אופטימיזציה של קוד עבור קידום אתרים

אופטימיזציית קוד האתר ל-SEO

Email
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Facebook
תוכן עניינים
זמן קריאה: 4 דקות

הפוסט נכתב בשיתוף אייל רחמים המייסד של חברת דיגיטאץ' ומנהל בלוג מוביל בשם seolinks קידום אתרים.

תכנון נכון של אתר דומה לתכנון בניין – ושניהם מתחילים ביסודות. ככל שהקבלן ירצה לבנות בניין גבוה יותר, כך יסודותיו צריכים להיות עמוקים ויציבים יותר. זהו אולי הצעד החשוב ביותר של תהליך הבנייה, משום שהבסיס הוא זה שאמור לשאת את כל כובד משקלו של הבניין ולתמוך בו בהצלחה לאורך זמן.

אילו השלד של הבניין, יהיה רעוע או יסבול מפגמים, אזי כל הבניין שייבנה עליו בהמשך יהיה בסכנה. חשוב לציין שההמלצות אותם אני מציג היום מבוססות על ניסיון רב ועבודה מעשית של כמעט עשר שנים בתחום אך כמובן שהן רק קצה המזלג בתהליך קידום אתרים כולל.

אותו הדבר נכון לגבי עיצוב ובניית אתרים וקידומם במנועי החיפוש. במקרה הזה, את יסודות הבניין מחליף הקוד שנמצא בבסיסו של האתר; ואם נדרש לבנות אתר יציב, בר קיימא, שגם עושה חיל במנועי החיפוש – אזי תכנון אסטרטגיית ה-SEO שלו חייבת להתחיל כבר מהקוד.

זאת משום שתהליך בניית האתר הוא בעיקרו חד כיווני, ומרגע שהקוד קיים ועליו מתווספים אלמנטים של תוכן, עיצוב ופעילויות קידום אורגני, אזי קשה מאוד לחזור לאחור ולבצע תיקונים או שינויים בקוד; לעיתים, כדי לייצר אסטרטגיית SEO טובה אין מנוס מביצוע שינויים מרחיקי לכת בכל האתר כולו, לעיתים עד כדי בנייתו מחדש.

איך ליצור קוד אתר באופן אופטימלי כך שיתמוך באסטרטגיית ה-SEO שלו בהמשך? להלן כמה נקודות שכדאי לקחת בחשבון:

לבחור נכון: HTTP או HTTPS

בעבר רוב אתרי האינטרנט היה מבוססים על פרוטוקול HTTP, אולם תוספת ה-S פירושה שכבת אבטחה נוספת. היא יכולה להיות שימושית במיוחד עבור אתרים שמבצעים סליקה באופן מקוון או אוגרים פרטי מידע ועל כן זקוקים לכל שכבת הגנה אפשרית – אולם כדאי לדעת שפרוטוקול HTTPS הוא גם אחד מהשיקולים של האלגוריתם של גוגל. כלומר, יתכן שגם אתרים שאינם מתכננים לקבל תשלומים או פרטי לקוחות ירצו לבחור ב-HTTPS לפחות בחלק מן האתר, ולו רק משום שיקולי SEO.

פוסט נוסף שעשוי לעניין אותך:  היררכיית אתר (Site Hierarchy)

להתחיל הכי מהר ולהאיץ

למהירות האתר יש חשיבות קריטית הן עבור חוויית המשתמש והן כגורם דירוג באלגוריתמים של מנועי החיפוש. עם זאת, לעיתים קודים של אתרים ותיקים וגדולים כוללים חלקים מיותרים שמכבידים על האתר ומאטים את מהירותו. בעת בניית אתר חדש, כלומר כתיבת קוד מההתחלה, כדאי לוודא שהקוד יהיה נקי מאלמנטים מיותרים ולהקדיש תשומת לב בפרט לאלה הקשורים למהירותו.

להציג גרסה אחת בלבד למנועי החיפוש

שגיאה נפוצה בקרב אתרים רבים, ולאו דווקא מכוונת, היא מתן אפשרות לגוגל ולמנועי חיפוש אחרים לגשת למספר עותקים של אותו עמוד. למשל, גרסה אחת רגילה ועוד גרסה של תצוגה מקדימה או תצוגה לפני הדפסה. הבעיה בכך היא שהגרסאות השונות מתחרות ופוגעות זו בזו. לכן חשוב לקבוע כבר בעת בניית קוד האתר איזו גרסה תוצג בפני מנועי החיפוש (Canonical Version), באמצעות מתן זיהוי ייחודי לכל עמוד באתר והגדרה שלכל פיסת תוכן ניתן יהיה לגשת אך ורק דרך ה-URL שלו.

פרדון מיי פרנץ', אמיגו

האם האתר המדובר מתוכנן לפנות ליותר ממדינה אחת או יותר משפה אחת? אם כן, חשוב לקחת בחשבון כבר בעת בנייתו נושאים רב-שפתיים ורב-איזוריים כגון לוקאליזציה של מילות מפתח, תכנים משוכפלים וכדומה. לדוגמה, האם לבנות אתר שונה עבור כל שפה באמצעות דומיינים שונים, מה שיחייב השקעת משאבים גבוהה בבנייה של מספר אתרים, תפעולם, יצירת תוכן ייחודי לכל אחד מהם וקידומם בנפרד במנועי החיפוש; או אולי מוטב לאחד את כל האתרים תחת דומיין אחד ולחלק אותם לתת-תיקיות שניתן לנהל דרך מערכת ניהול תוכן יחידה?

חשוב לשמור על גמישות!

גוגל נוטה לבצע שינויים תכופים באלגוריתם דירוג האתרים בצורה שלעיתים עשויה להיות משמעותית מבחינת ההשפעה על קידום אתרים מסוימים. לא כל עדכון באלגוריתם מחייב ביצוע שינויים באתר או באסטרטגיית ה-SEO שלו, אולם לעיתים עשוי להיווצר מצב בו כדאי לבצע שינויים כאלה. לפיכך כדאי לבנות את קוד האתר באופן שיאפשר ביצוע עריכה או שינויים מהירים בעת הצורך.

פוסט נוסף שעשוי לעניין אותך:  המדריך המלא ליצירת, הטמעת ובדיקת מפת האתר שלכם

לסיכום

קידום אתרים במנועי החיפוש, ובראשם גוגל, נחשב היום לחלק בלתי נפרד מהקמה וניהול של אתר. לא תמיד זה היה כך: בעבר נהוג היה קודם כל לבנות אתר, וככל שהתפתחו מנועי החיפוש כך התפתחו בהתאם אסטרטגיות לקידומו של האתר הקיים. הסדר הזה נשמר לאורך שנים רבות: קודם בונים אתר ואחר כך חושבים איך לקדם אותו במנועי החיפוש – אולם כיום המציאות מחייבת את היפוך הסדר: קודם מתכננים את קידומו של האתר באמצעות בנייה מדוקדקת של אסטרטגיית SEO, ולפיה בונים את הקוד באופן יעיל שיתמוך באותה אסטרטגיה בהמשך.

אף בונה אתרים או מומחה קידום אתרים לא יכול להשפיע על מה שגוגל עושה, אבל בהחלט ניתן לבנות אתרים בצורה שתאפשר התאמה אופטימלית לאלגוריתם הדינאמי של גוגל ולטפס לצמרת תוצאות החיפוש. להלן הוצגו מספר נושאים שכדאי לקחת בחשבון, אבל חשוב לזכור שאלה היו רק דוגמאות שמטרתן לכוון את אופן החשיבה של המפתח/ים. בקוד יש לכלול גם אלמנטים טכניים יותר, כמו תגי כותרת, תיאורי מטא, תגי קנוניקל וכדומה – אולם בשורה התחתונה: חשוב לבנות את האתר מתוך מחשבה עתידית על קידומו.

אם אתם כבר פה, הנה עוד כמה פוסטים ששווה לבדוק:
×