רובנו מורגל לבצע חיפושים באמצעות האצבעות (הקלדה); חלקנו אפילו מרהיב עוז ועושה חיפושים קוליים. אבל כמה מאיתנו מכירים את האפשרות לחפש בצורה ויזואלית באמצעות תמונות? ולא מדובר בגוגל תמונות.
מה אפשר לעשות עם גוגל לנס?
גוגל לנס, או העדשה של גוגל, הוא שירות המאפשר לבצע חיפוש ולקבל מידע בצורה ויזואלית באמצעות הטלפון הנייד. במקום להקליד או לדבר, פשוט מכוונים את מצלמת הסמארטפון אל העצם הנבחר – ומשם ניתן לקבל זיהוי ולהמשיך לקבלת המידע הדרוש.
שירות Google Lens הוכרז רשמית באוקטובר 2017. מאז ועד היום בוצעו בו מספר שדרוגים, וכל הפרויקט נשען כיום על בינה מלאכותית תוצרת Google Vision, המסייעת בזיהוי עצמים בתמונות ובתיוגים מתאימים.
נכון לחודש מאי 2022, יש יותר מ-8 מיליארד חיפושים בחודש באמצעות גוגל לנס. באמצעות השירות אפשר לזהות מגוון רחב של עצמים או ישויות, ולקבל מידע בהתאם.
תוכן טקסטואלי
סריקה של טקסטים מתוך תמונות, העתקה של הטקסט, תרגום שלו וכן הלאה. שימושי מאוד כאשר אתם צריכים תרגום מהיר של משהו בשפה זרה (למשל ספרים, שלטי רחוב או תפריטי מסעדה בארץ זרה).
חי, צומח, דומם
צילום או העלאת תמונה של כל חפץ דומם, יצור חי או צמח מאפשר לקבל זיהוי שלו: סוגים שונים של בעלי חיים או צמחים, אתרים ובניינים מפורסמים ועוד. זיהוי העצמים מתאים מאוד גם למי שמעוניין לקנות ישירות באמצעות זיהוי החפץ והעברה לאתרים מתאימים.
סיוע נוסף
פענוח של ברקודים וקודי QR, פתרון תרגילים מתמטיים, מתן מענה על שאלות במגוון תחומים וכן הלאה.
איך Google Lens פועל?
גוגל לנס הוא למעשה "העיניים של גוגל", המופעלות באמצעות מיליארדי מכשירים ניידים ברחבי העולם (בעיקר סמארטפונים, אבל גם מכשירים אחרים עם מצלמה המסוגלים להכיל אפליקציות). כמו כן גוגל לנס עובד גם דרך חיפוש תמונה באתר גוגל (אייקון המצלמה) או בגוגל תמונות.
כדי שגוגל לנס יוכל לפעול במכשיר שלכם, יש להתקין את אחת מהאפליקציות הבאות: תמונות גוגל, אפליקציית גוגל, אפליקציית גוגל לנס או אפליקציית העוזרת (גוגל אסיסטנט). במכשירים מסוימים, כגון גוגל פיקסל, לנס כבר מוטמע במכשיר עצמו ואין צורך להתקין דבר.
לדוגמה, במכשיר אנדרואיד ניתן להפעיל את גוגל לנס באמצעות סרגל החיפוש התחתון (במקרה זה גוגל פיקסל).
שלב 1 – לחיצה על אייקון המצלמה תעביר אותנו למצב צילום מיוחד, דרך גוגל לנס.
שלב 2 – כעת ניתן לכוון את המצלמה אל כל דבר, להקליק על "צילום" וגוגל לנס ייתן לנו את כל מה שגוגל יודע על העצם המצולם.
כמו כן בתפריט התחתון ניתן לבחור האם מדובר בטקסט, תרגום, עזרה בשיעורי בית, קניות, איתור מקומות ועוד. בנוסף ניתן לבדוק גם תמונות שכבר נמצאות במכשיר שלנו באמצעות קליק על התמונה הנבחרת תחת Screenshots.
דוגמאות לחיפוש לפי תמונה עם גוגל לנס
חיפוש עצמים (בניינים, מקומות, מוצרים ועוד)
הנה דוגמה לצילום של מכונת תספורת באמצעות גוגל לנס. האפליקציה מזהה מיד שמדובר במכשיר מסוג רמינגטון (לפי הלוגו הטקסטואלי על גבי המכשיר עצמו), ובעקבות כך מציעה לנו עוד דגמים וכן אפשרויות קנייה אונליין.
דוגמה נוספת – צילום של תמונת קיר מציע לנו ציורים דומים נוספים, עם אותם אלמנטים פחות או יותר: ספינה / סירה על מים, עם גשר כלשהו וסביבה אורבנית פחות או יותר.
תרגום טקסט מתוך תמונה
אם נצלם תפריט במסעדה, שלטי רחוב או כל טקסט אחר בשפה זרה לנו – נוכל לתרגם אותו לשפה אחרת ישירות דרך הצילום בגוגל לנס.
הנה דוגמה לתפריט בסינית שמצאנו בגוגל (צד שמאל), צילמנו באמצעות גוגל לנס וביקשנו תרגום (צד ימין).
אופטימיזציית תמונות לגוגל לנס
כעת, כשאנו מודעים לקיומו של חיפוש מתקדם שכזה באמצעות גוגל, מן הסתם חלקנו ירצה לדעת איך להשחיל את התמונות שלנו, שיופיעו גם הן במאגר המידע של Lens.
הנושא הזה קריטי במיוחד כשמדובר באתר שמוכר מוצרים. במצב כזה נרצה שהמוצרים שלנו יקבלו יותר חשיפה גם בגוגל לנס.
התשובה הפשוטה והכללית ידועה – צריך לעשות בדיוק מה שעושים בקידום אורגני רגיל: אופטימיזציה לתמונות (שם תמונה, אלט טקסט, תוכן רלוונטי בעמוד, גודל פיזי שלא מעמיס על זמן טעינה וכן הלאה).
אל תפסחו על אף סעיף, מכיוון שכל אחד מהם תורם בסופו של דבר להימצאות / להיעדרות התמונה. תמונות שהגיעו לגוגל לנס הצליחו לעשות זאת בעקבות מילות מפתח רלוונטיות בטייטל, בכתובת העמוד ובשם הקובץ עצמו – כמו גם בתוכן העמוד.
בנוסף יש להקפיד על כמה רכיבים נוספים:
- איכות התמונות צריכה להיות גבוהה ככל האפשר בלי לחרוג ממשקל של 150 KB.
- ככל שהתמונה מקורית וייחודית יותר (כלומר לא נמצאת במאגרים חינמיים), כך גדלים הסיכויים להופעה בגוגל לנס.
- רוב התמונות בגוגל לנס נשאבות מראש העמוד וכן מאתרים שמותאמים למכשירים ניידים. עם זאת, מומלץ שהתמונות עצמן לא יהיו רספונסיביות.
- לאתרים חזקים (בעלי סמכות דומיין / DR גבוה) יש יתרון על פני אתרים חלשים יותר.
- הוספת מפת תמונות לגוגל קונסול מסייעת להופעה (גם אם התמונות יושבות בדומיין אחר, כגון CDN כלשהו).
- אורך עמוד ממוצע שתמונותיו מופיעות בגוגל לנס – 1,600 מילים (באנגלית).
- מומלץ להוסיף סכמות תמונה וכן סכמות רלוונטיות אחרות (מוצר, עסק וכן הלאה).
- שימוש בפורמט EXIF – אלו הם תגי המטא של תמונות, שנוצרים אוטומטית בכל צילום: מיקום גיאוגרפי, תאריך צילום, גודל, רזולוציה, סוג מצלמה ועוד. אם מקליקים עכבר ימין על תמונה במחשב, ניתן לערוך את המידע הקיים ולהוסיף לו עוד נתונים כגון תיאור, מחבר ועוד. בסיום יש להקליק על apply ואז ok אחרת המידע לא יישמר.
פרטיות המידע בגוגל לנס
כמו בכל מוצרי ושירותי גוגל, גם גוגל לנס מחויב בשמירה קפדנית על פרטיות. זה אומר שגם תמונות רגישות שצולמו או כאלה שכבר נמצאות במכשיר שלכם, מוגנות מפני שימוש. גם אחרי שצילמתם תמונה לצורך זיהוי בגוגל לנס, התמונה לא נשמרת במאגרי המידע של גוגל.
ככה זה לפחות אמור להיות וכפי שמתואר במדריך הפרטיות של גוגל. מה קורה בפועל, זה רק בגוגל יודעים 🙂
רגע לפני סיום
אין ספק שגוגל לנס הוא שינוי הדרך שבה אנו מחפשים – החל מחיפוש מוקלד שבו כולנו מורגלים, המשך בחיפוש קולי שלאט לאט תופס יותר נפח וכלה בחיפוש ויזואלי. יש להניח שגם הסוג האחרון יגדל בנפח ככל שיחלוף הזמן, אם כי הוא מצריך קצת יותר התעסקות מצד המשתמש (חיפוש גוגל עושים ישירות בדפדפן; חיפוש בגוגל לנס מצריך כניסה לאפליקציה או הפעלת מצלמה וכו').
כפי שראינו קודם לכן, יש קורלציה די גבוהה בין אופטימיזציית תמונות ב-SEO ובין אופטימיזציה לגוגל לנס. כדי לקבל יתרון בגוגל לנס, השתמשו גם בפורמט EXIF שצוין לעיל (בנוסף לכל שאר הטיפים). זהו פרמטר שלא רבים מכירים, ואם תנצלו אותו היטב תגדילו סיכוי שהתמונות שלכם יופיעו במאגרי המידע של גוגל לנס (במיוחד כאשר מדובר באתרים שמוכרים מוצרים, כפי שצוין).
עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?
דירוג ממוצע 5 / 5. כמות דירוגים: 2
אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂
אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם
נשמח לשפר את הפוסט
ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו