קידום אורגני נשען על כמה עיקרים בסיסיים כדי לקבל חשיפה במנועי החיפוש השונים. אלא שכבר מזה כמה שנים נכנסו לתמונה מקורות מידע חדשים, המבוססים על מתן תשובות ישירות לכל שאלה. כעת האתגר המחודש הוא להופיע גם במנועי התשובות והבינה המלאכותית.
מה זה מנועי תשובות (Answer Engines)?
הרבה לפני שהופיעו Chat GPT ומנועי בינה מלאכותית מסוגים אחרים, נחשפנו לעולם של תשובות ישירות. זה התחיל ככל הנראה בגוגל ובמנועי חיפוש נוספים, והמשיך עם עוזרים אישיים כגון סירי של אפל, אלקסה של אמזון וקורטנה של מיקרוסופט.
השירותים החדשים הללו נועדו לספק את התשובה הטובה והרלוונטית ביותר לכל שאלה או בקשה: מה השעה? מה מזג האוויר? אני רוצה להזמין פיצה, וכן הלאה. גם בתוצאות החיפוש של גוגל ניתן לראות זאת כבר שנים רבות, לצד העוזרת האישית "גוגל אסיסטנט" שמספקת גם היא מענה למגוון בקשות. כמו כן, גוגל כבר החלה להפעיל את מנוע התשובות SGE בחלק מהמדינות (עדיין לא בישראל נכון למועד כתיבת שורות אלה).
אופטימיזציה למנועי תשובות ו-AI
בדיוק כמו במנועי חיפוש – עסקים, חברות וארגונים ירצו לקבל חשיפה גם במנועי התשובות לסוגיהם (בין אם זה עוזר אישי במכשיר נייד ובין אם בוט AI). כדי לעשות זאת, יש לבצע למעשה תהליך דומה של אופטימיזציה למנועי חיפוש.
כדי להבין איך עושים אופטימיזציה למנועי תשובות, ראשית צריך להבין מה ההבדל בין SEO ובין AEO (קיצור של Answer Engine Optimization). הסוג השני הוא פשוט תת קטגוריה של הסוג הראשון, אבל ההבדל העיקרי הוא בדרך בה זה נעשה.
SEO נשען על מאות פרמטרים במטרה לקבוע אילו דפי אתר יופיעו בתגובה לאילו חיפושים, לפי רלוונטיות, כוונת חיפוש ועוד. המטרה היא לספק רשימת תוצאות שייתנו כל מענה אפשרי לחיפוש שבוצע. אומנם AEO מנצל חלק דומה מאותם פרמטרים, אך המטרה קצת שונה – מתן תשובה ישירה אחת לשאלה ספציפית.
איך מקדמים אתרים / עסקים ב-Chat GPT, גוגל SGE / ג'מיני ועוד?
קודם כל צריך לזכור שאומנם מדובר בכלים מתוחכמים, שחלק ניכר מהם מבוסס על בינה מלאכותית לומדת; אך עדיין אלו הן מכונות שיכולות לטעות (ואכן טועות יותר ממה שנדמה). מכיוון שרוב מנועי ה-AI שואבים מידע מהאינטרנט, לצד מאגרי מידע נוספים, עלולים להיות סילופים במידע המוגש לנו.
בדוגמה הבאה ניתן לראות מישהו ששאל בכוונה שאלה מטעה, וקיבל תשובה מנומקת היטב – למרות שתשובה זו אינה נכונה (ואף מסכנת חיים). זו רק דוגמה אחת, ורוב הסיכויים שיש אלפי דוגמאות נוספות לכל הפחות. אסור לסמוך בעיוורון על הבוטים האוטומטיים הללו, כי למרות כל התחכום מדובר עדיין במכונות ולא בבני אדם (ואם בני אדם טועים, מה יגידו אזובי הקיר).
אין ספק שיוצרי הכלים הללו טורחים לתקן את הטעויות, והכלים משתפרים עם חלוף הזמן; אבל בכל הנוגע להוספת העסק שלנו לתשובות המופקות באמצעות AI, יש לעמוד בסטנדרטים נוקשים של דיוק.
כדי לעשות זאת יש לוודא כמה דברים.
מידע מדויק אודות העסק
יש לוודא שהמידע אודות העסק שלנו נכון ומדויק בכל הפלטפורמות השונות: באתר, בפייסבוק, יוטיוב, אתרי אינדקס, גוגל ביזנס, מאגרי מידע רלוונטיים ועוד. אם באתר אחד שם העסק יהיה שונה אפילו באות אחת לעומת אתרים אחרים, זה עלול לחבל בהבנה של מנועי ה-AI. דברים דומים פועלים גם בתחום הקידום הלוקאלי, שנשען על אזכורי מותג ברחבי הרשת.
תוכן מקצועי במגוון נכסים
ככל שנהיה סמכות מקצועית בתחומנו, כך נגדיל גם את הסיכוי להופעה בכלי AI. נכסים רבים ככל האפשר שמאזכרים את העסק ומקשרים אליו, יסייעו לבוטים של כלי ה-AI להבין שאנחנו עסק רלוונטי בתחומנו. כך נגדיל את הסיכויים שהעסק יופיע בתשובות לשאלות שקשורות לתחום העיסוק שלנו (לדוגמה: איזה עסק הכי מומלץ לשיווק דיגיטלי).
כדי שזה יעבוד, יש לוודא שבכל נכס יצוינו גם שם העסק וגם תכנים רלוונטיים שמציינים את תחומי העיסוק שלנו. מומלץ להשתמש בנכסים מכל הסוגים הנגישים לנו – אתרי תוכן, אתרי חדשות, פורומים וקבוצות דיון, פרופילים במדיה חברתית, אינדקסים, גוגל לעסקים ועוד. בקצרה – להציף את הרשת בתוכן שלנו ולגרום לכך שידברו עלינו (בהקשרים חיוביים).
פורמט שאלה תשובה
תכנים בפורמט של שאלות ותשובות יסייעו לתוכן ולעסק שלנו לצוץ בתשובות AI לשאלות רלוונטיות. ככל שנענה על יותר שאלות באתר שלנו ובנכסים אחרים, בציון שם העסק, כך יגדלו הסיכויים להופיע בתשובות ישירות של צ'ט GPT, גוגל SGE וכן מכשירים ניידים עם עוזרים אישיים (כגון סירי, אלקסה ועוד).
כדאי לדעת: 70 אחוזים מכל התשובות שניתנו בחיפושים קוליים נמצאו גם במנועי חיפוש, ו-60 אחוזים מתוכם הוצגו בתשובות ישירות (Feature Snippets). אם האתר שלכם יופיע בתשובות ישירות בגוגל ובמנועי חיפוש אחרים, יגדלו הסיכויים משמעותית להופעה גם בתשובות ישירות של AI ועוזרים אישיים לסוגיהם. בנוסף מומלץ לשלב גם סכמת FAQ בעמוד, למרות שככל הנראה יש לכך השפעה מועטה.
שימוש בכלי AI בעסק
אומנם זה לא פרמטר שמשפיע ישירות על הופעה בתשובות AI, אבל מומלץ מאוד שתשתמשו בעצמכם בכלי AI בעסק שלכם. ההיכרות הזו תלמד אתכם איך פועלים הבוטים השונים, האם הם מספקים תשובות נכונות לשאלות ואולי אפילו מה הפרמטרים לפיהם הם פועלים. לדוגמה, גוגל SGE מציין את המקורות שעליהם הסתמך במתן התשובה.
אפשרויות שימוש לדוגמה:
- שיפור היעילות בעבודה / בעסק
- חיסכון בזמן עבור פעולות חזרתיות / אוטומטיות
- קבלת רעיונות חדשים לעסק / לתוכן / לשיווק
- שיפור חוויית השירות בעסק
פרמטרים עיקריים לקידום ב-Chat GPT
מכיוון ש-ChatGPT הוא עדיין הכלי הכי מוכר וידוע בעולם הבינה המלאכותית, הוא גם מקבל את הכי הרבה טראפיק ושאלות נכון לעכשיו.
מחקר שבוצע על ידי סוכנות הדיגיטל של ניל פאטל, בדק מה דרוש כדי להופיע בתשובות של צ'ט GPT. מתוך יותר מ-80 פרמטרים שנבדקו, ניתן להצביע על שישה עיקריים והכי חשובים:
- אזכורי מותג – ככל שהעסק מוזכר יותר פעמים ברשת כך גדלים הסיכויים.
- ביקורות – ככל שיש יותר ביקורות חיוביות במגוון נכסים כך גדלים הסיכויים.
- רלוונטיות – המילים שמשתמשים בהן בשאלה, כמעט תמיד הופיעו בדפי אתר המציינים את המוצר או השירות.
- ותק וסמכות – עסקים ותיקים ומוכרים בעלי סמכות גבוהה, מגדילים סיכוי להופיע בתשובות.
- המלצות – תשובות רבות נשענות על מאמרי השוואה או המלצה ("הסמארטפונים הכי טובים").
רגע לפני סיום
ההשפעה של AI על עולם השיווק עדיין לא ידועה במלואה, וייתכן גם שלעולם לא נוכל לכמת ולאמוד אותה עד הסוף. הסיבה היא שה-AI משתפר כל הזמן, ואי אפשר לחזות במדויק את העתיד בכל הנוגע ליישומים ולשימושים שלו בכל תחום, כולל שיווק ו-SEO.
עם זאת, כפי שראינו – זה לא אומר שאי אפשר להתכונן מראש לשינויים. מומלץ לעקוב אחר ההנחיות במאמר הזה, כדי לשפר ולהגדיל את הסיכוי שלכם / של העסק להופיע במנועי התשובות. מי שעשה זאת ממילא בשנים האחרונות באמצעות קידום אורגני, יכול כנראה ליהנות מהתוצאות כבר היום.
חשוב לציין שאין כאן כל הבטחה שהעסק שלכם אכן יופיע בתשובות AI, בדיוק כפי שלא ניתן להבטיח תוצאות בכל צורת שיווק אחרת. כמו כן כל הנושא הזה עדיין בחיתוליו, ויש לצפות לאינספור שינויים בהמשך. עם זאת – מי שטרח ויטרח בהמשך על עבודת SEO נכונה, ככל הנראה יגרוף את הפירות בהמשך.
עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?
דירוג ממוצע 5 / 5. כמות דירוגים: 4
אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂
אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם
נשמח לשפר את הפוסט
ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו