הצצה נדירה לקופסה השחורה של קלוד: איך להגדיל את החשיפה בחיפושים מבוססי בינה מלאכותית?

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
תוכן עניינים

מה באמת קורה בתוך מודל שפה גדול (LLM) כשמישהו שואל שאלה? ומה המשמעות לגבי קבלת נראות וקישור בחיפושים מבוססי בינה מלאכותית?

מסמכים שדלפו ממערכת Claude 4 מספקים תובנות מפורטות לגבי האופן בו המודל מחליט מתי לחפש, באילו כלים הוא משתמש ובאילו תנאים תוכן מסוים מוזכר או אפילו מקושר. דבר זה רלוונטי במיוחד עבור מומחי SEO, מכיוון שלראשונה ניתן להבין איך נראות (Visibility) פועלת במודלים מסוג LLM – וכיצד התנהגות זו שונה ממנועי חיפוש מסורתיים כמו גוגל.

נקודה אחת שלעתים קרובות מתעלמים ממנה בדיון על SEO בפלטפורמות בינה מלאכותית, היא עצם הפעלת החיפוש באינטרנט. דבר זה אינו חלק מההתנהגות הסטנדרטית של מודל השפה, אלא נכנס לפעולה רק כאשר הידע הפנימי של המודל אינו מספיק. דליפת מסמכי קלוד מבהירה זאת היטב. מבחינה מעשית עבור SEO המשמעות היא שרק כאשר חיפוש מופעל בפועל, יש סיכוי ריאלי לקבל קישור בתשובות, שיוביל לקליקים אמיתיים.

דליפת הנחיות המערכת של קלוד

חברת אנטרופיק פרסמה רשמית כמה פרטים על פעולת המערכת של קלוד. עם זאת, הגרסה שדלפה נראית מקיפה יותר באופן משמעותי.

קלוד הוא סוכן ה-AI העיקרי שפותח בחברת אנטרופיק בסן פרנסיסקו, קליפורניה, והוא ממומן בחלקו על ידי אמזון וגוגל. המסמך שדלף מציע תובנה מעמיקה לגבי מנגנוני הבקרה הפנימיים של המודל, לוגיקת הבטיחות וכיצד קלוד מטפל בשאילתות חיפוש, במידע ובמקורות.

מה כולל מסמך ההנחיות של קלוד?

הנחיית המערכת של קלוד היא סקריפט התנהגות רשמי מאוד שכולל:

  • מידע אודות המוצר (קלוד סונט 4).
  • הנחיות אתיות (ילדים, הגנה עצמית, זכויות יוצרים, ניצול לרעה).
  • טון ואינטראקציה (אמפתי, לעולם לא לשבח, ללא רשימות בשיחות חולין).
  • הוראות לשימוש בכלים (למשל חיפוש באינטרנט, כלים פנימיים).
  • קטגוריות לשימוש באסטרטגיית החיפוש (ראו בהמשך).
  • התנהלות בנושאי פוליטיקה וחדשות.

חיפוש, קישורים ואסטרטגיית שימוש בכלים

ההנחיה מגדירה במפורש מתי וכיצד קלוד מחפש מידע, האם הוא משתמש בכלים כמו חיפוש באינטרנט, וכיצד הוא מטפל במקורות המידע. סעיף זה רלוונטי במיוחד עבור מומחי קידום אתרים מכיוון שהוא מבהיר מתי תוכן הופך לגלוי או ניתן לקישור.

לוגיקת הבקרה המרכזית מבוססת על ארבע קטגוריות חיפוש קבועות:

"השתמש במספר המתאים של קריאות-כלי עבור סוגים שונים של שאילתות על ידי ביצוע עץ ההחלטות הבא: אם המידע על השאילתה יציב (משתנה לעתים רחוקות וקלוד יודע את התשובה היטב) – לעולם אל תחפש…"

לעולם אל תחפש (never_search)

עבור עובדות שהן ירוקות עד או יציבות ("מהי בירת צרפת?") – קלוד תמיד עונה ישירות, ללא כל חיפוש.

"לעולם אל תחפש שאילתות עבור מידע ירוק עד, מושגים בסיסיים או ידע כללי שקלוד יכול לענות עליהן ללא חיפוש."

תשובות כאלה בדרך כלל אינן מכילות קישורים הניתנים ללחיצה – מכיוון שקלוד אינו מבצע חיפוש אינטרנט בפועל במקרים אלה.

בניגוד למנועי חיפוש, למודלי שפה כמו קלוד או Chat GPT אין אינדקס בסיסי של כתובות URL. הם אינם מאחסנים כתובות אינטרנט כישויות מובנות הניתנות לשאילתה. במקום זאת, כל אזכור של כתובת URL חייב להיות משוחזר באמצעות טוקנים המבוססים על הסתברות, לעתים קרובות תוך הסתמכות על נתוני אימון מקוטעים.

תהליך שחזור זה אינו מדויק מטבעו ויכול לגרום לקישורים שבורים או הפניות לדפים מיושנים – מה שמוביל לשגיאות 404. כדי להימנע מסיכון זה, מערכות LLM בדרך כלל נמנעות מלכלול קישורים בתשובותיהן אלא אם כן הם מבוססים על חיפוש בזמן אמת. רק אז המודל יכול לאחזר קישור תקף ועדכני מאינדקס חיצוני – ולצטט אותו באופן אמין.

אל תחפש אבל תציע (do_not_search_but_offer)

קיים ידע רב אך עדכונים בידע זה עשויים להיות רלוונטיים (לדוגמה: "מהי אוכלוסיית גרמניה?"). במצב זה קלוד מספק תשובה מתוך המודל ומציע גם חיפוש באופן אופציונלי.

"אם קלוד יכול לתת תשובה מוצקה לשאילתה בלי לחפש, אך מידע עדכני יותר עשוי לעזור, תמיד תן את התשובה תחילה ולאחר מכן הצע לחפש."

חיפוש יחיד (single_search)

עבור עובדות בעלות רלוונטיות נושאית גבוהה ("מי ניצח במשחק אתמול?") – קלוד מבצע חיפוש ממוקד ומגיב.

"השתמש בחיפוש אינטרנט או בכלי רלוונטי אחר, פעם אחת באופן מיידי. לעתים קרובות מדובר בשאלות עובדתיות פשוטות הדורשות מידע עדכני שניתן לענות עליו באמצעות מקור מוסמך יחיד."

מחקר (research)

עבור משימות מורכבות ורב-ממדיות ("צור ניתוח תחרותי עבור מוצר XYZ") – קלוד משתמש ב-2 עד 20 קריאות לכלים, עובד באופן איטרטיבי ויוצר תגובה מובנית עם תקציר.

"כל שאילתה הדורשת גם כלי אינטרנט וגם כלי פנימי רלוונטית למצב זה ודורשת לפחות 3 קריאות לכלי… השתמש ב-2 עד 20 קריאות לכלי בהתאם למורכבות השאילתה."

קישור למקורות וזכויות יוצרים

קלוד לעולם לא יעתיק יותר מ-20 מילים רצופות ממקורות חיצוניים בתוך מקטע מסוים.

"קריטי: תמיד יש לכבד את זכויות היוצרים ולעולם לא לשכפל קטעי תוכן גדולים של 20+ מילים מתוצאות חיפוש, כדי להבטיח תאימות לחוק ולהימנע מפגיעה בבעלי זכויות היוצרים."

קלוד מנסח מחדש (פרפרזה), מסכם או משקף באופן רופף רק את תוכן המקור. הוא אינו מצטט אוטומטית את כל המקורות ששימשו אותו.

מה מומחי קידום אתרים יכולים ללמוד מכך?

אתרים מופיעים רק במצב חיפוש

נראות כלשהי הכוללת קישורים מתקיימת בקלוד רק כמעט כאשר לא ניתן לענות על שאילתה אך ורק באמצעות הידע שנצבר במודל.

רלוונטיות = ערך הקישור

התשובה לשאלה האם קלוד יקשר למקור תלויה בחלקה בקטגוריות החיפוש (למשל single_search, research). אבל חשוב לא פחות הוא האם ניתן לנסח מחדש את התוכן בקלות, או שהוא כולל משהו שמשתמשים יכולים לקבל רק מהדף המקושר. מצב זה יוצר הזדמנויות לתוכן שחורג מעובדות פשוטות, כגון:

  • כלים אינטראקטיביים (למשל מחשבונים).
  • טבלאות, השוואות מחירים או מאגרי מידע המתעדכנים באופן קבוע.
  • ביקורות, המלצות או דירוגים של משתמשים.
  • תוכן מקומי, אישי או נישתי שקלוד לא יכול למלא בעצמו.
  • מומחיות אדיטוריאלית עם אפשרויות הערכה, הקשר או פתרון בעיות.

תוכן כזה מציע משהו שמשתמשים לא רוצים לפספס, גם אם קלוד יכול לתת סיכום קצר.

קלוד אינו מקשר על סמך סמכות או חוזק מותג בלבד. בעוד שההנחיה עשויה לדרוש "מקור סמכותי יחיד" בשאלות מסוימות המבוססות על עובדות, קלוד מעדיף לעתים קרובות מקורות אמינים ומבוססים כאשר קיימות מספר אפשרויות. ובכל זאת, אין זה אומר שמותגים גדולים מועדפים אוטומטית.

מה שחשוב ביותר הוא האם:

  • המקור מתאים במדויק לשאילתת המשתמש.
  • התוכן אינו קיים כבר בידע הפנימי של המודל.
  • המקור מובנה בבירור וניתן לציטוט בצורה קומפקטית.

טקסטים חייבים להיות תואמים לקלוד

  • מבנה ברור
  • תשובות קומפקטיות שניתנות להעתקה
  • ללא שטויות
  • ללא רשימות מיותרות

מי מספק עובדות ראויות לציטוט עבור LLM

אם אתם רוצים להיות מוזכרים בקטגוריית "מחקר", עליכם להיות גלויים כמקור לניתוחי מידע או לנתונים השוואתיים (למשל השוואות מחירים, דירוגים, מחקרים, ביקורות).

שיטות עבודה שמתאימות גם ל-Chat GPT ולג'מיני

Chat GPT של Open AI

  • אין קטגוריות קבועות של הנחיות, אך קיימת התנהגות דומה של שימוש בכלי אינטרנט.
  • לעתים קרובות נוצרות 1-3 שאילתות מקבילות, ולפעמים לולאות מחקר עמוקות יותר בהתאם להנחיה ולהקשר.
  • גם כאן, קישור למקור הוא לפי הקשר ונדיר יחסית.

Google Gemini

  • מעט מאוד ידוע רשמית על מודל השפה.
  • קישור למקורות מופיע רק לעתים רחוקות בממשק הצ'אט של ג'מיני.
  • אין כלל מתועד בפומבי לבחירת מקורות או מבנה ציטוטים.

נקודות משותפות

  • כל תוכניות ה-LLM אינן מקשרות על סמך לוגיקת SEO אלא על פי התאמה של הנחיה סמנטית.
  • התוכן חייב להיות ניתן לציטוט, ברור ומובנה.

השלכות על עבודת SEO

  • תחום ה-SEO צריך להוסיף לעצמו גם תהליכי אופטימיזציה של ציטוטים ב-LLM: אם לא מצטטים אותנו כמקור, אנו בלתי נראים.
  • המיקומים מאבדים חשיבות בממשקי LLM.
  • תוכן זקוק לעומק עובדתי יותר, בהירות ומודולריות.
  • אסטרטגיית מילות מפתח כבר אינה מספיקה: מה שחשוב הוא האם התוכן מתאים כתשובה והאם הוא מקושר.
  • אם מודל העסק תלוי בקליקים ובמבקרים, יש להציע תוכן שלא רק מצוטט אלא גם מקושר.

רגע לפני סיום

הדליפה של קלוד מספקת הצצה נדירה לקופסה השחורה של חיפוש מבוסס בינה מלאכותית. עבור מומחי קידום אתרים שרוצים להישאר גלויים, צריך לעשות שינוי פרדיגמה של יותר מהמיקומים הרגילים. התוכן שלכם צריך להיות גלוי, בר ציטוט, מיושר עם מודל השפה ובעל מבנה ברור ומסודר.

עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?

דירוג ממוצע 5 / 5. כמות דירוגים: 2

אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂

אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם

נשמח לשפר את הפוסט

ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
על הכותב

מוכנים להתקדם?

צרו איתנו קשר עוד היום ונשמח לעזור