קידום אתרים טכני - המדריך ל-SEO טכני (Technical SEO)

תוכן עניינים

עבודת קידום אתרים אינה מתחילה ונגמרת בהעלאת תכנים חדשים לאתר או בהשגת קישורים מרחבי הרשת. היא כוללת אספקטים טכניים חשובים מאוד וככל שהתחרות בתחום מסוים גדולה יותר כך הפרמטרים השונים הקשורים בהיבט הטכני של האתר עשויים להיות ההבדל במיקומים ביניכם לבין המתחרים שלכם. קידום אתרים טכני למעשה כולל את כל מה שקשור בהיבטים הטכניים של הקידום וכוללים מגוון תחומים בתוך עבודת הקידום האורגני והטיפול באתר המקודם.

כדי לסייע לכם להבין את הנושאים הללו בצורה פשוטה וברורה יותר החלטנו לחלק מדריך זה ל-4 חלקים עיקריים המרכיבים לדעתנו את החלק הטכני של עולם הקידום: אחסון האתר וניהול הדומיין, אבטחת האתר, מבנה האתר ולבסוף חיבור לכלים שונים שבלעדיהם עבודת הקידום תהיה כמו לירות חצים בערפל. אז אם אתם מוכנים – בואו נתחיל.

1. אחסון האתר ובחירת הדומיין

1.1. אחסון אתרים

אחסון האתר הוא חלק קריטי בהצלחה של קידום האתר שלכם. שרת האחסון שתבחרו וחבילת האחסון שתהיו מנויים אליה ישפיעו באופן ישיר על מהירות הטעינה של האתר, על מקום האחסון שלכם באתר, על מהירות העברת הנתונים לגולש הקצה, על יציבות האתר (ישנם שרתים שקורסים לעתים קרובות ועם האתרים שלכם יכולים לקרוס ואתם תאבדו מההכנסות שלכם בעקבות כך). 

שרת אחסון

לעתים רבות ישנה התלבטות בנוגע למיקום השרתים למשל כאשר שרתים ישראלים יספקו בדרך כלל שירותי גלישה מהירים יותר לגולשים בישראל (בהנחה שקהל היעד של האתר שלכם הם ישראלים) ומצד שני האחסון בארץ יכול להיות מעט יקר יותר מאשר חברות אחסון בחו"ל. כמו כן ישנה התלבטות בנוגע לגודל האחסון והאם כדאי לאחסן עליו כמה אתרים ביחד או אתר אחד לכל חשבון אחסון וכו'.

1.2. מהירות האתר

מהירות האתר שלכם גם כן תשפיע משמעותית על חוויית השימוש באתר וכן על המיקום שלכם בגוגל. ההסבר לכך מאוד פשוט – אתם לא הייתם רוצים לגלוש באתר איטי ובוודאי שלא לחכות כמה שניות שלמות במעבר בין עמוד אחד לעמוד אחר באתר. בזמן שבאתרים אחרים תוכלו לחכות שנייה עד שנייה וחצי במעבר בין העמודים אתם תרגישו שמבזבזים לכם את הזמן, תאבדו סבלנות וככל הנראה תעזבו את האתר, מה שיגדיל את אחוזי הנטישה ויוריד את זמן השהייה באתר. 

אלו שני פרמטרים חשובים מאוד לקידום האורגני ובכלל להציג לכם את שביעות רצון הגולשים שלכם מהאתר. כדי לבדוק את מהירות הטעינה של עמודי האתר שלכם תוכלו להיעזר בכלי חינמי של גוגל הנקרא Google Pagespeed Insights. כדי להקטין את מהירות הטעינה של האתר תוכלו לבצע מספר פעולות: הפחתת המשקל מהתמונות באתר שלכם, בחירת חבילת אחסון או חברת אחסון טובים יותר, התקנת תוספים ייעודיים לביצוע פעולות שמיטיבות עם מהירות האתר שלכם (במידה והאתר שלכם מבוסס וורדפרס), ניקוי קבצי קאש ועוד.

1.3. בחירת דומיין

פרמטר נוסף שכדאי לדבר עליו הוא בחירת הדומיין שלכם. מלבד העובדה שלשם הדומיין שלכם יכולה להיות משמעות להטבה עם הקידום של האתר הרי שגם סוג הדומיין והמבנה שלו יכולים להשפיע. ראשית שם הדומיין שלכם צריך להיות מורכב משם העסק. במידה וזה אתר תמיכה, אתר משני או שמיתוג העסק בעזרת האתר לא חשוב לכם מסיבה כלשהי תוכלו להשתמש בביטוי מפתח המרכזי של אותו אתר כדומיין שלכם. 

אם הוא תפוס תוכלו להשתמש בביטוי קרוב שכולל את ביטוי המפתח או ורסיה אחרת שלו. מומלץ להשתמש בדומיין באנגלית ולא בעברית. לגבי מבנה הדומיין כדאי להכיר שיש 4 סוגים של התחלת דומיין: ניתן להקים אתר על הדומיין עם www ואפשר להתקין דומיין גם ללא www. כמו כן ההקדמה של האתר תהיה http או https. תוספת ה-S בסוף היא כאשר האתר יהיה מוצפן ומאובטח באמצעות תעודת SSL. משהו שמאוד חשוב היום לגוגל, ובינינו גם תורם לכם עם שקט נפשי בכך שהתקשורת בין הגולשים לאתר שלכם מאובטחת.

שימו לב שלבחירת הדומיין משמעות רבה גם לחיבור עם כלים שונים כמו גוגל אנליטיקס או גוגל סרץ' קונסול למשל וכן גם לביצוע הפניות מהאתר או אליו, קישורים המגיעים מרחבי הרשת לאתר שלכם ועוד. כלומר אם האתר הוקם עם https://www. הרי שחשוב שהקישורים מרחבי הרשת וכן הפניות 301 שאתם מבצעים יכללו את ההקדמה הזו בצורה מדויקת ולא גרסאות שונות של הקדמה אחרת הקישורים לא יעבדו.

2. אבטחת האתר

אבטחת האתר שלכם היא חלק בלתי נפרד מהקידום האורגני של האתר ובכלל משביעות רצון הגולשים באתר שלכם. אם אתם רוצים גם לקדם את כל שיתוף הפעולה עם הגולשים שלכם חשוב מאוד להציג לגולשים אתר מאובטח ובטוח לגלוש בו. 

https

במציאות שבה גורמים זרים מחפשים לפרוץ ולהפיל אתרים, לגנוב מידע על כרטיסי אשראי ואפילו סתם מידע על משתמשי האתר, הרי שכל דרך שבה תוכלו לאבטח את האתר שלכם תתרום לפעילות הגולשים באתר, תתרום לגוגל לראות אתכם באור חיובי יותר וכך גם תעשו התקדמות במנועי החיפוש וגם תשפרו את יחסי ההמרה באתר שלכם.

2.1. תעודת SSL

תעודת SSL היא בעצם פרוטוקול אבטחה פשוט שנועד למנוע האזנות וגניבת מידע מגורם צד שלישי. פרוטוקול אבטחה זה מוצפן בקלות דרך השרת שלכם ומקושר אל הדומיין שלכם. בדפדפן תוכלו לראות תצוגה של מנעול קטן לצד כתובת האתר שלכם שתציג שהאתר שלכם מאובטח.

 מבחינת מבנה הדומיין שלכם הקידומת http שהייתה לאתר שלכם תהפוך כעת להיות https וחשוב גם שהקישורים וההפניות שלכם יכללו את הקידומת https גם כן. בדרך כלל תעודת זו ניתנת במתנה על ידי חברות האחסון שאתם חברים בהם עבור האתר שלכם אולם גם אם תצטרכו לרכוש תעודה כזו לאתר מדובר בעלויות זניחות יחסית.

2.2. קנייה מאובטחת באתר

בין אם מדובר באתר חנות מקוונת או באתר מסוג אחר שיש בו אפשרות לרכישה או תשלום דרך האתר, חשוב שאפשרויות הקנייה באתר יהיו מאובטחות. הציגו ללקוח את אפשרויות התשלום בתוך האתר וכך חברות את האתר למערכת סליקה מאובטחת כדי להראות גם לגוגל באיזו מערכת מדובר. תוכלו להתחבר ל-Paypal, טרנזילה או למערכת סליקה אחרת המשתפת פעולה עם חברות האשראי הקיימות בארץ לביצוע תשלומים מאובטחים דרך האתר.

2.3. אפשרויות הרשמה מאובטחות באתר

כמו טופס רכישה מאובטח חשוב שיהיה באתר גם טופס הרשמה מאובטח. ניתן להתקין תוספים שמשדרגים את רמת האבטחה בהרשמה ובהתחברות לאתר ובכך מאותתים לגוגל ולגולשים שהאתר שומר על רמת אבטחה גבוהה.

2.4. תוספי אבטחה

אם האתר שלכם מבוסס על וורדפרס, ג'ומלה או מערכות תוכן מובילות אחרות תוכלו למצוא תוספי אבטחה (חלקם בחינם וחלקם בתשלום) שיוכלו לסייע בשיפור האבטחה של האתר שלכם. כמו כן כדאי להתקין גם תוסף אנטי ספאם. כלומר כזה שמסנן תגובות ספאם המגיעות לאתר (גם אם אלה לא מאושרות ויחכו לכם במשרד האחורי לאישור).

3. מבנה האתר ואופטימיזציה של קוד האתר

3.1. שגיאות קוד

חלק מעבודת הקידום תתקלו לא מעט פעמים באפשרויות של שגיאות קוד. ודאי כאשר מדובר באתר שלא אתם בניתם ואתר שמעולם לא עבר בידיו של מקדם אתרים מקצועי. שגיאות קוד יכולות להיות קודים ישנים לאחר עדכונים של מערכת התוכן, תבניות או תוספים שלא עדכנתם ונשארו הקודים הישנים שלכם שכבר לא תקפים היום, ניסיון של מתכנת, מקדם או כל אחד אחר בעריכת קוד האתר או אזור קוד באתר שלכם והשארת שאריות קוד לא תקינות, מיותרות או כאלה שיוצרים שגיאות.

website code

3.2. דפי שגיאה 404

עמוד שגיאה 404 היא שגיאה המופיעה לגולש כאשר הוא מנסה לגשת לעמוד שאני קיים באתר. לדוגמה: אם יש לכם פוסט באתר שהכתובת שלו תהיה Seo-today והחלטתם לשנות את הכתובת של הפוסט בדפדפן לשם אחר, אפילו באות אחת או במילה אחת לדוגמה: seo-tomorrow אז הקישור שמישהו הפנה אליכם מרחבי הרשת, משיתוף שהוא עשה למאמר או קישור שאתם יזמתם משיתוף פעולה עם אתר אחר המקשר ל-seo-today יוביל את הגולשים כעת לדף שגיאה.

דף זה נקרא דף שגיאה 404. גוגל לא מאנדקסת דפים כאלה ויוצא שאתם גם מפסידים תנועה רלוונטית וגם מאבדים מערך הקישורים המקשרים אליכם. כמו כן סביר להניח שהגולשים יעזבו במהירות את האתר ויתרמו לאחוז הנטישה בו. לכן השתדלו לתקן קישורים תקולים המפוזרים ברשת או לבצע הפניות 301 לכתובת החדשה.

3.3. הפניות

הפניות 301 ו-302 הן הפניות נפוצות מאוד המבוצעות בעיקר כאשר האתר עובר לכתובת חדשה, עמוד מסוים עובר לכתובת אחרת או מסיבות דומות אחרות. המטרה של ההפניות היא לקשר את הכתובת הישנה לכתובת החדשה. על הדרך זה מסמן לגוגל אילו עמודים חדשים לאנדקס במקום העמודים הישנים, תוך שמירה על סמכות העמודים הישנים והקישורים שהם קיבלו לאורך השנים. כחלק מעבודתכם כמקדמים יהיה להיות בבקרה על נושא ההפניות, לבצע הפניות נכונות ומדויקות, לצמצם דפדפי שגיאה לאפס ולדאוג שגוגל ערה לשינויים בכתובות העמודים.

3.4. מפת אתר xml

מפת אתר היא קובץ חשוב מאוד שקל מאוד לייצר אותו ולשגר אותו למערכת של גוגל לצורך סריקה מהירה של עמודי האתר. מפת האתר כוללת למעשה קישורים לכל עמודי האתר שלכם, לפי היררכיית התוכן של האתר. מפת האתר תורמת גם לסריקת מהירה יותר של גוגל לאתרים חדשים, לעמודים חדשים באתרים קיימים ועוד. טוב לשגר את מפת האתר שלכם בגוגל סרץ' קונסול כדי למהר את הגעת גוגל לסריקת מפת האתר שלכם ולכל הקישורים שבה.

3.5. תגיות מטא

תגיות מטא הן חלק חשוב ובלתי נפרד מכל הליך קידום אורגני. בעבר היו יותר תגיות מטא אולם לאורך השנים ועדכוני גוגל חלק מהן איבדו את ערכן. כיום יש מספר מצומצם של תגיות חשובות שכדאי לדאוג להן. בעיקר תגיות Title ותגית מטא דיסקריפשן. התוצאה שמציגה את האתר שלכם בגוגל נקראת סניפט. 

הסניפט הזה מורכב מכותרת, משפט או שניים של תיאור העמוד וקישור לאתר שלכם. את הסניפט הזה תוכלו לערוך באמצעות עריכת תגיות המטא של העמודים באתר שלכם. במערכות תוכן כמו וורדפרס ומערכות פופולריות אחרות תוכלו להתקין תוסף כדי לבצע את העריכה בקלות ללא צורך בידע וניסיון ב-html אולם בהיעדר תוסף שכזה או אפשרות מובנית במערכת תצטרכו להיכנס לעריכת קוד ה-html של העמוד ולהוסיף את התגיות בעצמכם בחלק של ה-head. תגית הטייטל תחיל את הכותרת שלכם. 

מומלץ לנסח כותרת מושכת ומעניינת וכזו שתכלול את ביטוי המפתח הראשי לאותו עמוד בצורה נקייה. כמו כן התיאור יהיה עד 60-65 תווים לכל היותר שזה בערך משפט-משפט וחצי שתוכלו לתאר בעזרתו את המוצג בדף. מלבד החשיבות של תיאור מעניין גם כאן חשוב להזכיר את ביטוי המפתח הראשי של המאמר בצורה נקייה או לפחות ביטוי נרדף  (לדוגמה קידום אורגני במקום קידום אתרים).

3.6. קובץ Robots.txt

קובץ רובוטס הוא קובץ הוראות לזחלנים של גוגל. הוא מורה לזחלנים של גוגל אילו עמודים באתר הוא יכול לסרוק ואילו עמודים הוא לא יכול לסרוק.

robot

במקרים מסוימים מדובר ביתרון טוב כמו למשל לבקש אם יש לכם כמה עמודים רזים מאוד באתר אך לדעתנו חיוניים עבור הלקוחות כדאי לבקש מגוגל שלא יסרוק אותם כדי לא לפגוע בקידום האתר. כמו כן אם יש אזור באתר שיש בו הרבה ציטוטים או חלקים מועתקים ממקור אחר באינטרנט עם קרדיט, אבל עדיין בצורה שגוגל תחשיב את התוכן כמועתק – כדאי לבקש מגוגל לא לסרוק עמוד זה.

3.7. קישורים פנימיים

חלק מהעבודה הטכנית על האתר היא בניית ארכיטקטורה נכונה ומבנה היררכי נכון של התוכן באתר. כדי לחזק את הסמכות של העמודים הפנימיים, אנו משתמשים בקישורים פנימיים המקשרים מעמוד אחד באתר לעמוד אחר באתר.

כבונוס אנו משפרים את חוויית המשתמש של הגולשים באתר משום שאנו עוזרים להם לנווט בקלות למידע נוסף שיכול לעניין אותם. קישורים פנימיים צריך לבצע בצורה חכמה עם תמהיל נכון וזה יכול להיחשב אומנות של ממש. אנו ממליצים בחום לקרוא כתבה נפרדת באתר על איך לבצע קישורים פנימיים בצורה נכונה ומקצועית שתתרום לקידום האורגני של האתר שלכם.

4. חיבור האתר לכלים שונים

חלק בלתי נפרד מעבודת הקידום היא להיעזר בכלים טכנולוגיים שונים ותוכנות הקיימות בשוק לטובת שיפור עבודת הקידום. כלים אלו נותנים להם מידע רב אודות פעילות הגולשים באתר, מיקומי האתר בגוגל, שגיאות קוד באתר ואינספור נתונים אחרים. 

בעוד ישנם כלים שכל מה שהם צריכים כדי להפיק את הנתונים זה את כתובת האתר, הרי שכלים אחרים כמו גוגל אנליטיקס, גוגל סרץ' קונסול, כלי all in one וכלי אנליטיקס אחרים יבקשו מכם להדביק חלקת קוד שהם יתנו לכם לאזור מסוים באתר שלכם. 

חלקם יהיו מיועדים ל-header, חלקם ל-footer, חלקם יהיו מיועדים לעמוד ספציפי. כאשר תיתקלו במקרה כזה (כמו למשל בהתקנת גוגל אנליטיקס לאתר שלכם) כדאי לצפות במדריך קצר ביוטיוב איך לעשות את זה בצורה נכונה כדי להימנע משגיאות קוד או תקלות שעשויות לפגוע באתר.

4.1. התקנת תוספי עזר

במידה והאתר שלכם מבוסס על מערכת וורדפרס תוכלו בהחלט להיעזר בתוספים שונים כדי להקל על השתלת הקודם באתר. לדוגמה התקנת תוסף שמחבר אתכם לגוגל אנליטיקס במהירות, התקנת התוסף Insert Header and Footer שבאמצעות תוכלו לשתול קודים בקלות באזור ה-header או ה-footer ללא צורך בכניסה לתוך עריכת הקוד באתר ועוד תוספים רבים שימושיים אחרים.

לסיכום, עבור רבים הפן הטכני של קידום אתרים אורגני הוא ללא ספק אחד החלקים הפחות נעימים בכל עבודת קידום. מצד שני ללא זיעה לא מגיעים להישגים ואם המקדם לא לוקח את עצמו לקצה גבול היכולת גם כן – אי אפשר לצפות שהאתר יתקדם בתחומים תחרותיים. 

כאשר כל פרמטר עשוי להיות ההבדל במיקום האתר בגוגל – חשוב לבצע את העבודה בצורה מקיפה, יסודית ונכונה.  אנו ממליצים בחום על קריאת מדריך קידום אתרים למתקדמים שלנו באתר שיספק לכם גם מידע מעמיק נוסף על רוב הפרמטרים שהזכרנו כאן היום.

פוסטים נוספים על קידום אתרים טכני: