בדיוק כפי שחובה להנגיש מבנים ומרחבים ציבוריים לבעלי מוגבלויות, כך קיימת חובה גם להנגשת אתרי אינטרנט. אמנם לא כל אתר חייב בהנגשה, אבל זה לא אומר שאי אפשר לשלב אפשרויות מונגשות גם באתרים שאינם מחויבים בכך.
הנגשת אתרים לא מהווה פקטור בקידום אורגני, אבל אין זה אומר שעלינו להתעלם ממשתמשים בעלי מוגבלויות. ככל שנטייב את האתר שלנו גם לטובתם, כך נזכה במשתמשים נוספים בשביעות רצון גבוהה. מעבר לכך, חשוב לזכור שמשתמשים שחוזרים אחורה לתוצאות גוגל מכיוון שהאתר אינו נגיש להם – פוגעים ישירות במאמצי ה-SEO.
כמה בעלי מוגבלויות יש בישראל?
לפי נתונים של משרד המשפטים, נכון לשנת 2022 כעשרים אחוזים מהציבור בישראל הם בעלי מוגבלות או לקות כלשהי (אחד מכל חמישה ישראלים, כ-1.6 מיליון אזרחים).
מתוכם 8% בעלי קושי בראייה ו-7% בעלי קושי בשמיעה, עובדה המשליכה ישירות על שימוש באתרי אינטרנט. כמו כן יש להתייחס גם לבעלי לקויות נוספים כגון אנשים על הספקטרום האוטיסטי, PDD ועוד.
מי חייב להנגיש את האתר שלו?
חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות נחקק בשנת 1998, אך רק ב-2005 נוסף לו פרק המתייחס גם לנגישותם של אתרי אינטרנט. לפי הנחיות החוק בעלי אתרים המספקים שירות או מידע אודות שירות בתחומים ציבוריים, ויש להם מחזור שנתי של יותר ממיליון שקל בשנה בשלוש השנים האחרונות – חייבים בהנגשת האתר.
כדאי לבדוק האם חלה עליכם חובת הנגשה בסימולטור של איגוד האינטרנט הישראלי. כמו כן מומלץ מאוד להוסיף לכל אתר הצהרת נגישות, גם אם אין עליכם חובת הנגשה. ההצהרה מונעת תביעות משפטיות אוטומטיות, ומחייבות את התובע לתת לבעל האתר התראה של 60 יום לתיקון ליקויים שנמצאו.
מעבר לכך מומלץ גם להתייעץ עם מומחה נגישות או עם עורך דין העוסק בתחום, כדי להימנע מבעיות או מפירוש שגוי של לשון החוק.
מדוע הנגשת אתרים חשובה בכלל?
מעבר למה שציינו בתחילת המאמר, ניכר וברור שלכל אזרח ואזרחית במדינה יש זכות שווה להשתמש בנכסים הדיגיטליים המוצעים לציבור, ובכללם אתרי אינטרנט (וכן אפליקציות ואפשרויות נוספות).
הנגשה מאפשרת לבעלי מוגבלויות לחיות את חייהם ללא הגבלות (או לפחות תוך מזעור הגבלות). כמו כן אתרים מונגשים עושים טוב גם לעסקים העומדים מאחוריהם, מכיוון שהם מבטיחים לקוחות פוטנציאליים שבעי רצון.
לבסוף מדובר בחובה המוגדרת בחוק, בהתאם לקריטריונים מסוימים (כפי שצוין קודם לכן). אמנם לא כולם חייבים בהנגשת האתרים שלהם, אבל טוב נעשה אם נשלב לפחות את המינימום הדרוש כדי להבטיח חוויית שימוש קלה ונוחה לכולם/ן.
הנגשת אתרים לפי תקן WCAG
תקן WCAG העולמי הוא למעשה אסופת הנחיות ותקנות העוסקות בהנגשה נכונה של תוכן באינטרנט (Web Content Accessibility Guidelines). מדי פעם בפעם התקן עובר שדרוגים ותיקונים, כדי לעמוד בשינויי הזמן ובדרישות מתחלפות לעיתים.
ניתן לקרוא גרסה עברית של התקן באתר איגוד האינטרנט הישראלי וכן באתרים אחרים העוסקים בנגישות. בהקשר זה יש לציין שקיימים תקנים נוספים המבוססים על WCAG, שבדרך כלל ייחודיים למדינות מסוימות (כגון תקן ADA בארצות הברית).
תקן WCAG כולל 3 רמות של הנגשת אתרי אינטרנט, מהנמוך לגבוה:
- רמה A – המינימום ההכרחי.
- רמה AA – רמת אמצע הכוללת גם את רמה A.
- רמה AAA – נגישות מלאה הכוללת את שתי הרמות שמעליה (לא תמיד ניתן ליישם בכל דף ובכל אלמנט בדף).
תוספי נגישות לאתרים
כיום יש מבחר גדול של תוספים לאתרי וורדפרס ולאתרים אחרים, שמטרתם לספק נגישות לאתר בו הם מותקנים. כאן המקום לציין ששום תוסף חינמי אינו מסוגל לספק נגישות מלאה, אלא חלקית בלבד; לכן תוספים הם פתרון טוב לאתרים שאינם מחויבים בהנגשה אבל בכל זאת נרצה שיספקו חוויית שימוש סבירה גם לבעלי מוגבלויות.
למרות זאת – יש חברות שמציעות הנגשה מלאה באמצעות תוספים בתשלום, כגון accessiBe למשל. שווה לבדוק ולשקול את הפתרון הזה כחלופה לביצוע הנגשה באמצעים אחרים.
הקשר בין קידום אתרים ונגישות
בעיות נגישות עלולות להשפיע על חוויית השימוש, ובתוך כך גם על הקידום האורגני של האתר. למרבה המזל, אופטימיזציית SEO של האתר כוללת בתוכה רכיבים רבים הדרושים לנגישות סבירה ומינימלית.
ניווט באתר
ניווט קל ויעיל חיוני הן לנגישות והן לקידום אורגני. בעלי מוגבלות יכולים להשתמש באתר בצורה קלה יותר, כאשר הניווט פשוט ומוצג בצורה פתוחה (ולא מוסתרת). כמו כן ניווט מאורגן היטב יוצר היררכיית אתר קלה להבנה עבור זחלנים של מנועי חיפוש, מה שתורם משמעותית לשיפור הנראות האורגנית, תקציב הזחילה ועוד.
ניווט עקבי הוא תנאי לנגישות ברמה AA לפי תקן WCAG. כלומר, שימוש באותם רכיבים בצורה חזרתית שוב ושוב לרוחב האתר. תפריטים, קישורים ופירורי לחם הם דוגמה לרכיבי ניווט כאלה, שניתן לכלול בעמודי האתר. דוגמה נוספת: כפתור "דלג לתוכן", שמאפשר להגיע ישירות לגוף התוכן המרכזי בעמוד.
מפת אתר
מפות אתר מגיעות בדרך כלל בשני פורמטים עיקריים: מפת XML המיועדת למנועי חיפוש ואינה גלויה למשתמשים, וכן מפת אתר רגילה בפורמט HTML המיועדת ספציפית למשתמשי האתר.
מפת האתר המיועדת למשתמש מספקת מבט כולל על כל האתר, עוזרת למשתמשים להבין מה נכלל באתר וכיצד התוכן מאורגן, ובנוסף מציעה חלופה קלה לניווט שעשוי להיות מסורבל לעיתים. גם תיבת חיפוש פנימית מקצרת את זמן ההגעה לפריט מסוים, כך שבהחלט כדאי לשקול זאת.
כותרות וכותרות-משנה (H)
קוראי מסך משתמשים בתגיות טייטל כדי להציג למשתמש סקירה של תוכן העמוד, כבר בטעינה הראשונה. בנוסף הם מספקים תקצירים ומניעים את המשתמש להקליק ולעבור בין טאבים ותוצאות חיפוש.
כדי להפוך את תוכן העמודים באתר לנגישים לקוראי מסך, יש להשתמש בכותרות בצורה נכונה. השתמשו בתגיות H בצורה תקינה – ולא רק באמצעות הדגשה בבולד או הגדלת הפונט.
כמו כן חייב להיות סדר הגיוני בעת שימוש בכותרות H – כותרת ראשית מתויגת H1 פעם אחד בלבד בכל עמוד, כותרות משנה H2 אחריה, כותרות H3 רק אחרי H2 וכן הלאה. העיפו מבט בתוכן העניינים בתחילת העמוד ותבינו איך זה אמור להיראות. כמו כן גם חלוקת הנושאים חייבת להתאים לחלוקת כותרות המשנה, כך שגם המשתמשים וגם מנועי החיפוש יבינו במה מדובר.
כדי לבדוק האם הכותרות מופיעות בסדר הנכון בכל עמוד, ניתן להשתמש בתוספים כגון Ahrefs SEO Toolbar או תוספים דומים.
קישורים פנימיים
טקסט עוגן מסוג a href הוא קישור לחיץ המיועד ליצור קשר בין עמודים שונים. כדי שהמשתמש יבין למה לצפות בכל קליק על קישור, דרוש טקסט עוגן / תיאור רלוונטי.
גם מנועי חיפוש מבצעים הערכה של הקישורים ותוכנם באמצעות טקסט העוגן המופיע בכל קישור. כמו כן, הקישורים צריכים להיות מסומנים בצורה כזו שממנה נבין שמדובר בקישור – קו תחתון, צבע שונה, טקסט מודגש וכן הלאה.
טקסט אלטרנטיבי
תגית אלט טקסט מוצבת בתמונות ומאפשרת לקוראי מסך להבין במה עוסקת כל תמונה. בנוסף לכך האלט טקסט עוזר גם למנועי חיפוש להבין מה תוכן התמונה, ועל ידי מאפשר לשפר את ה-SEO (בדגש על תצוגה בגוגל תמונות, מקור נוסף של טראפיק אורגני לאתר).
איך בודקים אם האתר נגיש
בתחילת המאמר הצענו לכם לבדוק האם אתם מחויבים בנגישות לפי חוק. כעת נציע כמה כלים שיסייעו לכם לבדוק האם האתר שלכם נגיש.
ראשית כדאי לציין שאם אתם כן חייבים בהנגשה לפי חוק, מוטב לא להסתפק בבדיקה של כלי כזה או אחר. במקרה כזה מומלץ להתייעץ עם מומחה נגישות, שגם יבצע בדיקה וגם יוודא שהאתר יונגש ברמה הגבוהה ביותר האפשרית.
שנית – כל עוד אתם עושים SEO ומקפידים על כל החלקים שצוינו קודם לכן, רוב הסיכויים שהאתר שלכם כבר מונגש ברמה המינימלית ביותר: מפות אתר, קישורים פנימיים, ניווט, כותרות, אלט טקסט וכן הלאה. במקביל ניתן להשתמש בכלים המבצעים בדיקת אתר (Site Audit) כדי לוודא שלא פספסתם.
כלים לבדיקת נגישות / יישום נגישות באתר:
- פתרון הנגישות המעולה של accessiBe (בתשלום)
- מבחר כלים לבדיקת נגישות – אתר נגיש
- תוסף נגישות חינמי חלקי בעברית – Enable
- תוספי וורדפרס כגון WP Accessibility, One Click Accessibility ועוד
- גוגל Lighthouse (בדפדפן כרום קליק עכבר ימין ובחירת Inspect – לסמן את אופציית הנגישות)
- טופס אקסל לבדיקת נגישות ידנית – משרד המשפטים
בהצלחה!
עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?
דירוג ממוצע 5 / 5. כמות דירוגים: 1
אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂
אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם
נשמח לשפר את הפוסט
ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו