מילון המונחים המלא לקידום אתרים ופרסום בגוגל

א | ב | ג | ד | ה | ו | ז | ח | ט | י | כ | ל | מ | נ | ס | ע | פ | צ | ק | ר | ש | ת

א

ב

  • באנר (Banner) – מודעה פרסומית גראפית אשר מופיעה באתרי אינטרנט. המקבילה הדיגיטלית של שלטי חוצות
  • בדיקות A/B או ספליט טסטינג (A/B Testing) – בדיקת גרסאות שונות של אתר או מודעה, טקסטים, צבעים וכו׳ אשר מטרתה לקבוע איזו גרסה מייצרת תוצאות טובות יותר.
  • בוט – (Bot) – קיצור של המילה רובוט אשר לרוב מתייחסת לתוכנה אוטומטית המחקה פעילות אנושית.
  • ביד (Bid) – התשלום אותו המפרסם מוכן לשלם במכרז על הצגת המודעה שלנו (או לחיצה עליה) בפני הגולשים. הביד מתייחס לרוב לתשלום עבור לחיצה של גולש על המודעה.
  • ביטוי זנב ארון (Long Tail Keyword) – ביטוי חיפוש המורכב מצירוף של 3 מילים ויותר.

ג

  • גוגל לעסק שלי (Google My Business) – שירות המאפשר להוסיף ולהציג את העסק שלכם בתוצאות הלוקאלית ובשירות המפות של גוגל. בנוסף משמש כעוד אפיק לאינטראקציה עם הגולשים והפצת תכנים. כמו כן הנתונים המוזנים בו מופיעים בגרף הידע בתוצאות החיפוש.
  • גוגל פרטנר או שותף מוסמך של גוגל (Google Partner) – אדם או סוכנות אשר עברו את מבחני ההכשרה של גוגל ועומדים בתנאי הסף לניהול קמפיינים פרסומיים בגוגל.
  • גרף הידע (Knowledge Graph) – בסיס נתונים המוצג על ידי גוגל בצידו של דף תוצאות החיפוש עבור מותגים ואנשים פופולאריים.

ד

ה

  • האשטאג (Hashtag) – מחרוזת טקסט המסומנת ב-# ומטרתה לתייג נושאים מסוימים הקשורים לפוסט המפורסם, על מנת לקטלג אותו ולעזור בחשיפתו מול מי שמחפש האשטגים ספציפיים.
  • הונאת קליקים (Click Fraud) – מונח המתאר סיטואציה שבה מי שלוחץ על המודעות הפרסום עושה זאת במזיק (על מנת לבזבז את תקציב הפרסום של המפרסם) וללא כוונה אמיתית להשתמש במוצר או בשירות המפורסם. פעולות אלא מבוצעות במקרים רבים על ידי בוטים באופן אוטומטי.
  • הודעת דחיפה (Push Notification) – הודעה או התראה אשר נשלחת למכשירים הניידים מטעם אתר או אפליקציה מסיימים.
  • החזר השקעה (ROI – Return on Investment) – מדד המייצגת את ההחזר הכספי למפרסם ביחס לכסף אשר הושקע בפרסום.
  • החזר הוצאת פרסום (ROAS – Return on Advertising Spending) – מדד ממוקד יותר לעומת ROI אשר מודד את יעילותו של קמפיין פרסום דיגיטלי ומודעות ספציפיות באופן נקודתי.
  • היררכיית אתר (Site Hierarchy) – מונח המתייחס למבנה נכון ונוח לשימוש של אתר אינטרנט ונכלל כשלב מהותי באופטימיזציה למנועי החיפוש.
  • המרה (Conversion) – תוצאה של ביצוע הפעולה שהוגדרה בקמפיין השיווקי. המרה יכולה לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות ומזקקת את מטרת הפרסום אשר לרוב מתנקז להמרות.
  • הנעה לפעולה או קריאה לפעולה (CTA – Call To Action) – משפט הנועד לגרום לגולש לנקוט בפעולה הרצויה. לרוב הכוונה היא ליצירת קשר, השארת פרטים או רישום לשירות כלשהו.
  • הפנייה (Redirection) – פעולה טכנית המתבצעת באתרי אינטרנט ומעבירה את הגולש מעמוד מסוים לעמוד אחר, באתר או מחוצה לו, באופן אוטומטי.
  • התנערות מקישורים (Disavow Links) – פעולה שבאמצעותה אנו מבקשים מגוגל לא לקחת בחשבון קישורים מסוימים המגיעים לאתר שלנו מאתרים אחרים. נועד כדי לסנן קישורים מזיקים באיכות ירודה וניסיונות לקידום שלילי אשר מטרתו לפגוע באתר.

ו

  • ווב 2.0 (Web 2.0) – מתייחס לדור השני של השירותים ברשת אפשר מאפשרים אינטראקציה מוגברת מצד הגולשים ואפשרויות אשר לא היו קיימות בעבר, כגון שימוש עשיר במדיה, יצירת תוכן גולשים, שיתוף תכנים ועוד.

ז

  • זחלן (Crawler) – סוג של בוט אשר סורק את האתר על מנת להשיג מידע ונתונים רלוונטיים עבור מי שמפעיל אותו.
  • זמן שהייה (Dwell Time) – מונח המתייחס לסך כל הזמן אשר הגולש מבלה בשימוש באתר.

ח

ט

  • טיוב לידים (Lead Qualification) – תהליך אשר מתבצע לאחר קבלת ליד ומטרתו לבדוק האם הפונה עומד בדרישות השירות שלנו ורלוונטי עבורנו.
  • טראפיק (Traffic) – כינוי כללי לתנועת הגולשים המגיעים לאתר. טראפיק יכול להגיע ממקורות שונים ואיכותו נמדד על פי פרמטרים רבים.

י

כ

  • כותרות (Header Tags) – כותרות המופיעות בעמוד (בקוד מוגדרות כ-H2, H1, H3 וכו׳) ומציגות את הנושא הראשי ותתי הנושאים של התוכן בדף. מסייעות לגולשים ולזחלן של גוגל להבין טוב יותר את נושא העמוד. בעלות חשיבות גבוהה כחלק מתהליך התאמת האתר למנועי החיפוש.
  • כתובת אתר (URL) – רצף תווים המרכיב את כתובת אתר האינטרנט כפי שמופיע בשורת הכתובות בדפדפן. לכל אתר כתובת url ייחודית משלו אשר מייצגת את עמודי האתר.
  • כתובת אתר ידידותית (Friendly URL) – מתייחס לכתובות url נקיות וקלות לקריאה, ללא תווים מיותרים. פרמטר נוסף המסייע בהתאמת האתר למנועי החיפוש.

ל

  • ליד (Lead) – אדם המביע עניין במוצר או בשירות המפורסם. ליד מתייחס לגולש אשר נקט פעולה אקטיבית כגון השארת פרטים באתר, שליחת הודעה או מייל, חיוג למספר הטלפון של העסק או ביצע אינטראקציה כלשהי במטרה לרכוש את המוצר או לקבל מידע נוסף אודותיו.

מ

  • מבקר ייחודי (Unique Visitor) – פרמטר המייצג את כמות המבקרים הייחודיים באתר. מבקר מסויים יכול לבקר באתר מספר פעמים ובכך להגדיל את כמות הביקורים הכוללת באתר, אך מספר המבקרים הייחודיים ישאר כמספר הגולשים השונים אשר ביקרו באתר.
  • מודעת קניות (Shopping Ads) – מודעה שתחליטה להציג מוצר מסוים בתוצאות החיפוש כחלק מהפרסום בגוגל. מודעה זו תוצג עם תמונת המוצר, המחיר שלו, ציון הגולשים ועוד.
  • מודעות טקסט (Text Ads) – המודעת ״הסטנדרטיות״ אשר מופיעות בארבעת התוצאות הראשונות בדף תוצאות החיפוש. המודעות מבוססות על טקסט בלבד ומכאן שמן.
  • מודעות רספונסיביות (Responsive Ads) – מודעות אשר מכילות טקסט ו/או תמונה בעיצוב רספונסיבי המתאים את עצמו לגודל המכשיר על גביו הוא מוצג.
  • מודעות תמונה (Image Ad) – מודעות בפורמט גרפי בגודל קבוע המוגדר מראש עם עיצובן.
  • מודעות וידאו (Video Ads) – מודעות פרסום בפורמט וידאו. פופולריות בעיקר בפלטפורמת יוטיוב אך גם ברשת המדיה.
  • מודעות באמפר (Bumper Ads) – מודעות המוצגות בפלטפורמת יוטיוב בלבד. הן באורך מקסימלי של 6 שניות בלבד ומוצגות לפני ניגון של סרטון, כאשר לגולש אין אפשרות לדלג על הצגתן.
  • מוניטיזציה (Monetization) –  הפקת רווחים כספיים מנכסים דיגיטליים כגון אתרי אינטרנט, בלוגים, פרופילים ברשתות חברתיות, אפליקציות ועוד.
  • מחקר מילות מפתח (Keyword Research) – חקר שוק המתבצע טרם תחילתו של קמפיין קידום אורגני או ממומן בגוגל, במטרה לחשוף את מילות החיפוש בהם משתמש קהל היעד כדי לחפש את המוצר או השירות שלנו. המפרסם יעשה שימוש בביטויים אלו על מנת להציג את האתר או המודעה הפרסומית שלנו בפני הגולשים אשר יחפשו את המילים שהוגדרו.
  • מטא דיסקריפשן (Meta Description) – תגית המגדירה את תיאור הדף עבור מנועי החיפוש. התגית מופיעה בדף תוצאות החיפוש ומסייעת לגולשים להבין את מידת הרלוונטיות של האתר לפני שביקרו באתר עצמו.
  • מטא טייטל (Meta Title) – תגית המגדירה את כותרת הדף עבור מנועי החיפוש. בדומה לתגית המטא דיסקריפשן, גם היא מוצגת עוד בדף תוצאות החיפוש ומסייעת לגולש להבין את מהות הדף מבלי לבקר בו.
  • מיניסייט (Minisite) לעיתים מכונה גם כרטיס עסק או כרטיס ביקור דיגיטלי. מדובר באתר אינטרנט בסיסי המציג את בקצרה פרטי העסק, שירותיו העיקריים ואמצעי התקשרות עימו. 
  • מיקרו קופי (Microcopy) – המילים שבהם משתמשים בעת כתיבת הקופי של מוצר דיגיטלי. מיקרוסקופי מתייחס לחלק שנוגע ישירות במשתמשים במטרה להניע אותם לפעולה.
  • מילות חיפוש (Search Terms) – פונקציה בפרסום הממומן בגוגל המציגה את מילות החיפוש המדויקות בהם השתמשו הגולשים כדי להגיע למודעות הפרסום שלנו.
  • מיתוג במנועי החיפוש (Search Engine Branding) – בניית נוכחות בולטת וחיזוק מוניטין חיובי אודות המותג באמצעות שימוש בנכסים דיגיטליים אודות שם המותג, אשר מתפרסים על פני דפי תוצאות החיפוש.
  • מיץ קישורים (Link Juice) – מונח מופשט המתייחס לכוח אותו מעבירים קישורים מאתר אחד לשני.
  • מילות מפתח או מילות חיפוש (Keywords) – הביטויים אשר משמשים לקידום אורגני או ממומן בגוגל. מדובר למעשה במילות החיפוש שהגולשים משתמשים בהם על מנת לחפש מוצר או שירות מסויים.
  • מילות מפתח שליליות (Negative Keyword) – פונקציה בפרסום הממומן בגוגל המאפשרת למפרסם להגדיר מילות מפתח עבורן הוא אינו מעוניין להציג את מודעות הפרסום שלו.
  • ממשק משתמש (UI – User Interface) – החלק הפרונטלי של מערכת כלשהי (אתר או אפליקציה) אשר מוצג למשתמש ובאמצעותה הוא מנהל אינטראקציה עם המערכת.
  • מנוע חיפוש (Search Engine) – כלי המאגד את אתרי האינטרנט השונים ומציג אותם בהתאם לחיפוש של המשתמש והאלגוריתם של מנוע החיפוש. מנועי החיפוש הפופולריים הם גוגל, בינג, יאנדקס, ביידו ועוד.
  • מסחר אלקטרוני או חנות אינטרנטית (Ecommerce) – בעולם הדיגיטלי הכוונה היא ברוב המקרים לאתר אינטרנט המאפשר רכישת מוצרים מקוונת.
  • מעל לקפל (ATF – Above The Fold) – מתייחס לאזור באתר המוצג על גבי המסך של הגולש ללא צורך בגלילה למטה. 
  • מערכת ניהול תוכן (CMS – Content Management System)  – ״הצד האחורי״ או ״מערכת ההפעלה״ של האתר. מתייחס לממשק הניהול שבאמצעותו בעל האתר או מי מטעמו בונים ומתפעלים את אתר האינטרנט.
  • מפת אתר (XML Sitemap) – עמוד טכני המשמש מעין מפת דרכים עבור הזחלן של גוגל בבואו לסרוק את האתר. מפת האתר מציגה לזחלן את כל עמודי האתר, חשיבותם, תדירות העדכון שלהם ועוד.
  • משפך שיווקי (Marketing Funnel) – התהליך שבאמצעותו מעבירים את הלקוח הפוטנציאלי משלב החשיפה הראשונית למותג ועד לביצוע רכישה.

נ

  • נאפ (NAP – Name, Address, Phone Number) – פונקציה בתהליך הקידום האורגני אשר מתייחסת לחשיבות ההפצה האחידה של פרטי המותג ברשת בכל הקשור למספר הטלפון שלו, כתובתו ושמו.
  • נו אינדקס (Noindex) – הגדרה טכנית המורה למנועי החיפוש לא לאנדקס עמודים או איזורים מסויימים באתר.
  • ניהול מוניטין ברשת (ORM – Online Reputation Management) – תהליך שמטרתו לשפר את ניראותו של אדם או מותג ברשת.
  • מערכת ניהול קשרי לקוחות (CRM – Customer Relationship Management) – האופן שבו המותג שומר על קשר עם לקוחותיו ומנהל את היחסים עימם. בעולם השיווק הדיגיטלי הכוונה היא לרוב למערכות באמצעותן המותג מנהל את יחסיו עם הלקוח.
  • ניוזלטר (Newsletter) – מעין מגזין דיגיטלי המשמש ככלי פרסומי בידי משווקים ונשלח ישירות לתיבת המייל של הנמענים אשר ביקשו להצטרף לרשימת התפוצה של המשווק.
  • נכסיות מותג (Brand Equity) – הערכים והתפיסות עימן מזוהה מותג מסוים בקרב קהל היעד שלו אשר מעניקים לו יתרון על פני מתחריו.
  • נכסים דיגיטליים (Digital Properties) – נכסים אינטרנטיים אשר נמצאים בבעלותו של אדם או חברה ומשמשים אותם לצרכים שונים ברשת.
  • נקודת האפס של הצרכן (ZMOT – Zero Moment of Truth) – מונח אשר טבעה חברת גוגל ומתאר את מצב בו צרכן מבצע מחקר עבור מוצר או שירות אשר הוא מעוניין בו ונפגש עם מותג מסוים לראשונה, מבלי שיש לו היכרות קודמות איתו.
  • נתח חשיפות (Impression Share) – מונח מעולם הפרסום הממומן בגוגל המתייחס לכמות ההופעות לה זכתה מודעת הפרסום ביחס לפוטנציאל החשיפה המקסימלי אליו היא יכולה להגיע.

ס

  • סייטלינקס (Sitelinks) – קישורים פנימיים של אתר מסויים המוצגים בדף תוצאות החיפוש ומשמשים מעין תוכן עניינים המציג את עמודי האתר החשובים ביותר (לדעת גוגל) ומאפשרים גישה מהירה אליהם ישירות מדף תוצאות החיפוש. סייטליקס הם גם אחד מתוספי המודעות אשר ניתן להשתמש בהם ולהציגם על ידי הגדרה מראש כחלק מהפיצ׳רים של קמפיין פרסום ממומן בגוגל.
  • סכמה או נתונים מובנים (Schema) – שורות קוד אותם ניתן להוסיף לעמודי האתר השונים ובכך להעשיר את המידע המוצג למנועי החיפוש ולגולשים בדף תוצאות החיפוש. ניתן למשל להציג מחיר של מוצר מסויים, מצבו (חדש או משומש), זמינותו במלאי דירוג הביקורות אודותיו ועוד.

ע

  • עדכון אלגוריתמי (Algorithm Update) -מתייחס לעדכונים השונים שגוגל מטמיעים באלגוריתם החיפוש שלהם לסירוגין, ואשר משפיע על סדר ונראות תוצאות החיפוש. 
  • עלות עבור פעולה (CPA – Cost Per Action) – מדד המשקף את המחיר אותו משלם המפרסם עבור ביצוע פעולה כלשהי מצד הגולשים. פעולה זו יכולה להיות צפיה בסרטון, רישום לניוזלטר, השארת פרטים וכו׳.
  • עלות עבור לחיצה (CPC – Cost Per Click) – מושג נפוץ בעיקר בגוגל אדס ומשקפת את המחיר אותו משלם המפרסם עבור לחיצה של הגולש על המודעה שלו.
  • עלות עבור חשיפה (CPI – Cost Per Impression) – העלות אותה משלם המפרסם עבור כל פעם שגולש נחשף למודעת הפרסום שלו. ללא קשר אם. נקט בפעולה כלשהי בעקבות זאת או לא.
  • עלות לאלף חשיפות (CPM – Cost Per Thousand) – שיטת תמחור המתייחסת לעלות אותה ישלם המפרסם עבור כל 1000 חשיפות של המודעה שלו מול קהל היעד.
  • עלות פר ליד (CPL – Cost Per Lead) – שיטת תשלום המתייחסת לתשלום עבור כל ליד המתקבל כתוצאה מהפרסום. לחלופין, עלות פר ליד היא סכום הכסף שהמפרסם משקיע על מנת לקבל ליד מהפרסום.
  • עלות מקסימלית לקליק (Max CPC) – העלות המקסימלית אותה מוכן המפרסם לשלם עבור לחיצה של גולש על מודעת הפרסום שלו.
  • עלות לצפיה (CPV – Cost Per View) – המחיר אותו משלם המפרסם עבור כל צפיה בסרטון המקודם שלו. 
  • עמוד תודה (Thank You Page) – עמוד באתר אליו מועבר הגולש לאחר שהשאיר פרטים בטופס יצירת קשר. לרוב, משמש עמוד זה על מנת ליידע את הגולש על כך שהפעולה שביצע נקלטה בהצלחה. כמו כן, בעמוד זה מוטמע לרוב קוד ההמרה אשר מודד את כמות הפניות המתקבלות מהפרסום.
  • עמוד נחיתה (Landing Page) – עמוד היעד אליו מגיע הגולש לאחר שלחץ על המודעה או התוצאה בעמוד תוצאות החיפוש. עמוד נחיתה יכול להיות חלק אינטגרלי מהאתר או עמוד נפרד לחלוטין.
  • עמוד תוצאות החיפוש (SERP – Search Engine Results Page) – העמוד המתקבל כאשר גולש מזין שאילתא בשורת החיפוש. עמוד תוצאות החיפוש מכיל את התוצאות הממומנות והאורגניות. פריסתו ונראותו משתנות עם הזמן והתאם למנוע החיפוש.
  • עמוד 404 (404 Page) – כינוי לעמוד דיפולטיבי באתר אשר נמצא בכתובת שאינה קיימת יותר (הוסרה או עברה לכתובת אחרת) או שלא הייתה קיימת מלכתחילה (למשל בשל טעות הקלדה של הגולש).
  • ענישה אלגוריתמית (Algorithmic Penalty) – מצב שבו אתר אינטרנט הפר את הנחיות האיכות של גוגל וספג ענישה אוטומטית מהאלגוריתם. תוצאות ענישה שכזו יבואו לידי ביטוי בדחיקתו של האתר על מעמקי תוצאות החיפוש.
  • ענישה ידנית (Manual Penalty) – ענישה שסופג אתר אינטרנט לאחר שעבר בדיקה ידנית על ידי אחד הבוחנים של גוגל וסומן כמי שמפר את הנחיות האיכות של גוגל.
  • ערך חיי לקוח (CLV – Customer Lifetime Value) – מדד המשקף את הרווח של העסק מכל לקוח לאורך ״תקופת החיים״ שלו, כלומר תקופת ההתקשרות עם העסק. 

פ

 
  • פירורי לחם (Bread Crumbs) – פירורי לחם הינם רכיב שליטה גרפי המשמש לעיתים קרובות ככלי ניווט בחלקו העליון של האתר. הרכיב מאפשר למשתמשים לעקוב אחר מיקומם באתר ולנווט בו בצורה פשוטה יותר. 
  • פרופיל קישורים (Link Profile) – מונח המתייחס לתמהיל הקישורים הנכנסים שמקבל אתר מסויים. פרופיל הקישורים מייצג את כמות ואיכות הקישורים לאתר באמצעות פרמטרים שונים.
  • פרסונות (Buyer Persona) – כחלק מבניית האסטרטגיה השיווקית, לפני העלאת קמפיין לאוויר, המפרסם מנסה לבנות אפיון מדויק ומפורט של קהל היעד שלו. פרסונה היא למעשה דמות שמייצגת פלחים שונים בתוך אותו קהל. לכל פרוסנה גיל משלה, תחומי עניין, מאפיינים דמוגרפיים שונים ועוד.
  • פרוטוקול אבטחה (SSL – Secure Sockets Layer) – פרוטוקול העושה שימוש בהצפנה קריפטוגרפיות לצורך אבטחת התעבורה בין הגולש לאתר ובין האתר לגולש. מטרת הפרוטוקול למנוע גניבה של מידע הנשלח מהמשתמש לאתר, למנוע התחזות של אתרים לאתרים אחרים ובאופן כללי לשמור על חיבור בטוח ואישי בין הגולשים לאתרי האינטרנט.
  • פרסום בזמן אמת (RTB – Real Time Bidding) – טכנולוגית פרסום הבנויה בסגנון הבורסה לניירות ערך. פרסום בזמן אמת מאפשר למפרסמים ולאתרי אינטרנט לפרסם לגולשים ספציפיים בהתאם לתחומי העניין ודפוסי הפעילות שלהם בזמן אמת. ההקבלה לבורסה היא מעצם האופן בו בנויה המערכת, אשר מחברת בין הצעות מכירה של שטח פרסומי כלשהו לבין המפרסמים המעוניינים בהם בזמן אמת.

צ

  • ציון איכות (Quality Score) – מדד המייצג את רמת האיכות של הקמפיין, המודעות והרלוונטיות של מילות המפתח ודפי הנחיתה של האתר בהתאם לאופי הפרסום שלו. הציון נקבע באופן אוטומטי על ידי מערכת גוגל אדס. ציון איכות גבוה יותר, מאפשר למפרסמים טובים להקטין את עלויות הפרסום ולהשיג תוצאות טובות יותר בתקציב נתון.

ק

  • קבוצת מודעות (Ad Group) – כחלק מקמפיין פרסומי, הן בגוגל והן בפייסבוק, ישנה חלוקה לקבוצה מודעות אשר כל אחד ממנה מכילה מספר מודעות אשר רלוונטיות לנושא מסויים. אין הגבלה לכמות המודעות שיכולות להיות בקבוצת מודעות. המספרים משתנים בהתאם לאופי הקמפיין ומטרותיו.
  • קובץ רובוטים (Robots.txt) – קובץ השייך לאתר אינטרנט ומטרתו להגדיר, עבור הרובוטים השונים שסורקים את האתר, לאילו אזורים מותר להם לגשת ולאילו לא.
  • קובץ HTACCESS – קובץ המאפשר להגדיר ולנהל אלמנטים שונים באתר כגון נושאי אבטחה, הפניות של עמודים ועוד.
  • קידום אפליקציות בחנות האפליקציות של אפל (ASO – App Store Optimization) – אפיק שיווקי המיועד להגדלת החשיפה של אפליקציות. מטרתו לשפר את מיקום האפליקציה בתוצאות החיפוש עבור מילות מפתח שונות, בתוך חנות האפליקציות של אפל.
  • קידום אתרים במנועי החיפוש (SEO – Search Engine Optimization) – אפיק שיווקי העוסק בהתאמת האתר למנועי החיפוש (גוגל בראשם) והגדלת החשיפה שלו בתוצאות החיפוש הלא ממומנות עבור מילות חיפוש מוגדרות.
  • קידום אתרים כובע לבן (White Hat SEO) – שיטת קידום אתרים המתייחסת לטכניקות הננקטות על מנת לבצע קידום אתרים אורגני ״לפי הספר״, מבלי לעבור על הנחיות האיכות של גוגל ולבצע פעולות כלשהן אשר עלולות לסכן את מיקומי האתר בטווח הרחוק.
  • קידום אתרים כובע שחור (Black Hat SEO) – שיטת קידום אתרים המתייחסת לטכניקות שגוגל מגדיר כאסורות. לרוב שיטות קידום אלו מייצרות תוצאות מהירות ולעיתים מרשימות מאוד בטווח הקצר, אך ברגע שגוגל מזהה את המניפולציה, האתר נענש ואני מוצג עוד בתוצאות החיפוש.
  • קידום אתרים אפור (Gray Hat SEO) – שילוב של טכניקות עבודה בכובע לבן, יחד עם נגיעה של טכניקות אשר חלקן מוגדרות ככובע שחור. הרציונל מאחורי שיטה זו הוא ניהול סיכונים והשגת תוצאות טובות בטווח הקצר – בינוני, תוך הימנעות מפעולות אשר יש בהן סיכון גבוה לגרום לגוגל להעניש את האתר בטווח הארוך.
  • קידום אתרים שלילי (Negative SEO) – ברוב המקרים הכוונה לביצוע קידום בכובע שחור על אתר מתחרה במטרה לגרום לגוגל להעניש אותו להורידו במיקומים. טכניקה שנפוצה יותר בתחומים בעלי תחרותיות גבוהה מאוד. 
  • קישורים נכנסים (Incoming Backlinks) – מושג שמוזכר בעיקר בהקשר של קידום אתרים אורגני. הכוונה היא לקישורים אשר אתר מסויים מקבל מאתרים אחרים ברשת. כמות גבוהה של קישורים ברמת איכות טובה ומאתרים רלוונטיים, הינה מדד משמעותי בקביעת מיקומו של אתר בתוצאות החיפוש. זאת משום שגוגל רואה בקישורים נכנסים לאתר כהצבעות אמון בו מצד אתרים אחרים.
  • קישורים חיצוניים (External Links) – קישורים אשר אתר מסויים מוציא החוצה לאתרים אחרים. לחיצה של גולש על הקישור, תעביר אותו מהאתר בו הוא נמצא עכשיו, אל האתר המקושר.
  • קישורים פנימיים (Internal Links) – קישורים בין דפים שונים של אותו אתר. לחיצה של גולש על קישור פנימי תעביר אותו לעמוד המיועד מבלי להוציא אותו מהאתר.
  • קישורי פולאו (Follow Links) – קישורים אשר גוגל עוקב אחריהם ומעביר ״מיץ קישורים״ מהאתר המקשר אל האתר המקושר.
  • קישורי נו פולאו (NoFollow Links) – קישורים אשר מורים לגוגל לא לעקוב אחר האתר אליו מקשרים ולא להעביר לו ״מיץ קישורים״.
  • קישור שבור (Broken Links) – קישור אשר מוביל למקום שאינו קיים עוד או שלא היה נכון מלכתחילה. קישור שבור יכול להיות קישור פנימי או חיצוני וכדאי להימנע מקיומם על מנת לשמר חווית שימוש טובה באתר וקרדיט מגוגל.
  • קמפיין (Campaign) – קמפיין פרסומי אשר מכיל את מילות המפתח, קהלי היעד, המודעות וקבוצות המודעות הפרסומיות. קמפיין מכיל בתוכו את קבוצות המודעות השונות, המודעות עצמן, מילות המפתח (או הקהלים) ושאר המאפיינים הרלוונטים לפרסום אליו מכוון הקמפיין עצמו.
  • קליקבייט (Clickbait) – סוג של כותרת או תקציר שמטרתו לגרום לגולשים להקליק עליו בכדי לקבל מידע נוסף. לרוב מדובר בניסוח מתריס ו/או מסקרן בצורה קיצונית, מה שגורם להרבה אנשים ללחוץ עליו ולהגיע ליעד אליו ניסה המפרסם להביא אותם.

ר

  • ראנק בריין (RankBrain) – פונקציה באלגוריתם של גוגל אשר נכנסה לפועל באופן רשמי באוקטובר 2015. מטרתו לשפר את תוצאות החיפוש ולקבוע בצורה מדויקת יותר מה המיקום הראוי לאתר מסויים בתוצאות החיפוש. ראנק בריין נחשב לפרמפט השלישי בחשיבותו בקביעת מיקומי האתרים בתוצאות האורגניות של גוגל. 
  • רימרקטינג או ריטרגטינג (Remarketing / Retargeting) – נקרא בעברית גם שיווק מחדש וכשמו כן הוא – שיווק מחדש לאנשים אשר ביקרו באתר אינטרנט מסויים או ביצעו אינטראקציה עם העמוד העסקי ברשתות החברתיות. קמפיין רימרקטינג מבוצע על ידי מודעות גרפיות וסרטונים ולמעשה ״רודף״ אחר הגולש עם המודעות של המפרסם בביקוריו באתרים שונים או ברשתות החברתיות.
  • ריקוד גוגל (Google Dance) – מונח המתייחס לתופעה מוכרת בקרב מקדמי אתרים, בה אתר מסוים זוכה לקישורים חדשים ובמקום התוצאה המצופה של שיפור במיקומיו, הוא חווה ירידה בטווח הקצר ולאחר מכן חוזר לעלות. התזוזה מעלה ומטה מכונה הריקוד של גוגל על בסיס ״הריקוד״ במיקומים.
  • רשת החיפוש (Search Network) – מונח מעולם הפרסום הממומן בגוגל. הכוונה היא לפרסום מבוסס מילות מפתח המציג, בתוצאות החיפוש, מודעה פרסומית לגולשים אשר חיפשו ביטוי שהמפרסם הגדיר מראש. זאת בניגוד לפרסום ברשת המדיה אשר מתבצע ללא תלות ישירה בחיפוש של ביטוי מסויים.
  • רשת המדיה (GDN – Google Display Network) – רשת המדיה של גוגל מורכבת ממליוני אתרים ברחבי העולם אשר עושים שימוש בגוגל אדסנס ומאפשרים הצגת מודעות דינמיות עבור כל גולש באתר שלהם, בהתאם לתחומי העניין הספציפיים של אותו גולש בזמן נתון.

ש

  • שאילתה (Query) – המינוח שבו גוגל משתמשים על מנת לייצג את שאילתת החיפוש שהגולשים מזינים בשורת החיפוש.
  • שיעור קליקים או אחוז הקלקה (CTR – Click Through Rate) – מספר המבוטא באמצעות אחוזים ומייצג את אחוז הגולשים אשר לחצו על המודעה או האתר מתוך כלל הגולשים אשר נחשפו אליהם. 
  • שיווק במנועי החיפוש (SEM – Search Engine Marketing) – המינוח המקצועי למה שמכונה בעברית פרסום בגוגל / פרסום ממומן / קידום ממומן וכו׳. זהו אפיק שיווקי המבוסס על פרסום בתוצאות החיפוש של גוגל או ברשת המדיה. בהתאם לפורמט הנבחר, המפרסם יחויב לפי קליק או CPM.
  • שיווק מותאם אישית (Personalized Marketing) – שיווק בהתאמה אישית, הידוע גם כשיווק אחד על אחד או שיווק פרטני, היא אסטרטגיה שיווקית שבאמצעותה מפרסמים ממנפים ניתוח נתונים וטכנולוגיה דיגיטלית כדי להעביר מסרים אינדיבידואליים ומודעות לקהל המטרה שלהם בסגנון אישי.
  • שיווק ברשתות החברתיות (SMM – Social Media Marketing) – אפיק פרסומי המתייחס לשיווק ופרסום ברשתות החברתיות. ברוב המקרים המיקוד הוא ברשת פייסבוק ואינסטגרם. אפשרויות הפרסום מגוונות וכוללות פרסום ממומן מבוסס הקלקות או חשיפה, פרסום אורגני בקבוצות רלוונטיות, שימוש במשפיענים ועוד.
  • שם מתחם או דומיין (Domain Name) – שם האתר כפי שבא לידי ביטוי ברשת. זהו השם או הצירוף אותו הגולשים מקישים בדפדפן  על מנת לגשת לאתר אינטרנט מסוים.
  • שרת אחסון (Hosting Server) – המחשב שבו נמצאים קבצי האתר באופן פיזי. לרוב מדובר בחוות שרתים הבנויה ממחשבים עוצמתיים ומאובטחים המחוברים לרשת 24/7.

ת

  • תג קנוניקל (Canonical) – פיסת קוד המגדירה עבור מנועי החיפוש את הגרסה הראשית והמקורית של תוכן כלשהו באתר.
  • תגיות מטא (Meta Tags) – תגיות אשר מוגדרות ״מאחורי הקלעים״ של האתר ואינן גלויות לגולש בתוך האתר. תגיות אלו מוצגות על ידי מנועי החיפוש בדף תוצאות החיפוש עצמו. 
  • תוכן משוכפל (Duplicate Content) – תוכן אשר הועתק ממקור אחר ברשת לאחר שכבר נסרק על ידי גוגל. העמדה הרשמית של גוגל היא שיש להשתמש בתוכן מקורי בכל טקסט באתר, כאשר שימוש בתוכן משוכפל עלול להוביל לענישת האתר המשכפל.
  • תוצאות חיפוש אורגניות (Organic Results) – תוצאות החיפוש האורגניות הן חלק מדף תוצאות החיפוש. התוצאות האורגניות הן התוצאות אשר אינן מושפעות מפרסום (ולכן מכונות טבעיות) ומופיעות מתחת לארבעת התוצאות הממומנות בגוגל. במנועי החיפוש האחרים מיקומן יכול להשתנות. נכון להיום, מספר התוצאות האורגניות המופיעות בעמוד הראשון עבור רוב השאילתות עומד על 10.
  • תוצאות חיפוש ממומנות (Paid Results) – מודעות פרסומיות המופיעות בתוצאות החיפוש. מיקום המודעה נקבע בעיקר על פי המחיר אותו מוכן המפרסם לשלם לקליק – מחיר גבוה יותר יהיה שווה ברוב המקרים למיקום גבוה יותר. בגוגל מדובר בארבעת התוצאות הראשונות אשר מופיעות בדף תוצאות החיפוש. במקרים לא מעטים, גם ארבעת התוצאות האחרונות בדף החיפוש יהיו ממומנות ויסומנו במילה ״מודעה״ (או ad באנגלית).
  • תוצאות חיפוש מעושרות (Rich Snippets) – תוצאות חיפוש רגילות של גוגל עם נתונים נוספים המוצגים על גביהם ומעשירים את הגולש במידע רלוונטי עוד בטרם ביקר באתר. נתונים אלו נמשכים בדרך כלל מנתונים מובנים שנמצאים ב- HTML של הדף. הסוגים הנפוצים כוללים ביקורות, מתכונים ואירועים.
  • תוספי מודעות (Ad Extensions) – תוספים אשר מפרסמים יכולים לעשות בהם שימוש בעת פרסום במערכת Google Ads. תוספי מודעות כוללים תוסף טלפון המאפשר חיוג לעסק ישירות מהממודעה, תוסף להצגת כתובת העסק, נקודות חוזקה, קישורים לעמודים פנימיים באתר ועוד. שימוש חכם בתוספי מודעות מאפשר להגדיל את נפח המודעה בתוצאות החיפוש ולשפר את ביצועיה.
  • תנועה אורגנית (Organic Traffic) – תנועה אשר זורמת לאתר באופן טבעי ולא כתוצאה מפרסום כלשהו. תנועה אורגנית מתייחסת ברוב המקרים לתנועה אשר מגיעה לאתר אינטרנט ממנועי החיפוש, כאשר האתר מופיע במיקומים גבוהים בתוצאות האורגניות (הלא ממומנות).
  • תנועה ממומנת (Paid Traffic) – תנועה אשר המפרסם משלם עליה כסף ומגיעה לאתר כתוצאה מפרסום כלשהו. תנועה ממומנת יכולה להגיע ממודעות פרסום בגוגל, ברשתות החברתיות, פלטפורמות לקידום תוכן כמו אאוטבריין וטאבולה ועוד. 
  • תנועת הפניה (Referral Traffic) – תנועה המגיעה לאתר כתוצאה מהפניית הגולש ממקור אחר לאתר האינטרנט. תנועת הפניה מדיעה לרוב כתוצאה מלחיצה של הגולש על קישור המופיע באתר אינטרנט אחר או מדיוור אלקטרוני.
  • תקציב יומי (Daily Budget) – תקציב הפרסום המוגדר לכל יום נתון. בכל פלטפורמות הפרסום הדיגיטליות ניתן להגדיר תקציב מקסימלי לפרסום וכאשר זה מסתיים, המודעות מפסיקות להופיע.
  • תקצירי תוצאות החיפוש הראשונות (Featured Snippet) – תוצאה אשר מופיע מטעם גוגל ולמעשה מסכמת את החלקים שלדעת האלגוריתם הכי רלוונטיים לחיפוש של המשתמש. המידע נשאב בדרך כלל מאתרים המופיעים בתוצאות החיפוש הראשונות. המטרה היא לתת לגולש את הפתרון המהיר ביותר למה שהוא מחפש מתוך דף תוצאות החיפוש עצמו, מבלי שיצטרך לחפש אותו באמצעות שוטטות באתרים שונים.
  • תשלום פר קליק (PPC – Pay Per Click) – שיטת תמחור לפרסום בה המפרסם משלם רק כאשר הגולש הקליק על המודעה שלו.
  • תת דומיין או דומיין משני (Subdomain) – אזור נפרד בתוך הדומיין הראשי אשר בדרך כלל נוצר למטרה ספציפית. סאב דומיין מתפקד מצד אחד כמתחם עצמאי ולא כחלק מעמודי האתר של הדומיין הראשי ומצד שני נהנה מהשיוך לדומיין הראשי. לדוגמה באתר וואלה, הדומיין הראשי הינו walla.co.il אך ישנם גם מספר תתי דומיינים בהתאם לתחום הפעילות שלהם כגון tech.walla.co.il, travel.walla.co.il וכדומה.
/* */