קידום אתרים ויראלי: האם ויראליות עוזרת לקידום אתרים (ומה ההבדל ביניהם)?

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
תוכן עניינים

ויראליות היא מושא רצונם של רבים, משום שלעיתים קרובות מספיק סרטון ויראלי אחד או תוכן ויראלי אחר כדי לקבל חשיפה משמעותית.

תכנים ויראליים יכולים להיות בנושא מאוד טרנדי בתקופת זמן מסוימת, כגון ידיעה חדשותית או נושא מבוקש מסוג אחר; אבל כשמביטים מקרוב על התועלת ב-SEO – זה לא בדיוק מה שציפינו.

מה זה ויראליות ומהי השפעתה

ויראליות יכולה להתרחש ממגוון גדול מאוד של סיבות. כשאילון מאסק מצייץ אודות חברה מסוימת, הציוץ בדרך כלל מקבל סיקור תקשורתי גדול, והמניה של אותה חברה בבורסה יכולה לעלות או לרדת בצורה משמעותית.

דוגמה אחרת לוויראליות היא מישהו שפרסם סרטון מצחיק מאוד או מעניין מאוד, שתפס תאוצה מאוד מהר והפך להיות ויראלי (מישהו אמר אתגרי טיקטוק?). דוגמה נוספת היא ידיעה חדשותית כלשהי שהתפוצצה בלי שליטה בכל רחבי העולם תוך זמן קצר.

כל אלו הם סוגים של ויראליות, כלומר התפשטות מהירה של מידע תוך זמן קצר (קצת בדומה להתפשטות של וירוס, ומכאן השם ויראלי). ההתפשטות יכולה להיות הן באמצעות פרסום המידע או התוכן המקוריים, הן באמצעות תגובות על המקור, חיקויים ושחזורים וכן הלאה.

תוכן ויראלי בהחלט יכול לעשות עבודה מעולה מבחינת חשיפה, ואפילו מבחינת SEO. קחו לדוגמה חברה לא ידועה בשם Gravity Payments. השם כנראה לא אומר לכם הרבה, אבל רוב הסיכויים שכן שמעתם על המנכ"ל שחתך את משכורתו ב-90% כדי לשלם לכל העובדים שלו 70 אלף דולר בשנה. מעבר לכך אותו מנכ"ל היה מעורב גם בכמה סקנדלים.

בדיקה ב-Ahrefs מראה שאכן יש קפיצה של קישורים נכנסים לאתר החברה (גרף כחול): הן ב-2015 כאשר אותו מנכ"ל קיצץ את שכרו, והן ב-2021 כאשר התפוצצה פרשת ההטרדות המיניות שלו. אבל אם נשים לב לטראפיק האורגני (גרף כתום), נראה שהוא לא קפץ למעלה במקביל לסקנדל.

בדיקת קישורים וטראפיק אורגני

בדיקה של הקישורים הנכנסים מעידה שאומנם הם מגיעים ממקורות טובים, אך כמעט כולם מפנים אך ורק לעמוד הבית בביטויי מותג (תוצאה של ויראליות).

מצד אחד יש לכך חשיבות רבה בקידום אתרים, ומומלץ לקשר לעמוד הבית בביטוי מותג עד מחצית מהקישורים; זאת כדי להימנע מקישורים בעלי טקסט עוגן מדויק מדי (מה שעלול לגרור איפוס ערכם בסופו של דבר). אבל כשכל הקישורים כולם מגיעים רק לעמוד הבית בביטוי מותג, ואין מספיק קישורים שמובילים לעמודים פנימיים תחת ביטויים רלוונטיים – יעילותם פוחתת.

ההבדל בין תוכן ויראלי לתוכן ירוק-עד

יתרונה הגדול ביותר של ויראליות הוא גם חסרונה הגדול ביותר; כלומר התבססות על טרנדים זמניים שחשיבותם נעלמת כמעט באותה מהירות בה הופיעה.

לעומת זאת בעוד שתוכן ויראלי נשען כולו על טרנדים שבאים והולכים – כגון חדשות, סקנדלים ושאר "חטיפים" זמניים – SEO נשען רובו ככולו על תכנים ירוקי-עד. אלו הם תכנים העוסקים בנושאים שלרוב יהיו נכונים כמעט תמיד, בלי להיות תלויים בטרנדים מתחלפים.

לדוגמה:

  • איך פותחים סתימה בכיור
  • איך מקדמים אתר לבד
  • מדוע צריך ייפוי כוח מתמשך
  • וכן הלאה…

כאן המקום לציין שלא כל תוכן ויראלי הוא תוכן שנועד להיעלם בסופו של דבר. הרבה תכנים שהחלו את דרכם כוויראליים בלבד, עברו טרנספורמציה והפכו לתכנים מבוקשים, ירוקי-עד. לדוגמה, מטבע הקריפטו דוג'קוין (Dogecoin) הושק ב-2013 והגיע לשווי של 90 מיליון דולר, אבל רק ברבעון הראשון של 2021 הגיע לשווי בלתי נתפס של 50 מיליארד דולר תוך 3 חודשים – וכל זאת הודות לציוצים של אילון מאסק. גם ב-2023 שווי המטבע קפץ בעקבות ציוץ של מאסק.

ככל שנוסיף לאתר שלנו תכנים ירוקי-עד, שעוסקים בנושאים שכולם מחפשים לאורך שנים (ולא בגלל טרנד) – כך נבטיח ריבוי כניסות לאתר לאורך זמן. אנשים תמיד יחפשו איך לפתוח סתימה בכיור (לפחות כל עוד יש כיורים גם בעתיד), ולכן אינסטלטורים חייבים להציג גם את התוכן הזה באתר.

אם נבנה אתר שרובו ככולו ידיעות חדשותיות, ייתכן שנצליח להפוך להיות פבלישר מוצלח שגורף מאות אלפי כניסות או אפילו מיליוני כניסות בחודש; אבל זה בעיקר הודות לפרסום של ידיעות מתחלפות בקצב מסחרר. יעילותם של תכנים ירוקי-עד טמונה בעובדה שהם ממשיכים להביא טראפיק גם בלי שנצטרך להוסיף עוד ועוד עמודים בצורה חריגה. גם אתר של 100-200 עמודי תוכן יכול להביא עשרות אלפי כניסות.

אגב מומלץ להציג תכנים ירוקי-עד גם ברשתות החברתיות של העסק, אבל כאן יש עוד הבדל משמעותי בהשוואה לאתרי אינטרנט.

תוכן באתרים לעומת מדיה חברתית

בכל הנוגע לתוכן באופן כללי, בין שהוא ויראלי ובין שהוא ירוק-עד, צריך להבין את ההבדלים הנובעים מהפלטפורמות בהן הוא מוצג.

אתרי אינטרנט וכן אתרי וידאו כגון יוטיוב הם נכסים דיגיטליים שנסרקים על ידי מנועי חיפוש. בכל חיפוש בגוגל ניתן לראות תוצאות שרובן ככולן מאתרי אינטרנט, חלקן מיוטיוב וחלק קטן נוסף מרשתות חברתיות כגון פייסבוק, לינקדאין או טיקטוק.

התכנים שנמצאים באתרים וביוטיוב נסרקים ומוצגים על ידי מנועי החיפוש לאורך זמן, ולכן יש להם פוטנציאל גבוה מאוד לייצר עוד ועוד טראפיק לנכסים הללו. לעומת זאת, רשתות חברתיות בקושי נסרקות על ידי מנועי חיפוש.

אם כבר משהו נסרק ומוצג במנועי חיפוש – זה בדרך כלל דפי פייסבוק או דפי לינקדאין של עסקים ואנשים. אבל חוץ מה"שער הראשי" הזה, ששקול לדף הבית באתרים, רוב התכנים בפיד הפייסבוק ובפידים אחרים לא נסרקים ולא מוצגים במנועי חיפוש.

כלומר, לא משנה כמה תכנים יצרתם בפייסבוק, באינסטגרם ובטיקטוק – 99% מהם לא יביאו לכם טראפיק ממנועי חיפוש, אלא רק מתוך הפלטפורמה עצמה (וגם שם החשיפה האורגנית תלויה בקריזות מתחלפות). אתרים, לעומת זאת, ימשיכו להזרים לכם טראפיק בקצב יציב גם אם תטפלו בהם פעמיים-שלוש בחודש.

נקודה חשובה נוספת להבנה קשורה למושג "פיד". גם אתרים וגם רשתות חברתיות הם סוג של "פיד" – תכנים חדשים דוחקים אחורה תכנים ישנים יותר. אבל בעוד שבאתרי אינטרנט כל התכנים נשארים סרוקים במנועי חיפוש לאורך זמן, התכנים שנדחקו אחורה ברשתות חברתיות נעלמים לבלי שוב.

כדי להמשיך ולקבל את אותה רמת חשיפה ואינטראקציה עם העוקבים, צריך להמשיך ולייצר כמויות אינסופיות של תוכן… זאת בניגוד לאתרים עם תוכן ירוק-עד, שמצריכים פחות תכנים אבל ממשיכים להביא טראפיק וחשיפה.

רגע לפני סיום

תוכן ויראלי מתבסס לרוב על מגמות זמניות שבאות והולכות; זאת לעומת תוכן ירוק-עד שמבוסס על נושאים ותחומים שכמעט תמיד נשארים מבוקשים. לפיכך קידום אתרים אפקטיבי חייב להתבסס בראש ובראשונה על תכנים ירוקי-עד, מעמיקים ומקצועיים ככל האפשר.

מעבר לכך אפשר תמיד להוסיף ולהעשיר את האתר גם בתכנים ויראליים, חדשותיים ואפילו כאלה שעושים סקנדלים… אבל במקביל חייבים לזכור שלא זה מה שיביא לנו טראפיק אורגני לאורך זמן. זה יכול בהחלט לסייע ולהוסיף, אבל בדרך כלל לתכנים מהסוג הזה יהיה תאריך פג תוקף מתישהו בעתיד.

כמו כן חשוב לתת עדיפות לאתר שלכם ולערוץ היוטיוב, מכיוון שהתכנים שם מופיעים בתוצאות האורגניות לאורך שנים. אין שום מניעה לפרסם גם תכנים בטיקטוק, באינסטגרם ובפייסבוק ולקבל עוד חשיפה; אבל במקביל חשוב לזכור שבכל הנוגע לקידום אורגני – ויראליות ורשתות חברתיות הם התוספת ולא המנה העיקרית.

עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?

דירוג ממוצע 0 / 5. כמות דירוגים: 0

אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂

אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם

נשמח לשפר את הפוסט

ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
על הכותב

מוכנים להתקדם?

צרו איתנו קשר עוד היום ונשמח לעזור