תנועה אורגנית ממנועי חיפוש היא לא רק מדד, היא גם מודל עסקי: יש קשר בין מיקומים בתוצאות חיפוש ובין הכנסות. זו הסיבה שתנודתיות בתוצאות החיפוש עשויה לתרום לעסק או לחבל בו.
קחו לדוגמה עסק שמקודם אורגנית בביטוי בעל ערך גבוה (עשרות שקלים לקליק). אם התנודתיות ב-SERP (Search engine results page) תהיה גבוהה, העסק ייאלץ לשלם מעל עשרות אלפי שקלים בחודש עבור קידום ממומן – רק כדי לפצות על האובדן ולשמור על יציבות ההכנסות. כעת דמיינו שזה קורה בעוד עשרות או מאות ביטויים נוספים, והנה לכם עלותה של תנודתיות בתוצאות החיפוש.
מהי תנודתיות בדף תוצאות החיפוש?
תנודתיות בעמודי תוצאות החיפוש מתייחסת למידת התנודות בתוצאות החיפוש של גוגל. בתוצאות תנודתיות, דפים שונים נכנסים ויוצאים מ-10 התוצאות הראשונות, בעוד שבתוצאות יציבות הדפים נשארים יציבים לאורך זמן.
תנודתיות כלשהי היא בלתי נמנעת. כל אתר יחווה זאת בכל הדפים בהיקפים שונים, וזה קורה אפילו בתוצאות יציבות, שגם הן "סובלות" מרמה מסוימת של תנודתיות. כאשר תוצאות החיפוש הפכפכות, זה סימן שגוגל מחפשת הזדמנויות להציג תוכן רלוונטי יותר.
איך נראות תוצאות חיפוש יציבות
איך נראות תוצאות חיפוש תנודתיות
סיבות לתנודתיות בקידום אורגני
יש שתי דרכים עיקריות להסביר תנודתיות בתוצאות חיפוש:
תזוזות בביטויים רבים – כאשר התנועה והמיקומים של מילות מפתח מרובות מתנודדים בדף תוצאות החיפוש. ההשפעה במקרה זה תהיה הן ברמת הדף הבודד והן ברמת האתר או תחום העיסוק. מצב זה מתרחש בעיקר בשל עדכוני אלגוריתמים במנועי חיפוש, וכן בשל שינויים בכוונת החיפוש.
תזוזות בביטוי בודד – כאשר התוכן סופג תנודתיות בתנועה האורגנית או במיקומים עבור מילת מפתח אחת בלבד. סוג זה של תנודתיות משפיע רק על דף בודד, אבל כדאי לבדוק אם למילת המפתח המשויכת יש ערך משמעותי – בין אם זה ערך כספי (מחיר לקליק) או ערך מותג (חיפוש מותג).
כשהמיקומים בגוגל משתנים זה לא במקרה, ויכולות להיות לכך כמה סיבות.
עדכוני אלגוריתם
מנועי החיפוש תמיד מעדכנים את האלגוריתמים שלהם במידה כזו או אחרת, וזאת במטרה לשפר את התוצאות עבור המשתמשים. גוגל, למשל, מבצעת אלפי עדכונים בשנה. שיפורים אלה עלולים לגרום לתנודתיות מתמשכת בדפי תוצאות החיפוש.
לעיתים גוגל מפרסמת ברבים שעומד להתבצע עדכון כלשהו, בדרך כלל כאשר מדובר בעדכונים גדולים (כמו עדכוני ליבה, עדכוני ספאם וכן הלאה). רוב העדכונים קטנים ופחות חשובים, ואין שום פרסום בנוגע לשאלה האם ומתי יבוצעו.
התוכן צריך רענון
מנועי חיפוש רוצים להגיש את המידע העדכני ביותר כדי לגרום למחפשים לחזור. כאשר תוצאות החיפוש עוברות שינויים ושדרוגים אך התוכן שלנו לא מתפתח, נראה תנודתיות מסוימת ב-SERP.
אם דפי האתר שלכם עמוסים בקישורים שבורים או במידע לא עדכני או מיותר, דפים המספקים חוויה טובה יותר ככל הנראה יקבלו עדיפות. ביטויים הדורשים רענון תכוף (QDF – Query Deserves Freshness), רגישים יותר לתנודתיות בתנועה ובמיקומים מכיוון שהמשתמשים מחפשים מידע מתחדש ומעודכן. ביטויים אלו עוסקים בדרך כלל בתחומים כגון חדשות לסוגיהן, נישות פופולריות או נושאים עונתיים.
בעיות סריקה ואינדוקס
אם מנועי החיפוש לא מצליחים לסרוק ו/או להוסיף לאינדקס את דפי האתר, התוכן עשוי להופיע ב-SERP רק באופן זמני. כמו כן גם מקורות שחסומים לסריקה, כגון ג'אווה סקריפט או CSS, עלולים לחבל בהופעת האתר בתוצאות האורגניות.
קניבליזציה
מאז 2019 גוגל מעדיף לדרג אתר אחד בכל תוצאת חיפוש (יש חריגים רק עבור התוכן הרלוונטי ביותר). כתוצאה מכך, כאשר יש שני עמודים או יותר עם אותה כוונת חיפוש, המיקומים עלולים להיפגע והתנועה לאתר תהיה לא עקבית.
אם זה המצב באתר שלכם, אתם למעשה "מעכירים את המים" בכך שהאתר מספק יותר מדי אפשרויות זהות או דומות. בנוסף לעובדה שאתם נאלצים להתחרות עם היריבים שלכם בתוצאות החיפוש, במצב של קניבליזציה אתם נלחמים גם בעצמכם.
תוכן לא רלוונטי או לא איכותי
יש מטרה מאחורי כל חיפוש, והיא באה לידי ביטוי בהתנהגות המשתמשים: מילות המפתח שהם בוחרים, התוצאות שעליהן הם מקליקים, ואפילו הזמן שהם מבלים באתר.
גוגל בוחן ומעבד את פעילות המשתמשים ומדרג את התוכן בהתאם. אם התנהגות המשתמש מצביעה על ביצועי תוכן נמוכים, יש סיכוי גבוה יותר שהדף ייכנס וייצא מהאינדקס בצורה תנודתית.
דוגמאות לתוכן באיכות נמוכה: תוכן דל, מידע מוטעה או שגוי, חוסר במדדי אמינות (EEAT), זמני טעינה איטיים, פרסום פולשני, דחיסת מילות מפתח ועוד.
שיפורים אצל מתחרים
מתחרים שמשפרים את האתר שלהם, יכולים לגרום לרמה מסוימת של תנודתיות במיקומי האתר שלכם – במיוחד אם יש להם סמכות מותג גדולה יותר.
סמכות המותג היא האמון והאמינות שהמותג מקבל בתעשייה שלו. גורם זה מושפע ממדדים כגון איכות התוכן, חוזק הקישורים הנכנסים ועד כמה מדברים על המותג שלך באינטרנט.
כוונת חיפוש משתנה
כוונת החיפוש מחברת את כל מה שקראתם עד כה. כאשר הכוונה משתנה או מעורפלת, תוצאות החיפוש נהיות תנודתיות והפכפכות.
גוגל מנסה להבין מה המשתמש מצפה למצוא כשהוא מחפש מילת מפתח, לכן הוא בודק ומערבב את התוצאות, מה שגורם למיקומים להתהפך. תנודתיות החיפוש בולטת אפילו יותר כאשר שינויי כוונות ומילות מפתח מקבלים משמעות חדשה.
איך בודקים תנודתיות SERP?
תנודתיות מיקומים בתוצאות החיפוש יכולה להתבטא ברמת הדף, האתר או תחום העיסוק. כדי לזהות כל סוג יש לנקוט בגישה מעט שונה.
בדיקת תנודתיות ברמת הנישה
כדי לצפות מתי ה-SERPs עומדים להשתנות, מקדמי אתרים רבים עוקבים אחר תנודתיות באמצעות כלי "מזג אוויר" כגון Algoroo.
הכלי המסוים הזה עוקב אחר תנודתיות ה-SERP ברמת המאקרו, על ידי מדידת שינויים חיוביים ושליליים כאחד במיקומים. הפלט הוא תרשים מקודד בשיטת הרמזור המציג את שטף ה-SERP לאורך זמן. בדיקות מסוג זה ניתן לעשות גם בכלים נוספים כגון ahrefs ואחרים.
בדיקת תנודתיות ברמת האתר
בדיקה זו ניתן לעשות בקלות עם קונסולת החיפוש של גוגל, על בסיס נתוני קליקים וחשיפות. כמו כן ניתן להיעזר בכלים נוספים כגון ahrefs או Rank Ranger שיכולים לסייע גם הם במשימה.
בדיקת תנודתיות ברמת העמוד
גם כדי לנתח את התנודות של עמוד בודד או אפילו מילת מפתח בודדת, ניתן להשתמש בכל אחד מהכלים שצוינו קודם לכן. התמקדות בעשר התוצאות המובילות תעזור לסנן את הרעש המיותר מסביב.
מה עושים ואיך מתמודדים עם תנודתיות במיקומים
למרות שתנודתיות היא חלק כמעט בלתי נפרד מכל קידום אורגני, זה לא אומר שצריך לשבת בחיבוק ידיים ולא לעשות דבר. יש לא מעט דברים שניתן וכדאי לעשות כדי לייצב את המיקומים – החל משיפור ה-EEAT של התוכן והאתר ועד גיוון מקורות התנועה.
הדבר הטוב ביותר לעשות הוא להעריך היכן איבדנו תנועה, להבין אילו מתחרים הרוויחו אותה במקומנו, ואז ליצור תוכנית עבודה ליצירת תוכן טוב יותר שמשרת את כוונת החיפוש של מילות המפתח באתר.
מעקב כוונת חיפוש
שינויים בכוונת החיפוש מובילים ישירות לתנודתיות. שימוש בכלים שצוינו לאורך המאמר יעזור להעריך עד כמה התוכן שלכם נותן מענה למטרותיהן של תוצאות החיפוש בכל שאילתה.
עדכון התוכן
כפי שכבר צוין, נושאים מסוימים דורשים רענון ושדרוג יותר מאחרים. עבור נושאים אלה – כגון חדשות, עונתיות ועוד – עדכונים שוטפים הם חיוניים. אם תזניחו זאת, תסתכנו בכך שהאתר שלכם לא יוצג כלל בתוצאות החיפוש.
תוכן לא מעודכן, דל ו"יבש" עלול לעלות לכם בתנועה לאתר ובהמרות. הקפידו לרענן ולחדש את התכנים העוסקים בנושאים הקשורים לתאריך מסוים (כותרות המכילות שנים, נתונים משתנים מדי שנה); חדשות ותכנים עונתיים, דפים עם מבצעים והנחות ועוד.
תיקון קניבליזציה
כדי להימנע משכפול של תוכן וכוונות, ודאו שאין עמודים נפרדים שעוסקים באותו נושא בדיוק. ניתן לבדוק זאת ידנית בגוגל באמצעות אופרטורים של חיפוש, וכן גם באמצעות כלים המציגים היכן מתרחשת קניבליזציה באותו ביטוי בין עמודים שונים.
אם מצאתם קניבליזציה בין כמה עמודים, אחדו את התוכן של כולם בעמוד העיקרי והחשוב ביותר ובצעו הפניות אליו.
בדיקת מתחרים
בדקו אילו מתחרים נשארים פחות או יותר קבועים בתוצאות החיפוש לאורך זמן. מה הם עושים אחרת? איך התוכן שלהם עונה על כוונת החיפוש? אילו נושאים וקישורים יש להם, אבל לכם אין?
פתרון בעיות טכניות
תנודתיות עשויה להיות תוצאה גם של בעיות טכניות באתר. מומלץ לבדוק זאת בתדירות קבועה ולתקן מה שצריך.
זקוקים לסיוע בקידום האתר? פנו אלינו
עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?
דירוג ממוצע 5 / 5. כמות דירוגים: 2
אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂
אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם
נשמח לשפר את הפוסט
ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו