גוגל אחראית ליותר מ-63% מכלל תנועת האינטרנט בארה"ב, וליותר מ-90% מהחיפושים בישראל. אין ספק שגוגל עדיין מעצמת חיפוש.
עם זאת, קידום אתרים כפי שאנו מכירים אותו כבר לא קיים. האופן שבו אנשים מחפשים ומוצאים מידע משתנה באופן דרמטי.
גוגל משיקה יותר מ-12 שינויים באלגוריתם מדי יום, ופלטפורמות כמו טיקטוק, אמזון וכלי בינה מלאכותית כמו צ'אט GPT וקלוד הופכות לשחקנים מרכזיים בתחום החיפוש.
טקטיקות SEO מסורתיות לא תמיד יהיו האפשרות הטובה ביותר שלכם. כדי להצליח, עליכם להסתגל. בשנת 2025, זה כבר פחות אופטימיזציה למנועי חיפוש בלבד – ויותר אופטימיזציה לחיפוש בכל מקום.
אז האם זה אומר שקידום אתרים מת? לא בדיוק, אבל הוא בהחלט מתפתח. בואו נעמיק בנתונים כדי להסיק מסקנות.
האם קידום אתרים מת?
לפי נתונים שפורסמו לאחרונה על ידי גוגל, מנוע החיפוש של החברה מקבל מעל 5 טריליון חיפושים בשנה. כלומר כ-14 מיליארד חיפושים ביום ומעל 158 אלף חיפושים מדי שנייה. כדי לתת מענה לכל החיפושים הללו, גוגל סורקת ומאנדקסת מעל 80 מיליארד אתרים המכילים כ-400 מיליארד מסמכים (והמספר גדל והולך).
אז איך גוגל יודע אילו תוצאות להציג עבור כל שאילתה? באמצעות אלגוריתם מושחז בקפידה שמסתמך על מאות גורמי דירוג, שלמעשה מרכיבים את תחום קידום האתרים (SEO).
הנה כמה מהפקטורים העיקריים:
- נתוני כרום – גוגל משתמשת בנתונים מדפדפן כרום, כגון האופן בו משתמשים מקיימים אינטראקציה עם אתרים (גלילה, לחיצה, זמן שהוקדש), וזאת כדי להעריך את חוויית המשתמש ואיכות הדף.
- נתוני קליקים – שיעור הקליקים (CTR) של האתר בתוצאות החיפוש משחק תפקיד משמעותי. CTR גבוה יותר מציין רלוונטיות ועניין של המשתמש.
- מדדי EEAT – גוגל מתחשב במומחיות, ניסיון, סמכות ואמינות של המחבר וכן של האתר כולו, כולל גורמים כגון מוניטין ועבודה קודמת.
- איכות וגיוון קישורים – לא כל הקישורים נוצרים שווים. גוגל נותנת עדיפות לקישורים מאתרים איכותיים ורלוונטיים. פרופיל קישורים טבעי כולל קישורים ממקורות שונים (בלוגים, מדריכים ואתרי חדשות). יצירת קישורים חדשים באופן רציף מראה לגוגל שהתוכן רלוונטי ומעודכן.
רבים מגורמי הדירוג הללו הם יחסית קבועים – וסביר להניח שיישארו חלק גדול מ-SEO בעתיד.
אבל מה לגבי העובדה שגוגל הפך למנוע תשובות? בשנת 2024 ענקית החיפוש השיקה סקירות בינה מלאכותית (AI Overviews), שאוספות מידע ממקורות מרובים ומספקות תשובה תמציתית לשאילתה – ממש בראש תוצאות החיפוש.
נראה כאילו סקירות AI בוודאי יהרגו את קידום האתרים. מחקר שבוצע לאחרונה מעיד כי הן מורידות 34.5% מהקליקים בתוצאות החיפוש. ירידה דרסטית זו מדגישה כיצד גוגל נעה בהתמדה לעבר חיפושים בלי קליקים – מתן תשובה בלי לבקר באתר אינטרנט.
למרות שזה עשוי להיות נכון, לתנועה אורגנית עדיין יש נוכחות עצומה. על פי דוח מדדי התעשייה לשנת 2024 של Conductor, חיפוש אורגני מהווה 33% מתנועת האינטרנט עבור התעשיות הגדולות ביותר.
אז איך אנחנו מתמודדים עם שתי האמיתות – שחיפוש ללא קליקים מוריד את המעורבות בתוצאות SEO, ושחיפוש אורגני עדיין מהווה גורם משמעותי לתנועה?
אנחנו שומעים ש"קידום אתרים מת" כבר לפחות 20 שנה, כל פעם בגלל שינוי אחר. אז במקום להניח ש-SEO מת, עלינו לשקול כיצד קידום אתרים עובד כיום בשילוב עם מגמות אלו.
דאגה נפוצה בקרב משווקים היא שמנועי בינה מלאכותית, כמו Chat GPT, יהרגו את התעשייה כפי שאנו מכירים אותה. עם זאת יש לזכור שמנועי חיפוש מבוססי AI עדיין מסתמכים על גוגל ומנועים אחרים מבוססי אלגוריתמים לקבלת מידע.
אם מנועי בינה מלאכותית רוצים להמשיך להשתפר, גוגל תרגיש את הלחץ הזה. זה יביא לשיפור תוצאות החיפוש האורגניות באמצעות – ניחשתם נכון – SEO.
אין ספק שלגוגל יש מתחרים, אבל הרלוונטיות שלו כמקור תנועה עדיין קיימת. לדוגמה, חברת שירותים פיננסיים שהגדילה את הטראפיק האורגני שלה ב-560 אחוז ואת ההמרות ב-260 אחוז – כל זאת הודות ליצירה נכונה של 800 פיסות תוכן המאורגנות לפי נושאים ממוקדים.
אותן שיטות SEO פועלות גם מחוץ לגוגל. לדוגמה חברה שביקשה להגדיל את מספר עוקבי היוטיוב שלה, בלי ליצור ולהוסיף וידאו חדש בערוץ. נשמע הזוי? אבל עם האסטרטגיה הנכונה זה הצליח:
- ניתוח מתחרים.
- אופטימיזציה של תגי וידאו.
- אופטימיזציה של כרטיס הסיום בסרטונים.
- קישורים פנימיים בתוך תיאורי הסרטונים.
- בדיקות A/B של תמונות ממוזערות בכל סרטון.
- שימוש בתוכן קיים ומחזורו עם יוטיוב שורטס.
תוך חודש חלה עלייה של 53% בסך הצפיות מ-2.29 מיליון ל-3.5 מיליון, בלי לפרסם תוכן חדש מעבר לתוכן הממוחזר ביוטיוב שורטס.
אז לפני שאתם אומרים "קידום אתרים לא רלוונטי", זכרו כיצד מותגים אלו מינפו SEO בהצלחה כדי לקדם את המטרות שלהם.
גם אתם יכולים:
- התמקדו בתפיסת שטח בתוצאות החיפוש של גוגל (או פלטפורמות אחרות) על ידי יצירת תוכן המכוון לתכונות SERP ספציפיות (תשובות ישירות, קרוסלת וידאו, חבילת מפות וכו').
- אם אתם יכולים להגדיל את מספר דפי האינטרנט (או הסרטונים או הפוסטים וכו') שיש לכם באופן טבעי, עשו זאת. זה רק יגדיל את הסיכויים לדירוג.
- התמקדו בקבלת קישורים נכנסים או אזכורים איכותיים לאתר או לפרופיל שלכם.
קידום אתרים לא מת – הוא משתנה
קידום אתרים לא הולך לשום מקום. עם זאת, כדי שמותגים יצליחו עם אסטרטגיות ה-SEO שלהם, יש כמה דברים ספציפיים שכדאי לזכור.
1. גוגל רוצה לדרג אתרים שאתם רוצים לראות
ההתמקדות של גוגל אינה קישורים נכנסים, צפיפות מילות מפתח או מדד SEO ספציפי. במקום זאת, ההתמקדות היא בחוויית משתמש נכונה.
שימוש במבנה ניווט ברור הוא מקום טוב להתחיל בו. אם אתם רוצים שאנשים יבלו זמן רב באתר שלכם, עליכם להבין כיצד משתמשים מנווטים. זה כולל שימוש במבנה URL ברור, בפירורי לחם ובקישורים פנימיים.
כמו כן מדדים חשובים נוספים הנקראים Core Web Vitals משמשים למדידת ביצועי העמודים באתר – זמן טעינה, זמן תגובת העמוד לאינטראקציה וכן צורת הפריסה של העמוד. מדדים נוספים הם זמן שהייה, שיעור נטישה ועוד. ניתן לבדוק את כולם בכלים כגון גוגל קונסול וגוגל אנליטיקס.
איך ניתן לשפר את חוויית השימוש ולשפר את המדדים הללו?
- שיפור מהירות האתר – ככל שהאתר נטען מהר יותר, כך תהיה למשתמש חוויה טובה יותר.
- אופטימיזציה למובייל – מכשירים ניידים מהווים יותר מ-50% מתנועת האינטרנט. כלים כמו PageSpeed Insights יכולים לספק את המידע הדרוש כדי להתחיל, כמו ביטול משאבים חוסמים או צמצום קוד מיותר. כדאי גם לשקול עיצוב רספונסיבי (אם עדיין לא קיים).
2. אנשים משתמשים גם במנועים אחרים
גוגל נותר כלי רב עוצמה, אך כפי שראינו הוא כבר לא השחקן היחיד. פלטפורמות כמו טיקטוק, רדיט ואפילו מנועי חיפוש קוליים – כמו אלקסה וסירי – מעצבות מחדש את קידום האתרים. השאלה היא האם אתם מעצבים מחדש את האסטרטגיות שלכם כדי להתאים להן?
כאשר גוגל מחליט מה והיכן לדרג, הוא מסתכל מעבר למערך הנתונים שלו, אל מקומות אחרים באינטרנט, כמו הפלטפורמות שהוזכרו לעיל. לכל הפלטפורמות הללו יש דבר אחד במשותף: הן פונות למשתמשים שמעדיפים תוכן מהיר, שיחתי או ויזואלי.
אז איך תוכלו לייעל את אסטרטגיית התוכן שלכם גם לפלטפורמות הללו?
- טיקטוק – צרו סרטונים קצרים ומרתקים עם האשטגים טרנדיים.
- רדיט (רלוונטי בעיקר לחו"ל) – השתתפו בסאב-רדיטים רלוונטיים וספקו ערך בלי לקדם באופן מוגזם.
- יוטיוב – סרטונים ארוכים וקצרים, עם מיקוד למשתמשים שונים בפלטפורמה.
- חיפוש קולי – מיקוד בשאלות שיחתיות עם תשובות ברורות לשאלות נפוצות.
3. גוגל אוהב מותגים
ככל שהמותג שלכם גדל, תגלו שהדירוג שלכם מטפס מכיוון שגוגל לוקחת בחשבון סמכות, אמינות ורלוונטיות. בדרך כלל, למותגים מבוססים יש סמכות ורמת אמינות גבוהות יותר. חיפוש ממותג הוא מספר החיפושים אחר מילות מפתח המכילות את שם המותג שלכם. זהו אחד המדדים למעקב אחר צמיחה, מכיוון שהוא משקף את העניין והמודעות של המשתמש למותג.
מה קורה כשמחפשים "נעלי ריצה לגברים"? לרוב נקבל מותגים, מותגים ועוד מותגים (וכל מי שהצליח להשתרבב לתוצאות בנוסף). אם נחפש שם פרטי כלשהו, גוגל יניח שנרצה לראות את האתר המתאים, מידע כללי, פרופילים חברתיים ועוד.
לעתים קרובות, גוגל מניח שאנשים המחפשים מונחים אלה כבר יודעים מה הם רוצים (וסביר להניח שמתכננים לבצע רכישה). זה נכון במיוחד אם לקוח מחפש מותג מבוסס.
אז איך מקימים את המותג שלכם?
התאמה למסגרת EEAT היא התחלה טובה. כאשר המותג שלכם משדר מומחיות, ניסיון, סמכותיות ואמינות – גוגל ישים לב (וכך גם המשתמשים).
- השקיעו בתוכן שמציג מומחיות, כמו מדריכים מעמיקים או מקרי בוחן.
- השתתפו בקמפיינים של יחסי ציבור כדי לייצר קישורים נכנסים ממקורות מוסמכים.
- צרו קשר עם הקהל שלכם בדרכים שמעודדות אותנטיות, כמו פורומים, פודקאסטים ועוד.
בעוד שחלק מהאנשים טוענים שקידום אתרים מת, בניית סמכות-מותג מוכיחה אחרת. בעידן הבינה המלאכותית וחיפושים ללא קליקים, זהו הכרטיס שלכם לדירוגים גבוהים יותר ולנראות מוגברת. זה נכון גם לביטויי חיפוש לא ממותגים.
4. מיקוד בנישה ספציפית
הנישה המקצועית שלכם היא המקום בו המוצר או השירות שלכם משתלבים בשוק. מה אתם מציעים ולמי אתם מכוונים? אם אתם רוצים להצליח בעולם ה-SEO של ימינו – התמקדו בנישה אחת. גוגל מעדיפה אתרים ספציפיים המספקים מומחיות מיוחדת.
לדוגמה: האם הייתם מעדיפים לקרוא עצות רפואיות בבלוג שדן במשולב גם בפיננסים, בשיפוצים ובבישול? או שתעדיפו אתרי רפואה כגון קופת חולים כלשהי או אתר של רופא?
רוב הסיכויים שכבר יש לכם נישה מקצועית. כעת שאלו את עצמכם: איך אוכל להשתמש בקידום אתרים כדי לשלוט בנישה הזו?
- פילוח קהל היעד – הבינו את הצרכים הייחודיים, ההעדפות ונקודות הכאב שלהם. לאחר מכן תוכלו ליצור תוכן ספציפי שמתאים לצרכים שלהם.
- שימוש בכלי מחקר – כלים כגון Ubersuggest או Ahrefs יכולים לחשוף מילות מפתח רלוונטיות עם נפח חיפוש גבוה ותחרות נמוכה.
- פרסום תוכן רלוונטי – צרו מאמרים, סרטונים או אינפוגרפיקות ספציפיים לנושא, כדי לבסס מומחיות.
5. התאמה אישית
תוצאות החיפוש שלכם שונות מאלה של אנשים אחרים. הסיבה לכך היא שגוגל מנסה להתאים אישית את התוצאות הספציפיות של כל אחד לפי מדדי פעילות. איך הוא עושה זאת?
מנוע החיפוש של גוגל ומכשירי גוגל, כגון סמארטפונים של אנדרואיד או Google Home, אוספים נתונים כדי לספק תוצאות ספציפיות יותר לכל משתמש. המטרה היא לספק תוצאות הגיוניות עבור ההעדפות, המיקום, מונחי החיפוש ועובדות אחרות אודותיכם.
כדי להבטיח שאתם עומדים בקצב של גוגל, האתר שלכם צריך לעשות את אותו הדבר. עם זאת, אינכם זקוקים למשאבים של גוגל כדי להשיג זאת. מגמות התאמה אישית, כמו תוכן דינמי וצ'אטבוטים מבוססי בינה מלאכותית (למשל ChatGPT) – מאפשרים להתאים אישית את האתר שלכם – גדול או קטן.
- תוכן דינמי – שלבו המלצות מותאמות אישית מדף הבית ועד לקופה, ואפילו בקמפיינים של שיווק בדוא"ל, כדי לספק חוויה מותאמת אישית לכל משתמש.
- צ'אטבוטים מבוססי AI – ספקו שירות לקוחות ו/או תמיכה טכנית בזמן אמת, לצד פתרונות מותאמים אישית באמצעות כלים כמו Wonderchat או Sendbird.
- קמפיינים ממוקדים גיאוגרפית – עשו אופטימיזציה לקידום מקומי על ידי התאמת תוכן לאזורים ספציפיים.
לדוגמה: משתמש מבקר בחנות בגדים מקוונת. בהתבסס על היסטוריית הגלישה, המיקום ודפוסי הרכישה הקודמים שלו, האתר מעדכן באופן דינמי את דף הבית כדי להציג פריטים שהוא כנראה מעוניין בהם (כגון מעילי חורף אם הוא נמצא באזור קר יותר, או פריטים טרנדיים בהתבסס על חיפושים קודמים).
המטרה של גוגל זהה, וזו הסיבה שקיימות התאמה אישית בחיפוש מלכתחילה.
6. כוונת חיפוש חשובה מתמיד
כוונת חיפוש היא קריטית משום שגוגל רוצה שלמשתמשים תהיה חוויה טובה. כאשר מישהו מחפש משהו ספציפי ולא מוצא תוצאה טובה, הוא יאשים את גוגל.
זו חלק מהסיבה שגוגל בחרה להישען על התאמה אישית. היא רוצה שאנשים יהיו מרוצים מהתוצאות שהם מקבלים.
במקום לתהות האם קידום אתרים מת, יש להבין כיצד למלא את כוונת החיפוש של המשתמש על ידי התמקדות במילות המפתח הרלוונטיות ובתוכן איכותי. אחרת, גוגל לא ידרג אתכם במיקומים נחשקים עבור חיפושים (גם אם זה תואם את התוכן שלכם) – משום שהוא לא יכול לדעת אם הפוסטים שלכם באמת עונים על צורכי המשתמשים.
כדי להתקמם גבוה בגוגל, יש להפוך את התוכן שלכם לשימושי תוך התחשבות בארבעת הסוגים העיקריים של כוונת משתמש:
- חיפוש עסקי – המשתמש מתכנן לבצע רכישה.
- חיפוש מידע – המשתמש מחפש מידע בנושא מסוים.
- חיפוש מותג – המשתמש מנסה לאתר דף אינטרנט ספציפי.
- חיפוש מסחרי – המשתמש מנסה לצמצם אפשרויות רכישה.
התאימו את התכנים שלכם לסוג הכוונה שאתה שואפים לספק. נניח שאתם מקבלים הרבה תנועה עבור החיפוש "המחשבים הניידים הטובים ביותר מתחת ל-1,000 דולר", אך רמת ההמרה נמוכה. זהו חיפוש מסחרי ולא עסקי – כלומר הצרכן עדיין בוחן את האפשרויות שלו ואינו בטוח או יודע במה לבחור.
כדי להמיר יותר טוב את כל התנועה שמגיעה מהחיפוש הזה, תצטרכו לבצע אופטימיזציה כגון מדריך השוואה ייעודי הכולל טבלה (השוואת מפרטים, מחיר וביקורות), שאלות נפוצות ואפילו מדורים ממוקדים יותר עם תיאורים כגון "המחשבים הניידים הטובים ביותר לסטודנטים".
7. קחו בחשבון למידת מכונה
למידת מכונה (ML) היא תחום ספציפי בתוך בינה מלאכותית, הכוללת אלגוריתמים המסייעים למחשבים ללמוד. זוהי דרך מצוינת להבין טוב יותר את כוונת המשתמש, חיפוש קולי והתאמה אישית.
מכיוון שאנשים מצפים לתוצאות באופן מיידי, חברות כמו אמזון, גוגל ואפל מסתמכות על טכנולוגיית ML כדי לעמוד בקצב הביקוש הזה ולשרת את לקוחותיהן. גוגל, בפרט, משתמשת בבינה מלאכותית מתקדמת כמו MUM וג'מיני כדי לנתח התנהגות משתמשים, הקשר ותוכן – מה שמשפיע על דירוג התוצאות.
זה לא אומר ש-SEO לא חשוב. זה אומר שבינה מלאכותית היא כעת חלק בלתי נפרד מ-SEO, ואנשי מקצוע בתחום חייבים להסתגל אם הם רוצים שהאתרים שלהם יישארו רלוונטיים.
אז איך תוכלו להבטיח שאתם מבצעים אופטימיזציה מתאימה לטכנולוגיית למידת מכונה?
ראשית, עסקים יכולים להשתמש בנתונים מובנים (תגי סכמה) באתרי האינטרנט שלהם. סכמה הוא קוד המספק יותר הקשר ומשמעות לתוכן. זה כמו תווית המספקת מידע נוסף למנועי החיפוש. לדוגמה: סכמת מוצר, סכמת ביקורת, סכמת עסק וכן הלאה.
שנית, עסקים צריכים תמיד לתעדף תוכן מעמיק, מקורי ומבוסס נתונים. כך תבטיחו תוכן איכותי וחף מטעויות. תוצאות החיפוש ישתנו ככל שלמידת מכונה תהיה בשימוש נרחב יותר, ומתן תוצאות מדויקות ומהירות יהפוך לחשוב יותר. למידת מכונה תעזור לקידום אתרים על ידי הקלה על הבנת שאילתות החיפוש, ותאפשר לאנשי מקצוע להתמקד ביצירת חוויות תוכן טובות יותר.
אופטימיזציה לחיפוש בכל מקום: ה-SEO החדש
מנועי חיפוש כבר לא תופסים בלעדית את שוק החיפוש. פלטפורמות שאינן מנועי חיפוש, כגון מדיה חברתית ומנועי בינה מלאכותית, משמשות יותר ויותר לחיפוש וגילוי, ומשבשות את נורמות ה-SEO המסורתיות.
זו מהותה של אופטימיזציה לחיפוש בכל מקום. אי אפשר עוד להניח שאנשים משתמשים במנועי חיפוש רק כדי למצוא שירותים ומוצרים. הם משתמשים גם בפלטפורמות מסחר (אמזון, וולמארט), מדיה חברתית (טיקטוק, פינטרסט) ובינה מלאכותית גנרטיבית (צ'אט GPT).
משמעות הדבר היא שעליכם להרחיב את אופטימיזציית החיפוש שלכם בכל מקום. בעוד שחלק מהאנשים טוענים שקידום אתרים מת, שינוי זה מדגים שהוא מתפתח אך עדיין חי ונושם.
עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?
דירוג ממוצע 5 / 5. כמות דירוגים: 3
אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂
אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם
נשמח לשפר את הפוסט
ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו