072-338-4444
עדכוני אלגוריתם של גוגל
דניאל מסטר
דניאל מסטר

כל העדכונים המשמעותיים של גוגל שאתם צריכים להכיר

Email
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Facebook
תוכן עניינים

כיאה למנוע החיפוש העיקרי והגדול ביותר בעולם, גוגל דואגת לעדכן את מנוע החיפוש שלה לעתים קרובות. אולי זה יפתיע אתכם אך במנוע החיפוש של גוגל נערכים מאות עדכונים ושינויים בשנה. חלקם גדולים יותר, חלקם פחות. גוגל מבצעים עדכונים אלו כדי לשפר את תוצאות החיפוש המוצגות לגולשים, להילחם בשיטות לא לגיטימיות על מנת להתקדם מהר יותר וגבוה יותר בתוצאות החיפוש וכן עבור חידוד הדגש המרכזי של גוגל והוא שיפור חוויית המשתמש עבור הגולשים.

אחת לשנה-שנתיים יש עדכון מאוד גדול אשר משפיע באופן קיצוני יותר על תוצאות החיפוש. כתבה זו היא מעין סיקור או תוכן עניינים אם תרצו של ציר הזמן מאזור תחילת שנות ה-2000 ועד ימינו אנו של עדכוני גוגל הגדולים והבולטים יותר. 

עדכון פלורידה – 2003

רעידת האדמה הראשונה שיצרה גוגל עם העדכונים הגדולים במנוע החיפוש שלה קרתה בנובמבר 2003 עם עדכון פלורידה. בתאריך זה, ממש לפני החגים בארה"ב, שחררה גוגל עדכון גדול מאוד במנוע החיפוש שלה ששינה את פני מנוע החיפוש לחלוטין. עדכון זה נועד להילחם בשיטות מפוקפקות שונות לניצול ציני של פריצות באלגוריתם כדי להתקדם בתוצאות החיפוש. בין הבעיות השונות שרצתה גוגל לפתור בעזרת עדכון זה הייתה של דחיסת מילות מפתח מרובות לתוך הטקסט, החבאת קישורים וביטויי מפתח באתר ועוד. העובדה שהעדכון שוחרר לאוויר ממש לפני החגים ופגע באלפי אתרי מסחר וחנויות אונליין בארה"ב באותה התקופה גרמה לעסקים רבים להפסיד המון כסף ולקוחות בתקופה זו והביאה למהומה גדולה באותה התקופה. על כך ועל ההשפעות של העדכון תוכלו לקרוא בהרחבה בכתבה הנפרדת על עדכון פלורידה.

עדכון פנדה – 2011

אחד העדכונים הגדולים והמשמעותיים של גוגל לאורך השנים היה עדכון פנדה. הגרסה הראשונה שלו יצאה לאוויר בפברואר 2011. מטרת העדכון הייתה להעניש אתרים בעלי ערך נמוך עבור הגולשים כדי להציף למעשה אתרים איכותיים יותר כלפי מעלה. עד עדכון זה האינטרנט היה מוצף באתרי אינטרנט שבהם איכות הטקסט הייתה נמוכה, אתרים רבים כללו תוכן משוכפל, היחס בין כמות הטקסט לפרסומות באתרים היה הזוי ועוד. עדכון פנדה עבר מספר שדרוגים ועדכונים לאורך השנים עד מאי 2014 שם יצא לאוויר פנדה 4.0. כמובן שכל שינוי גרמה לשינויים מהותיים בתוצאות החיפוש ואתרים רבים נפגעו כתוצאה מארגון זה. מצד שני מדובר באתרים בעלי איכות וערך נמוכים כך שהיה מדובר בעדכון מוצלח וחשוב למציאות העכשווית שלנו היום.

עדכון פינגווין – 2012

מיד לאחר עדכון פנדה ובמקביל אליו, גוגל רצתה להמשיך את המגמה לשיפור תוצאות החיפוש על ידי קידום אתרים איכותיים ובעלי ערך עבור הגולשים והעלמת אתרים בעלי איכות נמוכה מאוד. גוגל שחררה את עדכון פינגווין באפריל 2012 ומאז עבר מספר עדכונים ב-4-5 השנים שלאחר מכן עד שבסוף שנת 2016 גוגל הכריזה על עדכון פינגווין כחלק מאלגוריתם הליבה שלהם.

מאז הוא הפך להיות חלק בלתי נפרד מהאלגוריתם של גוגל המשפיע על תוצאות החיפוש והפך להיות, ביחד עם עדכון פנדה, אחד משני העדכונים המשמעותיים ביותר על תוצאות החיפוש. עדכון זה נועד בעיקר לטפל בנושא בניית הקישורים החיצוניים. כידוע קישורים חיצוניים הם חלק חשוב מאוד בהליך קידום אורגני והם מציגים לגוגל מעין "המלצות" על אתר מסוים. מן הסתם שככל שיש יותר המלצות על מישהו או על משהו – סביר להניח שהוא יהיה טוב יותר, סמכותי יותר, בעל ערך רב יותר וכו'.

העניין הוא שמקדמי אתרים ניצלו את המצב לקשר לאתרי הלקוחות שלהם מכל מקום אפשרי ברשת וזה הפך להיות מלחמה עבור מי ישיג יותר קישורים אפילו אם מדובר בקישורים שאינם קשורים בכלל או כאלה היוצאים מהתפריטים של האתרים השונים. על כן, עדכון פינגווין נועד לשים דגש על איכות ורלוונטיות הקישורים מה שגרם לכל מקדמי האתרים בעולם להכין תכנית בניית קישורים חדשה.

עדכון EMD – 2012

גוגל הייתה מאוד פעילה בשנת 2012 מבחינת עדכונים גדולים ובספטמבר של אותה השנה הוציאה לאור את עדכון EMD או Exact Match Domains אם תרצו. עדכון זה נועד להפחית משמעותית ואולי אף להעלים לגמרי את היתרון המהותי שהיו אז לבעלי אתרים רק על פי כתובת הדומיין שלהם. לדוגמה: אתר עם הדומיין telavivnightlife.co.il, היה בעל יתרון משמעותי לקידום הביטוי "חיי לילה בתל אביב". בשל המשקל הרב שהיה עד אותו עדכון לדומיינים על קידום האתר, התנהל לו מסחר פעיל ומסעיר סביב עולם הדומיינים במחירים שהרקיעו שחקים. עדכון זה נועד על ידי גוגל לצורך חיזוק הערכת איכות האתרים לפי התוכן וחוויית השימוש שבהם ופחות על פי הדומיין שלהם שהוא אינו קשור לערך הניתן לגולש בפועל באתר.

עדכון פיג'יון (יונה) – 2013

עדכון יונה הוא עדכון ששוחרר באוגוסט 2013 והוא נועד כדי לשנות את תוצאות החיפוש בכל הקשור לחיפוש מקומי. גוגל רצתה להציג תוצאות חיפוש מדויקות ורלוונטיות יותר עבור חיפושים מקומיים. לדוגמה: מי שחיפש מספרה בחיפה היה מקבל בתוצאות מספרות בחיפה ולא מהאזור הצפון בכלל. כמו כן בארה"ב ובמדינות גדולות יותר למשל זה אפילו משמעותי יותר. לדוגמה אם מישהו היה מחפש פיצה בניו יורק הוא יוכל כעת לקבל בתוצאות פיצריות הקרובות אליו לרדיוס של המקום בו הוא גר, ממש לפי רובע או רחוב. מיד לאחר העדכון גם תוצאות החיפוש השתנות מ7 תוצאות חיפוש מקומיות ל3 תוצאות. 

עדכון האמינגבירד (Hummingbird) – 2013

העדכון עם השם המתוק ביותר ללא ספק הוא עדכון האמינגבירד. עדכון זה נערך בספטמבר 2013 כאשר המטרה שלו הייתה להחליף את האלגוריתם הישן באלגוריתם החדש. הכוונה היא לא לשנות בהכרח את תוצאות החיפוש והמיקומים השונים של האתרים אלא לשדרג את האופן שבו גוגל סורקים את האתרים ומציגים את תוצאות החיפוש באתר של מנוע החיפוש עצמו. המטרה של גוגל הייתה לגרום לאנשים להישאר יותר במנוע החיפוש עצמו על ידי הצגת תוצאות עשירות ומהירות יותר בגוגל עצמו שגוגל סורקת מאתרי היעד. על הדרך עדכון זה נותן מענה משופר לכל הקישור בביצוע חופשיים קוליים.

עדכון ראנק בריין (RankBrain) – 2015

עדכון סופר משמעותי נוסף ויש אומרים אולי העדכון החשוב ביותר של השנים האחרונות בגוגל הוא עדכון ה-Rank Brain . עדכון זה יצא לאוויר באוקטובר 2015 והוא למעשה פיתוח של מערכת בינה מלאכותית חכמה הפועלת בצורה כזו שמאפשרת לגוגל להבין טוב יותר את התנהגות הגולשים ולנתח אותם לידי הבנה מה יהיו תוצאות החיפוש הרלוונטיות והאיכותיות ביותר עבור הגולשים.

ראנקבריין עושה שימוש במערכת בינה מלאכותית שפותחה על ידי המהנדסים של גוגל כדי להבין כיצד הגולשים מושפעים מאיכות של אתר מסוים וכך לדעת לשלוח סיגנלים חיוביים או שליליים לגוגל לגבי אתר מסוים. לדוגמה: אם חיפשתם שירותי הדברה בבאר שבע למשל, נכנסתם לאתר מסוים מתוצאות החיפוש אך לא גיליתם שם מה שאתם צריכים ותעזבו את האתר במהירות, ראנק בריין ישלח סיגנל שלילי לגוגל לגבי האתר שכן יש לו אחוז נטישה גבוה ואחוז שהייה נמוך עבור אותו משתמש.

לעומת זאת אם הגולש ביקר יותר זמן באתר ו/או דפדף בין עמודי האתר או ביצע פעולה בו ככל הנראה כן האתר בעל ערך עבור גולשים באותו נושא ולכן הסורק ישלח סיגנל חיובי לגוגל. 

עדכון פרד (Fred) – 2017

במרץ 2017 יצא לאוויר עדכון הנקרא "פרד" שאת שמו קיבל על ידי גרי אילייז מגוגל. עדכון זה נועד להמשיך את המגמה של גוגל להילחם בבעלי אתרים העושים שימוש בשיטות כובע שחור (Black Hat) לצורך קידום אורגני תוך ניצול פרצות במנוע החיפוש. גוגל לא אוהבת אתרים בעלי ערך נמוך לגולשים ולא רוצה להציג אותם בתוצאות החיפוש שלה ועדכון זה נועד כאמור להוריד בדירוג את האתרים העושים שימוש בשיטות אלו. כמו כן אתרים בעלי תוכן רזה בעמודי האתר או יחס גבוה של פרסומות מול תוכן גם כן נפגעו מהמהלך. עדכון רחב זה הגיע גם כן לשיפורים נוספים במדידת איכות הקישורים באתר ומחוצה לו כדי להעריך בצורה חכמה וטובה יותר את האתר.

מובייל פירסט (Mobile First) – 2017

עדכון מובייל פירסט הוא עדכון שנועד לשדרג משמעותית את החשיבות והדירוגים של אתרים המותאמים רספונסיבית. כלומר, אתרים המותאמים לגלישה במסכים שונים ובפלטפורמות שונות, לרבות אתרים מותאמים לגלישה במובייל. עדכון זה כלל 2 חלקים עיקריים: ב-2015 יצא לאוויר עדכון המובייל פרנדלי שעודד לאט לאט את התאמת האתרים והעמודים בהם לגלישה במובייל, זאת בקרב העלייה בצריכה ובשימוש של מכשירי הסמארטפונים ברחבי העולם. בשנת 2017 יצא לאוויר המובייל פירסט שהוא כבר הציג את המגמה החדשה של גוגל: במקום שיהיה מומלץ להתאים את האתרים לגלישה במובייל – זהו פרט חובה כעת לכל בעל אתר שרוצה להתקדם בתוצאות החיפוש של גוגל. 

עדכון מדיק – 2018

עדכון מדיק יצא לאוויר באוגוסט 2018 באמצעות חשבון הטוויטר של גוגל והשפיע על אתרים רבים מאוד בכל רחבי הרשת, עם דגש גדול על אתרים בעלי השפעה ישירה על האיכות והאופן שבו אנשים חיים. לדוגמה: אתרים העוסקים בבריאות, ברפואה, בביטוחים, בפיננסיים, בטיולים, בבידור ועוד. הדגש הוא כמובן על אתרים המשפיעים באופן ניכר על חייהם של אנשים כמו אתרי בריאות ורפואה ועל התוכן שהם מציגים.

גוגל רוצה להגן על הגולשים שלה ולהציג להם רק את התכנים הרלוונטיים, האמינים ומהמדויקים ביותר ולכן היא בנתה מעין מנגנון אמינות הנקרא EAT על מנת להעריך אילו אתרים בעלי מומחיות, סמכות ואמינות גבוהים יותר ויכולים להיות מדורגים גבוה יותר בתוצאות החיפוש. הנפגעים העיקריים מעדכון זה היו אתרים שניסו לידים בתחומים החשובים הללו כמו בריאות ופיננסיים למשל מבלי להשקיע באיכות התוכן באתר ומהימנותו. 

עדכון ברט (Bert) – 2019

עדכון BERT, ראשי תיבות של Bidirectional Encoder Representations from Transformers הוגדר על ידי גוגל כשינוי המשמעותי ביותר באלגוריתם בחמשת השנים האחרונות. באמצעות היכולות שהביא עימו עדכון ברט, גוגל החלה להבין טוב יותר את שאילתות החיפוש של הגולשים באמצעות לימוד מתמשך והבנת המשמעות שעומדת מאחורי החיפוש של הגולש. העדכון השפיע בעיקר על חיפושי זנב ארוך אשר עד כה נטו לא להתפרש בצורה לא אידיאלית בשל מתן דגש למילים בודדות ולא למשפט כולו כמכלול. המטרה היא כמו תמיד: להציג תוצאות מדוייקות יותר תוך הבנת עמוקה יותר של השפה טבעית של הגולש.

עדכוני אלגוריתם שוטפים

מכאן ואילך גוגל למעשה הפסיקה לתת שמות לעדכונים השוטפים שהיא מטמיעה באלגוריתם החיפוש. אם אתם מעורים בתחום, ודאי שמתם לב לכך שעדכונים יוצאים בקצב מסחרר (אחת לכמה חודשים) לרוב ללא שום הודעה מראש, אישור או הכחשה מצד גוגל. המדיניות שלהם נכון לכתיבת שורות אלו היא לעדכן באופן שוטף את האלגוריתם על מנת לשפר את ביצועיו, מבלי להתייחס לשינויים ספציפיים המוטמעים בו תוך כדי תנועה.

אם אתם כבר פה, הנה עוד כמה פוסטים ששווה לבדוק: