לנוכח הגידול בשימוש בכלי בינה מלאכותית, נשאלת השאלה כמה תנועה (אם בכלל) מקבלים אתרים מתוך הכלים הללו? בדיקה של 3,000 אתרים נותנת את התשובה: כמה כניסות, המקורות הנפוצים ביותר ואיך זה משתנה בהתאם לגודל האתר.
סיכום הממצאים העיקריים
- 63% מהאתרים מקבלים תעבורת AI.
- 98% מתעבורת הבינה המלאכותית נשלחת על ידי שלושה בוטים.
- צ'ט GPT הוא מקור התנועה הגדול ביותר, ומהווה 50% מתעבורת הבינה המלאכותית.
- 0.17% מהתנועה באתר הממוצע מגיעה מבוטים של AI.
- האתרים הקטנים ביותר מקבלים את האחוז הגדול ביותר מסך תעבורת ה-AI.
הבדיקה בוצעה על ידי חברת Ahrefs.
63% מהאתרים מקבלים כניסות מ-AI
ניתוח תנועה ממדגם אנונימי של 3,000 אתרים, מגלה כי 1,900 מהם קיבלו לפחות ביקור אחד ממקור של בינה מלאכותית (כ-63 אחוזים).
לפי נתונים אלו, לאתר שלכם יש סיכוי של 2 ל-3 בערך לקבל ביקור דרך כלי / בוט AI. הנתונים מסתמכים על מעקב אחר מקור ההפניה (Referral source), אך חשוב לציין שחלק מתעבורת AI תיקלט לעיתים כמקור ישיר (Direct source).
במילים אחרות, נתונים אלה מייצגים רק את תעבורת ה-AI הנראית לעין – כלומר הכמות המינימלית של מבקרי AI שהאתר מקבל. ככל הנראה יש גם כניסות נוספות שאינן נקלטות בכלי המדידה.
ניטור תעבורת ה-AI באתר יכול להראות אילו מקורות שולחים את המשתמשים פנימה, אילו דפים באתר פועלים כמגנטים לתעבורת בינה מלאכותית, וכיצד התנועה הזו משתנה או גדלה עם הזמן.
בהינתן המידע החשוב הזה, אפשר לבצע אופטימיזציה של דפי הנחיתה לפי נתיבי הכניסה ממקורות ה-AI, תוך הפרדה בין דפים שמקבלים טראפיק בלבד – ובין אלו שגם יוצרים מעורבות או המרות.
98% מתעבורת ה-AI מגיעה מ-3 מקורות
מתוך 7 הבוטים הפופולריים ביותר של AI שנבדקו במחקר, שלושה היו בולטים מאוד בכל הנוגע ליצירת טראפיק:
- צ'ט ג'יפיטי שלח 50 אחוז מהתנועה.
- פרפלקסיטי שלח רק 30.7 אחוז.
- גוגל ג'מיני שלח רק 17.6 אחוז.
שאר כלי ה-AI בבדיקה – קלוד, קופיילוט של מיקרוסופט, מיסטרל וג'ספר – שלחו פחות מ-2% מתעבורת הבינה המלאכותית לאתרים.
היעדר תעבורה של קופיילוט די מפתיעה, בהתחשב בכך שהוא מחובר לרשת האינטרנט הפתוחה, ויש לו יכולות שליפה בזמן אמת – שלא לדבר על נתח שוק שעולה אפילו על ג'מיני או פרפלקסיטי.
מכאן ברור שאם נרצה לקבל טראפיק מתוך מקורות AI, צריך למקד את תשומת הלב ב"שלושת הגדולים" שמביאים 98% מהתנועה. צ'ט GPT, בפרט, צריך להיות המיקוד העיקרי, מכיוון שהוא מניע מחצית מכל הפניות התנועה מבינה מלאכותית.
רק 0.17% מהתנועה באתר מגיעה מ-AI
כאחוז מהתנועה החודשית הממוצעת, 0.12% מהצפיות באתר ו-0.17% מהמבקרים באתר הממוצע – מגיעים מ-AI.
ממצא זה תואם את מה שמשווקים רבים אחרים רואים, וגם אתם עשויים לראות נתונים דומים או אפילו גבוהים יותר בכלי המדידה שלכם.
אומנם 0.17% עשויים להיראות זניחים, אך סביר להניח שהמספרים האמיתיים גבוהים מכך, מכיוון שביקורי בינה מלאכותית עשויים להימדד תחת תנועה ישירה.
מכיוון שכך, כדאי למצוא דרכים אחרות למדוד את הכניסות הללו בצורה יעילה. דרך אחת היא הגדרת שיטות מעקב איכותיות באמצעות מענה לסקרים ("איך שמעת עלינו", "איך הגעת אלינו") – וזאת כדי לתפוס את מה שכלי האנליטיקס עלולים לפספס.
תעבורת AI חשובה יותר לאתרים קטנים
האתרים שמקבלים יותר כניסות באופן כללי, היו גם אלו שקיבלו יותר כניסות ממקורות בינה מלאכותית.
דבר אחד שמשווקים ומקדמי אתרים ציינו לגבי כלי AI, הוא שנראה שיש להם נטייה למותגים גדולים יותר. הבוטים אוהבים להזכיר שמות מותגים, גם אם לא ביקשנו זאת בהנחיה (פרומפט). באופן כללי זה קורה כאשר למותגים יש יחסי ציבור טובים, המגדילים את מספר האזכורים שלהם ברשת.
עם זאת, נתוני המחקר מראים שמותגים קטנים יותר (פחות מאלף מבקרים חודשיים) למעשה מקבלים יותר תעבורת AI, כאחוז מסך התנועה שלהם. המשמעות היא שאופטימיזציה של AI לא מיועדת רק למותגים ולאתרים הגדולים.
בעוד שאתרים קטנים יותר מקבלים תעבורה מינימלית מכלי AI, באופן פרופורציונלי הם קולטים יותר ממנה – כלומר הם צריכים להקדיש לא פחות תשומת לב לנושא הזה.
הנתונים מראים שיש גם הבדל בהרכב מקורות ההפניה של AI. אתרים עם פחות ביקורים באופן כללי, מקבלים תנועת AI פחות מגוונת. לדוגמה: צ'ט ג'יפיטי שולח חלק גדול יותר מתעבורת AI לאתרים קטנים יותר, מאשר לאתרים גדולים יותר.
יהיה זה חכם עבור כל אתר למקד את אופטימיזציית ה-AI שלו ב-ChatGPT, אבל אתרים קטנים יותר צריכים להקדיש תשומת לב מיוחדת למקור זה. לא רק שהוא ישלח להם את מירב תעבורת הבינה המלאכותית, הוא גם אחד מהצ'טבוטים הבודדים ששולחים תעבורה גלויה שניתן לנטר בכלי ניתוח.
למה אנחנו (כנראה) מזלזלים בטראפיק AI
בתחילת המאמר צוין שאנו מופתעים מכך שאין תנועה מהבוט של קופיילוט, למרות שיש לו נתח שוק גבוה יחסית וכן יכולת לאסוף מידע מהאינטרנט. אבל עיקר ההפתעה טמון בכך שבעבר הוא שלח יותר תנועה בהשוואה להיום.
ייתכן שמאז אוקטובר 2024, קופיילוט החל לצנזר שליחת מידע בנושא הפניית תנועה לאתרים חיצוניים. פועל יוצא מכך הוא שגם אם יש כניסות מהמקור הזה, הן יירשמו תחת כניסות ישירות ולא תהיה דרך לזהות את המקור.
זה עולה בקנה אחד עם מה שהיינו מצפים לראות מאתרים שאינם מעבירים מידע מפנה. לכל אתר יש שליטה על המידע שהוא שולח, ואם מנהלי האתר החליטו לא לשלוח דיווחי הפניה (Referrer) – הכניסות יתויגו כטראפיק ישיר בלתי ניתן לזיהוי.
לא ברור אם זה מהלך מכוון או טעות, אבל המשמעות היא שטראפיק מ-AI מוגדר כרגע כפחות חשוב (וכך גם המרות שמגיעות מ-AI). משתמשי AI לא תמיד מקליקים ישירות מהבוט כדי לעבור לאתר שצוין בתגובה, ולפיכם ביקורים והמרות עשויים להתרחש במועד מאוחר יותר.
כלי בינה מלאכותית באים לידי ביטוי כשהם משפרים את המודעות למותג. למרות שעדיין אפשר להמיר משתמשים מ-AI, זה לא תמיד קורה במסע המרה אחד ארוז בקפידה. הכרת המגבלות במעקב אחר תנועת AI והמרות היא חיונית, כדי להגדיר ציפיות ממסע הפרסום או כדי לדווח על תוצאות ללקוחות ולבעלי עניין.
רגע לפני סיום
נכון לעכשיו לא כדאי לצפות להמון ביקורים ממקורות בינה מלאכותית, אך סביר להניח שתעבורת ה-AI תהיה גדולה יותר ממה שהנתונים מראים. במקביל שימו עין גם על התנועה הישירה, והאם חל שם גידול בתקופה האחרונה מאז תחילת השימוש בכלי AI.
לדוגמה, שימו לב לעליות בתנועה הישירה עבור דפים בודדים באתר. זה עשוי להיות סימן לכך שמקורות AI בלתי ניתנים לאיתור מתייחסים לתוכן שלכם. כמו כן מומלץ לבצע אופטימיזציה למנועי AI, כדי להבטיח שהאתר או העסק שלכם יופיע בכמה שיותר תשובות לשאלות של משתמשים.
בעתיד הנראה לעין יש לצפות שככל שיגדל השימוש בבוטים ובמקורות AI, כך תגדל גם התנועה לאתרים בהמשך (בין אם זו תהיה תנועה מתויגת ובין אם תנועה נסתרת בפורמט דירקט).
עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?
דירוג ממוצע 4 / 5. כמות דירוגים: 4
אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂
אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם
נשמח לשפר את הפוסט
ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו