כשמדובר בקידום אתרים, גם הדברים הקטנים יכולים להיות חשובים. בכל מה שקשור לכתובות העמודים באתר (URLs), הדברים עלולים להיות קצת מסובכים אם לא מקדישים להם את תשומת הלב הראויה.
הביטוי URL הוא ראשי תיבות של Uniform Resource Locator – או בעברית פשוטה "כתובת אתר" או "כתובת עמוד".
לא משנה מה גודל האתר וכמה אופציות הוא מציע, מבנה אחיד של כתובות עמוד חיוני ל-SEO מוצלח ויעיל. מעבר לכך, כתובת URL ידידותית למשתמש הופכת גם לחלק חשוב בחוויית השימוש עצמה.
הנה ניסוי קטן שיעזור לכם להבין במה מדובר: איזה URL הכי ברור וקל להבנה?
https://www.website.com/blog/seo-tips
או
https://www.website.com/blog/category/forums/thread.php?id=73922sort=date
נראה שהתשובה לשאלה די ברורה; ואם זה ברור לנו – זה ברור גם למנועי החיפוש.
אלמנטים חשובים בכתובות URL מוצלחות
היררכיית אתר היא נקודה חשובה ואף קריטית בכל אתר, בעיקר כאשר מדובר בקידום אורגני. ההיררכיה באתר נקבעת לפי מספר אלמנטים במקביל, שאחד מהם הוא גם כתובות העמודים (אם כי ראוי לציין שהוא לא הסיגנל הכי קריטי ליצירת היררכיה טובה).
כפי שראינו בדוגמה למעלה, כתובת עמוד קצרה וקלה להבנה היא שם המשחק ב-SEO. לעומת זאת, כתובות URL ארוכות ומסורבלות מדי, שלא ממש מאפשרות להבין איפה אנו נמצאים ומה אנו הולכים לקבל – הן פחות ידידותיות; הן למשתמש והן למנועי החיפוש.
הנה כמה כללים שכדאי לאמץ בכל הנוגע ל-URLs באתר.
קודם המשתמש, אחר כך גוגל
אומנם נכון שתחום ה-SEO משמעו אופטימיזציה למנועי חיפוש, אבל המשתמשים חשובים יותר ולכן קודמים לכל. הם אלו שצריכים להחליט בסוף האם היה שווה להגיע לאתר שלנו, האם הם קיבלו את מה שרצו והאם שווה לפנות אלינו או לרכוש מאיתנו.
אז כפי שראינו בדוגמה למעלה, כתובת העמוד צריכה להיות קצרה ככל האפשר – אבל עדיין מכילה את מרב הפרטים כדי שנבין איפה אנחנו באתר ומה אנו הולכים לקבל.
מה-URL הראשון בדוגמה למעלה ברור שאנו הולכים לקרוא טיפים בנושא SEO מתוך הבלוג. ב-URL השני לא ממש ברור מה קורה ולאן נגיע.
כתובת עמוד מודולרית
כתובות URL מודולריות הן כתובות שאפשר לפרק ולחבר מחדש, ובכל זאת להבין את מבנה העמוד וכן את החלקים הנוספים שקיימים באתר.
בגדול זה אמור להיראות הגיוני בצורה הבאה:
https://www.website.com/level1/level2/level3
אם נסיר כל אחת מהרמות המצוינות בכתובת, עדיין נבין היכן אנו נמצאים באופן יחסי לעמוד הבית ולשאר חלקי האתר. בדוגמה הראשונה שהצגנו, אם נסיר את שם המאמר seo tips, נגיע לחלק שמציג רק את הבלוג. אם נסיר את blog – נגיע לעמוד הבית… וכך הלאה. קל ופשוט להבנה.
מילת המפתח העיקרית
אם העמוד המדובר מקודם בביטוי עיקרי כלשהו, כדאי מאוד לשלב את הביטוי גם בכתובת העמוד עצמה. זה עוזר גם למשתמשים וגם למנועי החיפוש, ואנחנו מרוויחים 2 ציפורי SEO במכה אחת.
לדוגמה, אם אנו מקדמים עמוד שעוסק בהסרת שיער – נרצה שהביטוי יופיע גם בכתובת העמוד:
www.website.com/hair-removal
אם מדובר במאמר שנמצא בבלוג, עדיף לפעמים להציג גם את זה בכתובת העמוד (אם כי לא חובה):
www.website.com/blog/hair-removal
בצורה כזו כתובת העמוד מאפשרת להפריד מבחינת חשיבות בין 2 סוגי התוכן הללו – הראשון הוא עמוד עיקרי (ולפיכך חשוב יותר), והשני הוא מאמר בבלוג (בעל חשיבות משנית, אלא אם כן נעלה אותו במדרג ההיררכיה על ידי פעולות נוספות).
לא לכפות כתובת קצרה
אומנם כתובת URL קצרה ועניינית היא מושא שאיפתנו, אבל לא בכל מחיר. יש אתרים שבהם זה עלול שלא לעבוד, מכיוון שהם מרובי עמודים ויש בהם היררכיה עמוקה יותר (אם כי מומלץ שלא לחרוג מהיררכיה של יותר מ-3 או 4 קליקים).
עצבו את כתובות העמוד בהתאם למה שיש לכם, תוך ניסיון לשמור על כל אחת מההמלצות שלעיל. אם התוצר לא אפשרי או לא הגיוני, הסתפקו בכתובות עמוד ארוכות יותר.
רצוי באנגלית
בישראל כמו בישראל אנו לא תמיד מקפידים על עניין השפה, ומאפשרים לעמודי האתר לקבל גם כתובות עמוד בעברית.
בגדול אין עם זה שום בעיה כל עוד יש אחידות והכול תמיד מופיע בעברית… אבל מכיוון שהדפדפנים לא באמת יודעים לקרוא עברית – הם מייצרים מחרוזת URL המורכבת מג'יבריש של אותיות ומספרים.
כולנו ראינו מה קורה כשמעתיקים URL בעברית ומדביקים אותו בכל מקום אחר שאיננו דפדפן. מתקבלת כתובת ג'יבריש ארוכה ובלתי מובנת בעליל… בדיוק מה שאנו רוצים להימנע ממנו. לכן מומלץ שכל כתובות האתר יהיו תמיד באנגלית (כולל הדומיין הראשי).
כתובות עמוד באתרי חנות
מבנה ה-URL מוכתב כמעט תמיד ממערכת ניהול התוכן של האתר. למעשה יש מערכות CMS שניתן לזהות בקלות כשייכות לסוג מסוים, בהתבסס על כתובות ה-URL שלהן (כגון וורדפרס, למשל).
עם זאת, לא תמיד כתובות ה-URL מצייתות לכל ההנחיות הללו, בייחוד אם מדובר באתרי חנויות וירטואליות. ריבוי וריאציות המוצרים, הפילוחים והחיתוכים השונים – יכולים לבוא לידי ביטוי גם בכתובת ה-URL של כל עמוד מוצר. כל מוצר המגיע בכמה וריאציות שונות, עשוי לייצר פרמטרים נלווים בכתובת העמוד (כגון סימני שאלה, סימני שווה, מספרים שאין להם הקשר ברור וכן הלאה).
אז מה עושים? ההנחיה האידיאלית היא ליצור URL נפרד לכל מוצר או וריאציה של מוצר, ובכך למנוע היווצרות של URL עמוס פרמטרים. מכיוון שאנו לא חיים בעולם אידיאלי ולא תמיד זה מתאפשר, רצוי להתייעץ עם מומחה קידום אתרים.
איך יוצרים כתובות URL ידידותיות?
ראשית מבינים מהי חלוקת הנושאים הכוללת באתר. אם יש לכם אתר שמוכר נעליים, החלוקה תהיה מן הסתם תלויה הן במותגים השונים (נייקי, אדידס, פומה) והן בסוגי הנעליים השונים שניתן לרכוש (נעלי גברים, נעלי נשים, נעלי ספורט, נעלי הליכה).
מתוך כך מוכתבות גם כתובות ה-URL של כל קטגוריה, תת קטגוריה ועמודי מוצר (בנוסף לעמודים חשובים אחרים כגון תכנים נלווים). ככל שיהיו לכם יותר קטגוריות ותת קטגוריות, כך תוכלו לשלוט גם ב-SEO בצורה יעילה יותר.
למשל, טבעות אירוסין מזהב לבן צריכות לקבל תת קטגוריה נפרדת, לעומת טבעות אירוסין מזהב אדום או זהב צהוב (וכולן צריכות לשבת תחת קטגוריה עיקרית שנקראת "טבעות אירוסין"). דברים דומים תקפים גם לגבי הקטגוריות העיקריות וכן עמודי המוצרים (עד כמה שניתן).
אותו היגיון היררכי רצוי להפעיל גם בעמודי הבלוג, אם כי זה פחות קריטי. בבלוגים הנמצאים באתרי וורדפרס, למשל, ניתן לחלק את המאמרים לקטגוריות ובכך לשפר את חוויית השימוש, ועל הדרך אולי גם את הקידום האורגני.
ממצאים מהשטח מעידים שלא חובה להציג את עמודי הקטגוריה במאמרי בלוג (website.com/blog/hair-care/hair-care-tips); הרי מספיק לראות שמדובר בבלוג כבר בכתובת העמוד, כדי להבין איפה אנו נמצאים ומה נקבל… אבל אם זה עובד לכם – אין ויכוח.
עד כמה רצוי להרחיק לכת מבחינת מספר תיקיות בכתובת עמוד? בעיקר כאשר מדובר באתרי חנות…
אין כאן תשובה אחת וחד משמעית. מן הסתם נרצה לשמור על כתובת URL קצרה ככל שניתן, בלי לאבד את הרציונל שעומד מאחוריה – לגרום למשתמש ולמנועי החיפוש להבין מה קורה.
מצד שני יש אתרים שגם כתובות עמוד קצת יותר ארוכות בהחלט עובדות להם (גם אם לא ברור בדיוק באיזה דגם-מוצר מדובר):
https://www.terminalx.com/men/pants/short-pants/w16470?color=6
חשוב לזכור שמה שעובד לאתר אחד – לא בהכרח יעבוד גם אצל אחר (גם אם מדובר באותו תחום בדיוק). גם אם לאתר שלכם יש עומק היררכי גדול, אין זה אומר בהכרח שתצטרכו לייצג את כולו באמצעות תיקיות ב-URL (במיוחד כשמדובר במאמרים בבלוג).
אם אינכם בטוחים, מוזמנים להתייעץ איתנו.
עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?
דירוג ממוצע 5 / 5. כמות דירוגים: 2
אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂
אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם
נשמח לשפר את הפוסט
ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו