screaming frog

Screaming Frog – כלי חובה בארגז של כל מקדם אתרים

Email
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Facebook
תוכן עניינים
זמן קריאה: 9 דקות

Screaming Frog נחשבת לאחת התוכנות המועדפות על מקדמי אתרים. היא מאפשרת לבצע סריקה מהירה של האתר ואופטימיזציה ברמת הדף (On Page) בקלות יתרה.

את התוכנה מורידים מהאתר הרשמי שלה. וכן, בניגוד לכמעט כל שירות אחר כמו ahrefs או zefo, סקרימינג פרוג רצה כמו כל תוכנה אחרת על גבי מערכת ההפעלה המקומית שלכם. היתרון בכך הוא שאתם לא תלויים בשום אתר חיצוני והבדיקות מתבצעות בזמן אמת (הסריקה של גוגל למשל עשויה להתבצע רק פעם בכמה ימים).

החיסרון הוא שזה עשוי לקחת קצת זמן, תלוי עד כמה המחשב שלכם מהיר (למרות שהיום גם מחשב משרדי "חלשלוש" מגיע עם לא מעט זיכרון ואפילו כונן SSD מהיר).

לתוכנה יש שתי גרסאות: גרסה בחינם וגרסה בתשלום. גם הגרסה בחינם מציעה לא מעט אפשרויות, אבל יש לה שני חסרונות מרכזיים שעשויים מעט להקשות עליכם:

  1. היא מוגבלת עד ל-500 כתובות. כל כתובת היא לא בהכרח דף, היא יכולה להיות גם סקריפט, תמונה, קובץ עיצוב וכו'. לכן, עבור האתרים המודרניים היא יותר מגבילה מכפי שהיא נראית.
  2. היא לא מאפשרת לכם לשמור את הסריקה. לכן, כל פעם שאתם מפעילים אותה, תצטרכו לסרוק מחדש את האתר!

יש לציין שהגרסה המלאה לא ממש זולה, 149 פאונד לשנה (משהו כמו 670 ₪ על פי השער הנוכחי). זהו כמובן תשלום רק למשתמש אחד. כל משתמש אחר יעלה לכם עוד 149 פאונד והנחה על כמה רישיונות תתחיל רק מהמנוי החמישי ואילך.

מצד שני, אם אתם מנהלים כמות גדולה של אתרים, ייתכן שזהו מחיר ששווה לשלם אותו.

היכולות המרכזיות של Screaming Frog

במשך השנים נוספו ל-Screaming Frog לא מעט תכונות ויכולות טכניות (בהתאם לסטנדרטים העדכניים ברשת), אך אלו הם השימושים העיקריים:

  • מציאת קישורים שבורים פנימיים וחיצוניים, שגיאות אחרות שעמודים מחזירים והפניות של עמודים לעמודים אחרים
  • אנליזה מהירה של תגי המטה: Title ו-Meta Description למציאת כפילויות או תגים ריקים
  • סריקה של מבנה האתר מבחינה היררכית
  • יצירת מפת אתר

איך משתמשים ב-Screaming Frog?

לאחר ההורדה של הקובץ, התקנה שלו והפעלת התוכנה (ייתכן שתראו אותה רק בתפריט התחל), תגיעו למסך הראשי שלה.

הוא מעט עמוס, אבל השימוש יותר פשוט מכפי שנדמה:

  • בתפריט העליון ביותר תוכלו לעבור בין הגדרות שונות, ליצור דוחות ומפות אתר, לשמור את הנתונים (בגרסה המלאה) ולקבל עזרה.
  • בחלק השמאלי העליון, שהוא החלק העיקרי, תוכלו לעבור בין מאפיינים שונים של האתר כמו למשל קישורים פנימיים, קישורים חיצונים, תיאור, כותרות פנימיות וכו'.
  • בחלק השמאלי התחתון תוכלו לראות פרטים על URL ספציפי.
  • בחלק הימני העליון תוכלו לראות נתונים כללים על האתר כגון מידע מרוכז על מהירות התגובה של כתובות שונות, סטטיסטיקות שונות כמו אחוז הכותרות הריקות וכו'.
  • בחלק הימני התחתון תוכלו לראות גרפים ויזואליים עבור חלק מהנתונים בחלק העליון. לדוגמה, אם בחרתם ב"עומק זחילה" (Crawl Depth), מספר הקליקים מעמוד הבית, תוכלו לראות גרף עמודות עם מספר הכתובות בכל היררכיה.
פוסט נוסף שעשוי לעניין אותך:  Ahrefs – האולר השוויצרי של כל מקדם אתרים מקצועי

מסך ראשי Screaming Frog

דוגמאות לתובנות שאפשר לקבל:

מציאת כותרות כפולות

כותרות כפולות הן אחת מהבעיות הכי נפוצות באופטימיזציה של אתרים מכיוון שאנשים שוכחים לתת כותרת ייחודית לכל עמוד ובסופו של דבר זה פוגע בקידום.

כדי לזהות כותרות כפולות יש לגשת לטאב של Page Titles ולבדוק היכן יש יותר ממופע אחד. על מנת לעשות זאת, נסדר את הטבלה בסדר יורד על סמך טור המופעים (Occurrences).

בדוגמה של "מסה מדיה" נוכל לראות שלמעשה אין לנו מופעים שגדולים מ-1 ולכן הכול בסדר 😊.

יש לשים לב שעבור עמודים שמחזירים קוד שגיאה כמו 403, לא יוצגו הכותרת. (נראה דוגמה לכך כשנדבר על קישורים פנימיים).

Screaming Frog טייטלים כפולים

מציאת קישורים חיצונים שבורים

כאשר אנחנו מחליפים קישורים או סתם מקשרים למקומות מעניינים ברשת, בדרך כלל לא נוכל לבדוק אותם כל יום כדי לראות אם הם לא שבורים. לעומת זאת, באמצעות Screaming Frog זה מאוד פשוט: כל מה שעלינו לעשות זה לעבור אל הטאב של External ולמיין את הטבלה על פי טור ה-Status.

אם נעשה זאת, יהיה לנו קל לראות שהקישור אל Yourbrand.ai הוא תחת סטטוס של "Connection Timeout". זה לא אומר בהכרח שהוא לא קיים, אלא שהדפדפן לא הצליח להתחבר אליו בזמן שהקוצב לחיבור. אם נלחץ על הכתובת עם כפתור העכבר הימני ונבחר ב-"Open in Browser", נראה שנקבל שגיאה "This site can't be reached". לכן סביר להניח שנרצה למחוק אותו מהאתר.

לעומת זאת, שני האתרים האחרים בסטטוס של "Blocked by robots.txt" כן יעלו לנו בדפדפן אם נלחץ על הכתובת עם המקש הימני של העכבר ונבחר לפתוח אותם. הסיבה לכך היא שכל אתר יכול לקבוע האם לאפשר גישה לזחלנים מסוימים, וחלק מהאתרים לא רוצים לאפשר גישה לזחלנים כמו אלו של Screaming Frog  כדי שלא "יאכלו" להם את המשאבים.

אגב, בגרסה המלאה של Screaming Frog אפשר לבחור בזחלן של גוגל ולכן התוצאות יהיו מדויקות יותר.

בדיקת קישורים חיצוניים Screaming Frog

לכן, תמיד רצוי לנסות ולפתוח את הקישורים עם סטטוסים שהם לא 404. הם יכולים להיות מכל מיני סוגים. לדוגמה, אם נסתכל בסוף הטבלה בסוף, נראה שהאתר WIX מחזיר שגיאת שרת.

בדיקת קישורים פנימיים

הבדיקה הזו דומה לבדיקה הקודמת, אבל היא בודקת את הקישורים הפנימיים בתוך האתר… כאן נוכל לראות רשימה גדולה של עמודים עם סטטוס Forbidden שגם מוגדרים לא להיות מאונדקסים בגוגל (Non-Indexable). נגלה לכם שהסיבה לכך היא שאלו הם עמודים שקשורים למבנה של האתר ולכן אנחנו לא רוצים למחוק אותם. מנגד, אנחנו כן רוצים לחסום אותם מגוגל וזחלנים אחרים מכיוון שהם מכילים תוכן חלקי שכבר יש בעמודים אחרים (כמו למשל תקצירי פוסטים).

פוסט נוסף שעשוי לעניין אותך:  סקירת מערכת Zefo - בדיקת מיקומים, ניהול עבודה וקישורים, ניתוח אתרים, דוחות מעוצבים ועוד!

לדוגמה , העמוד הראשון ברשימה הוא של העמוד השני בארכיון הבלוג. אם היינו מוחקים אותו מהאתר, הגולשים לא היו יכולים לנווט בארכיון, וזה לא היה טוב לשימושיות של האתר.

אם נעבור על שאר הקישורים, נראה שהם כולם בסטטוס של OK, ולכן גם כאן אנחנו בסדר 😊.

קישורים פנימיים Screaming Frog

הצגת האתר בצורה ויזואלית

באמצעות תפריט Visualization נוכל לראות את האתר ממבט הציפור ואיזה עמוד בדיוק מפנה לאיזה עמוד.

כך למשל נראה האתר של "מסה מדיה":

כברירת מחדל מוצג החלק האחרון של ה-URL. אם משום מה יש נקודות ריקות (כל נקודה מייצגת עמוד), אפשר לעמוד עליה כדי לראות את ה-URL של העמוד.

בהגדרות התצוגה (הסמל של גלגל השיניים למעלה בצד ימין), אפשר גם לשנות את התצוגה על פי ה-Title  או הכותרת הפנימית (H1), רק קחו בחשבון שעמודים חסומים לא יוצגו כמו שצריך מכיוון שלא ניתן לסרוק את הקוד שלהם, אלא רק לדעת מהי הכתובת שלהם. כמו כן, אם נוח לכם יותר, תוכלו לראות את התצוגה הפוך כמו בעברית (RTL).

למה התצוגה הזו יכולה לשמש אותנו?

  • מציאת עמודים שכבר לא רלוונטיים ומחיקה של הקישורים אליהם מכל העמודים האחרים (במקום לבצע הפניה שתבלבל את הגולש).
  • מציאת עמודים שנמצאים עמוק מאוד בתוך האתר (לרוב יהיה קשה יותר לקדם אותם).
  • מציאה מהירה של עמודים בלי Title שאינם חסומים (הנקודות הירוקות), כמו גם של כאלו בלי כותרות פנימיות (למרות שאלו פחות קריטיות).

יצירת מפת אתר

יצירת מפת אתר היא אחת התכונות הבסיסיות של סקרימינג פרוג ואפשר להשתמש בה בקלות וליצור מפת אתר באופן מהיר יחסית. על מנת לעשות זאת, יש לגשת לתפריט העליון של Sitemaps. כאן נוכל לבחור בין יצירת מפת אתר רגילה לעמודים או יצירת מפת אתר לתמונות (את שתיהן אפשר לשלוח לגוגל).

יופיעו לנו כל מיני אפשרויות, עדיף לא לגעת בהן, אלא אם כן יש לכם סיבה מאוד ספציפית לא לכלול חלק מהעמודים (המפה לא כוללת עמודים שלא מאונדקסים על ידי גוגל).

לאחר מכן התוכנה תשמור את קובץ מפת האתר היכן שתרצו. כדי לוודא שהקובץ תקין לחצו עליו ופתחו אותו עם פנקס הרשימות (Notepad)

מציאת עמודים עם מעט תוכן

מציאת עמודים עם מעט תוכן נעשית בצורה פשוטה מאוד דרך הטאב של Content.

(בגרסה המלאה של התוכנה סקרימינג פרוג תנסה למצוא גם עמודים עם תוכן דומה שאינו זהה לחלוטין)

פוסט נוסף שעשוי לעניין אותך:  4 תוספי וורדפרס שישפרו את ביצועי התמונות באתר שלכם

בכל אופן, הטבלה בטאב תציג לכם את העמודים על פי מספר המילים ותוכלו לסדר אותם בסדר עולה או יורד.

חשוב לזכור שלא כל עמוד עם פחות מכמה מאות מילים הוא בהכרח עמוד בעייתי. לדוגמה, בעמודים כמו "צור קשר" בדרך כלל יהיו מעט מילים.

למרות זאת, ישנם מקרי קיצון בהם רואים עמודים עם פחות ממאה מילים, אלו עשויים להיות עמודים תחת בנייה או עמודים שנוצרו באופן אוטומטי. אותם כן רצוי לפתוח בדפדפן ולבדוק בעין.

חיפוש בעיות כלליות באתר

אם נרצה לקבל נתונים כוללים על האתר, נוכל להסתכל על הצד העליון הימני שעד כה כמעט ולא דיברנו עליו. יש אמנם אפשרות לייצא אותו לדוח אקסל דרך תפריט Reports, אך התצוגה שם דווקא פחות נוחה.

בכל אופן, הדבר הכי חשוב הוא להסתכל על האחוזים בסוגריים.

לדוגמה:

  • לאיזה אחוז מהעמודים יש כותרות ארוכות מדי?
  • לאיזה אחוז מהעמודים אין תיאורים (יכול להשפיע לרעה על אחוז הלחיצות מגוגל)?
  • איזה אחוז מהתמונות הן בגודל של יותר מ-100 קילובייט (לא אופטימלי למובייל ורשתות סלולריות)?

נותונים כלליים על האתר מתוך Screaming Frog

נתונים שלא זמינים בגרסה החינמית בדרך כלל יהיו מסומנים ב-Not Configured

מציאת עמודים שעולים לאט

תחת טאב Response Codes אפשר לראות את מהירות התגובה של העמודים השונים (Response Time).

זו לא בהכרח המהירות שאותה גוגל "רואה", אבל זו יכולה להיות אינדיקציה טובה.

במקרה הזה נראה גם עמודים חיצונים והם קצת פחות מעניינים אותנו, לכן נכתוב בשדה החיפוש https://www.masamedia.co.il ונוסיף בהתחלה את הסימן ^ כדי לקבל רק את אותם העמודים שמתחילים עם המחרוזת הזו.

כעת נמיין לפי שדה Response Time ונוכל לראות שיש לנו רק עמוד אחד שלוקח לו להיטען יותר משנייה אחת. אם נסתכל בעמוד הזה, נראה שיש בו קטע מוטבע של יוטיוב ולכן יכול מאוד להיות שזו הסיבה.

במקרה הזה אין לנו הרבה מה לעשות (אלא אם כן נעלה את הקטע לאתר שלנו, מה שקצת יגביל את אפשרויות השיתוף), אבל זהו עדיין זמן סביר.

Screaming Frog טייטלים כפולים בגרסה המלאה

לסיכום

הצגנו כאן רק כמה מן היכולות של Screaming Frog, אבל אפשר להמשיך "לחפור" בה עוד ועוד כדי לגלות עוד אפשרויות מעניינות. גם אם אתם לא מתכוונים לרכוש את הגרסה המלאה, גרסת הניסיון תוכל לתת לכם דגימה לא רעה של מצב האתר שלכם ולגלות בעיות אופטימיזציה שאולי פספסתם בזמן בדיקת האתר באופן ידני.

אם אתם כבר פה, הנה עוד כמה פוסטים ששווה לבדוק:
/* */