תפריט

מונחים בשיווק דיגיטלי - קידום אתרים, פרסום ממומן ורשתות חברתיות

א

  • אוטוריטת דומיין (DA – Domain Authority) – מדד המתייחס לסמכותיות הדומיין כפי שנקבעת על ידי כלים שונים.
  • אוטוריטת עמוד (PA – Page Authority) – מדד המתייחס לסמכותיות של עמוד מסוים באתר.
  • אופטימיזציה עבור מנועי החיפוש (Search Engine Optimization) – מונח המתייחס למגוון פעולות אשר נוקטים על מנת להתאים אתר אינטרנט למנועי החיפוש.
  • אופטימיזציה לאתר (On Page Optimization) – מתייחס לסך הפעולות הננקטות באתר עצמו בלבד, על מנת לשפר את תאימותו למילות המפתח המקודמות.
  • אופטימיזצית אוף פייג׳ (Off Page Optimization) – מונח המתייחס לכלל הפעולות הננקטות לצורך קידום אתר אשר אינן מתרחשות באתר המקודם עצמו.
  • אופטימיזציה ליחס המרה (CRO – Conversion Rate Optimization) – מגוון פעולות אשר נוקטים באתר על מנת להגדיל את אחוזי ההמרה שלו.
  • אוטומציית שיווק (Marketing Automation) – תהליך שנבנה לרוב באמצעות כלים שונים המאפשרים לתהליכים שיווקיים להתבצע באופן אוטומטי.
  • אופרטורים לחיפוש מתקדם (Search Operator) – אפשרויות חיפוש מתקדמות אשר מאפשרות לגולשים לדייק את החיפוש שלהם בגוגל.
  • אופטימיזציית יתר (Over Optimization) – מצב שבו האופטימיזציה שבוצעה באתר מסויים הינה ״מוגזמת״ ואינה נראית טבעית. מצב אשר עלול לגרור ענישה מגוגל המובילה לירידה במיקומי האתר.
  • אחוז נטישה (Bounce Rate) – אחוז הגולשים אשר הגיעו לאתר ועזבו מאותו עמוד, מבלי שביצעו פעולה כלשהי.
  • אינדוקס (Indexing) – הוספה של אתר או עמוד ספציפי לאינדקס התוצאות של גוגל.
  • אינפוגרפיקה (Infographic) – אמצעי ויזואלי להעברת תכנים בצורה גרפאית.
  • אלט טקסט (Alt Text) – תגית המציגה את תיאור התמונה באתר. משמשת גם את גוגל להבנת מהות התמונה וגם גולשים בעלי לקויות ראיה.
  • אלגוריתם (Algorithm) – מתייחס למערכת ואופן פעולתה על בסיס נוסחה מסוימת.
  • אנקור טקסט או טקסט עוגן (Anchor Text) – הטקסט שבאמצעות לחיצה עליו הגולש מועבר לאתר המקושר.
  • אסטרטגיית הצעת מחיר (Bid Strategy) – מגדיר את האופן שבו מעוניינים לשלם בפלטפורמות פרסום שונות. למשל תשלום פר חשיפה, קליק, המרה וכו׳.
  • אפשרויות התאמה של מילות מפתח (Match Type) – מונח מתחום הפרסום בגוגל אשר מגדיר את האופן שבו מילת המפתח צריכה להיות מחופשת על ידי הגולש על מנת שגוגל יציג את המודעה הרלוונטית.
  • אתרי תמיכה או אתרי לווין (PBN – Private Blog Network) – אתרים המשמשים בעיקר מקדמי אתרים, כאשר מטרתם העיקרית היא לקשר לאתרים אחרים ובכך לקדם אותם בתוצאות החיפוש האורגניות.

ב

  • באנר (Banner) – מודעה פרסומית גראפית אשר מופיעה באתרי אינטרנט. המקבילה הדיגיטלית של שלטי חוצות
  • בדיקות A/B או ספליט טסטינג (A/B Testing) – בדיקת גרסאות שונות של אתר או מודעה, טקסטים, צבעים וכו׳ אשר מטרתה לקבוע איזו גרסה מייצרת תוצאות טובות יותר.
  • בוט – (Bot) – קיצור של המילה רובוט אשר לרוב מתייחסת לתוכנה אוטומטית המחקה פעילות אנושית.
  • ביד (Bid) – התשלום אותו המפרסם מוכן לשלם במכרז על הצגת המודעה שלנו (או לחיצה עליה) בפני הגולשים. הביד מתייחס לרוב לתשלום עבור לחיצה של גולש על המודעה.
  • בי טו סי (B2C – Business to Consumer) – שיווק שמבצעים עסקים וחברות לצרכנים פרטיים.
  • בי טו בי (B2B – Business to Business) – שיווק המתבצע על ידי עסקים לעסקים אחרים.
  • ביטוי זנב ארון (Long Tail Keyword) – ביטוי חיפוש המורכב מצירוף של 3 מילים ויותר.

ג

  • גוגל לעסק שלי (Google My Business) – שירות המאפשר להוסיף ולהציג את העסק שלכם בתוצאות הלוקאלית ובשירות המפות של גוגל. בנוסף משמש כעוד אפיק לאינטראקציה עם הגולשים והפצת תכנים. כמו כן הנתונים המוזנים בו מופיעים בגרף הידע בתוצאות החיפוש.
  • גוגל פרטנר או שותף מוסמך של גוגל (Google Partner) – אדם או סוכנות אשר עברו את מבחני ההכשרה של גוגל ועומדים בתנאי הסף לניהול קמפיינים פרסומיים בגוגל.
  • גרף הידע (Knowledge Graph) – בסיס נתונים המוצג על ידי גוגל בצידו של דף תוצאות החיפוש עבור מותגים ואנשים פופולאריים.

ד

  • דומיין בהתאמה מדויקת (EMD – Exact Match Domain) – דומיין ששמו מורכב בדיוק ממילת המפתח שהוא שואף לקדם.
  • דומיין בהתאמה חלקית (PMD – Partial Matching Domain) – דומיין המכיל באופן חלקי או יחד עם מילים נוספות את מילת המפתח שהוא שואף לקדם.
  • דפי מובייל מואצים (AMP – Accelerated Mobile Pages) – טכנולוגית קוד פתוח המאפשרת טעינה והצגה מהירה יותר של דפי אינטרנט על גבי מכשירים סלולריים.

ה

  • האשטאג (Hashtag) – מחרוזת טקסט המסומנת ב-# ומטרתה לתייג נושאים מסוימים הקשורים לפוסט המפורסם, על מנת לקטלג אותו ולעזור בחשיפתו מול מי שמחפש האשטגים ספציפיים.
  • הבטחת איכות (QA – Quality Assurance) – שלב בו מתבצעת בדיקה לאיתור שגיאות לפני עליה לאוויר. ניתן לבצע בדיקת איכות בטקסט, עיצוב או פונקציונליות של אתר, אפליקציה ועוד.
  • הוכחת היתכנות (POC – Proof of Concept) – הדגמה שמטרתה להמחיש את ההיתכנות של קונספט מסויים לרקום עור וגידים.
  • הונאת קליקים (Click Fraud) – מונח המתאר סיטואציה שבה מי שלוחץ על המודעות הפרסום עושה זאת במזיק (על מנת לבזבז את תקציב הפרסום של המפרסם) וללא כוונה אמיתית להשתמש במוצר או בשירות המפורסם. פעולות אלא מבוצעות במקרים רבים על ידי בוטים באופן אוטומטי.
  • הודעת דחיפה (Push Notification) – הודעה או התראה אשר נשלחת למכשירים הניידים מטעם אתר או אפליקציה מסיימים.
  • החזר השקעה (ROI – Return on Investment) – מדד המייצגת את ההחזר הכספי למפרסם ביחס לכסף אשר הושקע בפרסום.
  • החזר הוצאת פרסום (ROAS – Return on Advertising Spending) – מדד ממוקד יותר לעומת ROI אשר מודד את יעילותו של קמפיין פרסום דיגיטלי ומודעות ספציפיות באופן נקודתי.
  • היררכיית אתר (Site Hierarchy) – מונח המתייחס למבנה נכון ונוח לשימוש של אתר אינטרנט ונכלל כשלב מהותי באופטימיזציה למנועי החיפוש.
  • המרה (Conversion) – תוצאה של ביצוע הפעולה שהוגדרה בקמפיין השיווקי. המרה יכולה לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות ומזקקת את מטרת הפרסום אשר לרוב מתנקז להמרות.
  • הנעה לפעולה או קריאה לפעולה (CTA – Call To Action) – משפט הנועד לגרום לגולש לנקוט בפעולה הרצויה. לרוב הכוונה היא ליצירת קשר, השארת פרטים או רישום לשירות כלשהו.
  • הפנייה (Redirection) – פעולה טכנית המתבצעת באתרי אינטרנט ומעבירה את הגולש מעמוד מסוים לעמוד אחר, באתר או מחוצה לו, באופן אוטומטי.
  • הצעת מכר ייחודית (USP – Unique Selling Proposition) – הערך הייחודי של מוצר או שירות כלשהו לעומת מתחריו.
  • השעיה או חסימה (Ban / Block) – השעיית משתמשים מסויימים מגישה לעמוד העסקי או הפרופיל הפרטי ברשתות החברתיות.
  • התנערות מקישורים (Disavow Links) – פעולה שבאמצעותה אנו מבקשים מגוגל לא לקחת בחשבון קישורים מסוימים המגיעים לאתר שלנו מאתרים אחרים. נועד כדי לסנן קישורים מזיקים באיכות ירודה וניסיונות לקידום שלילי אשר מטרתו לפגוע באתר.

ו

  • ווב 2.0 (Web 2.0) – מתייחס לדור השני של השירותים ברשת אפשר מאפשרים אינטראקציה מוגברת מצד הגולשים ואפשרויות אשר לא היו קיימות בעבר, כגון שימוש עשיר במדיה, יצירת תוכן גולשים, שיתוף תכנים ועוד.

ז

  • זחלן (Crawler) – סוג של בוט אשר סורק את האתר על מנת להשיג מידע ונתונים רלוונטיים עבור מי שמפעיל אותו.
  • זמן שהייה (Dwell Time) – מונח המתייחס לסך כל הזמן אשר הגולש מבלה בשימוש באתר.

ח

  • חוויית משתמש (UX – User Experience) – מונח המתייחס לחוויה אשר עובר הגולש בעת השימוש באתר או באפליקציה. 
  • חשבון מודעות (Ads Account) – חשבון ייחודי המקושר לכתובת ג׳ימייל ומאפשר להקים ולנהל קמפיינים פרסומיים בגוגל.
  • חשיפות (Impressions) – כמות האנשים אשר נחשפו לפרסום שלנו.

ט

  • טיוב לידים (Lead Qualification) – תהליך אשר מתבצע לאחר קבלת ליד ומטרתו לבדוק האם הפונה עומד בדרישות השירות שלנו ורלוונטי עבורנו.
  • טראפיק (Traffic) – כינוי כללי לתנועת הגולשים המגיעים לאתר. טראפיק יכול להגיע ממקורות שונים ואיכותו נמדד על פי פרמטרים רבים.

י

  • יחס המרה (Conversion Rate) – היחס בין מספר הגולשים אשר ביקרו באתר, לבין מספר הגולשים אשר ביצעו פעולת המרה כגון יצירת קשר או רכישה באתר. מיוצג באחוזים ולכן נקרא גם לעיתים אחוז המרה.
  • יחסי ציבור באינטרנט (VPR – Virtual Public Relations) – ביצוע פעולות יח״צ הממוקדות ברשת האינטרנט בלבד.

כ

  • כותרות (Header Tags) – כותרות המופיעות בעמוד (בקוד מוגדרות כ-H2, H1, H3 וכו׳) ומציגות את הנושא הראשי ותתי הנושאים של התוכן בדף. מסייעות לגולשים ולזחלן של גוגל להבין טוב יותר את נושא העמוד. בעלות חשיבות גבוהה כחלק מתהליך התאמת האתר למנועי החיפוש.
  • כתובת אתר (URL) – רצף תווים המרכיב את כתובת אתר האינטרנט כפי שמופיע בשורת הכתובות בדפדפן. לכל אתר כתובת url ייחודית משלו אשר מייצגת את עמודי האתר.
  • כתובת אתר ידידותית (Friendly URL) – מתייחס לכתובות url נקיות וקלות לקריאה, ללא תווים מיותרים. פרמטר נוסף המסייע בהתאמת האתר למנועי החיפוש.

ל

  • לייב (Live) – פיצ׳ר של הרשת החברתית פייסבוק המאפשר לצלם ולשדר סרטון בשידור חי לקהל העוקבים של דף עסקי או פרופיל אישי ברשת.
  • ליד (Lead) – אדם המביע עניין במוצר או בשירות המפורסם. ליד מתייחס לגולש אשר נקט פעולה אקטיבית כגון השארת פרטים באתר, שליחת הודעה או מייל, חיוג למספר הטלפון של העסק או ביצע אינטראקציה כלשהי במטרה לרכוש את המוצר או לקבל מידע נוסף אודותיו.
  • לייק (Like) – מופיע כיום בצורות שונות ומטרותו העיקרית להביע את אהבתו של המשתמש בתוכן המפורסם או בעמוד עסקי כלשהו.

מ

  • מבקר ייחודי (Unique Visitor) – פרמטר המייצג את כמות המבקרים הייחודיים באתר. מבקר מסויים יכול לבקר באתר מספר פעמים ובכך להגדיל את כמות הביקורים הכוללת באתר, אך מספר המבקרים הייחודיים ישאר כמספר הגולשים השונים אשר ביקרו באתר.
  • מדדי ביצוע מרכזיים (KPI) – מדדים מוגדרים מראש אשר על פיהם נבחנת מידת הצלחתו של קמפיין או פרוייקט כלשהו.
  • מודעת קניות (Shopping Ads) – מודעה שתחליטה להציג מוצר מסוים בתוצאות החיפוש כחלק מהפרסום בגוגל. מודעה זו תוצג עם תמונת המוצר, המחיר שלו, ציון הגולשים ועוד.
  • מודעות טקסט (Text Ads) – המודעת ״הסטנדרטיות״ אשר מופיעות בארבעת התוצאות הראשונות בדף תוצאות החיפוש. המודעות מבוססות על טקסט בלבד ומכאן שמן.
  • מודעות רספונסיביות (Responsive Ads) – מודעות אשר מכילות טקסט ו/או תמונה בעיצוב רספונסיבי המתאים את עצמו לגודל המכשיר על גביו הוא מוצג.
  • מודעות תמונה (Image Ad) – מודעות בפורמט גרפי בגודל קבוע המוגדר מראש עם עיצובן.
  • מודעות וידאו (Video Ads) – מודעות פרסום בפורמט וידאו. פופולריות בעיקר בפלטפורמת יוטיוב אך גם ברשת המדיה.
  • מודעות באמפר (Bumper Ads) – מודעות המוצגות בפלטפורמת יוטיוב בלבד. הן באורך מקסימלי של 6 שניות בלבד ומוצגות לפני ניגון של סרטון, כאשר לגולש אין אפשרות לדלג על הצגתן.
  • מוצר בר קיימא מינימלי (MVP – Minimum Viable Product) – הגרסה הרזה והמהירה ביותר של מוצר אשר ניתן להציג ולהוציא לפועל. המטרה היא לבחון את ההיענות של קהל היעד טרם ביצוע השקעה משמעותית יותר בפיתוח רחב יותר של המוצר.
  • מוניטיזציה (Monetization) –  הפקת רווחים כספיים מנכסים דיגיטליים כגון אתרי אינטרנט, בלוגים, פרופילים ברשתות חברתיות, אפליקציות ועוד.
  • מחקר מילות מפתח (Keyword Research) – חקר שוק המתבצע טרם תחילתו של קמפיין קידום אורגני או ממומן בגוגל, במטרה לחשוף את מילות החיפוש בהם משתמש קהל היעד כדי לחפש את המוצר או השירות שלנו. המפרסם יעשה שימוש בביטויים אלו על מנת להציג את האתר או המודעה הפרסומית שלנו בפני הגולשים אשר יחפשו את המילים שהוגדרו.
  • מטא דיסקריפשן (Meta Description) – תגית המגדירה את תיאור הדף עבור מנועי החיפוש. התגית מופיעה בדף תוצאות החיפוש ומסייעת לגולשים להבין את מידת הרלוונטיות של האתר לפני שביקרו באתר עצמו.
  • מטא טייטל (Meta Title) – תגית המגדירה את כותרת הדף עבור מנועי החיפוש. בדומה לתגית המטא דיסקריפשן, גם היא מוצגת עוד בדף תוצאות החיפוש ומסייעת לגולש להבין את מהות הדף מבלי לבקר בו.
  • מימון המונים (Crowdfunding) – מונח המתייחס לשימוש בכוחו של ההמון על מנת לגייס כספים לצורך פיתוח של רעיון, מוצר, תוכנה או שירות.
  • מיניסייט (Minisite) – לעיתים מכונה גם כרטיס עסק או כרטיס ביקור דיגיטלי. מדובר באתר אינטרנט בסיסי המציג את בקצרה פרטי העסק, שירותיו העיקריים ואמצעי התקשרות עימו. 
  • מיקוד התנהגותי (Behavioral Targeting) – שיטת פרסום המשלבת שיטות וטכנולוגיות שונות על מנת לטרגט גולשים על סמך התנהגותם ברשת ותחומי העניין שלהם.
  • מיקור המונים (Crowdsourcing) – שימוש בכוח ההמון לביצוע משימות שונות. לרוב מדובר במשימות קטנות המצריכות את ביצוען על ידי כמות גדולה של אנשים לשם השגת המטרה.
  • מיקרו קופי (Microcopy) – המילים שבהם משתמשים בעת כתיבת הקופי של מוצר דיגיטלי. מיקרוסקופי מתייחס לחלק שנוגע ישירות במשתמשים במטרה להניע אותם לפעולה.
  • מילות חיפוש (Search Terms) – פונקציה בפרסום הממומן בגוגל המציגה את מילות החיפוש המדויקות בהם השתמשו הגולשים כדי להגיע למודעות הפרסום שלנו.
  • מיסוך (Cloaking) – שיטה המשמשת מקדמי אתרים העובדים בכובע שחור ועיקרה הוא הצגת תוכן מסוים עבור הזחלן של גוגל ותוכן אחר לגמרי עבור הגולש.
  • מיתוג (Branding) – תהליך אסטרטגי שבמהלכו נקבעים מגוון מאפיינים המזוהים עם המותג, כגון שפת המותג, הסימנים הויזואליים שלו, הערכים שהוא מייצג ועוד.
  • מיתוג במנועי החיפוש (Search Engine Branding) – בניית נוכחות בולטת וחיזוק מוניטין חיובי אודות המותג באמצעות שימוש בנכסים דיגיטליים אודות שם המותג, אשר מתפרסים בדפי תוצאות החיפוש.
  • מיץ קישורים (Link Juice) – מונח מופשט המתייחס לכוח אותו מעבירים קישורים מאתר אחד לשני.
  • מילות מפתח או מילות חיפוש (Keywords) – הביטויים אשר משמשים לקידום אורגני או ממומן בגוגל. מדובר למעשה במילות החיפוש שהגולשים משתמשים בהם על מנת לחפש מוצר או שירות מסויים.
  • מילות מפתח שליליות (Negative Keyword) – פונקציה בפרסום הממומן בגוגל המאפשרת למפרסם להגדיר מילות מפתח עבורן הוא אינו מעוניין להציג את מודעות הפרסום שלו.
  • ממשק משתמש (UI – User Interface) – החלק הפרונטלי של מערכת כלשהי (אתר או אפליקציה) אשר מוצג למשתמש ובאמצעותה הוא מנהל אינטראקציה עם המערכת.
  • מנוע חיפוש (Search Engine) – כלי המאגד את אתרי האינטרנט השונים ומציג אותם בהתאם לחיפוש של המשתמש והאלגוריתם של מנוע החיפוש. מנועי החיפוש הפופולריים הם גוגל, בינג, יאנדקס, ביידו ועוד.
  • מסחר אלקטרוני או חנות אינטרנטית (Ecommerce) – בעולם הדיגיטלי הכוונה היא ברוב המקרים לאתר אינטרנט המאפשר רכישת מוצרים מקוונת.
  • מעל לקפל (ATF – Above The Fold) – מתייחס לאזור באתר המוצג על גבי המסך של הגולש ללא צורך בגלילה למטה. 
  • מערכת ניהול תוכן (CMS – Content Management System)  – ״הצד האחורי״ או ״מערכת ההפעלה״ של האתר. מתייחס לממשק הניהול שבאמצעותו בעל האתר או מי מטעמו בונים ומתפעלים את אתר האינטרנט.
  • מעורבות (Engagement) – מדד המייצג באופן כללי את כמות וצורת המעורבות של הגולשים עם המותג כפי שהדבר בא לידי ביטוי ברשתות החברתיות ובפלטפורמות פרסומיות אחרות.
  • מפות חום (Heat Maps) – הצגה של פילוח השימוש של הגולשים עם עמודים מסוימים באתר. מפת חום מציגה ברוב המקרים עד לאן גללו המשתמשים את הדף, היכן לחצו ועוד. 
  • מפת אתר (XML Sitemap) – עמוד טכני המשמש מעין מפת דרכים עבור הזחלן של גוגל בבואו לסרוק את האתר. מפת האתר מציגה לזחלן את כל עמודי האתר, חשיבותם, תדירות העדכון שלהם ועוד.
  • מקרה בוחן (Case Study) – שיתוף והצגה של ניתוח פעולה שיווקית תוך הצגת האתגרים שעמדו בפני המפרסם, הפעולות שננקטו והתוצאות. מטרתו לחלוק ידע, להציג יכולות ולאפשר לאחרים להפיק מכך תועלת.
  • משפיענים (Influencers) – אנשים מפורסמים ומובילי דעת קהל, בדרך כלל בעלי עוקבים רבים ברשתות החברתיות. כחלק מהפרסום משתמשים במשפיענים על מנת לחשוף ולקדם מוצר מסויים בקרב הקהל של המשפיענים.
  • משפך שיווקי (Marketing Funnel) – התהליך שבאמצעותו מעבירים את הלקוח הפוטנציאלי משלב החשיפה הראשונית למותג ועד לביצוע רכישה.

נ

  • נאפ (NAP – Name, Address, Phone Number) – פונקציה בתהליך הקידום האורגני אשר מתייחסת לחשיבות ההפצה האחידה של פרטי המותג ברשת בכל הקשור למספר הטלפון שלו, כתובתו ושמו.
  • נו אינדקס (Noindex) – הגדרה טכנית המורה למנועי החיפוש לא לאנדקס עמודים או איזורים מסויימים באתר.
  • ניהול מוניטין ברשת (ORM – Online Reputation Management) – תהליך שמטרתו לשפר את ניראותו של אדם או מותג ברשת.
  • ניהול קשרי לקוחות (Customer Relationship Management) – האופן שבו המותג שומר על קשר עם לקוחותיו ומנהל את היחסים עימם. בעולם השיווק הדיגיטלי הכוונה היא לרוב למערכות באמצעותן המותג מנהל את יחסיו עם הלקוח.
  • ניוזלטר (Newsletter) – מעין מגזין דיגיטלי המשמש ככלי פרסומי בידי משווקים ונשלח ישירות לתיבת המייל של הנמענים אשר ביקשו להצטרף לרשימת התפוצה של המשווק.
  • נכסיות מותג (Brand Equity) – הערכים והתפיסות עימן מזוהה מותג מסוים בקרב קהל היעד שלו אשר מעניקים לו יתרון על פני מתחריו.
  • נכסים דיגיטליים (Digital Properties) – נכסים אינטרנטיים אשר נמצאים בבעלותו של אדם או חברה ומשמשים אותם לצרכים שונים ברשת.
  • נקודת האפס של הצרכן (ZMOT – Zero Moment of Truth) – מונח אשר טבעה חברת גוגל ומתאר את מצב בו צרכן מבצע מחקר עבור מוצר או שירות אשר הוא מעוניין בו ונפגש עם מותג מסוים לראשונה, מבלי שיש לו היכרות קודמות איתו.
  • נתח חשיפות (Impression Share) – מונח מעולם הפרסום הממומן בגוגל המתייחס לכמות ההופעות לה זכתה מודעת הפרסום ביחס לפוטנציאל החשיפה המקסימלי אליו היא יכולה להגיע.

ס

  • סטוריטלינג (Storytelling) – צורת כתיבה שיווקית אשר מעבירה מסר מסויים באמצעות סיפור היוצר צפיה בקרב הקורא, מעודד אותו להמשיך לקרוא ועוזר לו להזדהות עם המותג.
  • סטוריבורד (Storyboard) – מונח הלקוח מעולם הקולנוע ומתאר את הייצוג החזותי של מבנה האתר טרם פיתוחו. הסטורי בורד ממפה את כל מרכיבי האתר, מגדיר את מטרתם וכיצד הם מתחברים זה לזה.
  • סטורי (Story) – פיצ׳ר הקיים ברשתות החברתיות אינסטגרם ופייסבוק ומאפשר לפרסם רצף תמונות או וידאו באורך של עד 15 שניות עם תוספות גרפיות. הסטורי נמחק מהרשת באופן אוטומטי לאחר 24 שעות.
  • סייטלינקס (Sitelinks) – קישורים פנימיים של אתר מסויים המוצגים בדף תוצאות החיפוש ומשמשים מעין תוכן עניינים המציג את עמודי האתר החשובים ביותר (לדעת גוגל) ומאפשרים גישה מהירה אליהם ישירות מדף תוצאות החיפוש. סייטליקס הם גם אחד מתוספי המודעות אשר ניתן להשתמש בהם ולהציגם על ידי הגדרה מראש כחלק מהפיצ׳רים של קמפיין פרסום ממומן בגוגל.
  • סכמה או נתונים מובנים (Schema) – שורות קוד אותם ניתן להוסיף לעמודי האתר השונים ובכך להעשיר את המידע המוצג למנועי החיפוש ולגולשים בדף תוצאות החיפוש. ניתן למשל להציג מחיר של מוצר מסויים, מצבו (חדש או משומש), זמינותו במלאי דירוג הביקורות אודותיו ועוד.
  • סמינר רשת (Webinar) – שילוב המילים סמינר (Seminar) ורשת (Web). וובינר הינו מפגש אינטרנטי אשר עורך מציג יחיד או מספר מציגים מול קהל צופים, אשר מתנהל דרך האינטרנט באמצעות שימוש במחשב או מכשיר סלולרי.
  • ספאם (Spam) – הכוונה היא למשהו באיכות ירודה ו/או שאינו רצוי. תוכן המכונה ספאם יהיה תוכן לא מקורי, קשה לקריאה וכזה שאינו מעניק שום ערך לגולש. קישורים המוגדרים כספאם הם קישורים מאתרים לא איכותיים ולא רלוונטיים אשר מגיעים באופן לא טבעי. ספאם מתייחס גם לסוג מייל שמגיע לתיבה ללא רצון או אישור מצד הנמען.

ע

  • עדכון אלגוריתמי (Algorithm Update) -מתייחס לעדכונים השונים שגוגל מטמיעים באלגוריתם החיפוש שלהם לסירוגין, ואשר משפיע על סדר ונראות תוצאות החיפוש. 
  • עוגיה (Cookie) – פיסת נתונים קטנה הנשלחת מאתר אינטרנט ומאוחסנת במחשב המשתמש בזמן שהמשתמש גולש באתר. העוגיות תוכננו להיות מנגנון אמין המסייע לאתרים לזכור מידע או לתעד את פעילות הגלישה של המשתמש. בשיווק דיגיטלי השימוש בעוגיות עוזר לסמן גולשים לצורך שיווק מחדש ומדידת המרות.
  • עוקבים (Followers) – משתמשים ברשתות החברתיות אשר עוקבים אחר פרופיל עסקי או אישי מסויים ברשת. העוקבים נחשפים לפרסום של הנעקב ויכולים לבצע עימו אינטראקציה.
  • עיצוב רספונסיבי (Responsive Design) – טכנולוגיית עיצוב המאפשרת לבנות אתרים ואפליקציות כך שידעו להתאים את גודל התצוגה והפריסה שלהם, לגודל המכשיר על גביו הם מוצגים.
  • עלות עבור פעולה (CPA – Cost Per Action) – מדד המשקף את המחיר אותו משלם המפרסם עבור ביצוע פעולה כלשהי מצד הגולשים. פעולה זו יכולה להיות צפיה בסרטון, רישום לניוזלטר, השארת פרטים וכו׳.
  • עלות עבור לחיצה (CPC – Cost Per Click) – מושג נפוץ בעיקר בגוגל אדס ומשקפת את המחיר אותו משלם המפרסם עבור לחיצה של הגולש על המודעה שלו.
  • עלות עבור חשיפה (CPI – Cost Per Impression) – העלות אותה משלם המפרסם עבור כל פעם שגולש נחשף למודעת הפרסום שלו. ללא קשר אם. נקט בפעולה כלשהי בעקבות זאת או לא.
  • עלות לאלף חשיפות (CPM – Cost Per Thousand) – שיטת תמחור המתייחסת לעלות אותה ישלם המפרסם עבור כל 1000 חשיפות של המודעה שלו מול קהל היעד.
  • עלות פר ליד (CPL – Cost Per Lead) – שיטת תשלום המתייחסת לתשלום עבור כל ליד המתקבל כתוצאה מהפרסום. לחלופין, עלות פר ליד היא סכום הכסף שהמפרסם משקיע על מנת לקבל ליד מהפרסום.
  • עלות מקסימלית לקליק (Max CPC) – העלות המקסימלית אותה מוכן המפרסם לשלם עבור לחיצה של גולש על מודעת הפרסום שלו.
  • עלות לצפיה (CPV – Cost Per View) – המחיר אותו משלם המפרסם עבור כל צפיה בסרטון המקודם שלו. 
  • עמוד תודה (Thank You Page) – עמוד באתר אליו מועבר הגולש לאחר שהשאיר פרטים בטופס יצירת קשר. לרוב, משמש עמוד זה על מנת ליידע את הגולש על כך שהפעולה שביצע נקלטה בהצלחה. כמו כן, בעמוד זה מוטמע לרוב קוד ההמרה אשר מודד את כמות הפניות המתקבלות מהפרסום.
  • עמוד נחיתה (Landing Page) – עמוד היעד אליו מגיע הגולש לאחר שלחץ על המודעה או התוצאה בעמוד תוצאות החיפוש. עמוד נחיתה יכול להיות חלק אינטגרלי מהאתר או עמוד נפרד לחלוטין.
  • עמוד עסקי (Business Page) – עמוד המייצג באופן רשמי את החברה או העסק ברשת החברתית. להבדיל מפרופיל אישי, עמוד עסקי עובד אחרת לחלוטין ועומדות בפניו אפשרויות פרסום רחבות שאינן קיימות בפרופיל אישי.
  • עמוד תוצאות החיפוש (SERP – Search Engine Results Page) – העמוד המתקבל כאשר גולש מזין שאילתא בשורת החיפוש. עמוד תוצאות החיפוש מכיל את התוצאות הממומנות והאורגניות. פריסתו ונראותו משתנות עם הזמן והתאם למנוע החיפוש.
  • עמוד 404 (404 Page) – כינוי לעמוד דיפולטיבי באתר אשר נמצא בכתובת שאינה קיימת יותר (הוסרה או עברה לכתובת אחרת) או שלא הייתה קיימת מלכתחילה (למשל בשל טעות הקלדה של הגולש).
  • ענישה אלגוריתמית (Algorithmic Penalty) – מצב שבו אתר אינטרנט הפר את הנחיות האיכות של גוגל וספג ענישה אוטומטית מהאלגוריתם. תוצאות ענישה שכזו יבואו לידי ביטוי בדחיקתו של האתר על מעמקי תוצאות החיפוש.
  • ענישה ידנית (Manual Penalty) – ענישה שסופג אתר אינטרנט לאחר שעבר בדיקה ידנית על ידי אחד הבוחנים של גוגל וסומן כמי שמפר את הנחיות האיכות של גוגל.
  • ערך חיי לקוח (CLV – Customer Lifetime Value) – מדד המשקף את הרווח של העסק מכל לקוח לאורך ״תקופת החיים״ שלו, כלומר תקופת ההתקשרות עם העסק. 

פ

  • פוטר (Footer) – החלק התחתון (ולרוב הקבוע) באתר אינטרנט. איזור זה משמש בעיקר ככלי עזר נוסף לניווט באתר, כמקום להצגת פרטים נוספים על העסק (כמו טלפון, כתובת ואמצעי יצירת קשר), קרדיטים רלוונטים ועוד. ברמה הטכנית, באזור זה מוטמעים פיקסלים וקודים שונים למטרות שיווקיות שונות.
  • פופאפ (Popup) – מודעה פרסומית אשר ״קופצת״ מול עיני הגולש. מודעת פופ אפ יכולה לקפוץ לאחר מספר שניות מוגדר מראש, לפני שהגולש יוצא מהאתר, לאחר שביצע אינטראקציה כלשהי עם העמוד וכו׳. במקרים מסויימים מטרת הפופאפ לא תהיה רק הצגת פרסומת אלא הנעה לפעולה (למשל רישום לניוזלטר).
  • פורטל (Portal) – מושג המתאר אתרי אינטרנט עשירים ומגוונים במידע אשר מאפשרים לגולשים להתאים את נראותם, מציעים מנועי חיפוש למידע בתוך האתר ומחוצה לו, לפעמים יציגו גם אינדקס עסקים ועדכוני חדשות. משמשים למעשה כשער כניסה לרשת או עמוד מרוכז של מידע רלוונטי לתחום הפורטל.
  • פורום (Forum) – אתר אינטרנט ייעודי או חלק מאתר כלשהו המשמש לצורך דיונים בין הגולשים. בפורום ניתן לפתוח נושאים חדשים, להגיב על פוסטים קיימים, לפרסם תמונות, סרטונים ועוד.
  • פורטפוליו (Portfolio) – תיק עבודות בעולם הדיגיטלי. בפורטפוליו של איש מקצוע או חברה ניתן לצפות בפרוייקטים קודמים שהם ביצעו ועל ידי כך להתרשם מאיכות העבודה והתוצאות.
  • פוסט (Post) – בהקשר של רשתות חברתיות מדובר למעשה בקטע טקסט שאנו כותבים, משתפים או מגיבים אליו. בדומה לכך, פוסט בבלוג של אתר אינטרנט הוא קטע טקסט המעביר מידע מסוים, לרוב בתחום עיסוקו של האתר.
  • פוסט מקודם (Sponsored Post) – פוסט בדף עסקי אשר מעבר לחשיפה האורגנית שהוא זוכה לה ברשת החברתית, זוכה לתקציב פרסומי לצורך הגדלת התפוצה שלו בקרב קהל היעד של המפרסם.
  • פיד (Feed) – החדשות המוצגות לעיני הגולשים ברשתות החברתיות. בפיד נראה עדכונים מחברים שלנו, מדפים עסקיים שאנו עוקבים אחריהם וממשווקים שונים. בהקשר של השיווק הדיגיטלי, הפיד הינו אזור אשר ניתן לבחור בו כמקום לפרסום. 
  • פיקסל (Pixel) – פיסת קוד המוטמעת באתר אינטרנט מתאם פלטפורמה פרסומית (בדרך כלל פייסבוק, גוגל או אאוטבריין/טאבולה). מטרת הפיקסל היא למדוד את ביצועי הקמפיינים ולסמן גולשים לצורך פעולות שיווקיות עתידיות כגון רימרקטינג.
  • פירורי לחם (Bread Crumbs) – פירורי לחם הינם רכיב שליטה גרפי המשמש לעיתים קרובות ככלי ניווט בחלקו העליון של האתר. הרכיב מאפשר למשתמשים לעקוב אחר מיקומם באתר ולנווט בו בצורה פשוטה יותר. 
  • פרופיל קישורים (Link Profile) – מונח המתייחס לתמהיל הקישורים הנכנסים שמקבל אתר מסויים. פרופיל הקישורים מייצג את כמות ואיכות הקישורים לאתר באמצעות פרמטרים שונים.
  • פרסונות (Buyer Persona) – כחלק מבניית האסטרטגיה השיווקית, לפני העלאת קמפיין לאוויר, המפרסם מנסה לבנות אפיון מדויק ומפורט של קהל היעד שלו. פרסונה היא למעשה דמות שמייצגת פלחים שונים בתוך אותו קהל. לכל פרוסנה גיל משלה, תחומי עניין, מאפיינים דמוגרפיים שונים ועוד.
  • פרוטוקול אבטחה (SSL – Secure Sockets Layer) – פרוטוקול העושה שימוש בהצפנה קריפטוגרפיות לצורך אבטחת התעבורה בין הגולש לאתר ובין האתר לגולש. מטרת הפרוטוקול למנוע גניבה של מידע הנשלח מהמשתמש לאתר, למנוע התחזות של אתרים לאתרים אחרים ובאופן כללי לשמור על חיבור בטוח ואישי בין הגולשים לאתרי האינטרנט.
  • פרסום בזמן אמת (RTB – Real Time Bidding) – טכנולוגית פרסום הבנויה בסגנון הבורסה לניירות ערך. פרסום בזמן אמת מאפשר למפרסמים ולאתרי אינטרנט לפרסם לגולשים ספציפיים בהתאם לתחומי העניין ודפוסי הפעילות שלהם בזמן אמת. ההקבלה לבורסה היא מעצם האופן בו בנויה המערכת, אשר מחברת בין הצעות מכירה של שטח פרסומי כלשהו לבין המפרסמים המעוניינים בהם בזמן אמת.
  • פרסום מבוסס תוצאות (Performance Advertising) – פרסום מבוסס תוצאות (או ביצועים) הוא סוג של פרסום בו הרוכש משלם רק כאשר יש תוצאות מדידות. פרסום מבוסס ביצועים הופך נפוץ יותר עם התפשטות המדיה האלקטרונית ופלטפורמות פרסום כמו גוגל ופייסבוק, בהן ניתן למדוד פעולות משתמשים ולעקוב באופן מדויק אחר תוצאות הפרסום.
  • פרופיל (Profile) – המשתמש שלנו ברשתות החברתיות. בפרופיל האישי ניתן לשתף מידע, להעלות תמונות וכדומה. פרופיל אישי מייצג אדם פרטי והוא שונה בדף עסקי.

צ

  • צ׳אטבוט (Chatbot) – בוט אשר משמש לצ׳אט עם גולשי האתר. בהתאם לרמת המורכבות שלו, ידע הבוט לענות על שאלות הגולשים ולהניע אותם לפעולה (כגון השארת פרטים ליצירת קשר). צ׳אטבוט מאפשר לגולשים לקבל מידע ולהיות באינטראקציה עם האתר גם במהלך שעות הפעילות ובעיקר מחוץ להן.
  • ציון איכות (Quality Score) – מדד המייצג את רמת האיכות של הקמפיין, המודעות והרלוונטיות של מילות המפתח ודפי הנחיתה של האתר בהתאם לאופי הפרסום שלו. הציון נקבע באופן אוטומטי על ידי מערכת גוגל אדס. ציון איכות גבוה יותר, מאפשר למפרסמים טובים להקטין את עלויות הפרסום ולהשיג תוצאות טובות יותר בתקציב נתון.
  • ציון רלוונטיות (Relevancy Score) – בדומה למדד של גוגל, מגדד זה מייצג את מידת הרלוונטיות של מודעות הפרסום לקהל היעד אליו הן מכוונות, בהתאם לאופן שבו הגולשים מגיבים לפרסום. 
  • ציוץ (Tweet) – בדומה לפוסט בפייסבוק, ציוץ הינו עדכון שניתן לפרסם ברשת החברתית טוויטר. ציוץ יכול להכיל טקסט, תמונה ו/או וידאו. נכון להיום, אורכו מוגבל ל-280 תווים.
  • ציוץ מחדש (ReTweet) – פעולה של שיתוף ציוץ של משתמש (בדומה ל-share בפייסבוק). ציוץ מחדש של ציוץ כלשהו, מאפשר לעוקבים אחר משתמש כלשהו להיחשף לציוצים של אנשים שהם אינם עוקבים אחריהם ולא נחשפים לציוצים שלהם באופן ישיר.
  • צ'ק-אין (Check In) – פעולה המתבצעת ברשת החברתית של פייסבוק ולמעשה מעדכנת שמשתמש מסוים נמצא במקום כלשהו (ביצע בו צ׳ק אין). מדובר בכלי שיווקי חשוב עבור עסקים בעלי מיקום פיזי שכן כמות האנשים שביקרו בלוקשיין מוצגת באופן גלוי. משתמשים יכולים לראות היכן חברים שלהם ביקרו ואף לדעת אם הם נמצאים במקום מסוים בזמן אמת. 

ק

  • קאפצ'ה (Captcha) – בדיקה הבנויה מצירוף של אותיות ומספרים או זיהוי של אלמנטים בתמונה, שעל הגולש להזין / לסמן. מטרתה לסנן פעילות זדונית המבוצעת על ידי כלים אוטומטיים. 
  • קבוצה (Group) – מתייחסת לקבוצות בעיקר ברשת פייסבוק אך פופולארי גם בלינקדאין. מדובר מקום אשר יכול להיות סגור או גלוי לכולם ומאפשר אינטראקציה של גולשים בתוך הרשת החברתית סביב נושא הקבוצה. 
  • קבוצת מודעות (Ad Group) – כחלק מקמפיין פרסומי, הן בגוגל והן בפייסבוק, ישנה חלוקה לקבוצה מודעות אשר כל אחד ממנה מכילה מספר מודעות אשר רלוונטיות לנושא מסויים. אין הגבלה לכמות המודעות שיכולות להיות בקבוצת מודעות. המספרים משתנים בהתאם לאופי הקמפיין ומטרותיו.
  • קהלים דומים (Lookalike Audiences) – פיצ'ר של רשת פייסבוק אשר מאפשר למפרסמים לייצר קהלים חדשים על בסיס קהלים קיימים אשר ביצעו אינטראקציה עם העמוד. הקהל החדש יהיה דומה במאפייניו לקהל הקיים ובכך מאפשר למפרסמים להגיע לקהל יעד חדש ופוטנציאלי יותר מכיוון שהוא מבוסס על מאפיינים של קהל שהוכח כרלוונטי.
  • קובץ רובוטים (Robots.txt) – קובץ השייך לאתר אינטרנט ומטרתו להגדיר, עבור הרובוטים השונים שסורקים את האתר, לאילו אזורים מותר להם לגשת ולאילו לא.
  • קובץ HTACCESS – קובץ המאפשר להגדיר ולנהל אלמנטים שונים באתר כגון נושאי אבטחה, הפניות של עמודים ועוד.
  • קופירייטינג (Copywriting) – סגנון כתיבה שיווקי שמטרתו להעביר את המסר בצורה מבריקה, ייחודית ומעניינת עד כמה שאפשר, על מנת להשיג את מטרות הפרסום.
  • קידום אפליקציות בחנות האפליקציות של אפל (ASO – App Store Optimization) – אפיק שיווקי המיועד להגדלת החשיפה של אפליקציות. מטרתו לשפר את מיקום האפליקציה בתוצאות החיפוש עבור מילות מפתח שונות, בתוך חנות האפליקציות של אפל.
  • קידום אתרים במנועי החיפוש (SEO – Search Engine Optimization) – אפיק שיווקי העוסק בהתאמת האתר למנועי החיפוש (גוגל בראשם) והגדלת החשיפה שלו בתוצאות החיפוש הלא ממומנות עבור מילות חיפוש מוגדרות.
  • קידום אתרים כובע לבן (White Hat SEO) – שיטת קידום אתרים המתייחסת לטכניקות הננקטות על מנת לבצע קידום אתרים אורגני ״לפי הספר״, מבלי לעבור על הנחיות האיכות של גוגל ולבצע פעולות כלשהן אשר עלולות לסכן את מיקומי האתר בטווח הרחוק.
  • קידום אתרים כובע שחור (Black Hat SEO) – שיטת קידום אתרים המתייחסת לטכניקות שגוגל מגדיר כאסורות. לרוב שיטות קידום אלו מייצרות תוצאות מהירות ולעיתים מרשימות מאוד בטווח הקצר, אך ברגע שגוגל מזהה את המניפולציה, האתר נענש ואני מוצג עוד בתוצאות החיפוש.
  • קידום אתרים אפור (Gray Hat SEO) – שילוב של טכניקות עבודה בכובע לבן, יחד עם נגיעה של טכניקות אשר חלקן מוגדרות ככובע שחור. הרציונל מאחורי שיטה זו הוא ניהול סיכונים והשגת תוצאות טובות בטווח הקצר – בינוני, תוך הימנעות מפעולות אשר יש בהן סיכון גבוה לגרום לגוגל להעניש את האתר בטווח הארוך.
  • קידום אתרים שלילי (Negative SEO) – ברוב המקרים הכוונה לביצוע קידום בכובע שחור על אתר מתחרה במטרה לגרום לגוגל להעניש אותו להורידו במיקומים. טכניקה שנפוצה יותר בתחומים בעלי תחרותיות גבוהה מאוד.
  • קיר (Wall) – הקיר הוירטואלי שלנו ברשת פייסבוק. גם לפרופיל אישי וגם לדף עסקי יש קיר אשר בהתאם להגדרות, יכול לאפשר לגולשים לכתוב בו ולפרסם דברים שונים. מה שנכתב על ידי משתמשים על הקיר, גלוי לכל מי שמבקר בו. 
  • קישורים נכנסים (Incoming Backlinks) – מושג שמוזכר בעיקר בהקשר של קידום אתרים אורגני. הכוונה היא לקישורים אשר אתר מסויים מקבל מאתרים אחרים ברשת. כמות גבוהה של קישורים ברמת איכות טובה ומאתרים רלוונטיים, הינה מדד משמעותי בקביעת מיקומו של אתר בתוצאות החיפוש. זאת משום שגוגל רואה בקישורים נכנסים לאתר כהצבעות אמון בו מצד אתרים אחרים.
  • קישורים חיצוניים (External Links) – קישורים אשר אתר מסויים מוציא החוצה לאתרים אחרים. לחיצה של גולש על הקישור, תעביר אותו מהאתר בו הוא נמצא עכשיו, אל האתר המקושר.
  • קישורים פנימיים (Internal Links) – קישורים בין דפים שונים של אותו אתר. לחיצה של גולש על קישור פנימי תעביר אותו לעמוד המיועד מבלי להוציא אותו מהאתר.
  • קישורי דו פולאו (DoFollow Links) – קישורים אשר גוגל עוקב אחריהם ומעביר ״מיץ קישורים״ מהאתר המקשר אל האתר המקושר.
  • קישורי נו פולאו (NoFollow Links) – קישורים אשר מורים לגוגל לא לעקוב אחר האתר אליו מקשרים ולא להעביר לו ״מיץ קישורים״.
  • קישור שבור (Broken Links) – קישור אשר מוביל למקום שאינו קיים עוד או שלא היה נכון מלכתחילה. קישור שבור יכול להיות קישור פנימי או חיצוני וכדאי להימנע מקיומם על מנת לשמר חווית שימוש טובה באתר וקרדיט מגוגל.
  • קמפיין (Campaign) – קמפיין פרסומי אשר מכיל את מילות המפתח, קהלי היעד, המודעות וקבוצות המודעות הפרסומיות. קמפיין מכיל בתוכו את קבוצות המודעות השונות, המודעות עצמן, מילות המפתח (או הקהלים) ושאר המאפיינים הרלוונטים לפרסום אליו מכוון הקמפיין עצמו.
  • קליקבייט (Clickbait) – סוג של כותרת או תקציר שמטרתו לגרום לגולשים להקליק עליו בכדי לקבל מידע נוסף. לרוב מדובר בניסוח מתריס ו/או מסקרן בצורה קיצונית, מה שגורם להרבה אנשים ללחוץ עליו ולהגיע ליעד אליו ניסה המפרסם להביא אותם.

ר

  • ראנק בריין (RankBrain) – פונקציה באלגוריתם של גוגל אשר נכנסה לפועל באופן רשמי באוקטובר 2015. מטרתו לשפר את תוצאות החיפוש ולקבוע בצורה מדויקת יותר מה המיקום הראוי לאתר מסויים בתוצאות החיפוש. ראנק בריין נחשב לפרמפט השלישי בחשיבותו בקביעת מיקומי האתרים בתוצאות האורגניות של גוגל. 
  • רגולציית ההגנה על הפרטיות (GDPR – General Data Protection Regulation) – תקנה שנקבעה על ידי האיחוד האירופי בנושא אבטחה והגנה על נתונים ופרטיות אזרחי האיחוד האירופי. ה- GDPR שואף בעיקר לתת למשתמשים שליטה על הנתונים האישיים אשר נאספים עליהם, על אופן אחסונם ומגדיר כללים לגבי מה מותר ומה אסור לעשות עם המידע הנ״ל.
  • רימרקטינג או ריטרגטינג (Remarketing / Retargeting) – נקרא בעברית גם שיווק מחדש וכשמו כן הוא – שיווק מחדש לאנשים אשר ביקרו באתר אינטרנט מסויים או ביצעו אינטראקציה עם העמוד העסקי ברשתות החברתיות. קמפיין רימרקטינג מבוצע על ידי מודעות גרפיות וסרטונים ולמעשה ״רודף״ אחר הגולש עם המודעות של המפרסם בביקוריו באתרים שונים או ברשתות החברתיות.
  • ריקוד גוגל (Google Dance) – מונח המתייחס לתופעה מוכרת בקרב מקדמי אתרים, בה אתר מסוים זוכה לקישורים חדשים ובמקום התוצאה המצופה של שיפור במיקומיו, הוא חווה ירידה בטווח הקצר ולאחר מכן חוזר לעלות. התזוזה מעלה ומטה מכונה הריקוד של גוגל על בסיס ״הריקוד״ במיקומים.
  • רכישת מדיה (Media Buying) – אפיק שיווקי במסגרתו המפרסם רוכש שטחי פרסום באתרים ספציפיים. לרוב מבוצע על ידי הטמעת באנרים במקומות מרכזיים באותם אתרים. התמחור באפיק זה מבוצע לרוב על פי CPM.
  • רשת אספקת תוכן (CDN – Content Delivery Network) – שירות אשר מתבסס על אחסון תכני האתר על גבי שרתים המפוזרים במקומות גיאוגרפיים שונים. מטרת ה-CDN היא לזהות את מיקום הגולש אשר מנסה לגשת לאתר, להציג לו את קבצי האתר מהשרת הקרוב אליו ביותר ובכך לשפר את מהירות טעינת האתר וביצועיו.
  • רשת החיפוש (Search Network) – מונח מעולם הפרסום הממומן בגוגל. הכוונה היא לפרסום מבוסס מילות מפתח המציג, בתוצאות החיפוש, מודעה פרסומית לגולשים אשר חיפשו ביטוי שהמפרסם הגדיר מראש. זאת בניגוד לפרסום ברשת המדיה אשר מתבצע ללא תלות ישירה בחיפוש של ביטוי מסויים.
  • רשת המדיה (GDN – Google Display Network) – רשת המדיה של גוגל מורכבת ממליוני אתרים ברחבי העולם אשר עושים שימוש בגוגל אדסנס ומאפשרים הצגת מודעות דינמיות עבור כל גולש באתר שלהם, בהתאם לתחומי העניין הספציפיים של אותו גולש בזמן נתון.
  • רשת וירטואלית פרטית (VPN – Virtual Private Network) – רשת וירטואלית פרטית המאפשרת למי שמתחבר דרכה, לטשטש את מיקומו ופרטי הגלישה המקוריים שלו. בהקשר של השיווק הדיגיטלי נעשה שימוש ב-VPN על מנת להיחשף לתוצאות אורגניות ו/או מודעות פרסומיות כפי שמוצגות במדינות או ערים שונות בעולם. במדינות בהן הגישה לרשת מוגבלת (סין או רוסיה למשל), משתמשים ב-VPN על מנת לעקוף את ההגבלות הללו.
  • רשימת תפוצה (Mailing List) – רשימה של כתובות מייל הבנויה מנמענים אשר אישרו קבלת דברי דוא״ל ממפרסם מסויים. זהו כלי שיווקי במסגרתו המפרסם עושה שימוש ברשימת מיילים שצבר על מנת להפיץ מסרים, להעביר טיפים ולהציע שירותים באמצעות הפצה המונית של מיילים לנמענים ברשימת התפוצה שלו.

ש

  • שאילתה (Query) – המינוח שבו גוגל משתמשים על מנת לייצג את שאילתת החיפוש שהגולשים מזינים בשורת החיפוש.
  • שאלות נפוצות (FAQ – Frequently Asked Questions) – איזור ייעודי המופיע כחלק מעמוד מכירה או כעמוד ייעודי באתר. מטרתו להציף שאלות שנשאלות לעיתים קרובות על ידי מתעניינים במוצר ולספק את המענה המקצועי והברור ביותר על ידי המשווק עצמו. 
  • שטאאוט (Shoutout) – פעולה שיווקית ברשת אינסטרגם במסגרתה משתמש מעלה צילום מסך של עמוד אחר כדי להציג תמיכה ולתת חשיפה למשתמש האחר. שאטאוטים יכולים להיות כלי יעיל כדי להגדיל את כמות העוקבים ולספק פרסום במסווה טבעי.
  • שטרודל או כרוכית @ (At) – תו המשמש לתיוג אנשים ברשתות החברתיות. ניתן לתייג אנשים בפוסטים או בתגובה לפוסט על מנת למשוך את תשומת ליבם ולהגדיל את תפוצת הפוסט לחברי ועוקבי האדם המתוייג.
  • שיעור קליקים או אחוז הקלקה (CTR – Click Through Rate) – מספר המבוטא באמצעות אחוזים ומייצג את אחוז הגולשים אשר לחצו על המודעה או האתר מתוך כלל הגולשים אשר נחשפו אליהם. 
  • שיווק במנועי החיפוש (SEM – Search Engine Marketing) – המינוח המקצועי למה שמכונה בעברית פרסום בגוגל / פרסום ממומן / קידום ממומן וכו׳. זהו אפיק שיווקי המבוסס על פרסום בתוצאות החיפוש של גוגל או ברשת המדיה. בהתאם לפורמט הנבחר, המפרסם יחויב לפי קליק או CPM.
  • שיווק מותאם אישית (Personalized Marketing) – שיווק בהתאמה אישית, הידוע גם כשיווק אחד על אחד או שיווק פרטני, היא אסטרטגיה שיווקית שבאמצעותה מפרסמים ממנפים ניתוח נתונים וטכנולוגיה דיגיטלית כדי להעביר מסרים אינדיבידואליים ומודעות לקהל המטרה שלהם בסגנון אישי.
  • שיווק ברשתות החברתיות (SMM – Social Media Marketing) – אפיק פרסומי המתייחס לשיווק ופרסום ברשתות החברתיות. ברוב המקרים המיקוד הוא ברשת פייסבוק ואינסטגרם. אפשרויות הפרסום מגוונות וכוללות פרסום ממומן מבוסס הקלקות או חשיפה, פרסום אורגני בקבוצות רלוונטיות, שימוש במשפיענים ועוד.
  • שיווק ברשת (Online Marketing) – מונח הגג תחתיו נכנסים אפיקי הפרסום השונים באינטרנט כגון קידום אתרים אורגני, פרסום במנועי החיפוש, שיווק ברשתות החברתיות ועוד. שיווק ברשת הינו האפיק הממוקד, האפקטיבי והמדיד ביותר אשר קיים בעולם הפרסום נכון לשנת 2019.
  • שיווק מחוץ לרשת (Offline Marketing) – מתייחס לכלל אפיקי הפרסום והשיווק אשר מתרחשים מחוץ לרשת האינטרנט. אפיקים אלו כוללים בין היתר פרסום בעיתונים, שלטי חוצות, טלוויזיה ועוד. כל אפיק אשר אני מחובר לרשת האינטרנט, כלומר אינו אונליין.
  • שיווק שותפים (Affiliate Marketing) – אפיק פרסום במסגרנו בעל המוצר מאפשר למשווקים למכור עבורו את המוצר (או לייצר עבורו לידים) כאשר התשלום של המפרסם למשווקים מתבצע לאחר השגת המטרה שהוגדרה. המשווק מתוגמל רק על בסיס הצלחות. לרוב מדובר בסכום קבוע או אחוז מהמכירה.
  • שיעור מעורבות (Engagement Rate) – מדד בסיסי אשר בא לידי ביטוי בשיווק במדיה החברתית, לצורך מדידת ביצועי מודעות הפרסום. שיעור המעורבות מחושב על ידי מספר האינטראקציות של קהל היעד עם התוכן או המודעה, חלקי מספר האנשים אשר נחשפו אליו.
  • שיתוף (Share) – פעולה המתבצעת לרוב ברשתות החברתיות כאשר גולש מפיץ פוסט או ידיעה כלשהי אשר פורסמה ברשת החברתית או מחוצה לה.
  • שם מתחם או דומיין (Domain Name) – שם האתר כפי שבא לידי ביטוי ברשת. זהו השם או הצירוף אותו הגולשים מקישים בדפדפן  על מנת לגשת לאתר אינטרנט מסוים.
  • שרת אחסון (Hosting Server) – המחשב שבו נמצאים קבצי האתר באופן פיזי. לרוב מדובר בחוות שרתים הבנויה ממחשבים עוצמתיים ומאובטחים המחוברים לרשת 24/7.

ת

  • תג קנוניקל (Canonical) – פיסת קוד המגדירה עבור מנועי החיפוש את הגרסה הראשית והמקורית של תוכן כלשהו באתר.
  • תג Hreflang – נועד להקל על גולשים באתרים בעלי מספר שפות. התג מאפשר לזהות את שפת המשתמש המגיע לאתר ולהציג לו את הגרסה הרלוונטית באותה שפה.
  • תגובה (Comment) – תגובה של גולש לפוסט (ברשת חברתית) או כתבה (באתר מסויים). ברשתות החברתיות ניתן להשתמש בתגובות ככלי לתיוג אנשים או עמודים עסקיים לצורך הגדלת החשיפה של הפוסט. בקידום אתרים משתמשים בתגובות במקומות אסטרטגיים ככלי ליצירת קישור חזרה לאתר המקודם ובכך להשפיע לטובה על מיקומיו בתוצאות החיפוש.
  • תגיות מטא (Meta Tags) – תגיות אשר מוגדרות ״מאחורי הקלעים״ של האתר ואינן גלויות לגולש בתוך האתר. תגיות אלו מוצגות על ידי מנועי החיפוש בדף תוצאות החיפוש עצמו. 
  • תוכן משוכפל (Duplicate Content) – תוכן אשר הועתק ממקור אחר ברשת לאחר שכבר נסרק על ידי גוגל. העמדה הרשמית של גוגל היא שיש להשתמש בתוכן מקורי בכל טקסט באתר, כאשר שימוש בתוכן משוכפל עלול להוביל לענישת האתר המשכפל.
  • תוצאות חיפוש אורגניות (Organic Results) – תוצאות החיפוש האורגניות הן חלק מדף תוצאות החיפוש. התוצאות האורגניות הן התוצאות אשר אינן מושפעות מפרסום (ולכן מכונות טבעיות) ומופיעות מתחת לארבעת התוצאות הממומנות בגוגל. במנועי החיפוש האחרים מיקומן יכול להשתנות. נכון להיום, מספר התוצאות האורגניות המופיעות בעמוד הראשון עבור רוב השאילתות עומד על 10.
  • תוצאות חיפוש ממומנות (Paid Results) – מודעות פרסומיות המופיעות בתוצאות החיפוש. מיקום המודעה נקבע בעיקר על פי המחיר אותו מוכן המפרסם לשלם לקליק – מחיר גבוה יותר יהיה שווה ברוב המקרים למיקום גבוה יותר. בגוגל מדובר בארבעת התוצאות הראשונות אשר מופיעות בדף תוצאות החיפוש. במקרים לא מעטים, גם ארבעת התוצאות האחרונות בדף החיפוש יהיו ממומנות ויסומנו במילה ״מודעה״ (או ad באנגלית).
  • תוצאות חיפוש מעושרות (Rich Snippets) – תוצאות חיפוש רגילות של גוגל עם נתונים נוספים המוצגים על גביהם ומעשירים את הגולש במידע רלוונטי עוד בטרם ביקר באתר. נתונים אלו נמשכים בדרך כלל מנתונים מובנים שנמצאים ב- HTML של הדף. הסוגים הנפוצים כוללים ביקורות, מתכונים ואירועים.
  • תוספי מודעות (Ad Extensions) – תוספים אשר מפרסמים יכולים לעשות בהם שימוש בעת פרסום במערכת Google Ads. תוספי מודעות כוללים תוסף טלפון המאפשר חיוג לעסק ישירות מהממודעה, תוסף להצגת כתובת העסק, נקודות חוזקה, קישורים לעמודים פנימיים באתר ועוד. שימוש חכם בתוספי מודעות מאפשר להגדיל את נפח המודעה בתוצאות החיפוש ולשפר את ביצועיה.
  • תיוג (Tag) – פעולה המתבצעת בתוך פוסט או בתגובה לפוסט. כאשר משתמש מתייג פרופיל אישי של אדם אחר או עמוד עסקי כלשהו, המתוייג מקבל התראה על כך שהוא תוייג במקום מסויים. התיוג משיג שתי מטרות עיקריות – הראשונה היא חשיפת המתוייג לפוסט בו הוא תוייג. השנייה היא חשיפה מסויימת בקרב החברים או העוקבים של מי שתוייג בפוסט מסוים, לתוכן המפורסם.
  • תיוג אוטומטי (Auto Tagging) – תכונה שמוסיפה באופן אוטומטי פרמטר לכתובות האתר בעת פרסום בגוגל, על מנת לעזור למפרסם לעקוב אחר המרות ולמדוד את ביצועי המודעות באופן מדויק יותר.
  • תכנון משאבי ארגון (ERP – Enterprise Resource Planning) – ניהול משולב של תהליכים עסקיים, לרוב בזמן אמת ובאמצעות שימוש בתוכנה ייעודית. ERP הוא למעשה חבילה של יישומים משולבים בהם ארגון יכול להשתמש בכדי לאסוף, לאחסן, לנהל ולפרש נתונים מהפעילויות העסקיות הרבות שלו.
  • תמונת נושא (Cover Photo) – תמונת הרקע  המופיעה בעמוד עסקי או פרופיל אישי ברשתות החברתיות. זוהי תמונה גדולה באופן משמעותי מתמונת הפרופיל, ולרוב היא משמשת להעברת מסרים הקשורים לעסק ו/או חיזוק המיתוג שלו.
  • תמונת פרופיל (Profile Image) – תמונת הפרופיל של המשתמש או הדף העסקי ברשת החברתית. עמוד עסקי יציג ברוב המקרים את הלוגו שלו כתמונת הפרופיל.
  • תנועה אורגנית (Organic Traffic) – תנועה אשר זורמת לאתר באופן טבעי ולא כתוצאה מפרסום כלשהו. תנועה אורגנית מתייחסת ברוב המקרים לתנועה אשר מגיעה לאתר אינטרנט ממנועי החיפוש, כאשר האתר מופיע במיקומים גבוהים בתוצאות האורגניות (הלא ממומנות).
  • תנועה ממומנת (Paid Traffic) – תנועה אשר המפרסם משלם עליה כסף ומגיעה לאתר כתוצאה מפרסום כלשהו. תנועה ממומנת יכולה להגיע ממודעות פרסום בגוגל, ברשתות החברתיות, פלטפורמות לקידום תוכן כמו אאוטבריין וטאבולה ועוד. 
  • תנועת הפניה (Referral Traffic) – תנועה המגיעה לאתר כתוצאה מהפניית הגולש ממקור אחר לאתר האינטרנט. תנועת הפניה מדיעה לרוב כתוצאה מלחיצה של הגולש על קישור המופיע באתר אינטרנט אחר או מדיוור אלקטרוני.
  • תפריט עליון (Top Menu) – אזור הניווט בחלקו העליון של האתר. באזור זה נמצאים הקישורים לעמודים המרכזיים של האתר והם מאפשרים לגולשים לנווט ביניהם ולהתמצא באתר בקלות.
  • תפריט צד (Sidebar) – תפריט ניווט המצוי בצד שמאל או ימין של האתר. תפריט זה משמש בדרך כלל כתפריט משלים (ולעיתים דינאמי) וניתן למצוא בו קישורים לעמודי העסק ברשתות החברתיות, טפסים ופרטי יצירת קשר, קישורים לפוסטים אחרונים שעלו באתר וכדומה.
  • תקציב יומי (Daily Budget) – תקציב הפרסום המוגדר לכל יום נתון. בכל פלטפורמות הפרסום הדיגיטליות ניתן להגדיר תקציב מקסימלי לפרסום וכאשר זה מסתיים, המודעות מפסיקות להופיע.
  • תקצירי תוצאות החיפוש הראשונות (Featured Snippet) – תוצאה אשר מופיע מטעם גוגל ולמעשה מסכמת את החלקים שלדעת האלגוריתם הכי רלוונטיים לחיפוש של המשתמש. המידע נשאב בדרך כלל מאתרים המופיעים בתוצאות החיפוש הראשונות. המטרה היא לתת לגולש את הפתרון המהיר ביותר למה שהוא מחפש מתוך דף תוצאות החיפוש עצמו, מבלי שיצטרך לחפש אותו באמצעות שוטטות באתרים שונים.
  • תשלום פר קליק (PPC – Pay Per Click) – שיטת תמחור לפרסום בה המפרסם משלם רק כאשר הגולש הקליק על המודעה שלו.
  • תת דומיין או דומיין משני (Subdomain) – אזור נפרד בתוך הדומיין הראשי אשר בדרך כלל נוצר למטרה ספציפית. סאב דומיין מתפקד מצד אחד כמתחם עצמאי ולא כחלק מעמודי האתר של הדומיין הראשי ומצד שני נהנה מהשיוך לדומיין הראשי. לדוגמה באתר וואלה, הדומיין הראשי הינו walla.co.il אך ישנם גם מספר תתי דומיינים בהתאם לתחום הפעילות שלהם כגון tech.walla.co.il, travel.walla.co.il וכדומה.