תחזית ביצועים לקידום אתרים אורגני: כך תוכלו לחזות את הביצועים העתידיים של האתר שלכם בתוצאות החיפוש האורגניות

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
תוכן עניינים

מה זה חיזוי של קידום אתרים אורגני?

חיזוי התוצאות של קידום אתרים אורגני עשוי להיות ההיבט המאתגר ביותר של קידום אתרים – אך לרוב זה הדבר הראשון שהלקוח שואל: "למה אנחנו יכולים לצפות?"

כבר ציינו בעבר שלא ניתן להבטיח תוצאות ספציפיות בקידום אתרים. עם זאת, בהחלט אפשר לנסח תחזיות סבירות בנוגע לביצועים מסוימים. במדריך זה נלמד מדוע ניתוח קישורים נכנסים אינו מספיק כדי להסביר באופן מלא את ביצועי ה-SEO, איך בונים תחזיות ריאליות באמצעות נתונים היסטוריים וכן שיטות לניבוי טראפיק אורגני עתידי.

חיזוי SEO הוא דרך לחזות את ביצועי האתר העתידיים על סמך נתוני SEO נוכחיים והיסטוריים. כאשר הוא מיושם בצורה נכונה, חיזוי יכול לעזור לעסקים לצפות דפוסי תנועה, להקצות משאבים ביעילות ולבסס ציפיות ריאליות לצמיחה אורגנית ועסקית.

עם זאת, חיזוי בקידום אתרים מסובך יותר מערוצי שיווק בתשלום – מכיוון שערוצים אורגניים (בדגש על תוצאות מנועי חיפוש) כפופים לכמות גדולה יותר של גורמים שלא ניתן לשלוט בהם.

בניגוד לערוצים בתשלום, המאפשרים מסגרת חיזוי ברגע שיש עלות לכל ליד, שיעור המרה ותקציב – דירוג מנועי החיפוש מושפע מעשרות גורמים בלתי נשלטים כמו שינוי מגמות חיפוש, עדכוני אלגוריתמים ודפוסים מתפתחים של התנהגות משתמשים.

בדיוק כפי שלא ניתן לחזות בצורה מלאה את הביצועים בטיקטוק, יוטיוב או אינסטגרם – גם הערכות SEO נסמכות על מספר גורמים. החשובים בהם קשורים לאופן בו מנועי החיפוש רואים את האתר ואת סמכותו:

  • האם אתם אמינים?
  • האם יש תובנות בעלות ערך?
  • האם אתם מותג מוכר?
  • מה אחרים בנישה חושבים עליכם?
  • וכן הלאה

ברור שניתן ליישם שיטות עבודה מומלצות כדי לשפר את הביצועים, אבל חובה לזכור שחיזוי SEO הוא ניחוש מושכל עם מרווח שגיאה מסוים.

4 גורמים המשפיעים על תחזיות SEO

אפילו תחזיות ה-SEO הטובות ביותר כפופות למגוון גורמים חיצוניים ופנימיים. כאשר יוצרים תחזית כזו, יש לזכור את ההשפעות הללו וכיצד הן עשויות לגרום לתוצאות בפועל להיות שונות מהתחזית.

עדכוני אלגוריתם במנועי חיפוש

גוגל ומנועי חיפוש אחרים מעדכנים לעתים קרובות את האלגוריתמים המשמשים לדירוג תוצאות החיפוש (מעל 5,000 שינויים בשנה). שינויים אלו יכולים לשפר או לדרדר את התנועה האורגנית באופן דרמטי.

מכיוון שגוגל לא חושפת את העדכונים הללו במלואם ואת התזמון שלהם מראש, כל תחזית SEO אינה ודאית מטבעה. עם זאת, גם אם היו מספרים לנו על עדכונים אלגוריתמיים, היינו צריכים לקבל שתנודתיות כלשהי תמיד תהיה קיימת.

מתחרים בחיפוש האורגני

מיקומים בתוצאות האורגניות הם משחק סכום אפס. אם מתחרה מרחיב את מאמצי ה-SEO שלו, הוא יכול להשיג מיקומים ותנועה לאתר על חשבונכם.

מומלץ להעריך עד כמה המתחרים שלנו משקיעים באסטרטגיית ה-SEO שלהם, לפני שנוכל לבצע תחזית בטוחה. לדוגמה, תחום כרטיסי האשראי הוא תחרותי מאוד. תצטרכו להתאים את תדירות העבודה אצל המתחרים לפני שתוכלו לספק נתוני חיזוי על גידול עתידי בתנועה האורגנית בתחום זה. למעשה, בדיקה שכזו רלוונטית לכל תחום עיסוק בימינו.

מגמות חיפוש והתנהגות

התנהגות החיפוש יכולה להשתנות עקב מגמות, עונתיות או אירועים בלתי צפויים. דוגמה קלאסית הייתה מגפת הקורונה, שהובילה לעלייה בחיפושים מסוימים הקשורים למגפה, לעבודה מהבית ועוד.

ציפיות המשתמשים מכל שאילתת חיפוש יכולות גם הן להשתנות, מה שעשוי להשפיע על תחזיות ה-SEO שלנו. אם חיפושי מידע יפנו את מקומם לחיפושים מסחריים יותר, דפי האתר הרלוונטיים עלולים לספוג ירידה במיקומים ובטראפיק.

SEO טכני

בריאות האתר יכולה להשפיע על המיקומים ועל האופן בו המשתמשים מתנהגים באתר. לפי גוגל, הסבירות שמבקר יעזוב את האתר עולה ב-32%, כאשר זמן הטעינה נמשך בין שנייה אחת לשלוש שניות – מה שבתורו יכול להשפיע לרעה על המיקומים.

7 שלבים לחיזוי ביצועי הקידום האורגני בקונסולת החיפוש של גוגל

מכיוון ש-GSC הוא המקור הפופולרי ביותר לביצועי SEO, נציע דרך פשוטה לעשות זאת. התחזיות העתידיות יתבססו על נתוני עבר מתוך הטראפיק האורגני. מי שמעוניין במדריך המקורי באנגלית – יכול למצוא אותו כאן >

שלב 1 – ייצוא נתוני גוגל קונסול

  • בקונסולת החיפוש היכנסו לדוח ביצועים > תוצאות חיפוש.
  • פתחו את מסנן התאריכים עד למקסימום.
  • יצאו את הנתונים.

ככל שההיסטוריית האתר ארוכה ועקבית יותר, כך ניתן לבצע תחזיות טובות יותר של תעבורת ה-SEO. מומלץ לבחור לפחות ב-12 חודשים.

שלב 2 – ייבוא נתונים לגוגל שיטס

  • היכנסו ל-Google Sheets והקליקו על: קובץ > ייבוא.
  • העלו את קובץ ה-CSV מהתיקיה שהורדתם זה עתה.
  • כאשר תתבקשו, בחרו לייבא נתונים לגיליון אלקטרוני חדש או קיים.
  • לאחר היבוא, אתם אמורים לראות משהו כזה (ייתכן שהיישור יהיה שונה בעברית):

שלב 3 – הסרת עמודות מיותרות

לצורך הבדיקה הפשוטה הזו אנו צריכים רק תאריך וקליקים (בלי חשיפות, CTR ומיקום). הסירו את העמודות המיותרות ותישארו עם 2 עמודות בלבד.

שלב 4 – פרמוט נתונים

כדי להבטיח שהתאריכים והקליקים מזוהים כהלכה, בצעו את הפעולות הבאות:

  • הזיזו את עמודת קליקים מעמודה B לעמודה G.
  • בחרו בעמודת תאריך (עמודה א').
  • הקליקו על נתונים > פיצול טקסט לעמודות.
  • תחת "מפריד", בחרו "מותאם אישית" והקלידו מקף (-) או קו נטוי (/) בהתאם למפריד התאריכים שלכם.
  • כעת תקבלו עמודות נפרדות עבור יום, חודש ושנה. זה אמור להיראות כך:

  • הוסיפו עמודה חדשה או השתמשו בנוסחה בעמודה D הריקה כדי לשלב אותן מחדש עם הפונקציה DATE() – לדוגמה: =DATE(A2, B2, C2) כאשר A הוא השנה, B חודש ו-2 הוא התאריך.

  • סמנו עמודה חדשה E כ"Date[numeric]"
    ב-E2 הקלידו: =D2
    הקליקו Enter ואז עברו אל: עיצוב > מספר > מספר.
    כעת אתם אמורים לראות "תאריך סידורי" מספרי (למשל, 45710).
    כדי לשכפל את הנוסחה בכל הדורות הדרושות – יש לגרור או להעתיק את הנוסחה.

בסיום, הגיליון אמור להיראות כך:

שלב 5 – הוספת שורות עתידיות

בצעו את השלבים הבאים כדי לחזות את הימים או השבועות הבאים בדוח החיזוי:

  • סדרו את הגיליון לפי התאריכים העדכניים ביותר בתחתית, על ידי מעבר אל: נתונים > טווח מיון > אפשרויות מיון מתקדמות.
  • העתיקו את עמודה D ועברו אל: ערוך > הדבק מיוחד > ערכים בלבד.
  • בתחתית, גררו מטה את עמודה D כדי להוסיף תאריכים עתידיים.
  • התאימו את עמודה E כך שכל תאריך עתידי יופיע כערך מספרי בעמודה זו.

שלב 6 – תחזית לצמיחת SEO

בתא המתאים בעמודה F, הקלידו:

=FORECAST(התא של התאריך המספרי המתאים עבור השורה לתחזית, טווח תאים עבור קליקים ידועים, טווח תאים עבור תאריכים מספריים מתאימים)

  • הקישו אנטר. כעת אתם אמורים לראות ערך מספרי חזוי של קליקים.
  • גררו מטה לטווח התאריכים החזוי, כך שכל תאריך עתידי יקבל תחזית.

נוסחה לדוגמה בתא F183:

=FORECAST(E183,F2:F182,E2:E182)‎

שלב 7 – המחשה של אומדן ה-SEO

כדי לראות את הנתונים ההיסטוריים והחזויים בתרשים קו:

  • הדגישו את העמודות D ו-F (כולל שורות התחזית העתידיות).
  • תנו לעמודה D שם (אם עדיין לא עשיתם זאת). לדוגמה: תאריכים.
  • עבור אל: הוספה > תרשים.
  • בחרו תרשים קווים.

כעת תראו ציר זמן מהתאריך המוקדם ביותר עד אופק התחזית, כאשר נתוני התחזית משתרעים מעבר לנקודות ההיסטוריות הידועות. בתרשים למטה, החץ מצביע על הנתונים החזויים.

הנתונים בתמונה מפושטים ולכן נראים כמו גרף לינארי. בפועל אתם עשויים לראות תצוגה שונה.

3 דרכים לחזות תנועה אורגנית

הערכת התעבורה האורגנית מנתוני GSC אינה הדרך היחידה. אפשר לחזות נתוני SEO גם מכלי אנליטיקס אחרים בהם אתם משתמשים.

1. חיזוי מיקומים באמצעות CTR

חיזוי מבוסס מילת מפתח מחשב טראפיק צפוי על סמך מיקום הדף ונפח שאילתות החיפוש הקשורות אליו. הנתח העיקרי של ביצועי ה-SEO מורכב מהשילוש של מיקומים, נפח חיפוש ושיעור קליקים – ולכן זו הדרך הקלה ואולי הפופולרית ביותר לחזות צמיחה ב-SEO.

מודל זה נקרא גם "פוטנציאל צמיחה של מילות מפתח" או "חיזוי מבוסס נפח חיפוש". שיטה זו טובה יותר עבור חיזוי ברמת הדף, מכיוון שהיא מבוססת על נפח החיפוש והמיקום הספציפי של מילת מפתח.

שיעורי קליקים
מחקר של Backlinko מעיד שהתוצאה האורגנית המובילה בגוגל מקבלת 27.6% מכל הקליקים, בעוד שתוצאות בדירוג נמוך יותר זוכות להרבה פחות קליקים. הכפלת שיעור הקליקים הצפוי בנפח החיפוש של הביטוי – ניתן להעריך את כמות הטראפיק בביטוי זה, אם תגיעו למיקום הנדון.

נפח חיפוש
אם כבר יש לכם דף שממקד למילת מפתח, תוכלו להשתמש בגוגל קונסול כדי למצוא את נפח החיפוש עבור מונח זה בהתבסס על מיקום מילת המפתח.

  • בטאב "תוצאות חיפוש" סננו לפי כתובת העמוד הנדון.
  • התאימו את טווח התאריכים ל-30 ימים.
  • הפעילו את טאב המיקום הממוצע ועיינו בדוח השאילתות.

כאן תמצאו אילו מונחי חיפוש מובילים לדף שלכם. שימו לב למיקום הממוצע עבור מילת המפתח העיקרית.

לדוגמה, אם אתם ממוקמים בתוצאה 8 עבור ביטוי מסוים – לפי ממצאי Backlinko תקבלו רק 3.3% מהקליקים עבור הביטוי הנבדק. במקרה כזה, נפח החיפוש הכולל הוא מספר הקליקים לחלק באחוז הקליקים – 5 קליקים חלקי 3.3% עבור המיקום ה-8. כלומר לביטוי הנדון יש נפח חיפוש חודשי של 152.

לאחר שיש לנו נתונים, נוכל להעריך כמה תנועה חודשית נקבל לדפי האתר:

  • בחרו מילת מפתח רלוונטית.
  • שימו לב לנפח החיפוש החודשי שלה והעריכו האם ניתן לשפר את המיקום שלה.
  • לאחר מכן השתמשו בנוסחה: תנועה צפויה = נפח חיפוש × שיעור קליקים צפוי עבור הדירוג הצפוי.

לדוגמה, אם מילת מפתח זוכה ל-10,000 חיפושים בחודש ואתם במקום 5, ניתן להעריך ש-6.3% מהחיפושים האלה יהפכו לכניסות לדף, כלומר כ-630 קליקים בחודש. יש לציין כי שיעור הקליקים יכול להשתנות לפי סוג השאילתה, נוכחות המותג ועד כמה התוצאה שלכם אטרקטיבית לעומת מתחרים אחרים בעמוד התוצאות.

שימוש בנתוני אמת מגוגל קונסול יכול להוסיף לתובנות שלכם, במקום לסמוך רק על נתוני מחקר חיצוניים. כמו כן דפים בדרך כלל ממוקמים במספר רב של ביטויים, ולא רק אחד. תחזית אידיאלית תסכם את התנועה ממילות מפתח מרובות בכל עמוד.

2. ניתוח מגמות עונתיות

שיטה זו מסבירה שינויים עונתיים ומגמות צמיחה חזויות, כדי לספק תחזיות נקודתיות יותר.

לדוגמה, אם התנועה החודשית הממוצעת של אתר היא 10,000 מבקרים, וידוע כי חודש דצמבר מציג באופן היסטורי צמיחה עונתית של +30% – התנועה החזויה בדצמבר תהיה 13,000 מבקרים. גישה זו חשובה במיוחד לעסקים עם תנודות עונתיות בולטות בביקוש.

חפשו שיאים או ירידות חוזרות (חגים או אירועים שנתיים) ובצעו השוואות משנה לשנה או חודש לחודש. אתרח מסחר אלקטרוני עשויים לחוות קפיצת תנועה בכל נובמבר, עקב חגי הקניות כגון בלאק פריידיי.

חשוב גם להבחין בין אירועים חד פעמיים לבין טרנדים מתמשכים. השתמשו בכלים כגון גוגל טרנדס כדי לוודא האם הפופולריות של מילת מפתח עולה, יורדת או יציבה. המפתח הוא לבסס את התחזית על מגמות ארוכות טווח. אם חיפושים אחר המוצרים שלכם גדלו ב-30% באביב האחרון ובאביב הזה, הגיוני להעריך עלייה דומה באביב הבא.

קחו בחשבון גם נתוני מגמות של מילות מפתח: אם נפח החיפוש של מילת מפתח גדל, קחו את שיעור הצמיחה הזה בתחזיות שלכם.

3. נתונים היסטוריים

הבסיס לתחזית טובה בקידום אתרים הוא נתוני ביצועים היסטוריים, המספקים תובנות לגבי מגמות ודפוסים בעבר שיכולים לחזות תחזיות עתידיות. תחזיות SEO טובות רק לפי הנתונים ההיסטוריים שלכם.

  • פורמט – מומלץ להשתמש בטבלאות הכוללות זמן, במרווחי זמן קבועים (למשל: חודשי).
  • מגמה – האם התנועה בדרך כלל עולה או יורדת?
  • עונתיות – האם יש דפוסים שחוזרים על עצמם?
  • שינויים רוחביים – האם היו לכם העברות אתר, שינויים גדולים ב-SEO או עדכוני אלגוריתמים?

יישום מודלים סטטיסטיים (רגרסיה ליניארית או ממוצעים נעים) על נתונים אלה, יכול לחזות ביצועים עתידיים תוך התחשבות בתנודות עונתיות קבועות.

חיזוי הכנסות מקידום אורגני

ברגע שיש לכם תחזית עבור טראפיק, מומלץ להשתמש בממצאים אלה כדי לחזות כיצד תנועה זו הופכת לתוצאות עסקיות. הנה 2 שיטות לחיזוי הכנסות מ-SEO.

1. חיזוי שיעור המרה

התחילו עם שיעור ההמרה באתר – איזה אחוז מהמבקרים האורגניים משלימים את היעד הרצוי שלכם (רכישה, הרשמה וכו'). השתמשו בנתוני המרה היסטוריים מגוגל אנליטיקס או מפלטפורמת מדידה דומה. אם שיעור ההמרה האורגני של האתר היה 2% באופן עקבי, תוכלו להחיל זאת על נפחי תנועה עתידיים.

הנוסחה הבסיסית פשוטה:
המרות צפויות = תנועה אורגנית צפויה × שיעור המרה

לדוגמה: אם אתם צופים תוספת של 3,000 מבקרים חודשיים הודות לשיפור מיקומים, והאתר ממיר 6% מהמבקרים – יש לכם 0.05 × 3,000 = 150 המרות חדשות שניתן לחזות.

מומלץ לפלח את שיעור ההמרות לפי פעולה. ייתכן שיהיה לכם שיעור המרה מסוים עבור רכישות מוצרים, ושיעור המרה אחר עבור הרשמות לניוזלטר.

לאחר חיזוי של מספר ההמרות, השתמשו בערך ממוצע להמרה כדי להעריך את ההכנסה הצפויה: 150 המרות עם הזמנה ממוצעת של 100 שקל – יתורגמו ל-15,000 שקל של הכנסה נוספת. אם מטרת האתר היא יצירת לידים, תוכלו להקצות ערך כספי לכל ליד.

שימוש בחיזוי זה קושר את תחזיות התנועה להכנסות אמיתיות, ומאפשר לכם להראות איך צמיחת ה-SEO עשויה להשפיע על השורה התחתונה.

2. הערכת LTV

לא כל לקוח הוא עסקה חד פעמית. ערך חיי לקוח (LTV / CLV) של מבקרים אורגניים הוא גורם חשוב.

במיוחד עבור עסקים עם מכירות חוזרות או לקוחות נאמנים, ערך חיי הלקוח (CLV או LTV) של מבקרים אורגניים הוא גורם חשוב. CLV הוא סך ההכנסות שלקוח צפוי להניב לאורך כל מערכת היחסים שלו עם העסק.

כאשר אתם חוזים הכנסות מקידום אורגני באמצעות CLV, אתם מסתכלים לא רק על המכירה המיידית ממבקר אורגני – אלא גם על הרכישות החוזרות הפוטנציאליות שלו (Retention).

לדוגמה, אם הלקוח הממוצע משלם לכם 2,000 שקלים במשך שנתיים, וכ-10% מהלידים האורגניים הופכים בסוף ללקוחות – המשמעות היא שלכל ליד חדש יש ערך צפוי של 200 שקלים.

אם מתוך 100 לקוחות חדשים מ-SEO, בממוצע 30 יבצעו רכישה שנייה בתוך שנה, הוסיפו את ההכנסה הנוספת הזו לתחזית שלכם. נקודת המבט של CLV מראה לעתים קרובות שהערך האמיתי של SEO גבוה יותר מסך המכירה הראשונה.

תבנית חיזוי לשימוש חופשי >

חיזוי החזר השקעה של SEO

כל תחזית SEO צריכה בסופו של דבר להתייחס להחזר על ההשקעה (ROI). חיזוי זה משווה את העלות החזויה של פעילויות ה-SEO להכנסה שאתם מצפים שאפיק זה יניב.

הנוסחה פשוטה:

החזר השקעת SEO = (הכנסה נוספת מ-SEO – עלויות נוספות של SEO) ÷ עלויות SEO נוספות × 100​

יש לקבוע את עלויות הקידום האורגני לתקופת התחזית – כולל יצירת תוכן, כלי קידום אתרים, הוצאות בניית קישורים, משכורות ו/או זמן עבודה. לאחר מכן השתמשו בהכנסות החזויות מ-SEO כדי לחשב את אחוז ה-ROI.

לדוגמה, אם במהלך הרבעון הבא אתם מתכננים להוציא 5,000 שקלים על SEO ומצפים למכירות של כ-20,000 שקלים מתנועה אורגנית – החזר ההשקעה החזוי הוא

(20k – 5k) / 5k × 100 = 300%

כלומר על כל 1 שקל שהוצאתם תקבלו 4 שקלים בחזרה.

חיזוי החזר ההשקעה מסייע בקבלת החלטות: ניתן להשוות אותו לערוצי שיווק אחרים או להשתמש בו כדי להבטיח שתוכנית ה-SEO שלכם תהיה הגיונית מבחינה פיננסית. חיזוי ROI על פני תקופה ממושכת, נניח 12 חודשים, יכול ליצור יתרונות מצטברים.

לדוגמה, תוכן שנוצר היום עשוי ליצור תעבורה במשך שנים כאשר רק עלויות התחזוקה מגדילות את ההחזר לאורך זמן. מכיוון שקידום אורגני הוא תהליך מתמשך לאורך זמן, ההחזר יכול להמשיך ולהצטבר בהדרגה.

עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?

דירוג ממוצע 5 / 5. כמות דירוגים: 2

אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂

אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם

נשמח לשפר את הפוסט

ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
על הכותב

מוכנים להתקדם?

צרו איתנו קשר עוד היום ונשמח לעזור