למתחרים שלכם יש יותר ביקורות בדירוג גבוה בפרופיל גוגל לעסקים? זה הרבה יותר מסתם כוכביות – זה אובדן של נראות בתוצאות החיפוש ובמפות גוגל. במילים אחרות, אובדן הכנסה.
גוגל מעדיף חברות מהימנות עם ביקורות עקביות ואיכותיות. גם הלקוח הבא שלכם מעדיף זאת. החדשות הטובות הן שאתם לא צריכים מאות ביקורות בן לילה או בקשה חד פעמית לקבלת ביקורת. כל מה שצריך הוא שיטת עבודה מסודרת.
מה לא לעשות כשמבקשים ביקורות בגוגל?
חשוב לזכור שביקורות על עסקים מקומיים הן פיצ'ר בסיכון גבוה. טעויות עלולות להכניס את העסק שלכם לצרות רציניות. הן עלולות לפגוע בפעילות שלכם, לפגוע במוניטין שלכם ולהשפיע על המעמד המשפטי שלכם.
לדוגמה:
- גוגל עשוי להסתיר ביקורות או להגביל את תכונות הפרופיל שלכם אם הוא מזהה פעילות חשודה.
- בעיות משפטיות עלולות להיווצר אם אתם מציעים תמריצים או מפרסמים ביקורות מזויפות (לרוב בארה"ב).
- גם המוניטין שלכם יכול להיפגע, לשחוק את אמון הלקוחות ולפגוע באמינותכם לטווח ארוך.
יש להימנע מהדברים הבאים:
- ביקורות מזויפות – פרסום ביקורות שקריות או מטעות שוחק את האמון ומטעה את הלקוחות.
- קניית ביקורות / הצעת תמריצים – הצעת כסף, מתנות, תגמולים, קופונים או הטבות אחרות עבור ביקורות היא לא חוקית ופוגעת באמינות.
- התעלמות מביקורות – הכוונת לקוחות מרוצים בלבד להשארת ביקורות, מעוותת את המשוב ומפחיתה את האותנטיות.
- ביקורות עצמיות או ביקורות צוות – מתן ביקורת עצמית לעסק שלך או בקשה מעובדים לעשות זאת פוגעים באמינות.
- ביקורות שליליות למתחרים – תקיפת מתחרים פוגעת באמינות המותג שלך.
- ביקורות בכמות גדולה – הצפת ביקורות בבת אחת יוצרת רושם לא טבעי ויכולה לפגוע ביושרה.
בשורה התחתונה: כנות היא האסטרטגיה הטובה ביותר. הימנעו מקיצורי דרך, פעלו לפי הנחיות גוגל והנחיות משפטיות, והמוניטין שלכם יצמח בהתאם.
איך מקבלים ביקורות אותנטיות בגוגל?
לפני שנתחיל עם העצות המעשיות, כדאי לזכור שאין תחליף לחוויית לקוח מעולה. פתרון בעיות לבניית תרבות ארגונית ששמה את הלקוח במקום הראשון, כמעט תמיד תנצח כל שיטה אחרת.
השוואת ביצועים מול המתחרים המובילים
הצעד הראשון לקבלת ביקורות אמיתיות, הוא לדעת בדיוק היכן אתם עומדים מול המתחרים שלכם. התחילו בזיהוי ביטויי החיפוש שאנשים משתמשים בהם כדי למצוא עסקים כמו שלכם.
לדוגמה, מסעדה מקסיקנית עשויה לעקוב אחר מונחים כמו "מסעדה מקסיקנית בחולון", "טאקוס ללא גלוטן קרוב אליי" או "אוכל מקסיקני אורגני".
כדאי לזכור שביקורות בגוגל הן לא חזות הכול. גוגל משקלל גם פרמטרים אחרים כגון רלוונטיות, מרחק וסמכות. ביקורות הן רק חלק אחד בפאזל.
לאחר שיש לכם רשימה, חפשו כל ביטוי מתוך מיקום העסק שלכם כדי לראות אילו מתחרים מופיעים בחבילת המפות בגוגל. רשמו את העסקים המדורגים ביותר והנבדקים ביותר עבור כל ביטוי. שימו לב לשם העסק, קישור ל-GBP, דירוג וספירת ביקורות.
השתמשו בנתונים אלה כדי ליצור מדדים ולקבוע יעדים ריאליים לאסטרטגיית הביקורות שלכם. לדוגמה, התבוננו במתחרים עם מספר הביקורות הגדול ביותר. זה מאפשר לכם לראות באיזו תדירות מתחרים מקבלים ביקורות חדשות – ועל מה הלקוחות באמת מדברים.
שימו לב לדברים הבאים:
- תדירות – האם הם מקבלים ביקורות מדי יום, שבוע או חודש?
- נושאים – האם אנשים משבחים את השירות, הצוות, המחיר או האווירה?
- פערים – האם יש תלונות חוזרות על עצמן (שירות איטי, אפשרויות מוגבלות) בהן אתם יכולים לבלוט?
המטרה היא להגיע לפחות לקצב קבלת הביקורות של המתחרים המובילים, תוך התייחסות לפערים שחשפתם. כך אתם לא רק משווים מספרים – אתם לומדים מה מניע ביקורות בתחום שלכם, וכיצד למקם את העסק שלכם טוב יותר.
שימוש בתסריטים לבקשת ביקורות
עקביות היא המפתח כשמבקשים ביקורות. היסוס או אלתור משמעם אובדן הזדמנויות, במיוחד במהלך אינטראקציות פנים אל פנים או בטלפון.
תסריטים מוכנים מראש מסירים מבוכה, בונים ביטחון ומבטיחים שכל בקשה משקפת את המותג שלכם. התחילו בזיהוי תרחישים נפוצים, כמו פגישה פנים אל פנים לאחר שירות, שיחות מעקב ועוד. לאחר מכן, צרו תסריטים פשוטים וטבעיים לכל אחד מהם.
התזמון והפסיכולוגיה של בקשת ביקורת
תזמון בקשות לביקורות עוסק בהבנת הלקוח והעסק שלכם. מבקר בבית קפה עשוי להשאיר ביקורת באופן מיידי, בעוד שאורחי מלון בדרך כלל זקוקים לכמה ימים להתמקם לפני שיספקו משוב.
לדוגמה: מתי רוב הלקוחות מצפים לכך: ברגע השירות או תוך 24 שעות? שני מצבים אלה מתאימים עבור רוב העסקים. הנחו את הצוותים בעסק לשים לב לרמזים אלה, ולבקש בקשה ידידותית ובזמן.
כדי לכוון את האופן שבו אתם מקבלים יותר ביקורות בגוגל, בדקו את התזמון שלכם: בצעו ניסוי חודשי כדי למצוא את נקודת הזמן המתאימה לכם:
- חודש 1: שאלו בזמן השירות
- חודש 2: שאלו תוך 24 שעות
- חודש 3: שאלו למחרת
- חודש 4: שאלו שבוע לאחר העסקה
- חודש 5: שאלו שבועיים לאחר העסקה
התזמון חשוב – אבל גם הפסיכולוגיה חשובה. מעבר למועד שבו אתם שואלים, הנה שישה טריגרים פסיכולוגיים שתוכלו לנצל כדי לקבל יותר ביקורות בגוגל:
- מיידית כשהחוויה טרייה.
- בסיום החוויה.
- הוכחה חברתית (אפקט העדר).
- להפוך מחמאות לביקורות.
- לספק ערך ואז לבקש.
- קלות הביצוע (קוד QR או קישור).
שליחת בקשות במייל / ב-SMS לקבלת ביקורות
מעבר לבקשות פנים אל פנים, דוא"ל ו-SMS הם ערוצי המרה גבוהים לקבלת משוב. מחקר בנושא מראה שבקשות במייל מייצרות שיעור תגובה של 15%, בעוד ש-SMS משיג 20%. שילוב של שני הערוצים מגביר את התגובות ל-26%. זוהי אחת הדרכים היעילות ביותר לקבל יותר ביקורות גוגל.
כדי למקסם את התוצאות:
- אספו פרטי דוא"ל וטלפון בזמן השירות.
- השתמשו בקישור ישיר לביקורת כדי שלקוחות לא יצטרכו לחפש את העסק שלכם.
- התאימו אישית את הבקשה עם שם הלקוח.
- שמרו על הודעות תמציתיות – פחות מ-160 תווים עבור SMS.
- שלחו הודעות טקסט רק בשעות הפעילות הרגילות.
- התאימו אישית בקשות כדי להדגיש מוצרים, שירותים או תכונות ספציפיות.
- עשו פולואפ פעם אחת אם אין תגובה, אך אל תפעילו לחץ על הלקוחות.
בקשות כלליות שואלות על החוויה הכוללת. בקשות ספציפיות מתמקדות במוצר, שירות או תכונה.
טיפ מקצועי: כשאתם מבקשים ביקורות, הזכירו ללקוחות בעדינות לציין את השירות שקיבלו או את מיקומכם. ביקורות עם מילות מפתח כמו "תיקון אינסטלציה בראשון לציון" או "בראנץ' בתל אביב" יכולות לתת לפרופיל שלכם דחיפה אורגנית.
קישור מקוצר לביקורות גוגל
קישור הביקורות שלכם בגוגל הוא הבסיס לכל בקשה – בין אם באופן אישי, באמצעות SMS, דוא"ל או על גבי קבלות. הקלה על לקוחות להשאיר משוב מגדילה את כמות התגובות.
כדי למצוא את הקישור, גשו ללוח הבקרה ב-GBP ולחצו על "בקש ביקורות". לאחר מכן העתיקו את הקישור ושתפו אותו בערוצים שונים – דוא"ל, SMS, אתר האינטרנט שלכם, מדיה חברתית ועוד.
בעזרת קישור פשוט ונגיש, לקוחות יכולים להשאיר ביקורות בכמה לחיצות בלבד. זהו צעד קטן שמניע תוצאות מדידות.
שימוש בקוד QR
קודי QR מפשטים את תהליך הביקורת, ומקלים על הלקוחות להשאיר משוב מיידי. גוגל יוצר קוד QR אוטומטי המקושר לדף הביקורות, באותו מקום בו נמצא הקישור הישיר.
הציבו את קוד ה-QR בנקודות מגע טבעיות עם הלקוחות, כגון תפריטים, דלפקי קבלה, קופות, אריזות מוצרים, קבלות מודפסות, כרטיסי ביקור ועוד.
הוסיפו קריאה ברורה לפעולה, כגון "שתף את החוויה שלך". בקשו מהצוות להזכיר זאת במהלך אינטראקציות פנים אל פנים. התנסו במיקומים שונים כדי לראות מי מהם מניב את הסריקות הרבות ביותר.
פולואפ אוטומטי במייל
אוטומציה מאפשרת להגדיל את מספר הבקשות לביקורות, בלי להכביד על הצוות בעבר. ניתן להשתמש בפלטפורמות דוא"ל או בתוכנת ניהול קשרי לקוחות (CRM) כדי להגדיר הודעות מוכנות מראש, שישלחו אוטומטית לאחר רכישה או כאשר השירות הושלם.
יש לתזמן את השליחות כך שיגיעו ללקוחות בזמן שהחוויה עדיין טרייה, אך לא מוקדם מדי.
לדוגמה, התחילו עם מייל פשוט וידידותי: הודו ללקוח, הדגישו את המוצר או השירות הספציפי, והוסיפו קישור ישיר לביקורת בגוגל.
הקפידו על תמציתיות ופנייה אישית. אם לא נוספה ביקורת, קבעו פולואפ עדין אחד – הימנעו מתזכורות מרובות, שעלולות להרגיש כספאם. בדקו את התזמון ואת וריאציות ההודעות, כדי לראות מה מצליח עם הקהל שלכם.
קישור "כתבו ביקורת" באתר
הפכו את כתיבת הביקורת לקליל בעזרת קישור בולט בנוסח "כתבו לנו ביקורת". הוא תמיד יהיה גלוי לעין ומאפשר דרך קבועה קולה לשיתוף משוב. מעבר לכך הוא מהווה הוכחה חברתית – ככל שיש יותר ביקורות, רמת האמון בעסק תגדל.
הפיכת ביקורות שליליות למקור-אמון
ביקורת שלילית אינה רק ביקורת – זוהי הזדמנות להפגין שקיפות, אכפתיות ומקצועיות. אופן התגובה שלכם יכול להשפיע לא רק על המבקר, אלא על כל לקוח פוטנציאלי שקורא את הפרופיל שלכם.
התחילו בהכרה בחוויית הלקוח בלי להסיט את האשמה. גלו אמפתיה, הבהירו עובדות במידת הצורך, ותארו את הצעדים שאתם נוקטים כדי לפתור את הבעיה. שמרו תמיד על טון רגוע, מקצועי וממוקד פתרונות.
צרו תגובות סביב שלוש נקודות מפתח:
- הכרה – אימות רגשותיו או דאגותיו של הלקוח.
- פנייה – הסבירו מה אתם עושים כדי לתקן את הבעיה.
- הזמנה – עודדו אותם לעקוב אחר המצב או לשוב לקבלת שירות.
שימוש בתבניות מוכנות לסוגי ביקורות שונים, כמו תלונות, בעיות מוצר או עיכובים, יכול לחסוך זמן. הן גם עוזרות לשמור על עקביות בתגובות.
כאשר ביקורות שליליות מטופלות היטב, הן יכולות לבנות אמון. זו עדות ללקוחות פוטנציאליים שהעסק שלכם אחראי ומגיב.
אם הבעיה נפתרה, תוכלו לשאול בנימוס אם הלקוח יהיה מוכן לעדכן את הביקורת שלו כדי לשקף את החוויה המשופרת.
בקשת ביקורת עם תמונות
הוכחה חזותית בונה אמון מהר יותר וגורמת ל-GBP שלכם לבלוט. למעשה, יותר ממחצית הצרכנים אומרים שהם מחפשים ביקורות עם תמונות כשהם בוחרים עסק.
המטרה אינה לדחוף ביקורות – אלא לעזור ללקוחות לתעד משהו שהם באמת ירצו לשתף. כשזה ממוקד בלקוח תחילה, בקשת הביקורת תהיה קלה יותר.
דברים דומים תקפים כמובן גם לגבי תמונות וסרטונים ברשתות חברתיות, כגון אינסטגרם, טיקטוק, יוטיוב ועוד. בקשה לתיוג שם העסק לצד התמונות, בהחלט יסייע לחשיפה שלכם.
כלים לניהול ביקורות
פלטפורמות אוטומציה מאפשרות לבקש ביקורות באופן קבוע. הן עוקבות אחר תגובות ומנתחות מגמות, כך שהצוות בעסק לא ירגיש מוצף.
פרמטרים לבחירת פלטפורמה:
- נפח וקנה מידה – האם היא יכולה להתמודד עם עומס הבקשות החודשי?
- ערוצים נתמכים – ודאו שהכלי מכסה גם דוא"ל, SMS, ווידג'טים של אתרים ושילוב GBP.
- אוטומציה ודיווח – חפשו תזמון, תבניות מוכנות ולוחות בקרה.
- תקציב והחזר השקעה – איזון עלויות מנוי מול זמן שנחסך וצמיחת ביקורות צפויה.
דוגמאות לכלים פופולריים: Semrush Local, Podium, Birdeye, GatherUp, Yotpo.
עם זאת, לא כל עסק זקוק לתשובות אוטומטיות. אם אתם מקבלים קומץ ביקורות בחודש, תגובות ידניות עובדות מצוין. אם יש לכם עשרות ביקורות במיקומים שונים, בינה מלאכותית יכולה לעזור לכם לשמור על תגובה מהירה בלי לאבד את המגע האנושי.
תגובה לכל ביקורת
תגובה לביקורות באופן מושכל מעלה את האמון, מחזקת את מיצוב המותג ומגבירה את השפעת החיפוש.
כל ביקורת היא מעין שיחה ציבורית – הזדמנות לעצב את התפיסה ולהשפיע על לקוחות עתידיים. לכן, התגובות שלכם חשובות.
- קבעו סדרי עדיפויות – הגיבו תחילה לשליליות, אחר כך ללקוחות בעלי ערך גבוה, ואז לביקורות עם מילות מפתח או תובנות רלוונטיות לקידום אתרים.
- הפכו את החיוביות להזדמנויות – חזקו את המומחיות, הדגישו הצעות חדשות והציגו שיפורים. ביקורת של 5 כוכבים שנותרת ללא מענה היא פוטנציאל מבוזבז.
- טפלו בשליליות באופן אסטרטגי – התייחסו לחששות ברוגע, תארו פעולות מתקנות והזמינו מעקב לא מקוון. לאחר פתרון, שאלו אם המבקר יעדכן את הדירוג שלו.
- נתחו דפוסים לקבלת תובנות – משוב חוזר חושף פערים בשירות והזדמנויות להעברת מסרים, ועוזר לעצב תגובות שמהדהדות באופן פומבי.
- שלבו את היסטוריית הלקוח – אם לקוח חוזר משאיר ביקורת, התייחסו לאינטראקציות קודמות בצורה מעמיקה כדי להראות תשומת לב אישית ולהעמיק את האמון.
לעולם אל תדלגו על ביקורת. השארת ביקורת חיובית ללא מענה יכולה לפגוע יותר מביקורת שלילית שאתם מתייחסים אליה. הגיבו לכולן.
מדדי ביצועים ויעדים חודשיים
בנוסף לכמות הביקורות שלכם, עקבו אחר מהירות, מגמות סנטימנט והשפעת המבקרים. קבעו יעדים חודשיים הן לרכישה והן לתגובה.
השתמש בגיליון אלקטרוני פשוט או במערכת CRM לתיעוד כל ביקורת עם ציון תאריך, דירוג כוכבים, סנטימנט וסוג לקוח. נתחו אילו ערוצים, מסרים ופולואפים מייצרים את התגובות הטובות ביותר.
לאחר מכן התאימו את התזמון, התבניות וההסברה בהתבסס על מה שהנתונים מראים. זה הופך את הביקורות הגולמיות לכלי ניבוי לצמיחה, ולא רק לכרטיס ניקוד.
גיוון פלטפורמות לביקורות
הסתמכות על גוגל בלבד עבור ביקורות, מגבילה את טווח ההגעה וההשפעה שלכם. מכיוון שכלי חיפוש מבוססי בינה מלאכותית, כמו צ'ט ג'יפיטי ופרפלקסיטי, צוברים ביקורות ממקורות מרובים – נוכחות בגוגל בלבד מגבילה את הנראות בתוצאות חיפוש של AI.
פזרו את הביקורות שלכם על פני מדריכים, אתרי נישה ופלטפורמות שונות. זה הופך את האמינות שלכם לחסינה יותר.
חפשו את הפלטפורמות שמופיעות הכי הרבה בחיפושים הרלוונטיים לעסק שלכם, ודאו שתיאורי העסק מלאים ומדויקים, ועודדו לקוחות להשאיר שם משוב.
עקבו אחר אזכורי המותג שלכם באתרים ובלוגים, כלי תקשורת, פודקאסטים, ערוצי וידאו ומדיה חברתית. כל מקור חדש מחזק את הנוכחות שלכם.
שימוש מחדש בביקורות קיימות
אל תתנו לביקורות שלכם לנוח על זרי הדפנה – הפכו אותן לנכס שיווקי:
- שתפו אותן במדיה חברתית
- הציגו אותן בסרטונים
- הדגישו אותן בפרופיל העסקי בגוגל
- הבליטו אותן בדפי מוצרים/שירותים באתר
- השתמש בהן בקמפיינים במייל, בשילוט חוץ ועוד
כל נקודת מגע היא הזדמנות לחזק את האמינות ולהשפיע על לקוחות חדשים.
הכנה לעתיד נגד ביקורות מזויפות / AI
עד 2026, ביקורות מזויפות שנוצרו על ידי בינה מלאכותית עשויות לעלות במספרן על ביקורות אמיתיות. אז איך תגנו על אמינות המותג שלכם, כאשר כל אחד יכול לזייף חמישה כוכבים בלחיצה?
ההגנה שלכם היא אותנטיות. המפתח הוא לשלוט בביקורות שלכם ולקחת עליהן בעלות. אספו ביקורות ישירות מלקוחות, עודדו המלצות בכתב יד, משוב שהוגש ישירות באתר או תגובות מאומתות במייל.
ביקורות מסוג זה קשות יותר לזיוף והן נושאות אמינות אמיתית. פרסמו אותן במקום בולט באתר ושלבו אותן עם ביקורות מפלטפורמות חיצוניות. בעוד שבינה מלאכותית מייצרת תוכן מזויף, המשוב האותנטי שלכם עומד כחומה בצורה. זהו אות ברור של אמון הן ללקוחות והן למנועי החיפוש.
לסיכום
לא מספיק לאסוף ביקורות – יש לקחת אחריות על המוניטין שלכם. ביקורות בונות אמון ומעצבות את האופן שבו אנשים רואים את העסק שלכם. הן יכולות גם להניע צמיחה בעסק, הרבה אחרי שהמכירה הסתיימה.
הידיעה כיצד לקבל יותר ביקורות בגוגל באופן עקבי ואתי, מעניקה לכם שליטה על הנרטיב הזה.
עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?
דירוג ממוצע 0 / 5. כמות דירוגים: 0
אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂
אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם
נשמח לשפר את הפוסט
ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו