מדריך קניבליזציה של מילות מפתח – איך מאתרים ומה עושים כדי לטפל בבעיה?

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
תוכן עניינים

קניבליזציה של מילות מפתח מתרחשת כאשר כמה עמודים באותו אתר, מופיעים בתוצאות החיפוש עבור אותו ביטוי בדיוק. מדוע זה קורה ולמה זה בעייתי, איך יודעים כשזה קורה ומה עושים כדי לטפל בבעיה?

מה זה קניבליזציית מילות מפתח?

כאשר מקדמים אתר במנועי חיפוש, הרציונל הוא לקדם כל עמוד בתחום / נושא מסוים. אם יש לנו עמוד שעוסק בטבעות אירוסין, לא נקים עמוד נוסף באותו נושא – מכיוון שהוא עלול לבלבל את מנועי החיפוש, ולהתחרות במיקומים עם העמוד המקורי.

הבעיה היא שלא תמיד שמים לכך לב, ונוצרים מצבים בהן עמוד אחד "אוכל" את המיקומים של עמוד אחר שדומה לו (ומכאן הביטוי "קניבליזציה"). ככל שיש יותר עמודים באתר נתון, כך גדלים הסיכויים שחלק מהם יעשו קניבליזציה לעמודים אחרים בביטויים מסוימים.

מה גוגל עושה במקרה של קניבליזציה?

מכיוון שגוגל לא יכול לקבוע איזה עמוד הוא הרלוונטי ביותר מבין ה"מועמדים" הקיימים, הוא פשוט מדרג במקביל את שני העמודים שמתחרים ביניהם באותו ביטוי. פעם יופיע עמוד A ופעם יופיע עמוד B. לעיתים יופיעו שני העמודים בבת אחת בתוצאות החיפוש, ואז הקניבליזציה גלויה לעין.

מדוע קניבליזציה היא בעייתית?

כפי שצוין כבר בהתחלה, אנו רוצים שעמוד A ידורג בנושא ספציפי Y. זה עמוד המטרה שהקמנו באתר לצורך כך, ולשם אנחנו רוצים להפנות את הטראפיק הרלוונטי של כל מי שמחפש את הנושא הנדון (כמו בדוגמה של טבעות האירוסין).

יהיו כאלה שיגידו שלא משנה להם לאיזה עמוד מגיעים המשתמשים, כל עוד האתר מופיע כמה שיותר גבוה בתוצאות החיפוש. בתיאוריה זה נשמע הגיוני, אבל אם גוגל יציג למשתמשים עמוד אחר ששונה מעמוד המטרה שאנחנו קבענו, זה עלול להיות פחות אפקטיבי.

אומנם עדיין יגיע טראפיק לאתר גם דרך העמוד הזה, אבל ייתכן שהטראפיק יפחת בעקבות הבדלים בין העמודים; או שאחוז ההמרה עלול לרדת. הביצועים האורגניים עלולים להיפגע לטווח הארוך, והכול מכיוון שגוגל מציג עמוד פחות רלוונטי, שמתפקד פחות טוב בהשוואה למקור.

איך יודעים האם יש קניבליזציית מילים באתר?

כבר ציינו מקודם שלעיתים גוגל מציג שני עמודים מאותו אתר עבור שאילתת חיפוש אחת; אבל זה מצב יותר נדיר. מה עושים כאשר מתקיימת קניבליזציה שאינה גלויה לעין?

כדי לזהות מצבי קניבליזציה ניתן לעשות מספר דברים:

בדיקה בכלי מעקב אוטומטיים

זוהי האפשרות הטובה ביותר, מכיוון שהיא עוקבת אוטומטית אחר תוצאות החיפוש ומדווחת על קניבליזציה ברגע שהיא מתרחשת (לפי תדירות עדכוני המערכת כמובן). לדוגמה, ראנק ריינג'ר מדווח על התופעה הזו באמצעות סימן אזהרה צהוב: מעבר עכבר על סימן האזהרה, מציג את העמוד המתחרה באמצעות אלט טקסט.

אזהרת קניבליזציה של מילות מפתח

גם כלים נוספים כגון Semrush ואחרים מציעים פיצ'ר דומה. בדקו האם הכלים שאתם משתמשים בהם מאפשרים מעקב מסוג זה. אם לא, עברו לאפשרות הבאה.

בדיקה בקונסולת החיפוש של גוגל

גוגל קונסול מציג כמה עמודים מופיעים בגוגל עבור ביטוי ספציפי. אומנם לא כל כפילות כזו מעידה על קניבליזציה בהכרח, אך ייתכן שכן.

כדי לבדוק זאת ניגשים לדוח החיפושים, מקליקים על הביטוי הרצוי ולאחר מכן בוחרים את טאב עמודי הנחיתה. הטאב יציג את כל העמודים שהופיעו בגוגל ו/או קיבלו קליקים, כאשר בוצע החיפוש הנדון.

בדיקת קניבליזציה של מילות מפתח בגוגל קונסול

בדוגמה הזו ניתן לראות שמופיעים 3 עמודים עבור ביטוי מסוים. אחד מהם הוא המוביל מבחינת חשיפות וקליקים; השני והשלישי הם ככל הנראה עמודים בעלי תוכן דומה שלא מצליחים להביא ביצועים – אבל עדיין מופיעים בגוגל מדי פעם.

כאן המקום לציין שכמעט כל בדיקה כזו בקונסול תניב עמודים כפולים. מומלץ לבדוק זאת גם ידנית או באמצעות כלים נוספים, כדי לאשש את ההנחה שמדובר בקניבליזציה (ייתכן שעבר מספיק זמן מאז והבעיה נעלמה). לשיקולכם האם יש צורך לעשות משהו בנדון, או שמדובר בתופעה מינורית שלא מצריכה טיפול. פתרונות ראו בהמשך.

בדיקה עם אופרטור site

כאן מדובר בבדיקה ידנית של ממש בתוך תוצאות החיפוש של גוגל. העקרון פשוט – משתמשים באופרטור site: ומחפשים את הביטוי הרלוונטי (רצוי במרכאות יחד עם אופרטור נוסף לצורך הדיוק: intitle).

אופרטור site בגוגל

מן הסתם תמיד יופיעו כמה עמודים במקביל בתגובה לחיפוש כזה, מכיוון שכל ביטוי עשוי להופיע בטייטל של מספר דפים שונים. זה לא אומר שיש כאן קניבליזציה; הדבר יצריך בחינה מעמיקה שלכם כדי לוודא זאת.

אפשרות נוספת היא חיפוש ידני בתוך ממשק ניהול התוכן של האתר (CMS).

איך מתקנים קניבליזציית מילות מפתח?

אחרי שאיתרנו מצבים של קניבליזציה, וכן וידאנו שמדובר במצבים לא רצויים מבחינתנו (לא כל קניבליזציה מזיקה) – מגיע שלב הטיפול והתיקון. הנה כמה מהאפשרויות הטובות ביותר שיעזרו לכם לטפל בבעיית הכפילות הזו.

תג קנוניקל

פתרון זה מתאים במקרים בהם הכפילות מתרחשת בין עמודים חיוניים שאסור למחוק. לדוגמה, אם יש מספר עמודים עבור אותו מוצר – אבל עם וריאציות שונות של צבע – עלולה להיווצר קניבליזציה ביניהם. הצבת תג קנוניקל בכפילויות האחרות, תאשש לגוגל שמדובר בווריאציות של מקור אחד. יש לקחת בחשבון שקנוניקל הוא בחזקת המלצה בלבד, וגוגל לא חייב להתחשב בה.

אופטימיזציית תוכן וקישורים

כדי להבהיר לגוגל שעמוד B הוא בעצם גרסה "חלשה" יותר של עמוד A, נציב בעמוד B קישור לעמוד A תחת הביטוי המדויק. בצורה כזו אנו מאותתים למנועי החיפוש שיש קשר בין הביטוי לעמוד הרצוי לנו. במקביל מומלץ לשדרג את התוכן בעמוד A ולטרגט אותו בצורה טובה יותר עבור הביטוי הנדון.

דבר דומה אפשר לעשות עבור עמוד B, אך במקום לשדרג (Upgrade) – לשנמך (Downgrade). ניתן להסיר את הביטוי מעמוד B במטרה לדלל את נוכחותו; סוג של דה-אופטימיזציה. אפשרות נוספת היא לבחור ביטוי אחר לטרגוט עבור עמוד B, ואז לבצע את שדרוג התוכן והקישורים בהתאם לביטוי החדש.

תוכן חדש

נגיד שיש לכם עמוד קטגוריה של "שולחנות עץ אלון" ועוד קטגוריה של "שולחנות עץ אגוז". אם שניהם מופיעים בגוגל עבור הביטוי "שולחנות עץ", ככל הנראה עדיף להקים עמוד קטגוריה חדש בביטוי הזה בדיוק. בצורה כזו תטפלו בקניבליזציה ותרוויחו על הדרך עוד עמוד רלוונטי שיביא לקוחות.

איחוד דפים

פתרון זה מתאים עבור רוב המצבים, מכיוון שהוא מאפשר להרחיב ולעבות עמוד קיים באמצעות עמוד שדומה לו. קחו בחשבון שלא תמיד זה אפשרי, כמו במקרים של עמודי קטגוריה באתר חנות (בהם לא תמיד ניתן להוסיף עוד טקסט) – אבל כל עוד זה אפשרי, כדאי ומומלץ. לאחר ששילבתם בצורה נאותה את הטקסט מהעמוד הזהה בעמוד העיקרי, מחקו את הכפילות ובצעו הפניית 301 לעמוד הראשי.

תגי noindex

כלו כל הקצין ושום פתרון אחר לא עזר? אבל אתם עדיין זקוקים לעמודים הכפולים הללו באתר? תייגו אותם באמצעות תגית noindex ישירות בקוד של העמוד (עדיף מאשר בקובץ רובוטס).

מחיקה והפניה

פתרון זה הוא מוצא אחרון המתאים למקרים של מצבי קניבליזציה עיקשים, שלא נפתרו לאחר כל שאר הניסיונות שהוצגו כאן. במקרה כזה נמחק לחלוטין את עמוד התוכן הכפול, ונפנה אותו באמצעות קוד שרת 301 לעמוד העיקרי שאליו אנו מכוונים.

איך מונעים מראש קניבליזציה של מילות מפתח?

בגדול – פשוט להימנע מיצירת עמודים שונים באותו נושא או בנושאים קרובים. עם זאת, לא תמיד נוכל לדעת מראש שזה יהיה המצב. לפעמים יש לנו עמוד בנושא מסוים, ולאחר שיצרנו עמוד חדש בנושא שלכאורה שונה לחלוטין – מתברר שמתרחשת ביניהם קניבליזציה.

זו הסיבה שכדאי ומומלץ לעקוב אחר הנושא הזה בתדירות קבועה, ולספק את הפתרונות הדרושים בהתאם.
בהצלחה!

עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?

דירוג ממוצע 5 / 5. כמות דירוגים: 3

אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂

אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם

נשמח לשפר את הפוסט

ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
על הכותב

מוכנים להתקדם?

צרו איתנו קשר עוד היום ונשמח לעזור