בכל הנוגע למחקר תחרות או מתחרים, Google Trends הוא אחד הכלים החשובים בתחום. שיטת הפעולה שלו מזכירה את מתכנן מילות המפתח, אבל מיושמת בצורה שונה שמעניקה לנתונים ממד נוסף.
מה זה בכלל גוגל טרנדס?
כשמו כן הוא, מדובר בכלי שמאפשר לחקור מגמות (טרנדים) כמעט בכל נושא אפשרי (כל עוד יש לו ביקוש בחיפוש גוגל). בעוד שמתכנן המילים של גוגל מתרכז בעיקר בנתונים מספריים שמסייעים לבנות קמפיין שיווקי, גוגל טרנדס מציג את אותם נתונים – אבל תוך התמקדות בתצוגה גרפית.
התצוגה הגרפית מאפשרת לראות באופן מיידי מה יותר חשוב בהשוואה למה, ובזה טמון ייחודו של הכלי. ניתן להגיע אליו באמצעות חיפוש בגוגל, או ישירות דרך הקישור trends.google.co.il (שימו לב, זה קישור שמיועד לדוברי עברית. בדרך כלל לכל שפה יהיה אתר שונה).
איך גוגל טרנדס עוזר לי / לעסק שלי?
מכיוון שמדובר בכלי המציג מגמות במגוון פילוחים, ניתן להבין באמצעותו:
- מה מעניין את קהל היעד שלנו.
- מתי מתרחשים אירועים / טרנדים מסוימים.
- הבדלי חיפושים / טרנדים בין אזורים גיאוגרפיים שונים.
- הנושאים הכי חמים בתקופות זמן נתונות / אזורים שונים.
- מתי / האם כדאי להשקיע בתחום / מוצר / שירות / מבצע ועוד.
ניתוח נתונים
זהו הפיצ'ר העיקרי והחשוב ביותר בגוגל טרנדס, בנוסף לטאב שמציג חיפושים פופולריים (ראו צילום מסך למעלה). מעבר לכך יש גם את החיפושים הפופולריים השנתיים, וכן את הצייטגייסט השנתי של גוגל – מצגת עם החיפושים הפופולריים בכל העולם ובכל מדינה שיוצאת פעם בשנה.
מתחת לתיבת החיפוש העליונה ניתן לפלח את הנתונים באמצעות בחירה של: מדינה, תקופת זמן, קטגוריות והיכן מתבצע החיפוש (גוגל, תמונות, חדשות, קניות, יוטיוב). בצורה כזו ניתן למקד את המחקר בהתאם לפלטפורמה הטובה ביותר לצורכינו.
שימו לב שעוד לפני שהקלדנו מילה אחת, כבר ניתן לראות מה הנושאים הכי מבוקשים, וכן מהן שאילתות החיפוש המבוקשות ביותר (שאילתה היא חיפוש ספציפי; נושא הוא תחום רחב יותר בהיקפו).
לצד כל נושא או חיפוש ניתן לראות מהי מגמת העלייה באחוזים או לפי חיפושים מובילים – בדירוג של 0 עד 100 (זאת בניגוד למתכנן המילים שמציג את אותם נתונים בדיוק, אבל בצורת נפח חיפוש חודשי ממוצע). כמו כן ניתן לשתף, להטמיע או להוריד את הנתונים עבור כל מחקר שאתם מבצעים – באמצעות האייקונים הקטנים למעלה.
הנה כמה דרכים בהן גוגל טרנדס יכול לעזור לעסק שלכם.
להבין מה מבוקש יותר או פחות
נניח שיש לנו חנות נעליים. במקרה הזה בדקנו 3 מותגים (אפשר לבדוק עד 5 נושאים / ביטויים במקביל), וניתן לראות שאדידס ונייקי הרבה יותר מבוקשות מפלדיום. מעבר לכך, ניתן לראות שאדידס ונייקי ממשיכות לעלות בביקוש, בעוד שפלדיום נשאר פחות או יותר באותה מגמה בממוצע.
אם נגלול למטה נוכל לבדוק את פילוח החיפושים לפי אזורים גיאוגרפיים (אם כי בישראל זה לא ממש מייצג משהו; אנחנו מדינה קטנה מדי ובנוסף גוגל מציג נתונים רק בתוך הקו הירוק). אם קהל היעד שלכם נמצא במדינות אחרות, סביר שתקבלו פילוח גיאוגרפי מדויק יותר.
נמשיך לגלול מטה ונקבל את החיפושים הקשורים לכל אחד מהביטויים שהקלדנו (כלומר חיפושים חדשים שאולי לא הכרנו). בצורה כזו ניתן לראות גם באילו אזורים יש יותר ביקוש למוצר / לשירות (למשל מחפשים אדידס ונייק יותר בדרום מאשר במרכז ובצפון); וגם אילו חיפושים נמצאים במגמת עלייה ושווים השקעה.
להבין מתי מחפשים את המוצר או השירות שלנו
נניח שיש לנו צימר באחד מאזורי הארץ. מצד אחד, חיפוש של הביטוי צימר מראה גרף לא אחיד מאז 2004 (שהוא גבול הנתונים בכלי הזה). המגמה הכללית נמצאת בירידה מאז 2007, קפצה למעלה ב-2020 ושוב נמצאת בירידה. אבל מצד שני – בתוך המגמה המבולגנת הזו, ניתן לראות מגמה נוספת שחוזרת על עצמה מדי כמה חודשים.
זה מעיד שתחום הצימרים הוא עונתי, וניתן לראות את המגמה / טרנד בכל פעם שהגרף עולה ויורד כל כמה חודשים. בכל פעם שהגרף מגיע לשיאו, מדובר בדרך כלל בחודשים יולי-אוגוסט. החל מ-2020 (תקופת הקורונה) חל שיבוש במגמות החיפוש בנושא צימרים, והם רק מתחילים לחזור לעצמם לאחרונה.
אם נגלול למטה נוכל לראות מהם הנושאים והביטויים במגמת עלייה, ולפי זה לתכנן להשקיע בקמפיין ממומן או אורגני. כמו כן ניתן לראות שצימרים עם בריכה במגמת עלייה משמעותית, מה שמאפשר לנו גם להחליט האם שווה להוסיף בריכה בצימר שלנו (במידה שעדיין אין). בצורה כזו ניתן לקבל גם החלטות עסקיות ולא רק שיווקיות הודות לגוגל טרנדס.
לפעמים צימר לבדו אינו מספיק כדי לקבל נקודת מבט רחבה יותר. אם רוצים להבין מה קורה בתחום הגדול יותר של תיירות או נסיעות, אפשר לבחור קטגוריה שלמה במקום להקליד ביטוי ספציפי. במקרה הזה בחרנו את קטגוריית נסיעות (שבעצמה מתפצלת לעוד תחומי משנה), וניתן לראות שהטרנד מאז 2004 דומה לזה שקיים בתחום הצימרים. למעשה הוא כמעט העתק שלו.
להבין מה גרם לירידת טראפיק באתר
חיפושים מטבעם הם "יצורים" דינמיים לאורך זמן. אנשים יכולים לחפש ביטוי או תחום שלם בכמויות עולות או יורדות, ובהתאם לכך גם הטראפיק באתר שלנו עלול להיות מושפע. לעיתים נגלה ירידת טראפיק בהשוואה לשנה שעברה, שלא תמיד ברור לנו מה טיבה ומה הסיבה לה. בדיקה בגוגל טרנדס עשויה לגלות את התשובה.
לדוגמה, אם אנו מוסד אקדמי שמגלה ירידה בביקוש ללימודי רפואה – ניתן לראות שיש לכך סיבה. גרף החיפושים של התחום נמצא בירידה איטית מאז 2009. בהשוואה לאותה שנה, חיפושים של לימודי רפואה ב-2023 ירדו ביותר ממחצית. ככל הנראה זה משפיע ישירות גם על טראפיק אורגני וממומן המגיעים לאתר מגוגל.
אותו דבר תקף לגבי חיפושי מותג. נניח שאנחנו חברה ידועה ומוכרת שמקבלת אלפי חיפושים בחודש בשם המותג שלנו. בדיקה בגוגל טרנדס עשויה לגלות האם חלה ירידה בחיפושי המותג, ובעקבות כך גם ירידה בטראפיק לאתר.
כמובן שרק ביטוי אחד או שניים הנמצאים בירידה לא תמיד מספיקים כדי להשפיע על תחום שלם; לכן מומלץ במקביל לחפש גם לפי קטגוריות מתאימות. זוכרים את קטגוריית נסיעות שהוצגה קודם לכן? קטגוריה שלמה שסובלת מצניחה בחיפושים, וככל הנראה משפיעה על עסקים רבים.
רגע לפני סיום
נגענו פה באפשרויות רק על קצה המזלג, ואין ספק שגוגל טרנדס מציע הרבה יותר מכך; בעיקר לאנשי דיגיטל וככל הנראה גם לחוקרים המשתמשים בשירות כדי לפענח טרנדים בתחומי עיסוקם. עם זאת חשוב לציין שהנתונים אינם מדויקים במאת האחוזים, אלא עוברים תהליך של מיצוע ונסמכים על כמויות חיפושים במספרים עגולים.
לדוגמה – בעבר היה לגוגל שירות דומה שניסה לחזות התפרצויות של שפעת בעולם לפי כמויות חיפושים באזורים מסוימים. Google Flu פעל במשך תקופה ארוכה, עד שבגוגל הבינו שלא באמת ניתן לחזות התפרצויות בצורה מדויקת בהתבסס על חיפושים.
השתמשו בנתונים אבל קחו אותם בעירבון מוגבל. אל תבצעו שינויים מרחיקי לכת בעסק רק בהסתמך על גוגל טרנדס; היעזרו גם ביועצים ומומחים חיצוניים כדי לאשש את הנקודות שגיליתם. בהצלחה!
עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?
דירוג ממוצע 5 / 5. כמות דירוגים: 3
אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂
אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם
נשמח לשפר את הפוסט
ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו