אופטימיזציה לאתרי אינטרנט - המדריך המלא ל-On-Site SEO

תוכן עניינים

איך עושים אופטימיזציה לאתר?

אחד התחומים המורכבים והמסועפים ביותר בעולם הקידום האורגני הוא כל מה שקשור לאופטימיזציה. אופטימיזציה לאתר שלנו כוללת בתוכה את כל התהליכים, הפעולות והשיפורים שנוכל לבצע באתר כדי לשפר אותו לצרכי SEO, לשפר את חוויית המשתמש באתר וכמובן שיפור הביצועים שלו הן ברמה הטכנית וכן גם ברמה השיווקית ומה שהוא מייצר עבורנו.

במדריך זה נציג בפניכם סעיפים רבים השוכנים תחת כיפת האופטימיזציה ואלו הם רק חלק מהדברים שחשוב לדאוג להם כדי לשפר את ביצועי הקידום האורגני של האתר שלכם ועל הדרך ליהנות משביעות רצון גדולה יותר של הגולשים שלכם. שנתחיל?

כותרות ותגיות H1-H6

נתחיל דווקא מנושא שאמור להיות בסיסי אך רבים לא מייחסים אליו חשיבות רבה מדי והוא כל נושא הכותרות. כדאי לדעת שכל עמוד באתר הוא למעשה בבסיסו חלקת קוד אותה מנועי החיפוש (ובראשם גוגל) סורקים וכך יודעים במה עוסק העמוד והאם התוכן רלוונטי לשאילתת החיפוש של הגולש במנוע החיפוש. לכל עמוד יש כותרת ראשית אחת (המסומנת גם ב-h1 אך לא נכנס כרגע לפרטים הטכניים) וכותרות משנה בהתאם לצורך. 

כותרות המשנה יכולות להיות בתוך הכתבה עצמה, כלומר באזור התוכן של העמוד, ויכול להיות גם בתפריט צדדי המופיע באותו עמוד. כותרות משנה יופיע בדרך כלל ככותרות h2 כלומר השניים בחשיבותם אחרי הכותרת הראשית. גם הכותרות הללו וגם הכותרת הראשית בעלי משקל רב בכל הקשור לקידום האורגני ולהבנה של הבוטים הסורקים של מנועי החיפוש במה העמוד עוסק. לכן כדאי להפקיד על בחירת כותרת מתאימה, עם מחשבה נכונה מאחוריה וכזו שכוללת את ביטוי המפתח הראשי לאותו עמוד.

מבנה התוכן בעמוד

חלק נוסף שקשור לתוכן הוא כל מה שקשור למבנה התוכן. בואו נודה על האמת – אם הייתם נכנסים לעמוד תוכן באתר כלשהו והייתם רואים שכל העמוד הוא בלוק אחד גדול של תוכן – סביר להניח שלא הייתם נכנסים לקרוא בו נכון? הייתם יוצאים במהירות והאתר היה נפגע כתוצאה מאחוז נטישה גבוה, זמן שהייה נמוך וגולש שלא ירצה להיכנס יותר לאתר.

אם כן מבנה התוכן בעמוד הינו קריטי וכחלק מעבודת האופטימיזציה לאתר חשוב מאוד לדאוג לו. דאגו שהכתבה תהיה קריאה ונעימה, שקריאת התוכן תהיה שוטפת וזורמת. חלקו את המאמר לפסקאות עם כותרות משנה, הוסיפו בולטים היכן שצריך ודאגו למרווח לבן מתאים בין הפסקאות ובין אזור התוכן בעמוד לתפריטים הצדדיים. כדאי לקרוא בנושא יותר לעומק ולוודא כיצד התוכן באתר שלכם יכול להיות מוצג בצורה מסודרת ונכונה.

איכות וייחודיות התוכן

לתוכן תפקיד מרכזי בהצלחת האתר שלכם, הן מבחינת חוויית המשתמש, הן מבחינת אחוזי ההמרה באתר שבין גולשים ללקוחות וכמובן גם לקידום האורגני של האתר במנועי החיפוש ובראשם גוגל. מלבד מבנה תקין למאמר וכותרות מעניינות וכאלה המשלבות את ביטויי המפתח הרלוונטיים חשוב שהתוכן באמת יהיה איכותי וייתן מענה לצורך.

תוכן איכותי הוא תוכן שמדבר אל הגולש הממוצע, נעים לקרוא אותו והוא מספק את התשובה לצורך המוצג בכותרת העמוד. אם הגולש קורא את הכותרת של העמוד שלכם בתוצאות בגוגל ומחליט להיכנס לאתר שלכם כי הוא משוכנע שימצא אצלכם את המידע שחיפש אך לא מצא אותו בפועל – הוא יתאכזב מאוד מהאתר שלכם, מהחברה שלכם ויחפש את המידע אצל המתחרים שלכם.

התוכן לא צריך להיות כתוב בהכרח בשפה גבוהה או ללא שגיאות דקדוקיות כלל. גם תוכן שיקבל ציון 8 מתוך 10 ברמתו יכול להיות נהדר ואיכותי כל עוד הוא מספק את הסחורה. כמובן שחוק הבסיס בנוגע לתוכן הוא קודם כל להציג תוכן ייחודי ולא מועתק ממקורות אחרים באינטרנט אחרת גוגל תעניש את האתר בצורה קשה.

מבנה ה-URL של האתר שלכם

כאשר נכנסים לעמוד פנימי בתוך האתר, כתובת ה-URL המוצגת בדפדפן תכלול לרוב סלאש (/) ואת הקטגוריה הבאה שהתוכן נמצא תחתיה. גם אם התוכן עומד בפני עצמו וללא קטגוריה אז שם העמוד יופיע בכתובת ה-URL מיד לאחר כתובת האתר הראשית עם סלאש. כתובת זו כדאי להגדיר שתהיה באנגלית ותאפיין באנגלית את הביטויים הקרובים ביותר לתרגום העברי שלהם. 

url

למשל אם כתבתם מדריך קידום אתרים אז במקום שיהיה כתוב: www.masa.co.il/מדריך-קידום-אתרים, שיהיה www.masa.co.il/seo-guide או משהו בסגנון שיכול להתאים. הקישור יראה נקי ומסודר יותר, גוגל עדיין יבינו את המשמעות של העמוד וגם כאשר תרצו לקשר לעמוד ממקורות שונים באינטרנט יהיה קל יותר להכין את הקישור. יתרה מכך יש גולשים שמסתכלים על הקישור בתחתית הדפדפן כשהם שמים את העכבר על הקישור ולפני שהם לוחצים עליו. קישור שקשה נעים יותר לצפייה ומשרה ביטחון על הגולשים.

קישורים פנימיים

אחד הדברים החשובים ביותר בכל הליך קידום אורגני בכלל והליך אופטימיזציה לאתר בפרט הוא נושא הקישורים הפנימיים. רבים משקיעים בקישורים נכנסים, כלומר פיזור כתבות ברחבי הרשת עם קישור נכנס לאתר, אך שוכחים שגם לקישורים הפנימיים בתוך האתר יש משקל כבד בכל הקשור ל-SEO. הקישורים הפנימיים עוזרים לגוגל לחזק את הסמכות של עמוד מסוים באותו נושא שעמוד אחר באתר מקשר אליו.

נחזור לדוגמה שלנו על מדריך קידום אתרים: נניח שיש לי עמוד באתר שעוסק במדריך לכתיבת כותרות לתכנים באתר – אז ארצה לקשר מתוך מאמר הקידום, באזור בו אני מדבר על החשיבות של כותרות ל-SEO, לאותו עמוד של המדריך. כך אני מחזק לגוגל את ההבנה שאותו עמוד עוסק ב"איך לכתוב כותרות לתכנים באתר שלנו". להלן כמה דגשים חשובים בנושא קישורים פנימיים אם כי תוכלו לקרוא על הנושא בהרחבה במדריך המפורט באתר שלנו בנושא קישורים פנימיים:

  • ישנם קישורים פנימיים העוברים בין תפריטי האתר לעמוד פנימי ויש קישורים פנימיים העוברים בין עמוד תוכן אחד באתר לעמוד אחר – מגוף הטקסט.
  • קישור היוצא מגוף הטקסט יהיה לרוב יותר חזק מקישור שיוצא מתפריט.
  • מומלץ לגוון באנקור טקסט שממנו שאתם מוציאים את הקישור כדי שיראה כמה שיותר טבעי ומקצועי.
  • להיררכיית התוכן באתר יש משמעות על עוצמת הקישורים.
  • לכמות הקישורים היוצאים מאותו עמוד יש השפעה כמובן על כוח הקישור היוצא מאותו עמוד (לפרטים נוספים בנושא זה קראו כתבה בנושא מיץ קישורים).

העשרת האתר עם מדיה

כדאי לדעת שאתר אינטרנט הוא הרבה מעבר לטקסט וגיוון האתר באמצעות מדיה עשירה, כלומר באמצעות תכנים מסוגים שונים, יכולה רק להעשיר את האתר ולהפוך אותו לאטרקטיבי יותר. יתרה מכך הרי שמדובר באפשרויות נוספות להצגת תוכן לגולשים שלכם שיכולים להתחבר יותר לתמונות, סרטונים, מצגות וסוגי תכנים נוספים ולשפר את חוויית המשתמש שלהם באתר.

כמו שעשינו עם הוספת הסרטון הזה :)

דוגמאות נוספות למדיה עשירה יכולים להיות שימוש באינפוגרפיקה, כלים מיוחדים כמו מחשבונים שונים (בהתאם לסוג העסק שלכם כמובן) ועוד. מלבד העובדה שהדברים הללו מעשירים את האתר שלכם בסוגי תכנים נוספים ומדברים לקהל יעד רחב יותר הרי שגם גוגל יודעת לקרוא חלק גדול מסוגי התכנים הללו באמצעים שונים ולחזק את הסמכות של העמוד שלכם.

שימוש בתגיות alt

חלק בלתי נפרד מהאופטימיזציה של האתר שלכם היא לבצע אופטימיזציה גם לאותם תכנים הנכללים במדיה העשירה שלכם. כלומר, מלבד אופטימיזציה לטקסט עצמו כדאי יהיה לעשות גם אופטימיזציה לתמונות למשל. אופטימיזציה לתמונות מתחילה בתגית alt הנחשבת לתגית החשובה ביותר של התמונה. תגיד זו מאפשרת לגוגל להבין במה התמונה עוסקת ולחבר אותה לנושא המאמר. לתגית גם חשיבות לכל נושא הנגשת האתר לבעלי מוגבלויות.

תקינות הקוד באתר

קוד בעייתי יכול להוביל לבעיות שונות הן ברמת שביעות הרצון של הגולשים, הן ברמת מהירות הגלישה באתר וכמובן גם לאספקטים שונים המשפיעים על הקידום האורגני של האתר. מנועי החיפוש ובראשם גוגל סורקים את קוד האתר שלנו ועל ידי כך יודעים במה עוסקים כל העמודים באתר שלנו, במה עוסק האתר שלנו בכלליות וכו'.

חשוב לבצע בדיקות באמצעות כלים שונים לגבי תקינות הקוד באתר שלכם וגם במידה ואתם משתמשים במערכת ניהול תוכן כמו וורדפרס למשל, תבניות מסוימות עשויות להגיע עם קוד בעייתי או עריכת תבניות עשויה לגרום לבעיות קוד שונות. גם תוספים וסקריפטים שונים עשויים לגרום לתקלות.

שימוש בצ'אט בוט

צ'אט בוט הוא מונח חדש יחסית מהשנים האחרונות. מדובר בתוסף רובוט המקפיץ חלון שיחה עם נציג וירטואלי שתוכנן על ידי תסריט שיחה קבוע. המטרה של הצ'אט בוט היא לתת מענה מהיר ומדויק ככל האפשר למבקרים באתר, גם ללא צורך בהמתנה לנציג אנושי או כדי להשאיר פרטים שנציג אנושי רלוונטי יחזור אל אותו לקוח.

צ׳אטבוט

בדרך כלל הצ'אט בוט יופיע כחלק קופץ בתחתית האתר בצד ימין או שמאל. צ'אט זה מסייע במתן מענה מהיר ללקוחות ושיפור שביעות הרצון שלהם, כמו גם הגדלת זמן השהייה של הגולשים באתר והגדלת אחוזי ההמרה באתר. כל אלה מסייעים לקידום האורגני של האתר.

הוספת כפתורי שיתוף לאתר

ידוע כי קישורים מרחבי הרשת הממליצים על האתר שלנו מוסיפים המון לסמכות של האתר. כמו כן, גוגל יודעים כיום גם להעריך שיתופים של תכנים מהאתר שלנו לרשתות החברתיות. משום כך התקנה של כפתורי שיתוף באתר יהיו חיוניים מאוד ויתרמו רבות לקידום האתר בגוגל. מלבד העובדה שתוכלו ליהנות מתנועה ופרסום חינם מאותם שיתופים הרי שזה ייתן גם בוסט לקידום האתר שלכם. כל שאתם צריכים לעשות הוא להתקין תוסף כפתורי שיתוף לאתר.

בניית היררכיה נכונה של תוכן באתר

הזכרנו את החשיבות של התוכן בתחילת כתבה זו אולם משהו שטרם דיברנו עליו הוא נושא היררכיית התוכן באתר. להיררכיית התוכן באתר יש משמעות גדולה מאוד על איך גוגל רואה את האתר שלנו. סידור התוכן באתר לפי נושאים עיקריים, תתי נושאים ותת נושאים נוספים יהוו את היררכיית התוכן באתר שלכם ותציג לגוגל את הנושאים העיקריים שבהם עוסק האתר, את הנושאים המשניים וכך הלאה. מומלץ לבנות היררכיית של עד 4-5 ענפים לכל היותר כיוון שככל שהולכים לעומק החשיבות של העמודים יורדת. ככל שהעמוד קרוב יותר בהיררכיה שלו לדף הבית הוא חשוב יותר.

הגדרת תגיות מטא

גוגל ומנועי החיפוש האחרים סורקים את העמודים שלנו ורוצים להציג אותם במנועי החיפוש. ההצגה של האתר שלנו במנועי החיפוש תהיה באמצעות הכותרת, קישור לאתר ותיאור קצר של כ-160 תווים המתארים מה יש באותו עמוד. חשוב להגדיר בעצמנו את אותה כותרת ואותו תיאור שיופיעו בתוצאות החיפוש כדי לשפר את יחסי ההמרה של גולשים הנחשפים אלינו בתוצאות ויכנסו בפועל לאתר שלנו וכן לנצל את השטח שניתן לנו כדי לעניין את הגולש ולהסביר לו במה העמוד עוסק. הגדרה נכונה של תגיות מטא חשובות מאוד לתהליך הקידום האורגני, לחיזוק הסמכות של העמודים באתר שלכם ועוד.

שיפור מהירות האתר

סביר להניח שאם תיכנסו לאתר מסוים שייקח לו זמן רב להיטען בכל פעם שתיכנסו אליו או לעמוד כלשהו בתוכו – אתם תאבדו סבלנות במהירות ותרצו לצאת ממנו ולחפש מענה אחר מהיר ונוח יותר.

תוצאות בדיקת מהירות אתר מסה מדיה

שיפור מהירות הטעינה של האתר תהיה פרמטר חשוב מאוד לדאוג לו כחלק מהאופטימיזציה של האתר ועל הדרך תהיה משמעותית לשיפור חוויית המשתמש באתר שלכם. אתר איטי יגרום לעזיבה מהירה של המבקרים באתר ועל ידי כך לאחוז נטישה גבוה יותר כמו גם לזמן שהייה נמוך יותר באתר. אלו פרמטרים שגוגל מייחסת להם חשיבות רבה.

טיפול בתוכן רזה באתר

כפי שכבר הבנתם – התוכן נחשב לחלק מרכזי באופטימיזציה של האתר. יש פרמטר נוסף שחשוב לדאוג לו והוא להסיר או לשדרג עמודים באתר בעלי תוכן רזה. עמודים אלו בדרך כלל פוגעים בקידום האורגני של האתר ומבלי להיכנס לנושא יותר מדי לעומק – כדאי למצוא את העמודים הללו, להרחיב אותם לכמות אופטימלית של תוכן איכותי וייחודי, להרחיב את התוכן הקיים ולהימנע מקידום באתר בעקבות עמודים עם תוכן רזה. אם יש לכם מאות או אלפי עמודים באתר ואתם לא יכולים לעבור עליהם ידנית אז תוכלו לעשות שימוש בכלים שונים למציאת העמודים ה"רזים" יותר באתר.

חוויית משתמש באתר

הזכרנו במהלך כתבה זו לא פעם את המושג "חוויית משתמש". כאשר אנו מדברים על חוויית משתמש אנו מדברים לרוב על שיפור מהירות האתר, תוכן ייחודי ואיכותי ועוד פרמטרים רבים נוספים שעוזרים לשיפור השימוש באתר. בסופו של יום – אנו רוצים שהגולשים שנכנסים לאתר שלנו יקבלו מענה לצורך שלהם. אם זה יקרה הם יחזיקו מאתנו הרבה יותר, יסמכו עלינו יותר ויחזרו אלינו כאשר הם ירצו מוצר/שירות/מידע נוסף.

כך למעשה הופכים גולשים ללקוחות בדרך הנכונה והטבעית ביותר – כאשר שמים את הגולש במרכז. גם גוגל רוצה להציג לגולשים שלה אתרים בעלי חוויית משתמש ברמה גבוהה ולכן כל מה שקשור לשיפור חוויית השימוש באתר יכול באופן ישיר או עקיף לעזור לתהליך הקידום האורגני של האתר שלכם, לשיפור יחסי ההמרה באתר ועוד.

שיפור יחסי ההמרה באתר

הזכרנו את המושג יחסי המרה באתר. האתר שלכם ככל הנראה בנוי כדי להביא אליו לקוחות. אתר של עמותה למשל בנוי כדי לגייס תורמים ולהפיץ את פעילות העמותה. אתר של עסק בנוי כדי לקדם את החשיפה למותג ולהביא לקוחות נוספים. אתר מסחר אלקטרוני נועד כדי למכור באופן ישיר מוצרים דרך האתר עם משלוח עד בית הלקוח. לכל אתר יש את המטרה שלו.

האופן שבו אנו משיגים את המטרה ביחס לגולשים המגיעים לאתר נקרא יחס ההמרה. לדוגמה: אם נכנסו 1,000 גולשים היום לאתר שלנו ו-10 מהם השאירו פרטים אז יש לנו 1% יחס המרה שבין מבקרים ללידים. אם 2 מאותם אלף גולשים רכשו ישירות דרך האתר אז יש לנו 0.2% יחס המרה שבין גולשים ללקוחות ישירים באתר ללא צורך במענה אנושי או מכירה טלפונית.

שיפור יחס ההמרה באתר יתרום רבות להצלחת המותג ולהגדלת ההכנסות שלו אך הפעולות השונות שתבצעו כדי להגדיל את יחס ההמרה באתר ישפיעו גם על הקידום האורגני של האתר. למשל: הוספה של כמה אפשרויות שונות ומגוונות ליצירת קשר עם בית העסק כך שהגולש לא יצטרך לחפש הרבה ואף יוכל לפנות אל העסק בדרך הנוחה ביותר עבורו (יש כאלה שמעדיפים להתכתב בוואטסאפ מאשר שיחת טלפון למשל). הוספת הנעה לפעולה, תגובות הגולשים ופידבקים, תיק עבודות ועוד – עשויים להגדיל את יחס ההמרה באתר. על הדרך אלה יתרמו גם לקידום האורגני של האתר שלכם.

פוסטים נוספים להרחבת הידע על אופטימיזציית אתרים: