ככל שהאתר מאורגן בצורה ברורה וקלה יותר לניווט, כך חויית השימוש משתפרת ובעקבותיה גם ה-SEO. אתרים "מבולגנים" וחסרי סדר, לעומת זאת, יתקשו יותר בהשגת התוצאות הדרושות. דרך עיקרית לעשות זאת היא באמצעות "פוסטים נוספים" במבנה סיילו.
מה זה SEO Silo?
כבר דיברנו בעבר על חשיבותה של היררכיית אתר מסודרת, כאשר כל עמוד נמצא במרחק של מספר קליקים בודדים מעמוד הבית (נקרא גם עץ אתר). בצורה כזו ניתן להגיע לכל עמוד ואין מצב של "עמודים יתומים", שאליהם לא ניתן להגיע מתוך האתר.
חלק נוסף בהיררכיה נכונה לאתר הוא מבנה מסודר הנקרא Silo (יש לבטא: סיילו). המשמעות המקורית של הביטוי באנגלית היא ממגורה ארוכה לאחסון תבואה, או לחילופין פיר תת קרקעי שבו ניצבים טילים המוכנים לשיגור. מכיוון שכל סיילו הוא יחידה נפרדת, כך בעצם מתגלה התועלת של המבנה הזה גם באתרי אינטרנט – הוא מאפשר ליצור היררכיית עץ ברורה בכיוון של מעלה – מטה.
השפעתם של "פוסטים נוספים"
מעבר לעובדה שמבנה סיילו הוא נושא מוכר וידוע בעולם ה-SEO, ומומחים רבים בתחום משתמשים בו – הנה עוד מחקר קטן שבוצע בנושא בחברת Ahrefs.
שאלת המחקר הייתה "האם פוסטים נוספים אכן עוזרים לאתר?". כדי לבדוק זאת נעשו השינויים הדרושים, כלומר הוספת מאמרים רלוונטיים לקריאה נוספת בתחתית מאמרי הבלוג. לאחר זמן מה הייתה עלייה קלה בלבד בתנועה האורגנית לאתר, אך כאשר הוחלט להסיר את המאמרים הנוספים – חלה ירידה משמעותית בטראפיק.
מדוע ההוספה כמעט לא השפיעה על הביצועים, אבל הסרת הפוסטים גרמה להשפעה שלילית ניכרת? בדיקה בגוגל אנליטיקס הראתה שמשתמשי האתר אכן הקליקו על המאמרים הנוספים. זו הסיבה שהסרתם גרמה לטראפיק לרדת בצורה ניכרת, לכן הוחלט להחזיר אותם שוב. לאחר מכן הייתה קורלציה יפה בין עליית הטראפיק ובין המאמרים שקיבלו קליקים פנימיים.
התוצאות הסופיות של הניסוי הראו שאכן יש עלייה מסוימת בביצועי הטראפיק, אבל במקרה של Ahrefs עלייה זו הייתה מינורית. מדוע? מכיוון שהאתר כבר הכיל לא מעט קישורים פנימיים קודמים, כך שהוספה של קישורים פנימיים נוספים לא חוללה שינוי משמעותי. המסקנה המתבקשת היא שבאתרים בהם אין מספיק קישורים פנימיים, הוספה של "פוסטים נוספים" תחולל שינוי משמעותי יותר.
איך בונים היררכיית סיילו?
מבנה סיילו / עץ לא מתקיים באתר בצורה אוטומטית לחלוטין, אם כי לעיתים קרובות הוא כן מופיע בצורה די אינטואיטיבית. כדי שזה יקרה בפועל צריך לתכנן / להקים / לשנות את האתר בצורה מסוימת. דרך עיקרית לעשות זאת היא באמצעות הגדרת עמודים ראשיים (Pillar Pages), שבנוסף לתוכן העיקרי שלהם כוללים בסיום גם הצעות לעמודים נוספים באותו נושא.
ניתן לראות דוגמה יפה לכך באתר מסה מדיה – התפריט הראשי ותפריטי המשנה מורכבים מעמודי קטגוריה, שבסיומם מציעים "פוסטים נוספים" לקריאה אך ורק באותו נושא. לדוגמה, אם נקליק על עמוד "קידום אתרים טכני" בתפריט המשנה, נגיע לעמוד העוסק בנושא הזה – ובסיומו מוצעות לנו עוד אופציות להמשך קריאה והרחבה. אותו דבר קיים גם בבלוג – התכנים מסודרים לפי קטגוריות נושאיות.
ארגון התכנים בצורה הזו, שנקראת סיילו, תסייע לקידום האורגני וכמובן גם לשיפור חוויית השימוש. אומנם אפשר ליצור מבנה סיילו גם באמצעות קישורים פנימיים באופן כללי; אבל בניגוד להוספת קישורים פנימיים למגוון רחב של עמודים נוספים באתר, הקישורים של הפוסטים הנוספים עוסקים רק בנושא ספציפי שיושב תחת קטגוריה ספציפית.
טיפ: אם האתר שלכם בנוי בפורמט סיילו בוורדפרס, במיוחד עם אלמנטור, תוכלו להוסיף את המאמרים הנוספים בכל קטגוריה די בקלות. בעמוד המטרה הרלוונטי מקליקים בתפריט העריכה העליון על Edit Single Post – ואז ניתן לבחור שכל המאמרים הנוספים שיוצגו יהיו באותו נושא כמו המאמר הראשי (בהנחה שכל המאמרים הללו אכן כבר מאורגנים תחת נושא ספציפי). אופציה נוספת היא שימוש בתוסף כלשהו שמציג "מאמרים נוספים".
הדרכה קצרה בנושא ניתן לראות כאן:
חסרונות של מבנה סיילו
כבר ציינו בהתחלה שסיילו הוא מבנה שמפריד בין חלקים שלמים באתר, בדיוק כמו ממגורות התבואה שעל שמן הוא נקרא. הפרדה זו עלולה לעיתים להיות בעוכרי האתר, מכיוון שאנו מייצרים חלקים שלמים המופרדים זה מזה.
פועל יוצא מכך הוא שעמודים עלולים להיות מוסתרים תחת סיילו מסוים, בלי שנוכל להגיע אליהם (הטענה הזו מוצגת בהרחבה במאמר הזה, למרות שהוא קצת ישן). זה בהחלט עלול להיות חיסרון, אבל אחד כזה שלדעתנו ניתן לפתור יחסית בקלות:
- לוודא שכל קטגוריות הסיילו מופיעות בתפריט הניווט הראשי.
- לוודא שיש גם קישורים פנימיים אל קטגוריות הסיילו השונות.
- לוודא שיחידות הסיילו מופיעות גם במפת האתר, הן הרגילה והן בפורמט XML.
חיסרון אפשרי נוסף הוא כאשר מדובר בהטמעת מבנה הסיילו באתר קיים, עם אלפי עמודים ומעלה. כל עוד אנו עוסקים בהקמת אתרים חדשים או באתרים יחסית קטנים, ההטמעה של מבנה הסיילו היא קלה יחסית.
אבל מה קורה כאשר נידרש לעשות זאת באתרים גדולים? כאן אנו עלולים להיתקל בקשיים הנובעים מזמן עבודה, השקעה ניכרת ואי ודאות האם אכן הצלחנו לכלול את כל עמודי האתר תחת קטגוריות סיילו מתאימות.
איך מחליטים האם להטמיע Silo באתר?
כפי שציינו קודם לכן, חלק מהאתרים כבר בנויים במבנה סיילו כלשהו – גם אם חלקי. זה בדרך כלל קורה באתרים של מותגים גדולים וידועים, ופחות באתרים קטנים ובינוניים (אם כי כל מקרה הוא לגופו ואי אפשר לעשות הכללות גורפות).
אם האתר רק בתחילת דרכו, מומלץ לבנות אותו מראש במבנה Silo – אבל לא לוותר על קישורים פנימיים נוספים גם לעמודים אחרים, שנמצאים מחוץ לנושא הסיילו (ראו המלצות בסעיף הקודם שעוסק בחסרונות).
אם מדובר באתר קיים עם ריבוי משמעותי של עמודים, מה שעלול להוביל לזמן עבודה יקר מדי – צריך לבדוק מה האפשרות ליישם מבנה סיילו בזמן הקצר ביותר. אם ניתן לעשות זאת באמצעות תוסף שיבצע את הפעולה אוטומטית באופן גורף, עדיף בהחלט (בעיקר באתרים עם אלפי עמודים ויותר). גם פה לא לוותר על שלושת ההמלצות בסעיף הקודם.
אפשר לומר שמבנה סיילו מזכיר קצת את הנושא של סאב דומיינים – מעין יחידת תוכן נפרדת בתוך הדומיין הראשי (שימו לב שכתבנו "מזכיר", לא "דומה" או "זהה"). כל עוד נשמור על מבנה סיילו גמיש, שלא חונק את האתר בתוך "ממגורות תוכן" מבודדות לחלוטין – הדבר יועיל הן לקידום האורגני והן לחוויית השימוש.
עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?
דירוג ממוצע 5 / 5. כמות דירוגים: 1
אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂
אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם
נשמח לשפר את הפוסט
ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו