אחד ההבדלים המשמעותיים בין קידום אורגני לממומן, הוא כמות התוכן הנדרשת לביצוע העבודה. אבל האם לאט לאט חל שינוי מתחת לאף שלנו?
מאז שנטבע הביטוי הידוע "תוכן הוא המלך", הוא כבר הספיק להישחק ולהיטחן עד דק. מדי יום מתפרסמים מיליוני עמודי תוכן ברשת האינטרנט, ועל כך תוסיפו גם את כל הפוסטים ברשתות החברתיות, סרטוני הווידאו ועוד.
פיצוץ האוכלוסין של תוכן בא לידי ביטוי גם באורך התכנים הדרושים, בייחוד כאשר מדובר בקידום אתרים. כיום כולם כבר יודעים שככל שהתוכן ארוך ומעמיק יותר, כך גדלים הסיכויים להתברג גבוה יותר בתוצאות החיפוש האורגניות.
אלא שבשנים האחרונות ניכר כי לא רק תוכן בפורמט ארוך (Long Form Content) משתחל לתוצאות החיפוש העליונות. הכול תלוי בשאלה איזה תחום או ביטוי אתם מקדמים, וכן מהי כוונת החיפוש מאחורי השאילתא. בהתאם לתשובות לשאלות אלו, כמות התוכן הדרושה ל-SEO מתחילה להשתנות.
תוכן ארוך לעומת קצר
תוכן ארוך (בעברית ובאנגלית) הוא בדרך כלל מה שחורג מאלף מילים. האורך הממוצע של עמוד (באנגלית) שנמצא במקום הראשון בגוגל הוא כ-2,000 מילים לערך, כך לפי מספר בדיקות שנעשו בשנים האחרונות. בעברית יש לשער שמדובר בפחות, אבל לא בהפרש גדול.
בדיקה של אורך התוכן האפקטיבי לפי נישה (באנגלית) הניבה את הממצאים הבאים, בכל הנוגע לביצועים כגון תנועה אורגנית, מיקומים בגוגל, שיתופים חברתיים ועוד:
- פיננסים – 2,100 – 2,500 מילים
- ייצור – 1,700 – 1,900 מילים
- מכירות – 2,500 – 2,700 מילים
- מוצרי צריכה – 1,500 – 1,700 מילים
- נדל"ן – 1,800 – 1,900 מילים
- בית וגן – 1,100 – 1,200 מילים
- טכנולוגיה – 800 – 1,000 מילים
- גאדג'טים – 300 – 500 מילים
- שיווק / פרסום – 2,500 – 3,000 מילים
- בריאות – 2,000 – 2,150 מילים
- אופנה – 800 – 950 מילים
- דרושים – 900 – 1,000 מילים
- מזון – 1,400 – 1,900 מילים
- תיירות / נסיעות – 1,500 – 1,850 מילים
- סרטים – 1,500 – 1,700 מילים
יש לזכור שמדובר בממוצעים בלבד, כך שהנתונים יכולים להשתנות לכאן או לכאן. מעבר לכך מדובר בשוק חו"ל (בדגש על השוק האמריקאי) – כך שיש לצפות להבדלים לעומת השוק הישראלי הקטן שבעתיים.
חשיבותו של תוכן ארוך ל-SEO
בהתאם לנושא / לביטוי הרלוונטי ולכוונת החיפוש, כך נידרש לייצר את התוכן המתאים. עבור חיפוש ששואל "איך עונבים עניבה" לא יעזור אם נכתוב אלף או אלפיים מילים. במקרה הזה מומלץ לכתוב מדריך קצר ולעניין של כמה שלבים, בליווי סרטון וידאו / תמונות המציגים כיצד עושים זאת. זה מצוין גם עבור תשובות ישירות בגוגל, שעונות על שאלות ספציפיות בצורה ממוקדת.
דברים דומים מתרחשים גם בתחום הווידאו. אין ספק שסרטונים ארוכים ומושקעים יתברגו גבוה בביטויים עיקריים; אבל חלק ניכר מהמשתמשים כיום מעדיפים גרסאות קצרות ונגיסות של תוכן. יעידו על כך סרטוני הטיקטוק וכן סרטוני יוטיוב שורטס, שמקבלים (בממוצע) לא פחות צפיות מאחיהם הגדולים, עדות להעדפה של תכנים ממוקדים.
איש אינו מבטיח שיקראו את כל התוכן שלכם, וזה בהחלט בסדר. אומנם יש לא מעט מצבים בהם כן קוראים הכול (כאשר המשתמש נמצא במצב "צריכת תוכן"), אבל במצבים אחרים המשתמשים פשוט מרפרפים ולא מעמיקים.
כעת ודאי תשאלו – אז בשביל מה טרחנו?!
לשאלה הזו יש שתי תשובות עיקריות ושתיהן נכונות. ראשית – תוכן ארוך בדרך כלל דרוש כדי להתברג כמה שיותר גבוה בתוצאות החיפוש האורגניות. זה בדיוק ההבדל בין אורגני לממומן. שנית – לא צריך שהמשתמש יקרא הכול כדי לקבל החלטה; מספיק שהוא יבין בין השורות שהוא מצא את הפתרון לבעיה שלו, ואז יפנה אלינו או יבצע רכישה.
תוכן טוב מניע לפעולה הדרושה – ואין זה משנה אם הוא ארוך או קצר, או האם המשתמש קרא הכול או רק חלק. אורכו של התוכן כן משפיע על הנראות האורגנית במנועי חיפוש, אבל ככל הנראה לא בכל מקרה ולא בכל מצב.
האם תוכן ארוך מאבד מיעילותו?
כדי להבין את מהות השינוי שכנראה מתרגש עלינו בשנים האחרונות, נבדוק מה קורה בחצי השנה האחרונה בנישת ה-SEO הישראלית. חיפוש של הביטוי המבוקש "קידום אתרים" מעלה תוצאות שעד לפני חצי שנה לא היו קיימות, או שנדחקו לקרן פינה חשוכה לתקופות ממושכות.
לדוגמה יש אתר אחד בולט במיוחד שנראה כאילו הגיח משום מקום, היישר לאמצע הדף הראשון בגוגל. למעט העובדה שמדובר בדומיין ותיק שננטש ונרכש מחדש, האתר עצמו מציע כעת קורס SEO אבל אין בו הרבה תוכן. רוב העמודים בו נעים סביב 200-300 מילים, והעמודים הכי ארוכים כנראה לא מגיעים אפילו ל-500 מילים. ובכל זאת האתר הזה מככב באמצע עמוד התוצאות הראשון בגוגל בביטוי סופר תחרותי.
קיימות כמה דוגמאות נוספות כאלה בגוגל ישראל, וכולן מצביעות לאותו כיוון: קידום אורגני לא תמיד מחייב תוכן ארוך ומעמיק (ועל הדרך נוסיף שגם לא תוכן חדש; האתרים הללו הם בעלי תוכן ישן מאוד). כמובן שיש הבדלים בין גוגל קום לגוגל ישראל, אבל בגדול ניתן לומר שחריגה מעבר לכמה אלפי מילים עשויה לעיתים שלא להוסיף תועלת לביצועי האתר.
לצורך הדוגמה נדמיין מאמר מקצועי ומעמיק שמציע מדריך לקידום אתרים. המדריך ארוך מאוד, בסביבות 10,000 מילים, והוא נחלק לכמה נושאים עיקריים – כגון מחקר מילים, אופטימיזציה, תוכן, קידום טכני, קישורים, קידום מקומי וכן הלאה. כעת יש לנו מדריך SEO סופר-מעמיק שנוגע בכל הנושאים החשובים.
במקביל נדמיין מישהו נוסף שגם הוא כתב מדריך קידום אתרים של 10,000 מילים; אבל במקרה הזה מדובר במדריך שמפוצל למספר עמודים נפרדים. כל עמוד עוסק בנושא ספציפי וכולל כ-1,500-2,000 מילים. כמו כן כל המאמרים הנפרדים מוצגים בתוכן עניינים אחד, כדי שניתן יהיה להגיע אליהם כמובן.
מה יקרה בכל אחד מהמצבים האלה? מי שיחפש מדריך קידום אתרים או אפילו קידום אתרים, ככל הנראה יגיע למדריך הארוך שפורסם כעמוד אחד. מי שיחפש דברים יותר ספציפיים – כמו אופטימיזציה או בניית קישורים – רוב הסיכויים שיגיע לאחד מהמאמרים הנפרדים של האתר השני.
מדוע? כי כל מאמר נפרד ממוקד בנושא ספציפי, והמיקוד הזה הוא מה שמנצח תוכן ארוך (או ארוך מדי). זה לא חדש כמובן. אתרים שלמים שממוקדים בנושא ספציפי אחד (בניית קישורים), יתברגו בגוגל יותר טוב בביטויים הללו מאשר עמוד אחד ענק שעוסק בנושא הכללי (קידום אתרים).
אז מה עדיף?
אם אתם כותבים מאמר גדול על סוגי יהלומים, ומישהו אחר יכתוב כמה מאמרים שונים עבור כל סוג יהלומים בנפרד – ככל הנראה הוא יגרוף יותר כניסות ומיקומים מכם; פשוט מכיוון שכל מאמר עוסק בתחום ספציפי של חיפוש. וכמו שאמרנו, מיקוד (כמעט) תמיד מנצח גרסאות ארוכות.
אנחנו ממש לא אומרים להפסיק להשקיע בתוכן ארוך, כי בסופו של דבר יש כאן ממוצע מילים כלשהו שמייצר אפקטיביות. אבל כן כדאי מאוד לשים לב מראש לתחום או לביטוי שאנו רוצים לקדם.
ההחלטה האם להשקיע במאמר ארוך או במספר מאמרים קצרים יותר, צריכה להגיע ממקדם אתרים מנוסה שכבר צבר ותק. זו לא החלטה פשוטה מכיוון שאין ערובות והבטחות שכל אחד מסוגי התוכן (ארוך וקצר) יביא לתוצאות הרצויות.
עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?
דירוג ממוצע 5 / 5. כמות דירוגים: 1
אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂
אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם
נשמח לשפר את הפוסט
ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו