבנה העסק, חניונים קרובים וכדומה. מספר כפתורי הפעולה יכול להתרחב ולכלול גם כפתור שיתוף, כפתור "לחץ לשיחת טלפון" וכן הלאה, במטרה למקסם את האינטראקציה עם המשתמש ולעודד המרה.

להלן 5 הטיפים החשובים ביותר לביסוס הצלחה בעידן השיווק הסופר-לוקאלי באינטרנט:

1. פתחו שליטה ביסודות

כדי ליהנות מפירות השיווק הסופר-לוקאלי, עליכם לוודא תחילה שאתם רשומים בשירות 'העסק שלי', My Business, של גוגל. מלאו את כל הפרטים הרלוונטיים לעסק שלכם, הוסיפו תמונות איכותיות ואטרקטיביות וודאו שהעסק רשום בכל הקטגוריות הרלוונטיות בגוגל.

כל פרט שתוסיפו, ישפר את ההבנה של גוגל סביב פעילות העסק ויסייע בדירוג האתר בהקשרים הלוקאליים הרלוונטיים. פרופיל 'העסק שלי' שלכם בגוגל, יקבע כיצד יופיע האתר שלכם בתוצאות החיפוש הלוקאליות, עם אילו כפתורי פעולה, תמונות ומפות. עודדו את הלקוחות שלכם להוסיף חוות דעת וביקורות על העסק, כך שתוכלו לעשות שימוש בחיפוש הלוקאלי גם כדי לשפר את מוניטין העסק בגוגל.

2. התמקדו בעיר שלכם ובתחומי עניין באזור

פתחו תוכן בעל אוריינטציה מקומית לוקאלית, שיעניין את הלקוחות באזורכם. אם יש לכם למשל מסעדה בתל אביב, האתר שלכם אמור להתמקד סביב פעילויות והתרחשויות, הקשורות בענף ההסעדה והאוכל בתל אביב והסביבה, ופחות במידע גנרי שיכול לעניין כל אדם בכל מקום.

התוכן שלכם יכול להתמקד גם בתחומי עניין ויעדים לוקאליים, שעשויים להיות שימושיים עבור מי שמחפש אתכם. כך למשל, בתל אביב אנשים עשויים לחפש "מסעדה ליד מגדלי עזריאלי", או "מסעדה על חוף הים". שימוש בביטויים אלה ועיסוק בנושאים אלה בתכני האתר, יכול לשפר מאוד את הדירוג שלכם בגוגל ואת מעמדכם בעיני האנשים המחפשים אתכם.

3. אם אתם פעילים במספר מיקומים, צרו דפי נחיתה נפרדים לכל מיקום

כל הדברים שנאמרו עד כה, נכונים עבור עסקים בעלי מיקומים גאוגרפיים שונים, בדיוק כפי שהם נכונים עבור עסק במיקום יחיד. המשמעות האפשרית היחידה היא, שעל עסקים אלה לייצר נוכחות מקוונת עם תכנים לוקאליים מותאמים לכל מיקום בו הם פעילים, ואת זה ניתן להשיג באמצעות דפי נחיתה מותאמים.

בכל דף נחיתה, השתמשו בביטויי מפתח רלוונטיים כדוגמת שם העיר, אטרקציות ויעדים אופייניים לעיר וכן הלאה. עבור כל דף נחיתה יש לבצע מחקר ביטויי מפתח בנפרד, ולזהות את הביטויים הטובים ביותר עבור כל מיקום.

4. היעזרו בסמני המידע המובנים של גוגל, לציון פרטי מידע על העסק

כדי לספק לגוגל כמה שיותר מידע לוקאלי על העסק שלכם, הוסיפו את סמני המידע המובנים של גוגל לדפי האתר שלכם. באמצעות סמנים אלה, תוכלו להגדיר במדויק פרטים חשובים על העסק כדוגמת סוג העסק, תחום הפעילות, שעות פעילות, כתובת, טלפון, קווי אורך ורוחב ועוד.

על אף שגוגל יכול לשלוף את הפרטים הללו מתוכן דפי האתר באמצעות הרובוטים שלו, בסופו של דבר מדובר במשימת ניחוש שבה צריכים לעמוד אותם רובוטים. את הפרטים החשובים על העסק אתם לא רוצים להשאיר ליכולות הניחוש של אותם רובוטים, וסמני המידע המובנים של גוגל יסייעו לכם בכך. באמצעות סמנים אלה, תוכלו להופיע ביותר תוצאות חיפוש שהן יותר רלוונטיות עבורכם. כפי שנאמר בסעיף הקודם, אם אתם פעילים ביותר ממיקום אחד, השתמשו בסמנים מותאמים לכל מיקום.

5. עקבו אחרי הביצועים שלכם ברמה הלוקאלית

מרגע שהתחלתם ליישם מהלכים לשיווק לוקאלי, אתם רוצים לעקוב אחרי הביצועים שלכם ברמת החיפוש הלוקאלי בסביבה הגאוגרפית בה אתם פעילים, ואשר אליה אתם מכוונים. במעקב אחרי הביצועים, בדקו את דירוגכם בביטויים המכילים את המיקום הגאוגרפי המפורש שלכם, ופחות סביב ביטויים בחיפוש לאומי נרחב, כדוגמת "מסעדה קרובה אליי".

בהתאם לדירוג לו אתם זוכים ובהתאם לאופן בו אתם מוצגים בדף תוצאות החיפוש, תוכלו לבחון כיצד לעדכן את אסטרטגיית התוכן שלכם, ואילו ביטויים נוספים עליכם לקדם על מנת לשפר את הדירוג. כמו כן, שימו לב לכפתורי הפעולה המופיעים בתוצאות החיפוש, וודאו שמוצגים כל הכפתורים האפשריים למיקסום האינטראקציה עם המשתמש.