אסטרטגיה שיווקית

אסטרטגיה שיווקית – מה היא כוללת ולמה היא חשובה כל כך

Email
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Facebook
תוכן עניינים
זמן קריאה: 5 דקות

אסטרטגיה שיווקית מהווה את הבסיס לפעילות השיווקית והפרסומית של הארגון שלכם. גיבוש האסטרטגיה השיווקית לארגון שלכם מספק מענה מקצועי ואיכותי להתמודדות הארגון מול המתחרים, התוכנית נחוצה גם לצורך תהליכי מיתוג ובידול מהמתחרים. האסטרטגיה השיווקית היא מסמך עסקי מפורט ומאורגן הכולל בין השאר יעדים ומטרות לטווח הקצר והארוך, אפיון קהל היעד, הגדרת המוצר או השירות ומאפייניהם, מסרים שיווקיים שמעוניינים להעביר בהצלחה, תוכנית פעולה ליישום ההחלטות ועוד.

ארגונים המשקיעים משאבים רבים בשיווק, פרסום ומיתוג העסק, הפועלים ללא תוכנית ואסטרטגיה שיווקית ברורה, עלולים לבזבז זמן רב ומשאבים עצומים בלי יכולת לנתח ולהבין האם הכסף הרב שהושקע בשיווק אכן מביא למטרות ותוצאות הרצויות עבורם. כל עסק או ארגון, לרבות עסקים קטנים, חייב להכין מסמך עם מטרות ויעדים שיווקיים כדי להצליח בשוק התחרותי, להשקיע בחוכמה את תקציב השיווק והפרסום ולנתח את הנתונים כדי לשפר את התוצאות וליהנות מגידול במכירות, במספר הלקוחות וברווחיות.

אסטרטגיה שיווקית – הבסיס לכל הפעילות השיווקית בעסק

באופן כללי, אסטרטגיה שיווקית היא התשתית לכל הפעילות השיווקית בארגון. את האסטרטגיה השיווקית קובעים בדרך כלל לקראת סוף השנה האזרחית ורגע לפני תחילת השנה החדשה, זו תוכנית עבודה לשנה, אך אפשר להכין גם תוכנית רב שנתית לכמה שנים. ישנם ארגונים המנסחים וקובעים בעצמם את המטרות והיעדים בתוכנית האסטרטגיה השיווקית, אך לרוב פונים לחברה חיצונית המתמחה בכך, לדוגמה חברות לייעוץ עסקי ושיווקי וחברות המתמחות בשיווק ופרסום בדיגיטל.

חשוב לציין כי יזמים ואנשי עסקים רבים משוכנעים כי תוכנית אסטרטגיה שיווקית מיועדת רק לארגונים גדולים, ובעיקר לחברות בינלאומיות. זו טעות כמובן כיוון שכל עסק, קטן בינוני או גדול, חייב לנסח תוכנית עבודה מסודרת ומאורגנת כדי להשקיע נכון את הכסף בשיווק אפקטיבי המביא לתוצאות הרצויות.

פוסט נוסף שעשוי לעניין אותך:  זירת האינטרנט רותחת: איך תדעו היכן להשקיע וכמה?

את האסטרטגיה השיווקית מנסחים ומגדירים רק לאחר שמנהלי הארגון קבעו את המטרות לשנה הקרובה. האסטרטגיה השיווקית מהווה נגזרת של האסטרטגיה העסקית של הארגון, ומטרת התוכנית היא לשרת את האסטרטגיה העסקית ולהוציא לפעול תהליכים שיווקיים שונים על מנת להשיג את היעדים שנקבעו מראש, בהתאמה למסגרת התקציב ולגורמים נוספים.

גיבוש אסטרטגיה שיווקית בשלושה צעדים

את תוכנית האסטרטגיה השיווקית בונים בשלושה צעדים עיקריים:

  • מחקר שוק, ניתוח מתחרים, אפיון צרכים של הארגון והגדרה קהלי יעד רלוונטיים.
  • ניתוח SWOT של הסביבה הפנימית והחיצונית של העסק.
  • הגדרת מוצרים ו/או שירותים.

את האסטרטגיה השיווקית מגבשים תוך כדי קבלת החלטות בתחומים עסקיים ושיווקיים שונים כגון:

  • פילוח קהל היעד (לקוחות קיימים ופוטנציאליים) על פי קריטריונים כמו מקום מגורים, מדינה, מצב סוציו-אקונומי, גורמי השפעה חיצוניים, רגישות למחיר ועוד.
  • גיבוש הצעת הערך המוצעת לקהל המטרה.
  • אפיון המוצר או השירות ואיתור ערכים מבדלים לצורך התמודדות יעילה יותר מול המתחרים.
  • תמחור נכון של המוצרים או השירותים תוך התייחסות לעקומת הביקוש.
  • גיבוש אסטרטגיית תקשורת שיווקית ובחירת אמצעי ואפשרויות הפרסום.
  • בניית וניהול מערך המכירות ומערך ההפצה בארגון או במיקור חוץ.
  • תכנון הפריסה הגיאוגרפית והטכנולוגית של הארגון לצורך אספקת המוצר או השירות ללקוח, או לצורך בחירת נקודות ההפצה והמכירה ברחבי המדינה.

כלים וטכניקות לגיבוש האסטרטגיה השיווקית

תכנון אסטרטגי מתחיל ברוב המקרים במחקר שוק ובדיקת הסביבה העסקית – פנימית וחיצונית, תוך התייחסות לסביבה התפעולית המושפעת מגורמים פוליטיים, כלכליים, טכנולוגיים וחברתיים. בשלב הראשון נהוג לבצע ניתוח PEST, ראשי תיבות של פוליטיקה, כלכלה, טכנולוגיה וחברה. ניתוח PEST מאפשר לכם לזהות איומים, סיכונים והזדמנויות בסביבה התפעולית, הניתוח עוזר למקבלי ההחלטות ומנחה אותם בגיבוש האסטרטגיה השיווקית.

ניתוח PEST מבוסס על המרכיבים הבאים:

  • פוליטי (P) – התערבות פוליטית עשויה להשפיע על הסביבה התפעולית הרחבה, למשל חוקים חדשים של הממשלה, מדיניות פוליטית, הסכמי סחר בין מדינות, מדיניות פיסקלית, שינויי מס, תמיכה ממשלתית בתעשיות שונות ועוד.
  • כלכלי (E) – גורמים כלכליים שונים משפיעים על כוח הקנייה של הצרכנים, תמחור ושיעור הרווחיות. יש להתייחס למגמות כלכליות במשק המקומי והעולמי, לשיעור האינפלציה, ריבית, מדד, שערי חליפין וכדומה.
  • חברתי (S) – לגורמים חברתיים שונים יש השפעה ניכרת על ביקוש למוצרים ושירותים מסוימים, הם גם משפיעים על התנהגות הצרכנים והרגלי הקניות.
  • טכנולוגי (T) – טכנולוגיות חדשות ומתקדמות משפיעות על האסטרטגיה השיווקית של הארגון כיוון שהתפתחות טכנולוגיות מהוות פריצת דרך למוצרים ושירותים חדשים, לתהליכי ייצור מתקדמים וחסכוניים יותר, לייצור באמצעות חומרים ורכיבים חדשים, ויש להתייחס בהיבט הטכנולוגי גם לפתרונות אריזה חדשניים, להתפתחות במערכות המחשוב, לשיטות חדשות ויעילות לביצוע ולפיקוח של עסקאות ועוד.
פוסט נוסף שעשוי לעניין אותך:  בניית נוכחות אונליין – מה זה אומר ואיך עושים את זה?

ניתוח SWOT

גיבוש האסטרטגיה השיווקית של הארגון כולל בדרך כלל גם ניתוח SWOT, מעבר לניתוח PEST. ניתוח SWOT הוא כלי עוצמתי וחשוב לניתוח חוזקות וחולשות ולזיהוי וניתוח הזדמנויות ואיומים. ניתוח SWOT מבוסס על ארבעה מרכיבים:

  • חוזקות (S) – איתור ואפיון החוזקות של הארגון לעומת המתחרים, כדוגמת יכולות ייחודיות של הארגון, מוצר ייחודי שאין למתחרים, נכסים המספקים יתרון וכדומה. אלו גורמים פנים ארגוניים המסייעים לעסק להשיג את יעדי החברה ולהתעלות מעל המתחרים.
  • חולשות (W) – בכל ארגון יש חולשות שחשוב לאתר ולאפיין, אלו בדרך כלל ליקויים פנים ארגוניים העלולים להשפיע לרעה על ביצועי העסק ויכולות התחרות שלו בשוק.
  • הזדמנויות (O) – איתור גורמים שונים בסביבה התפעולית המאפשרים לארגון לנצל את יתרונותיו ואת ההזדמנות שנקרתה לרגלי העסק.
  • איומים (T) – זיהוי ואפיון איומים בסביבה התפעולית של הארגון שעלולים לפגוע בביצועי העסק ובהשגת המטרות שנקבעו.

מומלץ לתכנן ולגבש את האסטרטגיה השיווקית של הארגון באמצעות שילוב בין ניתוח PEST לניתוח SWOT. יש להתייחס לגורמים נוספים כמו מגבלות תקציב, כוח אדם, מדיניות מחירים, מדיניות מוצרים ו/או שירותים של החברה ואסטרטגיית התקשורת השיווקית.

כיצד צוות מסה מדיה יכול לעזור לכם משלב בניית האסטרטגיה השיווקית ועד ליישומה?

חברת מסה מדיה מתמחה בפרסום ושיווק באינטרנט, צוות החברה ילווה את עובדי ומנהלי הארגון שלכם כדי לאפיין את המוצרים או השירותים, קהל יעד, מתחרים וכדומה. בעזרתנו תוכלו למקסם תוצאות ולחסוך זמן, עלויות מיותרות ולא מעט כאבי ראש. הידע שצברנו במהלך השנים בשילוב כלים מתקדמים וטכנולוגיות חדשניות, מאפשרים לנו לסייע לכם לגבש אסטרטגיה שיווקית מנצחת, ללוות את הפעילות השיווקית שלכם במדיה הדיגיטלית, לנטר את ביצועי הקמפיינים ומאמצי השיווק, לשפר את הפעולות השיווקיות, ולמקסם את התוצאות על מנת להשיג את היעדים שהוגדרו מראש.

פוסט נוסף שעשוי לעניין אותך:  אסטרטגיית קהל יעד - פיסת הפאזל החסרה בקמפיין שיווק דיגיטלי מושלם

אם אין לארגון או לעסק שלכם אסטרטגיה שיווקית –  צוות מסה מדיה עומד לשירותכם. נשמח לסייע לכם לבנות אסטרטגיה שיווקית מפורטת ומאורגנת, ואנו נדאג גם לשלבי היישום, הביצוע וניתוח התוצאות.

אם אתם כבר פה, הנה עוד כמה פוסטים ששווה לבדוק:
/* */