072-338-4444
שגיאות 4xx
דניאל מסטר
דניאל מסטר

איך שגיאות 4xx משפיעות על הקידום האורגני וכיצד לתקן אותן?

Email
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Facebook
תוכן עניינים

שגיאת 404 מתרחשת כאשר הגולש מופנה לעמוד שאינו קיים או לא נמצא באוויר באופן זמני. בעוד ששגיאת 404 היא הנפוצה ביותר, כדאי לדעת שהיא רק חלק ממשפחת שגיאות ה-404 המפוקפקת. בואו נכיר את היתר.

מהן השגיאות הנוספות במשפחת 4xx?

400 – בקשה לא תקינה (שגיאה נדירה).

401 – מתרחשת כאשר מנסים להיכנס לאזור על השרת שמוגן בסיסמה. לדוגמה, לאזור פנימי של פאנל הניהול בלי לעבור במסך הכניסה.

403 – אזור בשרת שהגישה אליו חסומה לכולם.

410 – הדף סומן באופן קבוע כדף שלא נמצא. זאת לעומת 404 שמגדירה עמוד ככזה שלא ניתן למצוא באופן זמני. לעיתים נאלץ להשתמש בקוד זה כחלופה לקוד 404 ובהמשך נסביר מדוע.

413 – המידע שהדפדפן שלח היה גדול מדי (לדוגמה, ניסינו להעלות קובץ ששוקל הרבה).

451 – הדף לא זמין מסיבות משפטיות, נדיר.

מבחנית מה שקשור לקידום האורגני של האתר, מלבד 404, השגיאות שמעניינות אותנו הן 401,403 ו-410.

האם שגיאה מסוג 404 או שגיאות דומות משפיעות על הדירוגים בגוגל?

לא באופן ישיר, אך בהחלט ייתכן שתהיה להן השפעה שלילית באופן עקיף. כיצד?

ראשית, התרחיש הנפוץ ביותר הוא דף שמקשר אל עמודים אחרים בתוך האתר וגוגל לא מצליח לסרוק אותו. במקרה הזה, כל העמודים האחרים שהעמוד מקשר אליהם לא יכנסו לאינדקס של גוגל גם אם הם בעצמם תקינים.

בדרך כלל פותרים את הבעיה הזו באמצעות יצירת מפת אתר או עץ דפים שכוללים את כל עמודי האתר. אך מכיוון שלו בדרך כלל נוצרים באופן אוטומטי על ידי סקריפט שסורק את האתר, העמודים שמחזירים שגיאת 404 עדיין יפריעו לנו בדרך.

בנוסף, אם בנינו קישור לעמוד מסוים באתר והשרת החזיר קוד 404, גוגל לא יתחשב בקישור הזה מכיוון שהוא לא מאחסן באינדקס שלו עמודי 404, גם אם הם בנויים על פי תבנית מסוימת (עמודי 404 מותאמים אישית). 

כמו כן, אם באתר יש יותר מדי שגיאות 404, ייתכן שהאלגוריתם של גוגל יחליט שאין לו סיבה לבקר באתר בתדירות גבוהה וייקח יותר זמן עד שנראה עדכונים של עמודים מהאתר בתוצאות של גוגל (גם אם הם עצמם תקינים).

מספר העמודים שגוגל מבקר בהם ותדירות הביקור מרכיבים ביחד את תקציב הזחילה. זה לא מונח רשמי של גוגל, אבל היא התייחסה אליו בבלוג שלה.

לכן, עמודי ה-404 עצמם "מבזבזים" את תקציב הזחילה של האתר. הדבר נכון גם לגבי עמודים ריקים שלא מחזירים שגיאת 404 אבל אין בהם תוכן (soft 404). לדוגמה, עמוד שכתוב בו "עמוד זה בבנייה" או "עדכונים בקרוב".

איך מתמודדים עם שגיאות מסוג 401 ו-403?

בעיקרון אם אזור מסוים באתר מחזיר שגיאה מסוג 401 או 403 סביר מאוד להניח שגוגל בלאו הכי לא אמור להיכנס לשם, אלא אם כן מדובר בקישור פנימי שיש בו טעות באחת האותיות.

טיפול בשגיאות כאלו מעט חורג מהנושא של SEO, אך יש המון מדריכים שימושיים ברשת שיעזרו לכם לטפל בכך.

טיפול בשגיאות מסוג 404

שגיאות מסוג 404 הן החשובות ביותר לנושא של SEO. אם אתם מחוברים ל-Search Console, יכול להיות שתקבלו התראות על כמות גבוהה של שגיאות. במקרה כזה ממש לא כדאי לדחות את הטיפול בעניין.

בשלב ראשון נרצה לזהות את כל העמודים הבעייתיים ובשלב שני להחליט מה בדיוק לעשות איתם.

מציאת כל השגיאות מסוג 404

  1. דרך אחת היא לסרוק את האתר באופן סיסטמתי עמוד אחרי עמוד. ישנן שתי תוכנות שמשמשות לכך: אחת היא Screaming Frog שמציעה לא מעט אפשרויות ואיתור תקלות SEO אחרות כמו כותרות כפולות. הגרסה החינמית שלה מוגבלת בכמות הדפים שהוא יכולה לסרוק. תוכנה אחרת פשוטה יותר שמיועדת בעיקר למטרה זו היא Xenu. באמצעותה תוכלו לגלות בדיוק איזו שגיאה כל עמוד מחזיר. היא פחות מתוחכמת, אבל לא עולה כסף.
  2. דרך אחרת שמתאימה יותר למעקב וניטור היא להתקין תוסף לוורדפרס כמו למשל Broken Link Checker.
  3. באמצעות Google Search Console ניתן לזהות גם את אותם עמודי "Soft 404" שהזכרנו קודם לכן.

מה עושים עם העמודים השבורים?

בדרך כלל עמוד יחזיר 404 מכמה סיבות:

  • מדובר בעמוד שמחקנו בכוונה, אבל לא הסרנו את כל הקישורים אליו.
  • מדובר בעמוד שמחקנו בטעות או נמחק עקב פעולה של מערכת ניהול התוכן, מנהל אתר אחר וכו'.
  • מדובר בעמוד שאין בו תוכן ונוצר אוטומטית (“soft 404”).

במקרה הראשון, כל מה שנצטרך לעשות זה למחוק את הקישורים שמפנים לעמוד וכבר זיהנו בסעיף 1, אלא אם כן יש קישורים חיצונים "שווים" שמפנים אליו. אז נוכל להקים אותו מחדש או להפנות אותו לעמוד דומה באמצעות הפניה מסוג 301 (גם זאת ניתן לעשות באמצעות תוספים).

אם מדובר בעמוד שנמחק בטעות, נוכל לנסות ולשחזר אותו דרך מערכת ניהול התוכן. אם אין לנו אותו, ישנו כלי חביב בשם The Internet Archive ששומר תמונות מראה של אתרים (יש להשתמש בחיפוש העליון ולא התחתון).

עמודים מהסוג השלישי הם היותר בעייתיים מכיוון שיתכן שהם נוצרו באופן אוטומטי בגלל כל מיני הגדרות כמו תגיות ישנות שכבר לא משויכים אליהן עמודים. כדי לפתור את "התעלומה" יש לבדוק מה המשותף ביניהם ולראות אם יש הגדרות בעייתיות.

איך גורמים לגוגל להיפטר מעמוד במהירות?

לסיום, מה עושים אם אנחנו רוצים למחוק עמוד מגוגל בלי שגולשים יגיעו אלינו ויקבלו שגיאה מסוג 404? הדרך הכי מהירה להורות לגוגל למחוק עמוד בלי שהוא יצטרך להיכנס לאתר כמה פעמיים ולוודא שהוא כבר באמת לא קיים היא באמצעות הצבת קוד שגיאה 410 ולא 404.

כמו תמיד, ישנם תוספים שעושים את זה. אחרת יש להגדיר כל עמוד כזה בנפרד דרך קובץ בשרת בשם .htaccess אם יש לכם רק 2-3 עמודים כאלו, זו לא דרך כל כך מסובכת, הנה מדריך.

לסיכום

שגיאות 4xx הן חלק מהאספקט הטכני של קידום אתרים אורגני וחשוב לשים אליהן לב, כמו לנקודות טכניות נוספות. פעמים רבות מקדמי אתרים מבצעים אופטימיזציה שטחית שכולל הגדרת תגיות מטא וכותרות, ומשם ניגשים למלאכת התוכן והקישורים. מניסיונו, חשוב מאוד לקחת את הזמן ולהתעמק בכל הנושאים הטכניים ובין היתר בשגיאות 404, 401, 403 ו-410 כדי להעניק לגולשים שלכם חווית שימוש ללא דופי ולזכות בקרדיט הראוי על כך מגוגל.

אם אתם כבר פה, הנה עוד כמה פוסטים ששווה לבדוק:


Notice: Undefined index: heading in /home/masamedi/domains/masamedia.co.il/public_html/wp-content/plugins/yet-another-related-posts-plugin/classes/YARPP_Widget.php on line 49