אתרי חנות וירטואלית עשויים לכלול מאות ואלפי מוצרים. כדי שהמשתמשים יוכלו למצוא את המוצר שהם מחפשים, בלי לעבור עשרות קליקים ודפים – מומלץ להשתמש במסננים מובנים המסייעים באיתור מהיר וקל.
עם זאת, חיפוש מבוסס סינון (Faceted search) עשוי להיות בעייתי לקידום האורגני של האתר – אם מיישמים אותו בצורה שגויה. אז מה בכל זאת כדאי לעשות? מדריך לסינון מוצרים בדרך הנכונה.
מה זה חיפוש מסונן?
ניווט מסונן מאפשר למשתמשים למצוא מוצרים על סמך תכונות מסוימות (צבע, גודל, מחיר, משקל וכו'). חיפוש מסוג זה מקל על השימוש באתר החנות, וחושף את המשתמשים למגוון רחב יותר של מוצרים.
עם זאת יש ליישם את הניווט הזה בצורה נכונה, אחרת הוא עלול לגרום לבעיות SEO כגון דפים כפולים, מיץ קישורים מדולל או תקציב סריקה מבוזבז. שימוש בתגי noindex, בחירת הסינונים באופן אסטרטגי ויישום תגים קנוניים יכולים לעזור לקידום האתר.
למרות שסביר להניח שנראה ניווט רב סינונים בחנויות מסחר אלקטרוני, דבר זה מקל על מציאת מידע גם בסוגים אחרים של אתרים – כגון אתרי נדל"ן או אתרי דרושים וחיפוש עבודה.
כיצד פועל ניווט מסונן?
יישום של חיפוש מבוסס מסננים יכול להיות קל אם אתם משתמשים ב-CMS המאפשר להוסיף את האפשרות הזו לאתר. לרוב הפלטפורמות יש הרחבות שניתן להוסיף כדי לשלב פילטרים לצורך סינון החיפוש, כמו Woo-commerce למשל. אם יש לכם אתר מורכב או CMS מותאם אישית, ייתכן שתצטרכו מפתח או מתכנת כדי להוסיף את האופציות הללו לאתר.
ברוב מערכות ניהול התוכן באתרי אינטרנט, הפילטרים נוצרים אוטומטית כאשר אנו מוסיפים את התכונות של המוצרים (צבע, מידה וכו'). כאשר משתמש בוחר מסננים כלשהם, כתובת ה-url של העמוד מתעדכנת באופן דינמי עם פרמטרים תואמים. האתר משתמש בפרמטרים אלה כדי להבין באילו מסננים הגולש בחר, וזאת כדי למצוא ולאחזר את המוצרים העונים על הקריטריונים, מתוך מסד הנתונים.
יתרונות של ניווט מבוסס סינון
הנה כמה סיבות טובות מדוע כדאי להשתמש בניווט מפולטר באתר שלכם:
חוסך זמן
אנשים רוצים חוויית קניות מהירה ויעילה. הזמן הממוצע המושקע בדף הוא רק 52 שניות, כך שאין לנו הרבה זמן לעשות רושם טוב. חיפוש באמצעות מסננים מאפשר למבקרים למצוא את מה שהם צריכים מהר ויעיל יותר, מה שהופך אותם לקונים מרוצים יותר הנהנים מחוויית לקוח טובה יותר.
מעבר לכך, כתובות העמודים הייחודיות מספקות למשתמש URL ספציפי בו אפשר להשתמש כדי לחזור על החיפוש שלו מאוחר יותר.
משפר המרות
ניווט מסונן מקל על המשתמשים לבצע המרה באתר, מכיוון שקל יותר למצוא את המוצרים / האלמנטים הרלוונטיים ביותר. מעבר לכך, כאשר אנו חושפים את המשתמשים למגוון רחב יותר של מוצרים, יש סבירות גבוהה שהם יקנו יותר ויגדילו את ערך ההזמנה הממוצע (AOV).
בכל הנוגע לניהול האתר, הפרמטרים המופיעים בכתובות העמודים מסייעים לנו זהות את חיפושי המשתמשים הפופולריים ביותר דרך גוגל אנליטיקס. בצורה כזו ניתן להוסיף מוצרים חדשים על בסיס הסינונים.
מקל על ניווט
יותר מוצרים למכירה זה לא תמיד דבר טוב. מחקרים פסיכולוגיים מראים שאפשרויות נוספות יכולות להוביל לכך שלקוחות מתקשים לקבל החלטה. לא רק זה, אלא שאתר בעל מבנה גרוע עלול לבלבל מבקרים; כלומר יש סיכוי גבוה יותר שהם יעזבו.
ניווט מסונן מייעל את האתר ומוביל לקוחות ישירות למוצרים שהם רוצים. בנוסף להפיכת האתר קל יותר לניווט, מסננים מקלים גם על התרחבות עסקית. ניווט עם פילטרים יכול לעזור לאתר להתרחב ככל שהעסק גדל, ולתמוך בקטגוריות מוצרים ושווקים חדשים.
משפר קידום אורגני
כאשר הוא נעשה בצורה נכונה, חיפוש על בסיס מסננים נהדר עבור SEO. הוא יוצר דפי נישה ממוקדים במיוחד המיועדים ללקוחות שמוכנים לקנות, ומקל על מנועי החיפוש לגשת לתוכן באתר.
בעיות הנגרמות על ידי פילטרים באתר
אמנם לניווט עם מסננים יש יתרונות רבים, אך הוא עלול גם לגרום לבעיות חמורות אם הוא מיושם בצורה לא נכונה. הנה כמה מהבעיות הפוטנציאליות:
תוכן משוכפל
חלק מהדפים שנוצרים באמצעות מסנני מוצרים יהיו דומים מאוד זה לזה. זה עלול לגרום למנועי חיפוש לתייג דפים אלה כבעלי תוכן משוכפל.
אומנם תוכן כפול לא תמיד מזיק, אבל הוא יכול לבלבל את מנועי החיפוש. כתוצאה מכך, מנועי החיפוש ינסו לנחש איזה עמוד לתעדף, ויש סיכוי לא מבוטל שהם יבחרו בעמוד הפחות רלוונטי (קורה לא מעט, למען האמת).
כדי לזהות עמודים כפולים באתר אפשר להשתמש בכלים כמו Google Search Console, Screaming Frog ו-Semrush. בחלק מהם יש אפילו פיצ'ר ייעודי שנועד לזהות ולהתריע מפני הבעיה הזו.
אם אתם מזהים דפים כפולים, הפתרון הוא להשתמש בקנוניזציה. מדובר בתגי HTML שרומזים למנועי החיפוש איזה עמוד הוא הגרסה המועדפת, שאותה צריך לאינדקס ולהציג בדפי תוצאות החיפוש. אומנם קנוניקל הוא רק בחזקת המלצה מבחינת גוגל, אבל הוא יכול למנוע בעיות כפילות באמצעות איחוד וירטואלי של מספר עמודים לעמוד ראשי אחד.
סמכות דף מדוללת
"מיץ קישורים" הוא פקטור הסמכות שדף מסוים מעביר לדפים שאליהם הוא מקשר (Page authority). דף בעל ערך גבוה המכיל קישורים פנימיים, "מחלק" ומעביר חלק מהאוטוריטה שלו לדפים אחרים באמצעות הקישורים הפנימיים והחיצוניים, ובכך מאפשר לקדם את הדפים הללו בתוצאות החיפוש האורגניות.
ניווט עם מסננים יוצר קישורים פנימיים רבים, ולעתים קרובות מפצל את ההון העצמי שלהם על פני מספר עמודים. דבר זה עלול לדלל את זרימת הפייג' ראנק ואת כוחם של הקישורים.
כדי להפחית את הסיכוי שזה יקרה יש לבחור בקפידה את המסננים שישולבו באתר (צבע, מידה וכו'). בחרו את ההיבטים החשובים ביותר עבור הלקוחות שלכם, כדי להפחית קישורים פנימיים מוגזמים ולרכז טוב יותר את כוחם של קישורים.
בזבוז של תקציב זחילה
מנועי חיפוש מקצים כמות קבועה של זמן ומשאבים לסריקת כל אתר. דבר זה מכונה "תקציב זחילה" או תקציב סריקה. התקציב תלוי במספר גורמים כגון גודל האתר, תדירות העדכון בו וכן גורמי הסמכות העיקריים.
ניווט מפולטר מוביל ליצירת דפים מרובים, שעלולים לבזבז את תקציב הזחילה ולגרום לכך שהדפים החשובים לנו לא ייסרקו. בעוד שאתרים קטנים יותר בדרך כלל לא צריכים לדאוג לגבי תקציב סריקה, אתרים עם יותר ממיליון דפים ייחודיים, או יותר מ-10,000 דפים המשתנים בתדירות גבוהה, עלולים להתמודד עם בעיות בנושא זה.
ככל שיש יותר מסננים באתר, כך ייווצרו יותר דפים שיגדילו את הביקוש לתקציב הזחילה הקיים. הדרך הקלה ביותר לזהות בעיות סריקה היא באמצעות גוגל קונסול. דוח הוספת הדפים לאינדקס יראה לנו אילו דפים לא נכנסו לאינדקס ומדוע.
אם יש דפים שאינכם רוצים שיתווספו לאינדקס (למשל, עמוד Login או עמוד מוגן בסיסמה) תוכלו להוסיף להם תג noindex. דבר זה יפנה את תקציב הסריקה הנותר לדפים אחרים, חשובים יותר.
שיטות בדוקות לסינון מוצרים יעיל
עד כה הראינו כמה דרכים בהן ניתן להימנע מבעיות SEO בשל ניווט מסונן, וכיצד לנצל את כל היתרונות של חיפוש מסג זה. כעת נמשיך עם טיפים נוספים לשיפור חוויית השימוש והמיקומים במנועי חיפוש:
- ניתן להוסיף הנחיות מותאמות לקובץ רובוטס באתר. הנחיות אלו יבקשו ממנועי החיפוש להימנע מדפים מסוימים, פחות חשובים. שיטה זו אידיאלית לחסימת דפים מרובים או דפים ספציפיים שלא צריכים להיכלל באינדקס מנועי החיפוש.
- הצגת מספר התוצאות עבור כל סינון, יכול לחסוך למשתמש זמן יקר. אם אין תוצאות כלל עבור סינון מסוים, בגוגל ממליצים לצבוע באפור את אפשרויות הסינון הללו.
- יש לוודא שהמסננים והתוצאות מותאמים לכל סוגי המסכים, כגון סמארטפונים, מחשבים, טאבלטים ועוד. ניתן להשתמש בתפריטים נפתחים כדי להסתיר מסננים מסוימים במסכים קטנים יותר, עד שיהיה בהם צורך.
- ארגנו את את הפילטרים בצורה הגיונית. למשל – סינונים הקשורים למותג יהיו מקובצים יחד.
- השתמשו ב-Ajax במידת האפשר כדי לנהל את המסננים. טכנולוגיה זו טוענת תוצאות בלי לטעון מחדש את הדף, מה שמוביל לחוויית שימוש טובה יותר וביצועי עמוד משופרים.
זקוקים לסיוע באופטימיזציית אתר החנות שלכם? פנו אלינו >
עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?
דירוג ממוצע 5 / 5. כמות דירוגים: 2
אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂
אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם
נשמח לשפר את הפוסט
ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו