קידום אורגני לאתרים "ללא ראש" (Headless SEO) – כך תעשו זאת נכון

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
תוכן עניינים

מה זה Headless CMS?

אתר "נטול ראש" הוא אתר שבו יש הפרדה בין התוכן, העיצוב והקוד; זאת בניגוד לאתרים רגילים, בהם המתחמים הללו מחוברים זה לזה. מכיוון שמדובר בסוג שונה של אתרים, גם צורת העבודה תהיה שונה בכל הנוגע ליישום ה-SEO.

מה ההבדל בין אתר רגיל ו-Headless?

במערכות ניהול תוכן מהסוג הרגיל והמוכר לכולם – כל התוכן, העיצוב והקוד נמצאים במקום אחד. אמנם ניתן לעצב אתר רספונסיבי שיתאים למגוון סוגי מסכים, אך התוכן לא ניתן להצגה בנפרד מהאתר עצמו. זה קצת דומה לתבשיל שבו כל הרכיבים התאחדו ליצירת מאכל אחד, ולא ניתן עוד להפריד ביניהם.

לעומת זאת במערכות ניהול תוכן מסוג Headless – יש הפרדה בין התוכן, העיצוב והקוד. דבר זה מאפשר ליצור את התוכן פעם אחת בלבד ואז להפיץ אותו בקלות במגוון אפיקים וסוגי מכשירים.

לדוגמה: אתר חנות יכול לשאוב את נתוני המחיר והמלאי משתי מערכות שונות, ואז להציג אותם באתר או בכל אפליקציה אחרת בצורה נפרדת מכל שאר סוגי התוכן. זה לא אפשרי באתר רגיל.

אפשר לומר שאתרים ללא ראש מאפשרים להפצת התוכן להיות יותר מסך כל חלקי התוכן בלבד. לדוגמה, כאשר בונים אתר רגיל משתמשים בדרך כלל בתבנית דראג אנד דרופ שמאפשרת להזיז ולהציב מגוון אלמנטים בתוך האתר.

הצורה בה נציב את התוכן והתמונות בממשק הניהול הוויזואלי, תהיה פחות או יותר מה שהמשתמש יראה בחוץ. אבל אם נרצה להעביר או להפיץ את אותו תוכן בממשק שונה – כגון משקפי מציאות מדומה או שילוט אלקטרוני – לא נוכל לעשות זאת בקלות.

ראשית נצטרך לשכפל או ליצור את התוכן מחדש, ואז נצטרך לבצע התאמות עבור המכשיר / האפיק / הממשק הנוסף. באתרי headless המגבלה הזו לא קיימת, וזאת משום שדרך הארגון של התכנים היא שונה. במקום להוסיף תכנים ותמונות על בסיס הדרך שבה נרצה שהם יראו, מעלים אותם לאתר בפורמט של רכיבים נפרדים. לאחר מכן אותם רכיבים יכולים לשמש בצורה דינמית בכל אפיק או מכשיר.

מה זה קידום אורגני לאתרי Headless?

קידום אורגני לאתרים ללא ראש הוא בדיוק אותו SEO שעושים בכל אתר, עם הבדל אחד: הצורה בה מיישמים את האופטימיזציה. מכיוון שהתוכן יכול להיות מוגש גם באפיקים אחרים חוץ מהאתר, קידום Headless מציע שיטת עבודה הרבה יותר גמישה, לא משנה היכן יוצג התוכן בסופו של דבר.

אם ניתן לסכם אתרי Headless בביטוי "צרו תוכן פעם אחת והפיצו אותו היכן שתרצו", אז קידום Headless ניתן לסכם בביטוי "בצעו אופטימיזציה של הכל, בכל מקום בו זמנית".

מה ההבדל בין קידום אורגני של אתר רגיל לקידום אתר Headless?

למרות נקודות הדמיון וקווי ההשקה המשותפים, יש כמה נקודות הבדל בין שתי השיטות:

הרבה יותר שליטה וגמישות

במקרים רבים נרצה לבצע שינוי כלשהו לטובת האופטימיזציה באתר, אבל לא תמיד כל מערכת CMS תאפשר לנו לעשות זאת. אומנם עם המערכות הנוכחיות זה פחות נפוץ, אבל בהחלט יש לא מעט מצבים כאלה.

בקידום Headless ניתן לעצב את ה-CMS בדיוק לפי צורכי ה-SEO של האתר: מבנה URL מותאם אישית, מפת XML או קובץ רובוטס תפורים לפי הצרכים שלנו, תבניות סכמה ספציפיות למגוון סוגי תוכן ועוד. בקשו וגם תקבלו.

כל שינוי באתר Headless הוא אפשרי, בסיוע אנשי פיתוח וקוד כמובן. החיסרון היחיד בשיטה זו הוא שאנו הופכים אחראים במאה אחוזים לכל דבר, שאתרים רגילים לא מצריכים מאיתנו לעסוק בהם: כללי ולידציה למניעת טעויות, לוגיקה מובנית מראש לתגי קנוניקל, יצירה מאפס של אפשרויות סינון בתפריטי ניווט, הגדרת העדפות עימוד ועוד.

אופטימיזציה נפרדת לכל רכיב

ייתכן שזה הדבר שהכי קשה להסתגל אליו – העובדה שהאופטימיזציה נעשית בנפרד עבור תוכן, עיצוב וקוד. בכל הנוגע לתוכן, למשל, השיטה מבוססת על "מודלים של תוכן" – אנו נדרשים לפורר את התוכן לסוגי קבצים ובלוקים שונים, שבכל אחד מהם מבוצעת אופטימיזציה בנפרד (ראו בהמשך).

בכל הנוגע לאופטימיזציה טכנית – כל בעל תפקיד יכול לעשות את משימותיו בנפרד, בלי קשר לעבודת On-page בה אנו מורגלים. זה אומר שתוכן ניתן להעלאה בלי לפגוע במהירות טעינה ובשאר ביצועים, ואנשי פיתוח יכולים לפבלש גרסאות חדשות בלי לפגוע באופציות הפרסום באתר.

גם העיצוב נעשה בצורה נפרדת מהתוכן ומהקוד. במקום לדחוס את התוכן והאופטימיזציה לתוך העיצוב, אפשר להתמקד ביצירת עיצוב 100% מותאם אישית לחוויית שימוש טובה, עבור כל מכשיר או אפיק בו יוצג התוכן.

מודל תוכן במקום עמוד תוכן

כשאנו עובדים על אתר רגיל, אנו מורגלים לבצע אופטימיזציה בעמודים שלמים. באתרי Headless לעומת זאת, יוצרים מודלים של תוכן במקום עמודי תוכן. מודלים אלו מאפשרים לכל API לארגן ולהציג את התוכן שלכם, בכל סוג של ממשק משתמש.

ניתן להגדיר מראש את המאפיינים שיוצגו בכל סוג תוכן, וכן ליצור קשרים בין סוגי תוכן שונים. אפשר לחשוב על מודל תוכן כמו על מתכון, הדרוש כדי לתת הוראות היכן לשלוח את סוגי התוכן השונים. בדיוק כמו במתכון של אוכל, מודל התוכן יאסוף את כל הרכיבים הרלוונטיים (בלוקים) ויארגן אותם בדרך שתיצור תוצאה ספציפית (פיסת תוכן שלמה המותאמת לממשק בו היא מוצגת).

בלי מתכון אנו עלולים ליצור "תבשיל" שכולל הכול, גם מה שלא צריך להיכלל בו. אם נמשיך את הדימוי של מתכון: באתר רגיל גרסאות הדסקטופ, מובייל וטאבלט הם כמו חתיכות מאותה פיצה "הכול כלול", ואילו באתר ללא ראש הם מהווים ארוחות נפרדות לחלוטין.

הדבר הטוב ביותר בקידום Headless הוא שניתן ליצור שדה נפרד לכל דבר שתרצו. באתר נדל"ן, למשל, תוכלו להוסיף שדות / בלוקים עבור תכונות הנכס, מידע אודות מתווכי הנדל"ן, מטא דאטה ועוד. יש לחשוב מראש על כל סוגי התכונות שתרצו באתר, כדי שניתן יהיה לשלב אותן מלכתחילה במודל התוכן.

אומנם כל המידע קיים, אבל אפשר להחליט שהוא יוצג רק באתר ולא באפיקים כגון כגון אפליקציה (למשל – תגיות מטא מסוג מסוים שאינן נחוצות באפליקציות).

יתרונות וחסרונות של אתרי Headless

כמה מהיתרונות העיקריים:

  • פרסום במגוון אפיקים בקלות רבה יותר, והגעה למספר אנשים גדול יותר.
  • הסרת המכשולים בין צוותי הפיתוח והתוכן.
  • אתר קל וגמיש יותר לשינויים.

בכל פעם שנוסף תוכן חדש לאתר, הוא יכול לקבל "דחיפה" לאזורים או עמודים שונים. בצורה כזו ניתן לעבוד בצורה מהירה יותר, תוך צמצום התלות והחיכוכים בין צוותים שונים העובדים על האתר.

חסרונות השיטה:

  • מערכות Headless מסובכות יותר ממערכות ה-CMS הרגילות.
  • אתרים נטולי ראש דורשים יותר משאבים מבחינת בנייה ותחזוקה.
  • עקומת הלמידה לשימוש במערכת גדולה יותר, במיוחד עבור אנשים לא טכניים.

חסרונות אלו הופכים את אתרי ה-Headless לאתגר, במיוחד עבור עסקים קטנים או אנשים פחות טכניים. עם זאת כיום צצים לא מעט פתרונות במטרה להקל על השימוש באתרי Headless, ויש לצפות לשיפורים ושדרוגים בעתיד.

שיטות SEO מומלצות באתרי Headless

  • עדכנו מראש את צוותי הפיתוח בכל הנוגע לשיטות העבודה הטובות ביותר בנושא SEO טכני. לדוגמה, כדי להוסיף מפת XML לאתר צריך לפרט ככל האפשר: דרושה לי מפת XML שמתעדכנת דינמית על בסיס יומי, וכוללת רק דפים מסוג עמודים ופוסטים.
  • עשו מחקר מילים כדי לקבוע מה יהיו התכנים לפי כוונת החיפוש, תחומי עניין, נושאים חדשים שיכולים לסייע ב-SEO ועוד.
  • קבעו מראש מה יהיו סוגי הטקסונומיות באתר, כגון קטגוריות, תגיות, מיקומים גיאוגרפיים, סוגי מוצרים / שירותים ועוד.
  • צרו שדות נפרדים לתיוגי סכמה – זה יכול לסייע בשיפור ההבנה של מנועי החיפוש בכל הנוגע לסוגי התוכן שבחרתם לשלב באתר.
  • שלבו היררכיה תקינה של כותרות H בעמודי האתר. צרו את סוגי הבלוקים המתאימים לכל סוג כותרת במודל התוכן.

עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?

דירוג ממוצע 5 / 5. כמות דירוגים: 2

אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂

אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם

נשמח לשפר את הפוסט

ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
על הכותב

מוכנים להתקדם?

צרו איתנו קשר עוד היום ונשמח לעזור