כשרובנו חושב על קידום אתרים, אנו בדרך כלל נוטים לדמיין חיפושים גנריים כגון "נעלי ריצה אדידס" או "איך מתקנים כיור סתום". אלו הם חיפושים שאינם כוללים שם מותג, הנמצאים לרוב בראש משפך השיווק.
עם זאת, מחקרים מהתקופה האחרונה מעידים ש-45.7% מהחיפושים בגוגל הם חיפושים ממותגים. אנשים מחפשים באופן יזום שמות של חברות ומוצרים שהם כבר מכירים. זה אומר שכמעט מחצית מהחיפושים בגוגל מיועדים למצוא מותג או מוצר ספציפיים.
נתונים אלו מבוססים על מחקר מקיף של Ahrefs עם כ-150 מיליון מילות מפתח בארה"ב. המשמעות היא שחובה לכלול גם ביטויי מותג בכל אסטרטגיית שיווק, גם כאשר מדובר בקידום אורגני; אחרת אתם עלולים לפספס נתח משמעותי מהחשיפה ומהתנועה שיכולתם לקבל.
חיפושים ממותגים לעומת שאילתות ממותגות
המחקר בדק שאילתות ממותגות משתי נקודות מבט – עד כמה מילות מפתח הן ממותגות, וכן באיזו תדירות מחפשים אותן. מתברר ש-36.9% משאילתות החיפוש הן ממותגות, אבל כשמביאים בחשבון את הנפח, חיפושים ממותגים מהווים 45.7% מכלל החיפושים בגוגל.
מה זה חיפוש ממותג?
כל דבר שכולל שם מותג, שם מוצר או מונח הרשום בסימן מסחרי (שמות של ידוענים לא נכללו במחקר):
- שאילתות ממותגות של מילה אחת: יוטיוב, אמזון, פייסבוק
- שאילתות ממותגות של 2 מילים: גוגל טרנסלייט, בנק הפועלים
- שאילתות ממותגות של 3+ מילים: אייפון 15 פרו מקס, נעלי ריצה אדידס
למה זה חשוב?
יש שלוש סיבות עיקריות:
1. המותג חשוב יותר ממה שנדמה
אנשים לא רק מחפשים קטגוריות כלליות כמו "נעלי ריצה" או "הקפה הטוב ביותר". הם מקלידים "נעלי נייקי" או "קפה ארומה קרוב אליי". זה מצביע על כך שמשתמשים לרוב כבר יודעים מה הם רוצים – ואיזה מותג הם מקשרים לרצון הזה.
מעבר לכך, חיפושים עם 3 מילים ויותר הם החלק הגדול ביותר של עוגת החיפוש הממותג. זה מצביע על כך שרוב החיפוש הממותג לא מבוסס על חיפושים מהירים, אלא על מחקר מעמיק שאנשים עושים עם שאילתות ארוכות יותר כמו למשל "מקבוק פרו לעומת אייר".
מודעות למותג אינה רק מודעות טיפוסית "בראש המשפך". זוהי יצירת ביקוש שהופכת כל חשיפה של מותג לחיפוש ממותג עתידי. מודעות למותג משנה את כוונת החיפוש, ויוצרת את היתרון התחרותי שלכם. מותגים לא ידועים נלחמים עם כולם על מונחים גנריים – אך מותגים ידועים מחופשים ישירות.
2. יחס שונה לשאילתות ממותגות בכלי SEO
אם אתם לא פייסבוק או יוטיוב – לא תקבלו מיקומים גבוהים בחיפושי המותג הללו. זו הסיבה שצריך לסנן מילות מפתח ממותגות כאשר עושים מחקר מילים ומעריכים את רמת הקושי, התחרות, פוטנציאל החיפוש והטראפיק ועוד. אי אפשר להתברג בביטויי מותג באותה דרך כפי שעושים עם ביטויים גנריים.
3. אופטימיזציה לחיפוש ממותג
עמוד הבית אינו היחיד שאנשים עשויים לחפש. הם עשויים לחפש גם שירות/תמיכה, מוצרים ספציפיים, ביקורות, פרטי התקשרות ועוד.
זו הסיבה שכדאי לבדוק את ביצועי החיפושים הממותגים שלכם, ולוודא שאתם מופיעים בתוצאות החיפוש הממותגות עם תוכן מועיל ורלוונטי. חשבו על זה כבעלות על המוניטין שלכם, ולא רק על עמוד הבית שלכם. לדוגמה, אם תגלו פתאום שיש חיפוש מותג שלכם + ביטוי שלא קיים באתר – כדאי לבדוק האם שווה להוסיף גם את הנושא הזה.
נניח שאתם חנות חליפות וגיליתם שאנשים מחפשים את שם העסק יחד עם החיפוש "תיקון חליפות". כעת נשאלת השאלה האם אתם מציעים שירות תיקונים – אם כן, עדיף שיהיה עמוד כזה באתר. אם לא – לא חובה (אבל מומלץ בכל זאת לכתוב מדריך בנושא ולציין שאינכם מספקים את השירות בעצמכם).
אפשרויות נוספות בנושא חיפושי מותג
לכל מקדם אתרים יכולות להיות תפישות מקצועיות שונות, ובהתאם לכך גם שיטות עבודה שונות. הנה כמה אפשרויות שכדאי לקחת בחשבון כאשר עוסקים בחיפושים ממותגים:
- חיפושים רבים של מותגים עשויים להיות רק בפורמט ניווטי (Navigational) – אנשים מקלידים שם מותג בשורת הדפדפן ומקליקים לחיפוש. זה לא תמיד מעיד על מודעות למותג, אלא לפעמים פשוט מדובר בהרגל. לרוב זה בגלל שגוגל הפך לאמצעי ניווט אצל רבים, ולא רק כלי לביצוע בדיקות, השוואות ומחקר מקדים.
- כיום הביקוש נוצר לעתים קרובות מחוץ לגוגל – ברשתות חברתיות, בפודקאסטים ובפלטפורמות אחרות – ואילו גוגל משמש יותר כמקום שאליו אנשים פונים ברגע שמתעורר עניין.
- רק בגלל שמישהו הקליד את שם המותג שלכם בגוגל, אין זה אומר שנקודת המגע הראשונה שלו עם המותג היה באמצעות חיפוש. חיפוש ממותג הוא לעתים קרובות סימן לכך שאנשים מתקדמים הלאה במשפך השיווקי, ומחפשים מידע נוסף לאחר שגילו את המותג שלכם במקום אחר.
- מותג בירידה מוביל לפחות חיפושים ממותגים, וככל הנראה ביצועי החיפוש גנריים ייפגעו גם הם בסופו של דבר (שווה מחקר בפני עצמו).
- מה המשמעות של חיפוש ממותג כאשר אתם קמעונאים שאינם הבעלים של המותגים שאתם מוכרים? אפיקי שיווק אופליין (כמו שלטי חוצות) יכולים גם הם ליצור חיפושים ממותגים. ההשפעה חורגת מעולם הדיגיטל, ומיתוג חזק הופך את כל השאר לקל יותר.
רגע לפני סיום
מחקר זה הוא תזכורת נוספת לכך שהמותג חשוב מאוד. אפילו כאשר נוף החיפוש משתנה עם אפשרויות חדשות כמו AI Overviews, המותג עדיין בולט כגורם מפתח ליצירת נראות בתוצאות החיפוש.
שיווק מותג הוא אסטרטגיית ה-SEO הכי פחות מוערכת – וחבל. ניתוח טקטיקות SEO של חברות מובילות בארה"ב, מעיד כי חוזק המותג מופיע גם בגרף הידע של גוגל, דבר שיכול להוביל לנראות משופרת בתוצאות החיפוש.
בנוסף, חברות שיש להן חיפושים ממותגים גם עבור ביטוי גנרי – נוטות לקבל מיקומים גבוהים יותר גם עבור המונח הגנרי ("נעלי ריצה אדידס" לעומת "נעלי ריצה"). לשיווק המותג יש השפעה על קידום אתרים, ולכן מומלץ לקחת את המותג בחשבון בכל קמפיין SEO. אתם תקבלו הרבה יותר תועלת ממה שנדמה לכם.
עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?
דירוג ממוצע 5 / 5. כמות דירוגים: 2
אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂
אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם
נשמח לשפר את הפוסט
ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו