קידום אתרים למתחילים - מדריך ה-SEO שיעזור לכם להבין איך מקדמים אתר בגוגל

תוכן עניינים

מדריך קידום אתרים למתחילים

קידום אתרים היא אחת מטכניקות הפרסום המובילות באינטרנט ויש הרבה שיגידו שהיא גם המובילה שבהן. כשמדברים על קידום אתרים מדברים לרוב על קידום אתרים בגוגל. במהלך הקידום האורגני מבצע המקדם פעולות שונות שמטרתן להעלות את סמכות האתר בעיני מנועי החיפוש ולהציב את האתר גבוה יותר במנועי החיפוש. כמובן שלמאמצים הללו מתחבר הצורך בשיפור חוויית המשתמש עבור הגולשים והגדלת אחוזי ההמרה באתר כדי שכל ההשקעה תשתלם ותניב רווחים.

ישנם מאות פרמטרים שונים המשפיעים על מיקום של אתר בגוגל, חלקם ידועים לציבור וחלקם נלמדים תוך ניסוי וטעיה. מדריך מפורט זה הינו מדריך קידום אתרים למתחילים כאשר המטרה של המדריך, מלבד הקניית ידע וכלים לביצוע עבודת קידום לאתר שלכם, היא לעזור לכם להבין את ה-state of mind של מקדם אתרים, של גוגל ושל הגולש. למי מכם שכבר עובד שנים בקידום אתרים ומחפש מידע מתקדם יותר יוכל למצוא אותו במדריך קידום אתרים למתקדמים שלנו. כיוון שמדובר במדריך למתחילים נשתדל לפשט עבורכם את הנושאים והפעולות ולהכיר לכם מגוון מושגים תוך כדי. מוכנים? בואו נתחיל!

כיצד בנוי המדריך?

כפי שכבר הזכרנו קודם: קידום אתרים הוא תחום מורכב ומסועף. יש הרבה מה ללמוד וכמובן שמדריך זה, ארוך ומפורט ככל שיהיה, לא מכיל את כל התורה. יתרה מכך אנו ממליצים בחום להמשיך ללמוד ולקרוא תכנים נוספים באתר שלנו כדי לשפר את ביצועי הקידום שלכם, את הידע שלכם ולהכיר כלים נוספים שיכולים לעזור לכם בתהליך. מדריך זה הנו למתחילים והמטרה של המדריך היא להקנות לכם את הידע והכלים הנדרשים להתחיל לבצע עבודת קידום מקצועית לאתר שלכם עם מחשבה נכונה מאחורי העבודה שלכם.

המדריך כולל שישה חלקים: החלק הראשון מדבר על הרקע וההבנה הכללית של קידום אתרים ואיך לבנות אסטרטגיה לקידום האתר שלכם. ראו בכך סשן של חימום ומתיחות לפני אימון גופני מלא. השקיעו 2-3 דקות בקריאה של חלק זה רגע לפני שמתקדמים לתכלס. חמשת החלקים האחרים ידברו על כמה מהאספקטים החשובים ביותר של כל תהליך קידום אורגני, של אתרים בכל סדר גודל ובכל תחום. אז בואו נתחיל.

שלב 1 – לימוד הרקע וההבנה הכללית של קידום אתרים ובניית אסטרטגיה לקידום האתר

1.1. רקע קצר על קידום אתרים ומי צריך את זה?

קידום אתרים היא אחת מאפשרויות הפרסום הפופולריות ביותר באינטרנט. לגוגל 90% מנפח הגולשים המשתמש בו כמנוע חיפוש. אנו עושים שימוש בגוגל לחפש מידע, מוצרים לרכישה, אנשי מקצוע, מדריכים עשה זאת בעצמך, טיפים, משחקים, סרטים ועוד אינספור דברים.

רק בישראל יש עשרות מיליוני חיפושים המתבצעים במנוע החיפוש של גוגל על ידי מיליוני משתמשים ישראלים. בשל עובדות אלה וההתקדמות של האינטרנט בשנים האחרונות – כל בעל עסק רוצה להופיע ראשון בתוצאות החיפוש של גוגל, אלה הרלוונטיות לעסק שלו כמובן. גם אלה שיופיעו בתוצאות 2-5 צפויות ליהנות מכמות יפה של גולשים אולם ככל שיורדים למטה בתוצאות כך פחות ופחות אנשים יכנסו לתוצאות המופיעות שם.

מנועי החיפוש גוגל

התוצאות מבוססות שאילתות חיפוש שכאשר הגולש מחפש אותם – גוגל מציגה לו את התוצאות הרלוונטיות ביותר לחיפוש שלו שאלו במקרה גם האתרים האיכותיים והטובים ביותר שהגולש יכול למצוא בתחום בו ביצע את החיפוש. לדוגמה: אם אתם מחפשים חברת קידום אתרים במרכז אז לפחות בתוצאות החיפוש האורגניות (כי בכל עמוד תוצאות של גוגל יש גם מודעות ממומנות), תמצאו בתוצאות הראשונות חברות קידום אתרים המספקות שירותי קידום במרכז. אם אתם מחפשים חנות פרחים בחיפה – גוגל תציג לכם חנויות פרחים שמספקות משלוחי פרחים בחיפה וכך הלאה.

כיום כל בית עסק צריך להשקיע בקידום אורגני בין אם כשיטת הפרסום הבלעדית ובין אם בשילוב אפיקי פרסום נוספים. חשוב להבין כי קידום אתרים היא טכניקת פרסום הפועלת לטווח הארוך ויכול לקחת זמן עד שהאתר יתברג בתוצאות הראשונות בגוגל. זה תלוי במשתנים רבים כמו סמכות האתר, הפעולות השונות שאתם מבצעים לקידום האתר, במתחרים שלכם, בעדכונים של גוגל ועוד.

1.2. הכנות חשובות לפני קידום אתר

לפני כל הליך קידום של אתר יש לבצע צ'ק ליסט של פעולות חשובות, מקדימות, כדי להגיע מוכנים יותר לעבודת הקידום עצמה עבור אותו אתר. כיוון שכל אתר הוא עולם ומלואו, יכולה להיות לו היסטוריה כלשהי והוא עשוי להיות גם בתחום שונה – הרי שההכנות לקידום אותו אתר הן שונות. הנה רשימה של כמה דברים חשובים לביצוע לפני תחילת קידום האתר אולם כדאי להרחיב את הצ'ק ליסט ככל שתלמדו ותתנסו בתחום:

  • אפיון העסק.
  • אפיון קהל היעד ובניית פרסונה.
  • הכנת הסכם עבודה מסודר מול הלקוח (במידה ומדובר באתר של לקוח ולא באתר שלכם).
  • ביצוע מחקר מתחרים ראשוני.
  • ביצוע מחקר מילות מפתח.
  • בניית אסטרטגיה לקידום אתר.
  • השתלת הכלים והקודים הרלוונטיים באתר לצרכי מעקב כבר מיום העבודה הראשון.

1.3. בניית אסטרטגיה לקידום אתר

רגע לפני שנעבור לשלבים הבאים חשוב להזכיר את נושא בניית האסטרטגיה לקידום. לכל מקדם אתרים (או חברה לקידום אתרים) יש אסטרטגיה משלה לקידום אתר. מקדמים מנוסים יאמרו לכם שאין אסטרטגיה אחידה לכל אתר אולם ללא ספק יש תבנית יסוד שעליה בונים את עבודת הקידום ללקוח. האסטרטגיה והמינונים של העבודה עשויים להשתנות בהתאם לפרמטרים שונים, לדוגמה:

  • תקציב הלקוח – העבודה עבור לקוח שמשקיע 10 אלף ש״ח בחודש בקידום היא לא אותה עבודה שמקבל לקוח שמשקיע  2,000 ש״ח בחודש לקידום.
  • נישה – יש נישות שבהן כדאי לקדם 5-10 ביטויים ראשיים ויש נישות שכמות הביטויים בהן יכולות להגיע למאות ביטויים שכדאי לקדם בהם את האתר ואלה תלויים בעסק עצמו, בענף באותו התחום וכו' (כמו למשל סוגי הלוואות שונים, תחום עריכת הדין, תחום התיירות ועוד).
  • תחרות ומתחרים – ככל שהתחרות גדולה יותר והמתחרים משקיעים יותר בקידום האורגני של האתרים שלהם כך המשימה לקידום האתר לתוצאות הראשונות הופכת להיות יותר מאתגרת, יותר ארוכה אך גם יותר מתגמלת לאורך זמן. עם זאת, חשוב להבין זאת ולבצע התאמות בתקציב ובעבודת הקידום.
 

האסטרטגיה ותוכנית העבודה שלכם צריכה להיבנות על שלד מסוים, כאשר עליו תבנו תוכנית מותאמת אישית לכל לקוח בהתאם לפרמטרים שהזכרנו למעלה. לאחר מכן תוכלו לצאת לדרך ולבצע את העבודה. זכרו ואף הכינו את הלקוחות שלכם בשלב תיאום הציפיות, כי ככל שהתחום תחרותי יותר וגם באופן כללי – התוצאות בקידום האורגני עשויות לקחת זמן.

שלב 2 – תוכן עם כתר על הראש

2.1. תוכן – הבסיס לכל עבודת קידום

לתוכן באתר שלכם יש את החלק המשמעותי ביותר בתהליך הקידום האורגני. מנועי החיפוש ובראשם גוגל, סורקים את האתר שלכם לעתים קרובות (לעתים גם מידי יום ובאתרים גדולים ופעילים יותר אפילו כמה פעמים ביום). מה סורקים הבוטים של גוגל? את הטקסט באתר שלכם כמובן. הבוטים אולם לא נראים לעין כלפי חוץ בגלישה באתר – הם סורקים את הקוד של האתר.

בקוד האתר, מלבד הנוסחאות והקודים של שפות התכנות מהן מורכב האתר, כתוב גם הטקסט הרגיל שאתם מעלים לאתר שלכם (לדוגמה מאמר שהעלתם לאתר). גוגל יודעת למצוא גם סוגי תכנים אחרים כמו תמונות, סרטונים, קבצי אודיו ועוד – אולם את אלה היא לא יכולה לקרוא עדיין ולכן היא נעזרת בשורות קוד ותגיות כדי להבין במה הם עוסקים (נרחיב על כך מעט יותר בהמשך).

תוכן הוא המלך

תארו לכם שאתם נכנסים לחלל ריק שמלבד 4 קירות אין בו כלום. סביר להניח שתשעממו ותרצו לצאת נכון? אבל אם החדר הזה היה מלא באנשים, מכונות של משחקי וידאו, אורות מהבהבים, מוסיקה נעימה של המשחקים והרבה אקשן ואטרקציות? אולי הייתם נשארים נכון? אם המשחקים היו מרגשים ומעניינים אתכם סביר להניח שהייתם נשארים אף יותר זמן ואפילו הייתם מוציאים יותר כסף מהכיס כדי לשחק עוד.

האנלוגיה הזו לעולם התוכן באינטרנט היא שאתר ריק מתוכן הוא אתר שלא יספק את הגולש בדרך כלל. התוכן לא בהכרח חייב להיות טקסטים כתובים כי למשל ישנם אתרים המבוססים על סרטונים או אתרי פורטפוליו ואתרי צלמים המבוססים בעיקר על תיק עבודות של תמונות.

כאן הגולש כן יכול להישאר ולהתרשם מהתכנים באתר אולם גם באתרים כאלה מומלץ לשלב טקסטים כתובים, בין אם בעמודי התמונות, עמודי המוצרים או בבלוג בחלק נפרד באתר. הסיבה לכך היא כפי שאמרנו – גוגל ומנועי החיפוש האחרים קוראים טקסטים. לכן כדי לקדם את האתר שלכם בתחום מסוים תצטרכו להעלות תוכן בנושאים הקשורים לאותו התחום ולאותם ביטויי מפתח שתרצו לקדם.

כיוון שמדובר בחלק גדול ומשמעותי תמיד כדאי להרחיב את הידע שלכם בנוגע לתכנים באתר שלכם, כיצד הם משפיעים על חוויית המשתמש באתר שלכם ועל שביעות רצון הגולשים וכמובן כיצד התכנים הללו משפיעים על הקידום האורגני של האתר שלכם.

כעת נציג מספר פרמטרים חשובים של עבודה הקשורים לתכנון נכון של תוכן לאתר שלכם, בחירת ביטויים מתאימים לקידום ועוד. לאחר חלקים אלו כבר תדעו כיצד להתנהל עם התוכן באתר שלכם, להתאים אותם לקידום האתר ועל הדרך גם לשמור על טבעיות ואטרקטיביות בעיני הגולשים.

2.2. מחקר מילות מפתח ובחירת הביטויים לקידום

מחקר מילות מפתח הוא אחד מאבני היסוד של כל הליך קידום אורגני. אי אפשר להתחיל עבודת קידום בצורה מקצועית ללא מחקר מילות מפתח. לצורך המחקר תצטרכו להשתמש בכלי מיוחד להערכת נפח החיפושים החודשי של ביטויי מפתח רלוונטיים ולצורך קבלת רעיונות נוספים לביטויים שניתן להשתמש בהם באתר.

מלבד העובדה שמדובר במחקר חשוב כדי למצוא רעיונות נוספים לתכנים לאתר ולגלות על ביטויי מפתח נוספים שלא חשבנו עליהם ויכולים להיות רלוונטיים, הרי שמחקר זה גם יציג לנו "תמונת מצב" מה שנקרא על כמות החיפושים החודשית לכל ביטוי. כך נוכל להעריך את נפח החיפושים הפוטנציאלי לכלל הביטויים שאנו מקדמים ואת כמות התנועה המוערכת לאתר בהתאם ככל שהאתר יעלה בתוצאות הדירוג. בהתאם לתקציב הלקוח, לגודל החברה המקודמת וגודל האתר שלה, כך יהיה כמות הביטויים המומלצת לקידום – לפחות בשלבים הראשונים. 

מחקר מילות מפתח

בשל התחרות הגבוהה לביטויים רבים כמעט בכל תחום מחקר זה הפך להיות חלק אפילו יותר חשוב בעבודת הקידום שכן המטרה תהיה למצוא ביטויים רלוונטיים שגולשים מחפשים וכאלה שיכולים להביא לעסק באמת לקוחות ולא לקוחות שמחפשים רק אחר מידע למשל. כמו כן תוכלו לקבל הערכה מדויקת יותר לגבי ביטויי מפתח בעלי אופי מקומי (כלומר בתוספת עיר/יישוב/אזור למילת המפתח המחופשת. לדוגמה: חברת בניית אתרים בראשון לציון). בחלק 6 של מדריך זה העוסק בכלים לקידום אתרים תוכלו למצוא כמה כלים מתאימים לביצוע מחקר מילות מפתח.

2.3. מבנה מאמר המתאים לקידום וכיצד לשלב בו את ביטוי המפתח

כדי להצליח בקידום האתר צריך לדעת לשלב בין התאמת התוכן באתר לצרכי הקידום ובין חוויית המשתמש ומתן מענה בעל ערך לגולש. בסופו של דבר אתם רוצים לקדם את האתר בגוגל כדי שתגיע תנועה רבה של גולשים, אולם אם אותם גולשים לא יקבלו מענה הולם לצרכים שלהם ולמידע שהם חיפשו הרי שהתנועה סתם תלך לפח וכל העבודה תרד לטמיון.

יש התאמות מסוימות שצריך לבצע לכתבות באתר שלכם למשל כדי להבליט ביטוי מפתח מסוימות וכדי לאותת לגוגל מהו הנושא העיקרי של אותו עמוד. בין זה לבין מה שאנשים עשו בעבר יש הבדל גדול. בעבר אנשים קידמו את האתר שלהם ושל הלקוחות שלהם כאשר התכנים באתר מיועדים אך ורק לריצוי מנועי החיפוש. הייתה הרבה פחות מעורבות באתרים מאשר היום.

אורך המאמר המומלץ הינו לפחות 350 מילים. עמודים באתר שלכם בעלי תוכן רזה עשויים לגרום נזק לקידום יותר מאשר תועלת. תכנים של 500-2000 מילים יהיו נהדרים כל עוד הם מסודרים ובנויים היטב כמובן. לעתים גם תכינים באורך 3-5 אלף מילים יתאימו אולם גם לא צריך להגזים מעבר לכך כיוון שמדובר בעמוד תוכן באתר שלכם ולא בספר. חשוב להפקיד על תוכן ייחודי שאין בו אפילו חלקים מועתקים ממקור אחר ברשת (זה בסדר לקרוא תכנים ברשת ולכתוב מאמרים בהרשאתם אבל לא להעתיק מהם מילה במילה, גם לא חלקי משפטים כיוון שגוגל תעניש את האתר שלכם על כך).

על המאמר להיות מחולק לפסקאות מסודרות, כאשר בין הפסקאות מומלץ לשלב כמה שיותר כותרות משנה בין לבין כדי לאפשר לגולשים לרפרף בין הנושאים ותתי הנושאים במאמרים עם העין ולקרוא מה שרלוונטי עבורם. שילוב נכון של ביטוי המפתח המרכזי לאותו מאמר צריך להיעשות עד 2% מאורך המאמר. כלומר אם המאמר הינו באורך 500 מילים אז לא להזכיר את ביטוי המפתח המרכזי יותר מ-10 פעמים בתוך המאמר אחרת גוגל תחשיב את זה לספאם מאולץ.

כמו כן באותה מידה לא מומלץ לשלב אותו מעט מדי פעמים כי אחרת גוגל יתקשה להבין את הנושא המרכזי שסביבו בנוי המאמר (או עמוד התוכן באתר שלכם). חשוב לשלם את הביטוי בצורה נקייה גם בכותרת הראשית של אותו עמוד, גם באחת מכותרות המשנה וגם טקסט עצמו. עוד על מבנה מאמר מומלץ ושילוב נכון של הביטוי במאמר בכתבה נפרדת ומעמיקה יותר. כמו כן בחלק 6 של מדריך זה בנושא כלים לקידום אתרים תוכלו למצוא תוסף וורדפרס שיכול לעזור לכם להתאים את המאמר למנועי החיפוש מבלי לפגוע באיכות המאמר.

2.4. היררכיית תוכן

היררכיית תוכן הוא מושג שחשוב להכיר אם אתם רוצים לקדם אתר אולם אין לכם מה להסתבך יותר מדי. הרעיון הוא מאוד פשוט. דמיינו לעצמכם היררכיית של מפקדים בצבא – ככל שהמפקד בכיר יותר כך המילה שלו בעלת משקל כבד יותר. דמיינו שעמוד הבית של האתר שלכם הוא הרמטכ"ל ולו יש את המשקל הגבוה ביותר ולכן לעמוד הבית של האתר לרוב נבחר את הביטוי הראשי שנרצה לקדם בו את האתר שלנו.

בתפריט הראשי העליון של האתר יופיעו לרוב הביטויים החשובים ביותר שלאחר הביטוי הראשי וככל שתעמיקו בקישורים לאזורים פנימיים יותר באתר כך הכוח שלהם ילך ויפחת. להעמיק בהיררכיית התוכן הכוונה למרחק שלהם מעמוד הבית. לדוגמה: אם יש לכם אתר בנושא הדברות והחלטתם שהביטוי הראשי שבו יקודם האתר יהיה נניח "שרותי הדברה". כעת אתם יכולים לעשות בתפריט "שירותי הדברה בצפון", "שירותי הדברה במרכז" ו"שירותי הדברה בדרום".

כשתיכנסו לעמודים הללו תראו שמדובר בעמוד הרחוק שלב אחד מעמוד הבית, לדוגמה: "שירותי הדברות -> הדברות בצפון". אבל אם בתוך הקטגוריה של הדברות בצפון תכניסו גם שירותי הדברה לפי אזור, לדוגמה שירותי הדברה בנהריה, זה כבר יהיה השלב השלישי בהיררכיה שלכם. ככל שתעמיקו יותר – כך הכוח שמקבל העמוד מדף הבית ומהסמכות הכללית של האתר ייחלש ולכן לא כדאי להעמיק יותר מ3-4 שלבים.

2.5. מדיה עשירה

הטקסט הוא התוכן העיקרי שהסורקים של מנועי החיפוש סורקים וקוראים אולם הוא לא התוכן היחיד באתר. להיפך – גוגל תעריך מאוד אם תשלבו סוגי מדיה שונים ונוספים באתר שלכם, כמו למשל: תמונות, סרטוני ווידיאו, אינפו גרפיקה, פורומים ועוד. העשרת האתר שלכם בסוגי תכנים נוספים תשפר את חוויית המשתמש באתר, את שביעות רצון הגולשים, את המדדים השונים הקשורים בפעילות הגולשים באתר (כמו תגובות, מעורבות, שיתופים, זמן שהייה באתר, אחוז נטישה נמוך יותר וכו').

כמו כן, מרבית האנשים היום בעלי אינטליגנציה ויזואלית מה שאומר שקל להם יותר להבין תכנים בצורה של תמונות או סרטונים. גוגל מעוניינת להציג ללקוחותיה תוצאות איכותיים ככל שניתן ולכן ככל שתעשירו את המדיה באתר שלכם כך ייטב. כמובן שחשוב לבצע התאמות קוד גם לתכנים הנוספים שאתם מעלים כדי לעזור לסורקים של גוגל להבין במה מדובר. לדוגמה: להוסיף תגיות alt וטייטל לתמונות באתר.

שלב 3 – תשתיות, מבנה אתר וקידום טכני בסיסי

3.1. מבנה ועיצוב האתר

קידום אתרים איכותי הוא הרבה מעבר לתוכן והוא מתחיל כבר בשלבי בניית האתר. לעתים רבות חברת הקידום תהיה גם זו שתבנה את האתר ללקוח ולכן היא יכולה לבנות את האתר תוך ביצוע התאמות שונות שיקלו על הלקוח ועל המקדם לאחר מכן בעבודת הקידום.

כאשר מקדם מקבל על עצמו לקדם אתר שהוא כבר בנוי ועובד, הוא יצטרך לבצע התאמות שונות באתר כדי לשפר את הביצועים שלו הן ברמת חוויית השימוש וכמובן גם בהקשר של הקידום האורגני. מבנה האתר, העיצוב בו והתכנים בו כולם ירכיבו בסופו של דבר את המעטפת אליה יגיע הגולש והיא תשפיע על ההתנהגות שלו באתר שלנו מה שישפיע בסופו של דבר על מיקום האתר בגוגל.

תכנון היררכית אתר

כך למשל: אתר המעוצב בצבעים זוהרים מדי ומציקים לעין יגרמו להרבה מאוד גולשים לעזוב אותו במהירות. אתר שאינו מותאם לגלישה בסלולר יגרום לחצי מהגולשים הפוטנציאליים לעזוב אותו במהירות. אתר עם מהירות טעינה איטית יגרום לקהל רב לעזוב את האתר באופן מיידי. כמקדמים יהיה עליכם לדאוג גם לחלקים הטכניים הללו. אם אתם לא יודעים html – למדו html. אם אתם לא מכירים את מערכת התוכן שבה האתר של הלקוח עומד עליו – למדו אותה. אחרת אין לכם בסיס לעבודה על האתר.

3.2. מהירות הטעינה של האתר

מהירות הטעינה של האתר היא פרמטר חשוב מאוד שכדאי לדאוג לו. אף אחד לא רוצה לגלוש באתר שלוקח לו המון זמן להיטען. בהקשר של גלישה באינטרנט גם כמה שניות של טעינת האתר יכולה להיות מדכאת ולגרום לגולשים לעזוב במהירות את האתר שלכם. עזיבה מהירה של האתר תגרור אחוז נטישה גבוה וזמן שהייה נמוך – אלו שני פרמטרים חשובים מאוד לגוגל המציגים לה פשוטו כמשמעו את איכות האתר שלנו. אם הגולשים בורחים מהאתר במהירות – מדוע שגוגל תאמין באתר שלנו ותציב אותו במעלה תוצאות החיפוש?

ציון מהירות אתר

מהירות הטעינה של האתר צריכה להיות כמה שיותר מהירה. עד שתיים – שלוש שניות למרבית האתר ובמרבית פלטפורמות הגלישה יהיו זמנים הגיוניים לכניסה לאתר ומעבר בין העמודים. ככל שיהיו יהיו תמונות וקבצי מדיה כבדים בעמוד אליו הגולש נכנס כך העמוד יהיה כבד יותר. יתרה מכך, יותר תמונות וקבצי מדיה כבדים באתר – יתפסו יותר מקום משטח האחסון שלכם עליו יושב האתר. חריגה משטח האחסון עשויה לגרום לבעיות בטעינת האתר ואף להפלתו מהאוויר במקרים מסוימים. יש כמה וכמה דרכים וטריקים לשיפור מהירות האתר וכדאי לקרוא על כך יותר לעומק במדריך הקידום למתקדמים ו/או בכתבה נפרדת בנושא זה.

3.3. הוספת מפת אתר

מפת אתר היא קובץ XML אותו צריך להעלות לתיקיית האתר בשרת שלכם. מפת האתר מציגה לגוגל בצורה יותר נוחה ומסודרת את האפשרות לסרוק את כל העמודים באתר שלכם ולהבין טוב יותר את ההיררכיה של התוכן באתר שלכם. מדובר ברשימה הדומה לאופן שבו בנינו את המדריך הזה (קטגוריות ראשיות, תתי נושאים שנרצה לדבר עליהם ולעתים יש אפילו עוד שלב של תתי נושאים).

ניתן להוסיף מפת אתר באופן ידני על ידי יצירת קובץ זה או באמצעות כלים שונים כמו סקרימינג פרוג למשל. במידה והאתר שלכם מבוסס וורדפרס תוכלו להיעזר גם בתוסף יוסט SEO ליצור את מפת האתר שלכם יותר בקלות. את קובץ מפת האתר שלכם מומלץ גם לשגר לגוגל דרך הכלי שלהם: גוגל סרץ' קונסול כדי למהר את סריקת הקובץ.

3.4. טיפול בתגיות מטא

תגיות מטא הן דרך נהדרת להציג למנועי החיפוש במה העמוד עוסק. כמובן שמנועי החיפוש יכולים לסרוק לבד את התוכן באתר, למשל את הכותרת הראשית וכותרות המשנה בעמוד וכן את התוכן הפנימי ולהסיק מכך במה עוסק העמוד. למרות שחלק מתגיות המטא כבר לא רלוונטיות לקידום האורגני הרי שעדיין יש כמה חשובות מאוד לגוגל ועוזרות לחזק את הנושא שבו עוסק העמוד. כמו כן הגדרת התגיות הללו יכולה גם לעזור לכם להשיג אחוזי המרה גבוהים יותר שבין גולשים שנחשפים אליכם בתוצאות החיפוש של גוגל לגולשים שבפועל לוחצים ומגיעים לאתר שלכם.

מטא טייטל

הגולש לא רואה את תגיות המטא. מדובר בחלקת קוד המופיע בקוד המקור של העמוד שלכם. בדרך כלל ניתן להגדיר אותה דרך עריכת HTML בעריכת העמוד שלכם. במידה ואתם משתמשים בוורדפרס תוכלו להוריד תוסף SEO שיופיע לכם מתחת לחלק עריכת העמוד ותוכלו לערוך את התגיות הללו משם. יש כמה תגיות חשובות: תגית מטא טייטל – שהיא בעצם התגית של הכותרת הראשית של העמוד, ותגית מטא דיסקריפשן, כלומר תיאור העמוד. 

התיאור והכותרת שתכתבו כאן יופיעו בסניפט שלכם בתוצאות החיפוש של גוגל עבור אותו עמוד שהגדרתם בו אותן. הם הדבר היחיד שקשור אליכם שהגולש רואה בתוצאות החיפוש של גוגל והם ישפיעו אם הוא יכנס לאתר שלכם או לא. כדי לדעת איך לכתוב מטא תגיות כמו מלך כדאי לקרוא מדריך מעמיק על כך אצלנו באתר או בחלק המתאים במדריך למתקדמים.

3.5. התאמה רספונסיבית של האתר

על פי אינספור מחקרים ובדיקות ברחבי הרשת ואפילו מחקרים שנעשו על ידי גוגל – בערך כחצי מהגולשים באינטרנט עושים זאת באמצעות הסמארטפון. המסך של הטלפון הנייד שלנו שונה מאוד בגודלו מהמסך של המחשב הנייד והנייח שלנו, ואלו שונים ממסכי הטאבלט שגם דרכם אנשים יכולים לגלוש באינטרנט. התאמה רספונסיבית של האתר זה אומר התאמה של מבנה האתר לגלישה במסכים שונים, בגדלים שונים וברזולוציות שונות. עם דגש חזק על גלישה בטלפונים סלולריים.

ככל שתקדימו לעשות ולהתאים את האתר שלכם לגלישה רספונסיבית כך תשמרו יותר קהל. גוגל שמה היום דגש חזק ומשמעותית על ההתאמה הרספונסיבית של האתר ואתרים שלא מותאמים לגלישה במובייל ירדו משמעותית בדירוגים. יתרה מכך אי התאמה לגלישה במובייל גם עשויה לגרום לאחוזי נטישה גבוהה ולהפחתת זמן השהייה באתר מה שגם עשוי לפגוע משמעותית בקידום האתר.

3.6. הוספת כפתורי שיתוף

חלק נוסף שכדאי לבצע הוא הוספה של כפתורי שיתוף לאתר שלכם. ניתן לעשות זאת באמצעות התקנת תוסף פשוט בדרך כלל ויש לכך המון ערך. ראשית – תוכלו לאפשר לגולשים שלכם לשתף את התוכן באתר שלכם או עמודים פנימיים אחרים ובכך להרוויח המלצות נוספות מרחבי האינטרנט (קישורים נכנסים לאתר שלכם). כמו כן תוכלו להרוויח תנועה חינמית ללא השקעה כלכלית בפרסום מצידכם ואפילו ללא מאמץ מיוחד. לבסוף, גוגל מייחסת יותר חשיבות כיום גם לאלמנטים הקשורים ברשתות החברתיות ובכלל בהתנהגות של הגולשים באתר שלנו. הם יכולים לראות כמה פוסטים שותפו, כמה שיתופים ולהיכן השיתופים הללו הלכו וידעו להעריך את איכות הדף בהתאם.

שלב 4 – חוויית משתמש

חוויית משתמש (UX) הוא מושג הקיים בעולם השיווק והפרסום כבר שנים אולם לאחרונה צמחה חשיבותו בהקשר של קידום אתרים הרבה יותר מאשר בעבר. ההיגיון הוא ברור – גוגל רוצה להציג לגולשים שלה את התוצאות הרלוונטיות, המדויקות והאיכותיות ביותר. חוויית משתמש ברמה גבוהה אומרת שבעל האתר שם את הגולש במרכז ועל כן גוגל תיתן לאתרים כאלה קרדיט רב יותר מאשר לאתרים בעלי חוויית משתמש ברמה נמוכה.

בניית חווית משתמש באתר

איך גוגל בודק את זה? על פי עשרות מאפיינים שיכולים להציג לגוגל אם האתר בעל חוויית שימוש ברמה גבוהה או לא. המאפיינים הללו יושפעו מאיך שאתם מעצבים, מסדרים ובונים את האתר ומהתכנים המוצגים בו. גוגל יודעים כמה זמן לוקח לאתר להיטען, כמה זמן נשאר המשתמש באתר, כמה דפים הוא עבר בביקור שלו, האם הוא מצא את מה שחיפש או חזר לתוצאות החיפוש והלך לבקר באתרים אחרים וכו׳. חווית המשתמש קשורה לחוויית השימוש באתר שלכם החל מהרגע שהגולש נכנס אליו לראשונה ועד שהוא יוצא מהאתר.

4.1. נגישות

היום חשוב מאוד להוסיף תוסף נגישות לאתר עבור בעלי מוגבלויות. מלבד החובה המוסרית לעשות זאת והחוקים בנושא, הרי שגם מבחינת גוגל ובכלל מנועי החיפוש מחשיבים את זה כתוספת משמעותית לחוויית המשתמש באתר. ברוב מערכות התוכן ניתן למצוא תוספים חינמיים ולכן מומלץ לפחות להתקין אחד כזה באתר שלכם.

4.2. תפריטי ניווט באתר

תפריטי הניווט באתר שלכם יהוו חלק משמעותי בניווט הגולשים בין עמודי האתר. מלבד העובדה שהם עוזרים לגוגל ולגולשים להבין את ההיררכיה באתר שלכם הרי שמדובר גם בשיפור הנוחות של הגולשים והצגה מהירה של עמודים שונים באתר שלכם, אליהם יוכלו להגיע בקלות ובמהירות. שלא כמו פוסט מסוים בבלוג שלכם שהם יצטרכו לחפש אותו באמצעות תוסף החיפוש באתר או לדפדף בין עמודי הבלוג, הרי שעמודי תוכן ראשיים יוצגו בדרך כלל בתפריט הראשי של האתר. לצד התפריט הראשי יש גם תפריט צדדי ותפריט תחתון שכדאי להשתמש בהם בצורה נכונה.

4.3. אפשרויות ליצירת קשר ומידע אודות העסק

חשוב להוסיף לאתר מגוון אפשרויות ליצירת קשר ועמוד אודות להצגת מידע על העסק. אלה משפרים על הסמכות והמוניטין של האתר ובעליו וגוגל גם כן מחשיבים עמודים אלו כחשובים מאוד. יתרה מכך עמודים אלו יסייעו לגולשים לסמוך עליכם יותר ולהבין שיש "אבא ואמא" לאתר. כך אם הם ירצו ליצור עמכם קשר להתעניין בשירות או מוצר שלכם לפני רכישה חשוב שיהיה להם למי לפנות ושיהיה להם נוח לפנות. אפשרות לאנשים מגוון אפשרויות ליצירת קשר אתכם: תוסף וואטסאפ, טלפון בלחיצה ישירה, מייל, עמוד צור קשר באתר ועוד.

4.4. תעזרו לאנשים להבין כל דבר

כחלק משיפור חוויית המשתמש באתר כדאי מאוד לעזור לאנשים להבין כל דבר ולא לצאת מנקודת הנחה שהם מבינים אתכם. גם הסברים שנראים לכם מעט טיפשיים או מיותרים – עבור אחרים לא יהיו כאלה. מי מאיתנו לא ישב לפחות פעם אחת עם ההורים שלו על צירוף טפסים לאתר של הבנק למשל, לביטוח לאומי או לאתר אחר? האם לא קרה לכם מעולם שבמהלך גלישה באתר לא הבנתם בדיוק מה צריך לעשות? אפילו כאשר אתם מאפשרים ללקוח שלכם לשלם ישירות דרך האתר ומבקשים ממנו את מספר הביטחון של כרטיס האשראי המוצג ב-3 ספרות בגב הכרטיס, נהוג לקרוא לזה כך: CVV. מכיוון שלא כל אחד מבין במה מדובר – כדאי להוסיף תמונה קטנה עם תצוגה היכן זה נמצא.

4.5. להגיב למגיבים

שיפור המעורבות של הגולשים באתר שלכם תהיה לבקש מהם לשתף את התוכן, להגיב מתחת למאמר ולהיות יותר מעורבים. אם תניעו את הגולשים לפעולה זה יגדיל את כמות התגובות באתר והפעולות שהגולשים מבצעים, אבל, זה לא מספיק. צריך גם להגיב בחזרה לגולשים ולהראות שגם אתם מעורבים. אתם לא רוצים לבקש מהגולשים להגיב ולשאול שאלות ואז להתעלם מהתגובות שלהם כאילו היה זה אתר שכל מה שמעניין אתכם זה להעלות אליו מאמרים ולתת לו לעבוד מעצמו.

כאשר הגולשים יראו את המעורבות שלכם הם יראו שכדאי לחזור לאתר, לקרוא עוד תכנים, להגיב לתכנים נוספים, להיות יותר מעורבים ואולי בסופו של דבר גם לקנות מכם. מלבד העובדה שזה חשוב להתחבר לקהל שלכם ולהגדיל את המכירות באתר הרי שהתגובות הם גם פרמטר שגוגל מייחס לו חשיבות כיוון שיותר מעורבות בעמוד אומרת שככל הנראה התוכן היה יותר מעניין ושימושי לגולשים.

שלב 5 – קישורים פנימיים וחיצוניים

קישורים הם חלק חשוב מאוד בכל הליך קידום. בעבר אנשים רבים היו מסתמכים כמעט רק על קישורים כדי לקדם אתר. רוב עבודת הקידום הייתה לקשר כל היום מאינספור מקורות באינטרנט, גם קישורים סתמיים, ספאמיים ובעייתיים.

דוגמה למבנה של קישור

החל מעדכון פינגווין של גוגל ממש לפני כמה שנים ועד היום, גוגל נלחמה בכל הקשור לקישורים חיצוניים בעייתיים ולא איכותיים והורידה משמעותית את האתרים שכל שעניין אותם הוא לקשר לאתר במאסות של קישורים ספאמיים ולא שמה את הגולשים במרכז. כלומר, נוצר מצב שאתרים מאוד לא איכותיים קודמו בתוצאות החיפוש רק בגלל שהם קיבלו עשרות אלפי קישורים מרחבי הרשת.

במילים אחרות – היום האיכות של הקישורים חשובה לא פחות מהכמות. כדאי להכיר את ההבדל בין סוגי הקישורים השונים ואיך להעריך את האיכות שלהם ומשם להתקדם.

5.1. קישורים פנימיים וחיצוניים

5.1.1. מהם קישורים פנימיים ואיך לבנות אותם בצורה נכונה?

נתחיל מהסבר פשוט: יש 3 סוגי קישורים שכדאי לדעת את ההבדל ביניהם כדי לא להתבלבל. נתחיל מהקישורים הפנימיים. קישורים אלו הנם קישורים המקשרים ממקור מסוים בתוך האתר שלכם למקור אחר – בתוך האתר שלכם. לדוגמה מפוסט אחד לאחר, מפוסט לדף הבית, מדף הבית לפוסט וכך הלאה. אפילו קישור מהתפריט העליון באתר לעמוד פנימי הוא קישור פנימי.

רבים נוטים לזלזל בקישורים הפנימיים ומשקיעים רק בקישורים הנכנסים לאתר מרחבי הרשת. לקישורים הפנימיים יש כוח בלתי נדלה בכל הקשור לחיזוק הסמכות של העמודים הפנימיים באתר שלכם ולכן אין לזלזל בהם. אתם בהחלט רוצים להשקיע בקישורים בין העמודים הפנימיים אך כדאי גם לדעת איך לעשות זאת נכון ולצורך כך אנו ממליצים בחום לקרוא את המדריך המקיף על קישורים פנימיים באתר.

5.1.2. מהם קישורים חיצוניים?

קישורים חיצוניים הם קישורים שיוצאים מתוך האתר שלכם למקור חיצוני. לדוגמה: אם כתבתם מאמר באתר שלכם ואתם רוצים מתוך מונח מסוים במאמר לקשר לפירוש הוויקיפדיה שלו למשל אז במידה ותוציאו באמת קישור לאותו עמוד ויקיפדיה חיצוני זה ייחשב כקישור יוצא. רבים מפחדים להוציא קישורים החוצה שמא הם יקדמו מתחרים או יוציאו גולשים מהאתר שלהם כשהם רוצים שהגולשים יישארו באתר. ובכן מומלץ להוציא מדי פעם קישורים חיצוניים מהאתר שלכם מכמה סיבות:

  • הגולשים שלכם יקבלו מענה מהיר למושג שהם פחות מבינים בו ואם אין לכם פירוש מלא ומפורט באתר שלכם לאותו מונח הם יודו לכם שקישרתם אותם למקור חיצוני שמספר עליו. כלומר שיפרתם לגולשים את חוויית השימוש באתר וזהו החוק הבסיסי לכל הליך קידום.
  • ככל שתמהיל הקישורים באתר שלכם הוא יותר טבעי כך גוגל מתייחסת לאתר שלכם בצורה טובה יותר. אתרים טובים, בוודאי אתרים שהולכים וגדלים, יהיו כאלה שגם יקשרו החוצה ולא רק יקבלו קישורים אליהם.

5.2. קישורים נכנסים

5.2.1. מהם קישורים נכנסים?

קישורים נכנסים הם קישורים שמגיעים ממקור חיצוני אל האתר שלכם. מדובר בלחם והחמאה של כל תהליך קידום אורגני ויש לו חשיבות רבה מאוד במיקום האתר שלכם בגוגל ובהצלחת הקידום שלכם. למעשה, עוד לא ראינו אתר המקודם לתוצאה הראשונה בגוגל בתחום עם תחרות סבירה ומעלה (שלא לדבר על תחרות בינונית או גדולה) שאין לו קישורים נכנסים לאתר.

גוגל הייתה רוצה שהקישורים הללו יתקבלו בטבעיות: כלומר אנשים מיוזמתם ימליצו על האתר שלכם כיוון שהוא מקור תוכן טוב או נותן מענה לצורך, אולם קישורים טבעיים שכאלה לבד לא מספיקים אל מול התחרות הגדולה ואינספור מקדמים של מתחרים שיוזמים את הקישורים בעצמם – ולכן גם אתם צריכים ליזום את הקישורים הללו בעצמכם.

לדוגמה: לשתף פעולה עם אתרים שונים – לכתוב עבורם מאמר ייחודי ואיכותי שמקשר לאתר שלכם, להעלות מאמרים לאתרי מאמרים, לקשר אל האתר שלכם מרשתות חברתיות ולעתים אפילו לשלם גם לאתרים גדולים להעלות אליהם כתבות שמתוכן יוצא קישור לאתר שלכם.

5.2.2. חשיבות איכות הקישורים

כפי שהזכרנו קודם – גוגל היום מייחסת חשיבות קודם כל לאיכות הקישורים. לדוגמה: קישור אחד ששווה בעיני גוגל 10 נק' יהיה יותר טוב מ-4 קישורים ששווים 2 נק'. זה מגיע לרמה כזו שלפעמים קישור אחד איכותי מאתר איכותי יכולים לתת לכם כוח יותר מעשרות או מאות קישורים אחרים. זה בסדר להשקיע בכמות הקישורים כל עוד אלה ברמת איכות טובה ומעלה. שימו לב – תמהיל נכון של קישורים כולל גם קישורים פחות טובים ובכלל בדרגות איכות שונות – כדי להיראות טבעי, אך הימנעו מקישורים ספאמיים שעשויים לעשות נזק.

5.2.3. איך להשיג קישורים נכנסים לאתר שלנו?

  • רישום האתר לאינדקסים מובילים (זאפ, 144 וכו׳).
  • יצירת שת"פ עם בעלי אתרים אחרים.
  • שיתופים ברשתות החברתיות.
  • רכישת כתבות וקישורים מאתרי חדשות, פורטלים מקצועיים ומקומונים.
  • בניית אתרי תמיכה (אתרי לווין).
  • רכישת קישורים מאתרי תמיכה של חברות קידום אחרות.
  • כתיבת תגובות בפורומים.
  • כתיבת תגובות לפוסטים רלוונטיים.

5.2.4 – תמהיל קישורים נכון

כיוון שגוגל מעדיפים שהקישורים יתקבלו בצורה טבעית המטרה של מקדמי האתר בייזום וסידור הקישורים יהיה לבנות תמהיל קישורים נכון. אנו מדברים גם על קישורים פנימיים וגם על קישורים נכנסים. בניית תמהיל קישורים נכון מתקשר גם לאיכות הקישורים, גם לכמות הקישורים במקבץ זמן מסוים וגם לאנקור טקסט שאתם מקשרים ממנו.

לדוגמה: אם החלטת לקדם עמוד פנימי מסוים באתר שלכם והביטוי הראשי בו הוא למשל "קידום אתרים בחיפה" אז ייתכן שתרצו להוציא קישור מהביטוי הזה במאמר שאתם מפזרים ברשת ולפעמים תרצו להוציא קישור מ"מקדם אתרים בחיפה", "קידום אתרים" או "חברת קידום" כדי לשמור על טבעיות, רלוונטיות וכו'. כדאי לקרוא על כך יותר לעומק במדריך הקידום למתקדמים כדי להבין את הנושא טוב יותר ולדעת לקשר בצורה נכונה שתטיב עם קידום האתר שלכם.

שלב 6.0 – כלים, תוספים, אנליטיקס ודוחות

6.1. החשיבות של כלים בעבודת הקידום שלכם

כדי לעשות עבודת קידום מקצועית ברמה הגבוהה ביותר תצטרכו לעשות שימוש בכלים טכנולוגיים שונים. כלים אלו יכולים להיות תוספים המשפרים את האתר וביצועיו, כלים שבעזרתם תוכלו לנתח את פעילות הגולשים באתר ופרמטרים שונים החשובים להליך הקידום האורגני (ולדברים נוספים), כלים למחקר מילות מפתח, כלים לבדיקת קישורים ועוד כלים רבים אחרים החשובים מאוד לקידום.

דאשבורד ניתוח דומיין ב-ahrefs

כל מקדם מקצועי יעשה שימוש בלפחות 4-5 כלים טכנולוגיים שכאלה וחברות קידום גדולות יותר אף עושות שימוש ביותר כלים כחלק מעבודת הקידום השוטפת שלהם, איסוף הנתונים, הנפקת דוחות ועוד. ברשימה זו תוכלו להתרשם מכמה כלים חשובים לעבודת הקידום אולם במידה ותרצו להעמיק את הידע לכל כלי בנפרד כדאי יהיה לקרוא על כל כלי את הכתבה המוקדשת לו. לאורך הזמן נשתדל לכסות כמה שיותר כלים מומלצים לקידום אתרים ולבנות פוסטים מפורטים על כל אחד מהם. כמתחילים בעולם הקידום האורגני כדאי לכם להכיר לכל הפחות את רשימת הכלים הבאה:

6.2. כלי All in One לקידום אתרים

כלי All in One הם כלים נהדרים לקידום אתרים. לאחר שתתנסו בכמה כלים תבחרו את הכלי המועדף עליכם. במהלך עבודת הקידום על האתר שלכם או כמה אתרים במקביל, כדאי יהיה לכם להשתמש לפחות בכלי אחד שכזה. כלים אלו כוללים בדרך כלל מגוון שירותים הקשורים לקידום במקום אחד ולכן נקראים All in One. בין השירותים הנפוצים בדרך כלל יהיו בדיקת מיקומים בגוגל, מחקר קישורים, בדיקת שגיאות קוד, כלי אנליטיקס שונים ועוד. כלים מומלצים:

6.3. כלים לסטטיסטיקות וניתוח נתונים ופעילות

איסוף מידע והפקת דוחות מסודרים יהיו חלק בלתי נפרד מהליך הקידום שלכם. בסופו של יום, שבוע וחודש – תרצו לדעת האם העבודה שלכם נושאת פרי. כדי לדעת את זה אתם תצטרכו להשתמש בכלים שונים לסריקת האתר שלכם, לניתוח פעילות הגולשים, ניתוח הפעילות הכללי באתר ואיסוף נתונים שונים. הכלים המומלצים ביותר לכל מקדם בתחום זה יהיו:

בכולם אפשר להשתמש בחינם והנתונים שאנו מקבלים מהם שווים זהב. יש כאלה המשתמשים גם בוובמסטר טולס של בינג למי שירצה להתנסות בכלי נוסף.

6.4. כלים למחקר מילות מפתח

מחקר מילות מפתח היא אחת הפעולות הראשונות שנעשה במהלך עבודת הקידום. באמצעותה נוכל למצוא רעיונות ולרכז את הביטויים הרלוונטיים עבורנו לקידום האתר. מקדם מקצועי יודע שמחקר מילות מפתח הוא הבסיס החשוב להצלחה בקידום אתרים בכלל ובעבודת עם בעלי עסקים בפרט ששם לא מדובר באתר שלכם ובסיכון שלכם – אלא בפרנסה של הלקוחות שלכם שצריך להביא להם תוצאות. בין הכלים המומלצים לשימוש בתחום זה:

6.5. כלים לבדיקת קישורים

חלק אינטגרלי מעבודת הקידום היא לבצע מעקבים על קישורים שפיזרתם וכן מחקר קישורים על קישורים שמתחרים שלכם מקבלים מרחבי הרשת. כך תוכלו לקבל רעיונות מהיכן לקשר לאתר שלכם, תוכלו לעקוב אחר קישורים ישנים לוודא שהם מועילים ולא עושים לכם נזק וכן תוכלו להיעזר בכלים הללו גם כדי להעריך את מידת התחרות של המתחרים שלכם הנמצאים בתוצאות הראשונות. הנה כמה כלים מומלצים:

6.6. כלים לבדיקת תוכן משוכפל

לפני שאתם מעלים תוכן לאתר שלכם, בין אם כתבתם אותו בעצמכם ובין אם שכרתם כותב תוכן שיכין אותו עבורכם, כדאי לבצע בדיקה של התוכן בכלי ייעודי לכך כדי לוודא שאין בו חלקים מועתקים שגוגל עשוי להעניש אתכם עליהם. בתחום זה אנו ממליצים על כלי אחד: Copyscape.

6.7. תוספי וורדפרס מומלצים לקידום אתרים

אם האתר שלכם מבוסס על מערכת ניהול התוכן המומלצת של וורדפרס תוכלו ליהנות מאינספור תוספים נהדרים לשדרוג האתר, חוויית השימוש בו והעבודה על האתר גם ברמת הקידום האורגני. מתוך אותם אלפים יש כמה תוספים שהם באמת מומלצים. אין צורך ביותר מתוסף אחד מכל סוג אחרת זה יצור בלגן באתר.

חלק מהתוספים מתאימים לאופטימיזצית התוכן באתר, חלק מתאימים ליצירת מפת XML, חלק מתאימים לצורך שתילת קודי אנליטיקס למיניהם, חלק עוזרים בשיפור מהירות הטעינה של האתר והפחתת המשקל מתמונות המועלות לאתר ועוד. הנה כמה מהתוספים המומלצים ביותר לוורדפרס שיכולים גם לתרום לעבודת הקידום שלכם ולשיפור חוויית המשתמש באתר:

 

ברכותינו, אם הגעתם עד לכאן כנראה שאתם רציניים מאוד ובדרך הנכונה, כל הכבוד!
אנו מקווים שנהניתם מהמדריך וממליצים בחום להפשיל שרוולים ולהתחיל ליישם את מה שזה עתה למדתם. כדאי גם לעבור על חלק מהפוסטים בתחתית העמוד. לאחר מכן אנו ממליצים להמשיך למדריך שלנו על קידום אתרים למתקדמים. בהצלחה!

פוסטים נוספים להרחבת הידע על קידום אתרים למתחילים:
/* */