קידום אתרים ומדיה חברתית: מה השפעתן של רשתות חברתיות על קידום אתרים אורגני?

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
תוכן עניינים

לרשתות חברתיות יש השפעה עקיפה על קידום של אתר. אומנם הן לא מהוות פקטור באלגוריתם של גוגל, אבל מדיה חברתית מייצרת סיגנלים המעידים על איכות התוכן, על קיום המותג וכן הלאה.

לייקים, שיתופים, עוקבים ותגובות הם סיגנלים המאותתים על רמת מעורבות (Engagement). תוכן שיש לו הרבה סיגנלים, מעיד על עצמו כתוכן איכותי ורלוונטי לקהל היעד שלו. אומנם בגוגל כבר אמרו במפורש בעבר שהסיגנלים החברתיים לא מהווים חלק מאלגוריתם החיפוש, אבל בכל זאת יש לא מעט היגיון בשימוש במדיה חברתית כאמצעי סיוע ל-SEO.

מדוע סיגנלים חברתיים אינם פרמטר בגוגל?

באחת מהשיחות של ג'ון מולר ב-2015, הוא מתייחס גם לנושא המדיה החברתית. לטענתו אין כל השפעה על תוצאות החיפוש, בעיקר מכיוון שרוב הקישורים הנמצאים במדיה חברתית הם מסוג no follow. מה שכן מתאפשר הוא אינדוקס והצגה של פרופילים ותכנים מתוך מדיה חברתית, כך שניתן למלא את עמוד התוצאות בגוגל בתכנים שלכם גם ממקורות אחרים.

יש עוד כמה סיבות לכך שמדיה חברתית לא נכללת במניין הפרמטרים המשפיעים על תוצאות החיפוש. לדוגמה – הרשתות החברתיות לסוגיהן מלאות בספאם ובחשבונות מזויפים. אפשר לקנות אינסוף עוקבים, לייקים וסיגנלים נוספים תמורת פרוטות. איך גוגל אמור להבחין בין סיגנלים אותנטיים מחשבונות אמיתיים, לעומת סיגנלים מזויפים וחשבונות של בוטים? הרי הרשתות החברתיות בעצמן מתקשות להתמודד עם התופעות האלה.

דוגמה נוספת קשורה לאלגוריתמים של מדיה חברתית. תכנים מעולים יכולים להיקבר עמוק בתוך הפיד ולהיעלם מהעין, בעוד שתכנים ירודים דווקא יצופו כלפי מעלה. המדדים החברתיים הם סיגנלים של פופולריות, ולכן אינם אמינים בכל הנוגע להגדרת תוכן איכותי. בנוסף, תכנים במדיה חברתית נשענים יותר על טרנדים זמניים שמגדילים את ההפצה שלהם, יותר מאשר פרמטרים של איכות.

האלגוריתמים של גוגל ואלו של המדיה החברתית נשענים, כל אחד, על פרמטרים אחרים. זה יהיה ניסיון שווא עקר להשוות ביניהם ולבדוק האם יש קורלציות בין אחד לשני.

איך סיגנלים חברתיים כן משפיעים על קידום אורגני?

למרות כל הנאמר עד כה, למדיה חברתית יש השפעה כלשהי גם על SEO. הנה כמה אופציות שכדאי להכיר.

אזכורים

ראשית נתחיל עם אחד הברורים מאליהם – והוא אזכורים. גוגל עוקב, בין היתר, גם אחרי אזכורי מותג ומחשיב אותם כ"קישורים מרומזים" (Implied Links כפי שמופיע בנוסח הפטנט של גוגל פנדה); זאת בניגוד לקישורים אמיתיים שיש בהם רכיב לחיץ מסוג A href.

סיגנלים חברתיים בגוגל

פטנט נוסף של גוגל עוקב אחרי סיגנלים שנוצרים על ידי משתמשים במדיה חברתית, ומתוך כך מבין שמדובר בחברה / עסק / מותג. אחד מהסיגנלים הללו הוא האשטאג (או בעברית סולמית, אותו סימן שמשמש לתיוג של נושאים במדיה חברתית. סימן הכרוכית משמש לתיוג אנשים).

העובדה שלגוגל יש פטנטים כאלה ואחרים לא אומרת שהם משולבים באלגוריתם החיפוש. אבל בכל זאת ניתן להסיק שגוגל לא תשקיע זמן ומאמץ באישור הפטנטים, אלא אם כן יש בהם שימוש כלשהו.

השפעה צולבת

עוד סיבה טובה לכך שמדיה חברתית משפיעה על SEO, היא העובדה שבעצם מדובר בחלק מהשיווק הכולל של העסק / החברה / המותג. אם חברה מסוימת מפרסמת בטלוויזיה או ברדיו, זה יכול לבוא לידי ביטוי בהגדלת חיפושי המותג בגוגל – ועל ידי כך גם שיפור הקידום האורגני. זו דוגמה יפה להשפעה עקיפה של פרסום על SEO.

באותו אופן, כאשר מדובר במספר אפיקי שיווק הפועלים במקביל – כל אחד מהם יכול לשמש להעצמת אפיקים נוספים במקביל. כך נוצר אפקט של כדור שלג, או מה שראנד פישקין קורא לו "גלגל תנופה שיווקי".

עדות לאמינות, מקצועיות וסמכותיות

למרות שקשה מאוד להניח את האצבע על מושגים מעורפלים כגון אמינות, סמכות ומקצועיות – בגוגל מתייחסים אליהם כאל מדדים חשובים מאין כמותם. מדדי EEAT משמשים את גוגל לצורך תיוג אתרים איכותיים, סמכותיים ומקצועיים בתחומם.

במסמך ההנחיות של גוגל לבודקי האיכות האנושיים, מצוינות רשתות חברתיות מעל 40 פעמים בהקשרים שונים. כלומר גוגל בעצמה אומרת לבודקים האנושיים שלה, שאמונים על שיפור האלגוריתם, שמדיה חברתית לסוגיה מהווה מדד לאיכות, מקצועיות, סמכות וכן הלאה.

לדוגמה – אם אנשים רבים מדברים על המותג שלכם ברשתות חברתיות מרובות, זו אינדיקציה מעולה לכך שאתם אכן מותג (וזה בהקשר לכך שגוגל עוקב אחרי אזכורים, כפי שצוין קודם לכן).

גוגל דיסקבר

דיסקבר, מלשון "גילוי", הוא פיד של תכנים המופיע בגוגל כאשר גולשים בנייד (הן בדפדפן והן באפליקציית גוגל). דיסקבר מציג תכנים מותאמים אישית לכל משתמש, בהתאם למידע שנאסף עליו מכל מיני מקורות כגון היסטוריה, מיקומים ועוד. בדרך כלל מדובר בתוכן חדשותי, אבל גם בלוגים מקצועיים נכנסים לשם לא מעט.

מצד אחד די קשה לפצח את פיד הדיסקבר כדי להופיע בו ולקבל חשיפה; מצד שני ניכר כי יש קורלציה כלשהי בין פופולריות ובין הופעה בדיסקבר. לפי בדיקה של חברת Ahrefs נראה כי גוגל מציף בדיסקבר תכנים שהפכו לפופולריים במדיה חברתית. בצורה כזו רשתות חברתיות יכולות להשפיע גם על חשיפה וכניסות אורגניות מגוגל דיסקבר.

איך משלבים בין קידום אתרים אורגני למדיה חברתית?

אין ספק כי השילוב בין SEO למדיה חברתית יוצר אפיק שיווקי גדול מסכום חלקיו. הפצת תוכן ברשתות חברתיות, יכולה לסייע בעקיפין להגדלת התהודה שלו גם בתוצאות החיפוש האורגניות. כדי לעשות זאת בצורה יעילה, הנה כמה טיפים שיכולים לסייע לכם.

חברו פרופילים חברתיים באתר

גוגל מסוגל לקשר בין כותבים / מחברים לבין קיומם במגוון מקורות, ביניהם גם מדיה חברתית. לפיכך יש לפעול בכמה רמות:

  1. להוסיף קישורים באתר הבית לכל הפרופילי החברתיים שלכם. לאחר שעשיתם זאת, תנו לכך משנה-חשיבות באמצעות תגי סכמה מתאימים שמחברים בין כל הרשתות החברתיות והאתר שלכם, ובין הזהות שלכם כאנשי מקצוע בתחום. תג הסכמה הרלוונטי כאן נקרא sameAs – וניתן ליצור אותו אוטומטית באמצעות תוסף יוסט. אם אין לכם אפשרות, בקשו סיוע מאנשי פיתוח / קוד לשילוב הסכמה באתר.
  2. לפתוח כרטיסי עסק בגוגל ביזנס ובגרף הידע של גוגל. הראשון ביניהם קל ומהיר יחסית, באמצעות גלויית אימות המגיעה בדואר. השני יותר מעורפל ומצריך תהליך ארוך ומתמשך: מאמרי יח"צ אודותיכם או העסק באתרי חדשות ואתרי נישה בתחומכם; קודי סכמה באתר שלכם (ארגון, אדם וכו'); יצירת פרופילים בויקי-דאטה ויקיפדיה ולהתמיד בשלבים הללו. אם חיפוש השם שלכם יעלה יום אחד גרף ידע עם דרישה לאימות – הצלחתם במשימה.
  3. להגדיל את כמות הנכסים המופיעים בחיפוש של שם המותג – פייסבוק, טוויטר, יוטיוב, לינקדאין, גוגל ביזנס, גרף הידע וכן הלאה.

צרו גם תכנים מסוג לינק בייט

תכנים מסוג קליקבייט / לינקבייט מיועדים למשוך ולקבל כמה שיותר קישורים או אינטראקציה. חלק ניכר מהסוגים הללו מתאים גם לרשתות חברתיות. בדרך כלל יש קורלציה כלשהי בין כמות קישורים שעמוד מסוים מקבל, ובין כמויות האינטראקציה שלו במדיה חברתית (לייקים, שיתופים, תגובות).

בקשו שיתופים מאנשים המוזכרים בתוכן

ציינתם אנשים או קישרתם לאתרים נוספים בתוכן שלכם? פנו אליהם, ציינו שהזכרתם אותם במאמר ובקשו לשתף אותו גם בנכסים שלהם. זו שיטת SEO ותיקה וידועה מזה שנים רבות שנקראת אגו-בייט (כמו קליק בייט, אבל מתוך פנייה לאגו של המכותבים – כי מי לא רוצה שיכתבו עליו?).

צרו מחדש תכנים קיימים עבור מדיה חברתית

כתבתם מאמר מקצועי מושקע באתר? צרו לו גרסאות מקוצרות שאפשר לשתף ברשתות חברתיות כגון פייסבוק או לינקדאין. אותו דבר לגבי וידאו – אם יצרתם סרטון הדרכה משוקע עבור יוטיוב, ערכו לו גרסה מקוצרת שתתאים גם לטיקטוק ולאינסטגרם. אופציות נוספות הן להפוך את התוכן למצגת שקופיות בלינקדאין או באתרי מצוגת ייעודיים כגון סליידשר.

היעזרו באנשי מקצוע

יש אנשים מומחים ברשתות חברתיות, אז אל תתביישו להיעזר בהם ולקבל סיוע (במיוחד אם אתם אנשי SEO שפחות מבינים בתחום). זה טוב גם ליצירת קשרים מקצועיים שיכולים לסייע לכם להפיץ את התוכן שלכם במקורות נוספים.

עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?

דירוג ממוצע 5 / 5. כמות דירוגים: 2

אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂

אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם

נשמח לשפר את הפוסט

ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
על הכותב

מוכנים להתקדם?

צרו איתנו קשר עוד היום ונשמח לעזור