בעמוד זה תמצאו מידע על נושאים מורכבים ומתקדמים בעולם קידום האתרים. הנושאים שאנו דנים בהם באזור זה רלוונטיים בעיקר למקדמי אתרים ותיקים או למי שמעוניינים להתעמק מעבר למידע הבסיסי על קידום אתרים שקיים ברשת. כאן תמצאו פוסטים העוסקים בסוגיות כמו זיהוי ענישה באתר ודרכי התמודדות, סקירה של השפעת האינטליגנציה המלאכותית על ה-SEO, איך להופיע מעל המקום הראשון בגוגל, מה לבדוק וליישם במידה והאתר לא מתקדם כפי שציפיתם וכו׳.
ראשי » קידום אתרים למתקדמים
אם קראתם את מדריך קידום אתרים למתחילים שלנו באתר כבר בטח הבנתם שיש הרבה מאוד פרמטרים המשפיעים על מיקום האתר שלנו בגוגל. למעשה, מקדם אתרים מקצועי עובד על עשרות כאלה בחודש ובאופן מצטבר אפילו כאלה בטווח הארוך.
במדריך למתחילים נגענו בעיקר במידע בסיסי או מידע וכזה שרלוונטי למקדמים בתחילת דרכם או בעלי עסקים שרוצים להכיר את הנושאים הבסיסיים בקידום אתרים. במדריך זה למתקדמים אנו שואפים לגעת בנושאים שונים קצת יותר לעומק ולהתייחס גם לנקודות ששמורות למי שבקיא בעבודת הקידום האורגני.
רגע לפני שמתחילים, חשוב לציין כי על אף שיוצג כאן תוכן רב ומעשיר, אנו מאמינים בשיטת לימוד הדרגתית. מדריך זה נועד כדי לחשוף בפניכם טיפים מתקדמים, אולם אם תרצו לקרוא לעומק על אחד הנושאים במדריך, תוכלו לעשות זאת בפוסטים ייעודים באתר שלנו העוסקת באופן ספציפי באותו נושא. מוכנים לצאת לדרך?
אזור התמונות בתוצאות החיפוש הוא דרך מצוינת נוספת לייצר תנועה לאתר שלנו. ביצוע אופטימיזציה לתמונות יכול לסייע לכם לקדם את התמונות שלכם גבוה יותר בתוצאות הללו.
הזכרנו כבר את תגית ה-alt וחשיבותה, אך להלן מספר דגשים שחשוב לקחת בחשבון כאשר מגדירים אותה:
עד כאן כל מה שנוגע לתגית זו. מעבר לכך, בכל הנוגע לטיפול בתמונות, להלן טיפים נוספים למיקסום הפוטנציאל האורגני שלהן:
רבות דובר על החשיבות של מדיה עשירה באתר שלכם. מלבד העשרת התוכן לטובת הקידום האורגני, הוספת תכנים עשירים לאתר שלנו יכולים לתרום לנו המון בהקשר של חוויית המשתמש באתר, העלאת זמן השהייה באתר, הפחתת אחוזי הנטישה, שיפור האטרקטיביות עבור הגולשים למעקב אחר תוכן באתר שלנו ועוד.
מכיוון שרבים מהאנשים הם בעלי אינטליגנציה ויזואלית גבוהה הרי שאותם אנשים יוכלו לספוג טוב יותר את התוכן באתר שלכם באמצעות תמונות, אינפוגרפיקה, סרטונים ומייצגים ויזואליים מאשר באמצעות טקסט כתוב. זה כמובן לא אומר שאתם רוצים לדלג על טקסט כתוב – הוא התוכן החשוב ביותר למנועי החיפוש וגם לגולשים שלכם, אך תוכלו להוסיף מדיה עשירה לעמודים באתר שלכם וזה רק יכול לתרום לכם למדדים השונים שישפרו גם את הקידום שלכם. כך למשל תוכלו להוסיף סרטון קצר המסקר את מה שנאמר במאמר או מציג אותו בצורה של וידאו. תוכלו להוסיף תמונות או אינפוגרפיקה לתוך המאמר ועוד.
שמירה על אתר מעודכן הוא חלק חשוב בכל הליך קידום אורגני. תדירות העדכון של האתר תהיה תלויה בעיקר בסטנדרט המוצב באותו תחום של האתר, בסוג האתר ובתקציב או הזמן של בעל העסק. ב
דרך כלל נהוג למצוא רעיונות לתכנים לאתר על ידי שאילת הקהל מה הוא מחפש, על ידי ביטוי מפתח ממחקר מילות המפתח שעשינו במסגרת עבודת הקידום או אפילו לקבל השראה לרעיונות מאתרים של מתחרים שלנו.
אך מה קורה כאשר נגמרים הרעיונות? ובכן צריך למצוא רעיונות יצירתיים למציאת נושאים. כל מה שצריך הוא להרחיב את הראייה שלנו ונוכל לגלות אינספור רעיונות חדשים לכתיבה.
במסעדות יוקרה, בשונה מהרבה מסעדות בינוניות למשל, אין דבר כזה להגיש מוצרים עם חומרי גלם שאיכותם נפגעה. נסביר במילים פשוטות: תארו לכם שאתם נמצאים עכשיו במטבח של מסעדה יוקרתית. ישנם ירקות למשל שכאשר נמצאים כבר כמה ימים במקרר עשויים לאבד מהטריות שלהם ומהמרקם הטעים שלהם.
שף מקצועי של מסעדת יוקרה לא יעשה שימוש בירקות האלה להכין סלט או מנה כלשהי עבור הלקוחות כיוון שזה עשוי לפגוע באיכות המנה. ככל שהסטנדרט גבוה יותר כך תחלופת חומרי הגלם תהיה מהירה יותר ואלה יישארו טריים ואיכותיים כל הזמן. תארו לכם שלקוח במסעדת יוקרה, שבה הוא אמור לקבל את המנה בתצורתה הטובה ביותר, יקבל מנה עם ירקות או חומרי גלם לא טריים.
הוא עשוי להתלונן, אולי אפילו לכתוב ביקורת חריפה על המסעדה וזה יפגע במוניטין שלה מה שעשוי גם להשפיע על לקוחות אחרים בהגעתם למסעדה, עשוי להשפיע על שפים אחרים והערכתם לשף ולמסעדה המדוברת ועוד. עמודים רזים באתר שלכם הם עמודים שסביר להניח שלא יספקו את הגולשים שלכם והמידע בהם הוא די מוגבל.
יש סטנדרטים מינימליים שצריך לעמוד בהם גם מבחינת איכות התוכן. העשרת עמודים רזים באתר שלכם על ידי תכנים מורחבים יותר תוכל לסייע לכם לקידום עמודים נוספים באתר, לשדרג את המוניטין שלכם בעיני גוגל (ובעיני הגולשים) וזה יתרום משמעותית לקידום האתר שלכם. על הדרך זה ישפר פרמטרים שונים כמו אורך ממוצע של עמוד תוכן באתר, זמן שהייה באתר ועוד. שכן אלה משמעותיים לקידום האורגני שלכם.
כדי להעשיר עמוד קיים תוכלו פשוט להוסיף לו כמה מאות מילים של תוכן, להוסיף תמונות, סרטונים ומדיה עשירה. הבסיס צריך להיות התוכן כמובן. גם אם מדובר בעמוד של מוצר באתר שלכם השתדלו לפרט 100-200 מילים על המוצר ודוגמאות לשימוש בו. השתדלו לראות מפרט טכני של המוצר. מחיר, פידבקים ועוד. הימנעו מספאם מיותר ותוכן ממוחזר שחוזר על עצמו שעשוי לעצבן גם את גוגל וגם את הגולשים שלכם.
יש הרבה דרכים שבהן ה-CTR שלכם יכול להשפיע על איך שגוגל רואה את האתר שלכם. ראשית, אתם יכולים לחבר גוגל אנליטיקס וגוגל סרץ' קונסול לאתר שלכם ולעקוב אחר יחסי המרה באתר ולאפשר גישה מלאה לגוגל לבדוק יחסי המרה באתר.
גם ללא החיבור הזה לגוגל יש כמה וכמה דרכים למצוא יחסי המרה באתר שלכם והיא בהחלט מתחשבת בהם למדידת איכותו של האתר שלכם וזה משפיע על הצגתו במנועי החיפוש. האזור הבסיסי ביותר שהיא מסתכלת עליו היא כמות החשיפות שאתר מסוים מקבל בתוצאות החיפוש אל מול כמות הלחיצות שהוא מקבל.
באופן טבעי אם יש אחוז לחיצות גבוה לאתר מסוים כנראה שהמוניטין שלו טוב יותר בקרב הגולשים ולכן גוגל תרצה להציג אותו גבוה יותר בתוצאות החיפוש. מבחינת המקדמים כמובן מה שמשפיע על שיפור ה-CTR במדד זה יהיה על ידי שיפור תגיות המטא באתר (תגית הכותרת ותגית התיאור אותן מגדירים לכל עמוד בנפרד). כמו כן ניתן להשתמש בסימנים שונים כדי לצבוע ולהעשיר את התוצאות בצורה מגוון וייחודית ועל ידי כך למשוך יותר תשומת לב לאתר שלכם בתוצאות החיפוש.
מלבד מדד זה ישנם מדדים נוספים באתר שלכם שתוכלו לשפר בהם את ה-CTR ועל ידי כך לשפר את המיקומים בגוגל. כמו למשל היחס שבין כמות הקוראים של פוסט באתר לכמות התגובות בו, היחס שבין כמות הקורסים לכמות השיתופים של הפוסט, היחס שבין המבקרים בעמוד צור הקשר לאלה שבאמת השאירו פרטים ועוד.
חשוב להבין כי עבודת קידום חכמה היא עבודת קידום שמנצלת את הכוח של ההמון ומגייסת אותו לטובת הקידום של האתר ולא רק לבסס את העבודה סביב החלק היזום של המקדם. לדוגמה: אנשים המבצעים פעולות שונות כמו תגובות או שיתופים לאתר שלכם יכולים לסייע במדדים שונים לקידום האורגני בגוגל.
גוגל מייחסת חשיבות רבה למדד הפעילות של הגולשים באתר, לכמות השיתופים של תכנים באתר שלכם, לאחוזי CTR גבוהים יותר ועוד. אלה מושפעים על ידי פעילות הגולשים ובעזרת הנעה לפעולה תוכלו להשפיע משמעותית על פעילות הגולשים.
רוצים לעשות ניסוי? הקימו דף נחיתה שהוא בדיוק אותו דבר. כאשר ההבדל בין דף נחיתה 1 ודף נחיתה 2 הוא רק ההנעה לפעולה בעמוד. כלומר, באחד העמודים הוסיפו הנעה לפעולה – לדוגמה: "הרשמו כאן באתר וקבלו את הספר הזה במתנה! מהרו להירשם נחלק רק עוד 13 עותקים בלבד!"
כעת הקימו קמפיין ממומן של 200 שקלים בדיוק לכל אחד מדפי הנחיתה, כאשר הקמפיינים ירוצו על אותן מודעות, מילות מפתח ובאותן שעות וימים. מתוך כמות האנשים שנכנסו לכל אתר מדדו את אחוז ה-CTR, כלומר את יחס ההמרה שבין כמות הכניסות לאנשים שנרשמו ותופתעו לגלות כי בעמוד עם ההנעה לפעולה ב-99% מהמקרים יהיו גבוה יותר.
ככל שתקציב הקמפיין שלכם יהיה גדול יותר ותביאו יותר אנשים לאתר שישתתפו בניסוי כך הנתונים יהיו מדויקים יותר ותיווכחו לדעת את ההבדלים. מכאן – החשיבות של הנעה לפעולה באתר שלכם. בעזרת עבודה יחסית פשוטה והכרחית תוכלו לשפר משמעותית את ביצועי האתר שלכם ומדדים שונים הקשורים גם לקידום האורגני של האתר. עודדו אנשים לשתף את הפוסטים שלכם, להגיב להם, להוריד ספרון מתנה, לצפות בקורס אונליין, להירשם לאתר, ליצור אתכם קשר ועוד.
נעשה אתנחתא קלה מהדברים הטכניים ונרצה לבקש מכם להישאר מעודכנים כל הזמן לגבי החדשות בתחום. כלומר, אם אתם מתכננים להיות מקדמי אתרים במשרה מלאה ובוודאי כאשר תתחילו לעבוד עבור לקוחות שמשלמים לכם על זה כסף – הלימודים הם חלק בלתי נפרד מהשיפור שלכם כמקדמים וחלק בלתי נפרד מהעבודה שלכם.
מכיוון שמדובר בתחום מאוד דינאמי וגוגל מבצעת לא מעט שינויים במנוע החיפוש לאורך הזמן, כאשר בכל שנה-שנתיים יש איזה עדכון גדול שעשוי להשפיע משמעותית על תוצאות החיפוש, הרי שחשוב מאוד להישאר מעודכנים בתחום. תוכלו לקרוא בבלוגים של מקדמים מובילים מכל העולם, לצפות בעדכונים בערוצי היוטיוב, להתעדכן בעדכונים ובהכרזות הרשמיות של גוגל. כמובן שכדאי לחזור ולבקר בבלוג המתעדכן שלנו על מנת להישאר עם האצבע על הדופק.
בלוגים מומלצים מהעולם בהם תוכלו להתעדכן במידע מהשטח ו-case studies שיספקו תובנות מעניינות:
בדרך כלל אנו מזכירים קישורים כחלק חשוב מאוד בכל הליך קידום וזה נכון מאוד. מרבית האזכורים הקשורים לקישורים יהיו קישורים חיוביים. כלומר – כמה הם חשובים, איך לקשר בצורה נכונה, איך למצוא קישורים סמכותיים לאתר וכו'. בחלק זה נרצה לדבר אתכם דווקא על קישורים שליליים אשר פוגעים בקידום האתר שלכם בגוגל. משום כך, כדאי לכם לפעול לטובת מציאה מהירה שלהם ולדאוג להסירם ו/או להסיר את ההשפעה שלהם מקידום האתר שלכם.
יש כמה סוגים של קישורים מזיקים. אלה יהיו בדרך כלל קישורים שמקורם יהיה בהחלפת קישורים הדדית (אתם תקשרו לאתר שלי ואני אל האתר שלכם). במינון נמוך ובצורה טבעית מתוך מאמר באתר לא אמורה להיות בעיה עם זה אולם במינון גבוה יותר או כאשר מדובר בקישורים מפוטר או מהתפריט של האתר לדוגמה זה כבר יכול לעשות בעיות.
קישורים נוספים שיכולים להזיק יהיו קישורים באיכות נמוכה או קישורים המגיעים באתרים בעייתיים. קישורים אלו יכולים להגיע אלינו כתוצאה מעבודת קידום של מקדמים מתחילים ולא מנוסים אשק גרמו יותר נזק מתועלת.
ישנם מספר מאפיינים אשר יכולים להפוך קישור לבעייתי:
באתרים שאליהם מגיעים קישורים רבים אי אפשר לעקוב ידנית אחר הקישורים ולכן ההמלצה היא לעשות שימוש בכלים שונים. כך למשל תוכלו לעשות שימוש ב-Ahrefs או ב-Majestic SEO ובעזרת הכלים הללו לעקוב אחר הקישורים הנכנסים לאתר שלכם. הכלים הללו יציגו לכם מגוון נתונים הקשורים בקישורים הנכנסים אליכם כולל ציון איכות לקישורים, זיהוי קישורים בעייתיים או בעלי איכות נמוכה ועוד.
יש שתי דרכים עיקריות לעשות זאת. הראשונה היא על ידי הסרה פיזית, ידנית. כלומר הסרה של הקישור מהמקור שלו. זאת תוכלו לעשות בהנחה שאתם יזמתם את הקישורים או כפנייה לבעלי האתר המקשרים אליהם ובקשה מנומסת לשנות את הקישור לאיכותי יותר על ידי שילוב נכון יותר שלו באתר (או לבקש להסיר את הקישור לגמרי).
במידה והאופציה הזו לא עוזרת ובעלי האתר המקשר אלינו לא משתפים פעולה או שאין לנו דרך ליצור אתם קשר נוכל לעשות שימוש ב- Disavow Tool של גוגל ולהגדיר בו את הקישורים הספציפיים או האתרים שמהם יוצאים אלינו קישורים שנבקש מגוגל לא להתייחס לקישורים הללו. גוגל לא ממש אוהבת את הפתרון הזה וממליצה להשתמש בו רק במידה ואי אפשר להסיר את הקישורים באופן ישיר וידני. את הקובץ עם הקישורים שאתם מבקשים מגוגל לא לסרוק ולהתייחס אליהם תצטרכו להעלות לסרץ' קונסול של גוגל.
לגוגל יש תקציב זחילה. כלומר כמה כתובות URL היא יכולה לסרוק בכל זמן נתון. משום כך, עם מיליארדי אתרים שקיימים, גם תקציב הזחילה לאתר שלכם יהיה מוגבל.
לכן, כדי להגדיל את תקציב הזחילה שלכם עם הבוטים של גוגל ולגרום לבוטים של גוגל לסרוק יותר עמודים באתר שלכם, לסרוק עמודים חדשים במהירות ובכלל לבצע סריקות מהירות יותר לאתר שלכם תוכלו לבצע מספר פעולות:
אם אתם משקיעים חודשים או שנים בקידום האתר שלכם ואתם מרגישים שהוא לא מתקדם יותר מדי, למרות שיש לו בסיס קישורים איכותי ותכנים טובים הרי שיש בעיה במקור אחר. ייתכן והאתר שלכם מלא בתוכן זבל או בעמודי זבל שפוגעים בתהליך הקידום, ייתכן שיש קישורים בעייתיים הפוגעים בקידום האתר שלכם, ייתכן שגוגל העניש את האתר בגלל פעולות שלכם או של אחרים. לכן במקרים כאלה ואחרים ההמלצה היא לא להעמיס עוד קישורים, עוד תכנים לאתר ועוד פעילות קידום כפי שרבים נוהגים לעשות כדי "לדרבן" את הליך הקידום – אלא לעשות לאתר שלכם ״ניקוי רעלים״.
בשלב הראשון כדאי יהיה לנקות את האתר מעמודי זבל. כל העמודים שיש להם תוכן רזה, עמודי אינדקסים, דפים ישנים ולא מעודכנים, דפים שעונים על אותם שאילתות, עמודים עם תכנים חלשים או בינוניים שאינם מקבלים מספיק תנועה או ציון סמכות מגוגל ועוד. חלק מהעמודים תוכלו לשדרג באמצעות תוכן חדש ורלוונטי, העשרת התוכן בעמודים והרחבת התוכן בכל עמוד אבל חלק מהעמודים כדאי פשוט לנקות. כמו כן כדאי לדאוג לקובץ robots.txt ולבקש מגוגל לא לאנדקס עמודים שונים באתר כמו עמוד צור קשר, עמודי הרשמה, עמודי תשלום ועמודים נוספים שעשויים לגזול מתקציב הזחילה של האתר שלכם.
USP הוא קישור של Unique Selling Proposition כלומר הצעת מכירה ייחודית אם תרצו בתרגום חופשי לעברית. אנו יודעים שלתגיות הכותרת והתיאור שאנו כותבים לכל עמוד באתר שלנו יש משמעות על כמות האנשים שישימו אלינו לב בתוצאות החיפוש וכמה מתוכם בפועל ילחצו על התוצאה שלנו.
ובכן אם תוסיפו USP מעניין לטייטלים שלכם תוכלו להגדיל משמעותית את כמות הלחיצות על התוצאות שלכם. השתדלו לתת טייטלים מספריים. לדוגמה: תכשיטים ב50% הנחה, שירותי הדברות נמלים בחצי מחיר, 1+1 על מכשירי חשמל שבמבצע וכו'. זה לא מתאים לכל עמוד באתר כמובן אלא לעמודים של מוצרים, שירותים וכד'. אפילו לעמודי מאמרים שמקדמים ביטויי מפתח שגם הם יכולים להיות כשירותים זה יכול להתאים.
אולי דיברנו על זה מעט בהקשר של הארכת עמודים רזים אולם אם ניתן לזה רגע יותר במה בואו נדבר על כמה ארוך המאמרים שלנו באתר צריכים להיות? לפי התוצאות בגוגל במרבית התחומים מסתבר שכתבות ארוכות יותר או עמודים מרובי תוכן זוכים לרוב להיות בתוצאות הראשונות בגוגל. יש לכך כמה סברות שמחזקות את הנושא הזה:
עד כאן המדריך הכללי שלנו לקידום אתרים למתקדמים. אנו מזמינים אתכם להמשיך ולהעמיק בפוסטים נוספים למטה. בסופו של דבר, בתחום שבו רב הנסתר על הגלוי, הטיפ הכי טוב שלנו אליכם הוא להישאר בעניינים ולנסות במו ידיכם תיאוריות שונות על מנת לבחון את התוצאות בשטח (לא על אתרים שחשובים לכם כמובן). השתדלו ללמוד ולהתפתח כל הזמן כיוון שעולם הקידום הוא דינמי ומשתנה לעתים קרובות.