072-338-4444
מדריך בניית קישורים מאת דניאל מסטר
דניאל מסטר
דניאל מסטר

המדריך המלא לקישורים: כך תזהו את הקישורים הטובים ביותר + 8 טכניקות מעולות לבניית קישורים שיזניקו אתכם למעלה

Email
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Facebook
תוכן עניינים

קישורים הם הדרך של גוגל לסרוק את הרשת, לזהות אתרים חדשים ולעבור בין עמודים שונים. ישנם שלושה סוגי קישורים:

  • קישורים פנימיים – קישורים בין עמודים שונים של אותו אתר
  • קישורים יוצאים – קישורים מהאתר שלכם לאתר אחר
  • קישורים נכנסים – קישורים שאתם מקבלים מאתרים אחרים

במדריך זה נתמקד בסוג השלישי ונסביר מהם הפרמטרים שעל פיהם תוכלו לקבוע האם קישור מסויים טוב עבורכם או לא, נדבר על איך תוכלו למקסם את כוחו של כל קישור ונציג 8 דרכים להשגת קישורים שתוכלו ליישם כבר היום על מנת לקדם את האתר שלכם או של לקוחותיכם. במדריך נזכיר כלים שונים, רובם זמינים בחינם אך חלקם חיוניים לתהליך וזמינים רק בתשלום. אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שאתם כבר מכירים את חשיבותם של קישורים עבור קידום אתרים אורגני ושיש בידכם לפחות כלי אחד שיעזור לכם בניתוח פרופיל הקישורים של אתרים פוטנציאלים (כמו ahrefs למשל). מוכנים? בוא נתחיל.

כיצד נדע מהו קישור טוב?

לא כל הקישורים נולדו שווים. קל וחומר כש-rankbrain הולך ומשתפר. לכן הדבר האחרון שאתם רוצים כשמדובר בקישורים הוא כמות על פני איכות (נרחיב בהמשך על איך המילה איכות באה לידי ביטוי). עוד משהו שאנחנו רוצים לזכור תמיד הוא העובדה שגוגל רואה בכל בניה מלאכותית של קישורים משהו אסור. זה נחמד לחלק את עבודת הקידום האורגני לכובע שחור, לבן ואפור, אך בפועל בכל פעם שיזמתם בנייה של קישור מבלי להרוויח אותו באופן טבעי – עברתם על ההנחיות של גוגל ואתם חשופים לענישה מצידו. לכן, כשאתם בונים קישורים, הדבר החשוב ביותר לזכור הוא שאנחנו רוצים לגרום לכל התהליך להיראות כמה שיותר טבעי ולדמות מצב שבו הקישורים הושגו ללא בניה מלאכותית מצידכם.

אם כך, כשאתם יוצאים להשיג קישורים, אנו ממליצים לשים לב לסעיפים הבאים:

  • קישור מאתר רלוונטי לתחום שלנו – אם אתם רופאי שיניים, חפשו קישורים מאתרים שקשורים לרפואה ובריאות באופן כללי. עד כמה שזה מתאפשר, נסו להתמקד באתרים הקשורים לבריאות הפה באופן ספציפי, אסתטיקה של הפה וכדומה. אל תתפתו לקישור מאתר שעוסק במחשבים או ריהוט, גם אם הוא ממש חזק ואטרקטיבי. קישורים לא רלוונטיים יפגעו בכם יותר משיעזרו לכם לאורך זמן.
  • קישור מאתר עם הרבה קישורים נכנסים איכותיים (עם אנקורים נקיים וטבעיים) – כשאתם בוחנים את האתר הפוטנציאלי שאמור לקשר אליכם, אתם רוצים לוודא שיש לו כוח להעביר. אחד הפרמטרים המרכזיים אשר משפיעים על כוחו של אתר הם הקישורים הנכנסים אליו. כמה אתרים שונים מקשרים אל האתר? האם הם מקשרים בצורה טבעית? שימו לב לפרופיל האנקור טקסט שלו: האם הוא נראה טבעי או שבאופן ברור מישהו מנסה לקדם ביטויים בצורה אגרסיבית? כמו כן, היזהרו מאנקור טקסט שבוודאות מעיד על קישורי ספאם, ייתכן והאתר נפרץ בעבר והופצץ בקישורים לא איכותיים.
    כך למשל נראה פרופיל אנקור טקסט טבעי:
    פרופיל אנקור טקסט טבעי
    כך נראה פרופיל אנקור טקסט של אתר שעבר הספמה (אתר שהיה במקורו של מטפלת זוגית):
    פרופיל אנקור טקסט מוספאם
    כך נראה פרופיל של אתר שמקודם באופן אגרסיבי ומסוכן (אין אזכור לשם הברנד, url או מילים שהן לא מילות מפתח מובהקות):
    פרופיל אנקור טקסט לא טבעי
  • קישור מאתר עם תוכן מקורי – לפעמים זה קורה בלי שבעל האתר שם לב ולפעמים בכוונת זדון. חשוב לבדוק את מקוריות התוכן באתר שאתם מתכננים לקבל ממנו קישור על ידי בדיקה פשוטה ב-copyscape. זה אמנם נדיר יותר במחוזותינו, אך במידה ואתם מקדמים בחו״ל, ישנם הרבה אתרים אשר נראים לגיטימיים אבל למעשה עושים scrapping לכל התוכן שלהם מאתרים אחרים, כך שלמעשה כל התוכן שלהם הוא מועתק. אתרים כאלו חשופים לענישה מצד גוגל ויכול להיות שכבר נענשו, מה שמוביל אותנו לפרמטר הבא.
  • קישור מאתר עם טראפיק – יכול להיות שפרופיל האנקורים נראה טוב, יש כמות נכבדה של קישורים איכותיים ואף תוכן מקורי ובכל זאת במדד הטראפיק אנחנו רואים 0 (או מספר חד ספרתי אחר). מה זה אומר לנו? במשפט אחד: גוגל לא אוהב את האתר הזה. יכול להיות שמדובר בסיבות טכניות כאלו ואחרות או שהאתר הצליח לגרום לנו להאמין שהוא עונה על קריטריונים אחרים במרמה. בשורה התחתונה, אתרים שגוגל אוהב, מוצגים בתוצאות החיפוש ונהנהים מטראפיק אורגני. אתר ללא טראפיק צריך להדליק נורה אדומה אם אתם מתכוונים להוציא ממנו קישור במטרה לשפר את המיקומים האורגניים שלכם.
  • קישור מעמוד חזק באתר – אתם רוצים שהדף שמקשר אליכם לא יהיה עמוד שומם בקצה האתר שאין שום דרך להגיע אליו מלבד כניסה ישירה. בדרך כלל קישורים מדף הבית של האתר הם החזקים ביותר מכיוון שדף הבית הוא לרוב העמוד הכי חזק באתר. ככל שמתרחקים מדף הבית, הולך ופוחת כוחו של הקישור. השאיפה היא שהקישור יצא מעמוד שניתן להגיע אליו תוך 3 קליקים (לכל היותר) מדף הבית. היזהרו מקישורים בעמודים ״יתומים״ שאף עמוד אחר באתר לא מקשר אליהם, מכיוון שהלינק ג׳וס שלהם יהיה זניח. גם אם מדובר בדומיין חזק ואיכותי, הקישור הספציפי שלכם יהיה חלש מכדי להזיז משהו.
  • קישור Follow שהוא גם indexed – נכון שגם לקישורי nofollow יש תפקיד חשוב בבניית תמהיל קישורים טבעי, אך אותם אתם יכולים להשיג במאמץ קטן יחסית. במידה ואתם מבצעים החלפת קישורים או רוכשים קישור, שימו לב שהקישור שאתם מקבלים בתמורה הוא קישור follow. המשמעות היא שהוא מעביר כוח מהאתר המקשר אל האתר שלכם. עוד טריק מלוכלך שכדאי לשים לב אליו הוא שהעמוד המקשר מוגדר כ-index, כלומר גוגל אמור לסרוק אותו. ישנם מקרים בהם הפוסט שלכם יעלה באתר מסויים והכל יראה מושלם, חוץ מהעובדה שבעל האתר הגדיר את הדף כ-noindex, כך שגוגל לא יסרוק אותו ולקישור לא יהיה שום ערך (גם כאן למזלנו מדובר בתופעה שפחות נפוצה במחוזותינו אך בהחלט קיימת בחו״ל וצריך להיזהר ממנה).

מאילו קישורים אנחנו רוצים להימנע?

ראשית, אנחנו לא רוצים קישורים על משקל נגדי של הפרמטרים לעיל. כלומר אתרים עם אנקור טקסט לא טבעי, עם תוכן לא מקורי, עם מעט מאוד קישורים נכנסים או אתרים שאינם קשורים לתחום שלנו. מעבר לכך אנחנו רוצים להימנע גם מקישורים מהאתרים הבאים:

  • אתר פרוץאתר שנפרץ והושתלו בו עמודים וקישורים יוצאים שאינם קשורים לנושא האתר. לרוב הם יהיו בשפה זרה סביב תחומים אפורים או לא חוקיים (הימורים, תרופות ללא מרשם וכו׳). הדרך הפשוטה ביותר לבדוק אם אתר נפרץ והושתלו בו תכנים לא רצויים, היא לבצע חיפוש עם הפקודה site: ואז שם הדומיין. למשל אם נרצה לבדוק את האתר שלנו נחפש בגוגל כך: site:www.masamedia.co.il. החיפוש הזה יציג לנו את כל העמודים הסרוקים של האתר. אפשר לדפדף בין עמודי תוצאות החיפוש ולראות האם אנחנו נתקלים בעמודים חשודים או לא. 
  • חוות קישורים – מדובר באתרים שכל מטרתם היא להוציא קישורים לכל מאן דבעי. אלו יכולים להיות אתרי לווין עם מאות או עשרות קישורים יוצאים לאתרים מכל התחומים או עמודים שהם חלק מאתר כלשהו כאשר כל מה שיש בעמוד הוא המון קישורים יוצאים לשלל אתרים. גוגל הולך ונהיה חכם יותר בזיהוי של חוות קישורים ופגיעה בהם. עשו לעצמכם טובה והימנעו מהם כמו מאש.
  • אתרים שנמצאים בענישה ידנית או אלגוריתמית – ניתן לזהות בקלות אתר אשר נמצא בענישה ידנית: מבצעים את אותו החיפוש עם הפקודה site: ושם הדומיין, אם אין שום תוצאות, ככל הנראה האתר ספג ענישה ידנית (רק קחו בחשבון שאם מדובר באתר חדש שעלה ממש לאחרונה לאוויר, ייתכן שגוגל טרם הספיק לסרוק אותו והוא לא בהכרח בענישה). ענישה אלגוריתמית היא משהו שהרבה יותר קשה לזהות, אך אנחנו הולכים לגלות לכם סוד מקצועי ולהסביר כיצד לזהות אתר הנמצא בענישה אלגוריתמית. האמת שהשיטה פשוטה: הולכים לגוגל ומזינים בשורת החיפוש את הדומיין והסיומת שלו, רק במקום להשתמש בנקודות, משתמשים ברווחים. לדוגמה אם נרצה לבדוק האם האתר שלנו נמצא בענישה אלגוריתמית, נזין את הדומיין בחיפוש כך: massamedia co il.
    מסה מדיה קידום אתרים
    אם האתר שחיפשתם לא נמצא בענישה, ב-99% מהמקרים התוצאה הראשונה תהיה עמוד הבית שלו. אם האתר לא מופיע בעמוד הראשון כלל, אפשר לומר בוודאות שהוא בענישה אלגוריתמית. ישנם מקרים נדירים בהם האתר שאתם בודקים חלש מאוד ובמקביל עם נוכחות מאוד חזקה בפלטפורמות אחרות כגון ויקיפדיה, פייסבוק או אתרי חדשות מובילים. במקרה כזה, ייתכן שהאתר שחיפשתם יעלה בתוצאה 2-3 – זה בסדר ואין זה אומר שהוא בענישה (זה כן אומר שהוא די חלש ולא בטוח שיהיה ערך לקישור שתקבלו ממנו). כלומר אם ביצעתם את החיפוש והאתר הראשי לא עולה איפשהו בין 5 התוצאות הראשונות – עדיף לוותר על קישור ממנו.
  • אתרים שיושבים על אותה כתובת IP כמו אתרים אחרים מהם כבר השגנו קישורים – ישנם מקרים בהם אתרים מאוחסנים באותו שרת אחסון על אותה כתובת ip. נכון לכתיבת שורות אלו, ישנן למעלה מ-4 מיליארד כתובות ip שונות בעולם. אם אתם בונים פרופיל קישורים שאמור להיראות טבעי, מה הסיכוי שמתוך פול כל כך גדול של אפשרויות, יקשרו אליכם פעמיים, שלוש, ארבע או חמש פעמים מאותה כתובת ip בדיוק? זה לא נראה טבעי לכם וזה לא נראה טבעי לגוגל שמזהה זאת בקלות. ההמלצה שלנו אליכם היא לבדוק את כתובת ה-ip של האתר ממנו אתם רוצים לקבל קישור (באמצעות כלי חינמי כמו זה שגם מציג את כתובת ה-ip של האתר וגם את כל האתרים הנוספים שיושבים על אותה כתובת) ולוודא שאתם משיגים קישורים לא רק מאתרים שונים, אלא גם מכתובות ip שונות כדי לשמור על נראות טבעית של פרופיל הקישורים שלכם ולמקסם את כוחו של כל קישור שהשגתם.

8 הפרמטרים שהופכים קישור רגיל לקישור חזק ואיכותי

הזכרנו חלק מהדברים מזוויות שונות בתחילת הפוסט, כעת נסדר הכל בצורה ברורה ונרחיב מעט:

  1. רלוונטיות – רלוונטיות מתייחסת לקשר שבין האתר והעמוד ממנו יוצא הקישור, לבין האתר והעמוד אליו מפנה הקישור ביעד. ככל שיש קשר הדוק בין השניים מבחינה נושאית או סמנטית, כך ערך הקישור יהיה גבוה יותר. לדוגמה: קישור שיוצא מאתר שמדבר על מסלולי טיול לאופניים ומקשר לאתר שמוכר ציוד רכיבה על אופניים, יהיה יותר חזק מקישור שיוצא מאתר שמדבר על מטבחים ומקשר לאותה חנות.
  2. חוזק הדומיין  – חוזק דומיין הוא מדד כללי אשר מורכב ממספר פרמטרים המספקים לנו תמונה כוללת על כוחו של הדומיין ומידת האמינות שגוגל ככל הנראה מייחס לו. חוזק דומיין נמדד בצורה קצת שונה על ידי הכלים הפופולריים, לדוגמה ב-ahrefs המדד מכונה DR או Domain Rating. ב-Trust Flow – Majestic וב-SEMrush המדד נקרא Authority Score. המדד הזה אמור לשקף, כפי שכל כלי רואה זאת, את איכות הקישורים הנכנסים לאתר ואת הכוח שלו מבחינת SEO. חשוב לזכור כי מדובר במדדים של כלים עצמאיים אשר אינם משקפים בהכרח את האופן שבו גוגל רואה את האתר והכוח שהוא מייחס לו. מאז שגוגל הפסיקו להציג את ה-Page Rank באופן פומבי, אין דרך אמיתית לדעת מה כוחו של האתר, מלבד שילוב של פרמטרים שונים ובניית תמונה מדוייקת ככל הניתן באופן עצמאי. פרמטרים נוספים שאנחנו יכולים להסתייע בהם על מנת לקבוע את כוחו של דומיין מסויים הם:
    • טראפיק אורגני – אתר שזוכה לכמות מכובדת של טראפיק אורגני הוא אתר שגוגל סומך עליו ובוחר להציג אותו בתוצאות גבוהות. כשלוקחים בחשבון שכ-91% מכל האתרים בעולם לא מקבלים טראפיק אורגני בכלל, אתר שנמצא בקליקה של אותם 9% ברי מזל, הוא בהחלט אתר שעושה משהו נכון.
    • מיקומים על מילות מפתח – אם אתר מופיע בעמוד הראשון על מילות המפתח העיקריות שלו, זוהי אינדיקציה חזקה מאוד לכך שהוא עושה עבודה טובה וגוגל מתגמל אותו בהתאם. קישור ממנו אליכם יהיה מעולה.
    • ותק – במקרים רבים גוגל מעדיף אתרים ותיקים שהוא מכיר וסומך עליהם, על פני אתרים חדשים שעלו לאוויר לא מזמן והוא טרם יודע לשפוט את כוונותיהם. זהו ממש לא הפרמטר החשוב ביותר, אך במידה וכל שאר הפרמטרים דומים, העדיפו אתר בעל ותק רב יותר על פני אתר חדש.
  1. אנקור טקסטהאנקור טקסט (Anchor Text) הטקסט שממנו יוצא הקישור, הוא אחד הגורמים המשפיעים על חוזק הקישור. בעבר כולם רצו להשיג קישורים מביטוי ספציפי אחד, שהוא מילת המפתח, מתוך הנחה שזה יעזור לקדם את האתר בביטוי הספציפי הזה. עדכון פינגווין שינה את החוקים ומאז אתרים שעושים שימוש מוגזם באותו אנקור טקסט בפרופיל הקישורים שלהם חשודים במניפולציה, מה שעלול לגרור ענישה אלגוריתמית או ידנית ולהביא לפגיעה במיקומים שלהם בגוגל. על מנת להחליט מה האנקור טקסט שאתם רוצים להשתמש בו בקישור מסויים שיוצא לאתר שלכם, מומלץ מאוד לעבוד בצורה מסודרת עם אסטרטגיה לטווח ארוך.
    ראשית בדקו את האתרים המופיעים במקומות 1-3 עבור הביטויים שאתם מקדמים והציצו בפרופיל האנקורים שלהם. כמה מתוכו הוא על מילת המפתח? כמה על ה-url של האתר? כמה על שם הבנדר וכמה על ביטויים גנריים שונים? בדיקה זו תעשה תאפשר לכם לבנות את פרופיל האנקורים על בסיס מה שנראה שכבר עובד. כמו כן, מומלץ מאוד לבצע תיעוד מפורט של הקישורים שאתם בונים: מאיזה אתר יצא הקישור, לאיזה עמוד באתר שלנו, עם איזה אנקור טקסט ובאיזה תאריך. כך, כשתעמדו בפני השגת קישור, תדעו בדיוק לאן חתיכת הפאזל הנוכחית אמורה להיכנס. ככלל אצבע, אם אתם רוצים למקסם את כוחם של הקישורים שאתם בונים מבלי להסתכן בענישה (יכול להיות שמה שעובד עבור מי שנמצא היום במקום 1-3 יפסיק לעבוד מחר), אנו ממליצים לבנות את פרופיל האנקורים שלכם בצורה הבאה:
    • 50% קישורי בראנד (שם העסק שלכם או שמכם).
    • 25% קישורים עם כתובת האתר בלבד (www.yoursite.co.il, yoursite.co.il, https://yoursite.co.il).
    • 15% מילים כלליות מהתחום / מילים נרדפות לביטויים הראשיים יחד עם שם המותג (מסה מדיה קידום אתרים, גוגל, seo, קידום אתר עם מסה מדיה וכו׳).
    • 10% ביטויים גנריים (לחץ כאן, למידע נוסף, מעבר לאתר וכו׳).
    • 5% מילות המפתח המדויקות שאנחנו רוצים לקדם (קידום אתרים, עורך דין בנקים, קייטרינג אסאדו וכו׳)
  1. Nofollow / Dofollowקישורי Dofollow הם קישורים שהזחלן של גוגל עוקב אחריהם ומעבירים כוח (link juice) מעמוד אחד לשני, לכן הם סוג הקישורים המועדף. לכאורה, קישורי Nofollow לא תורמים לדירוגים (אם כי גוגל הכריזה בספטמבר 2019 שהיא תתחיל להתייחס ל-nofollow כהמלצה בלבד), אך יחד עם זאת יש להם חשיבות בגיוון פרופיל הקישורים הכולל ועל כן אסור לוותר עליהם לחלוטין. תחשבו על זה רגע, רוב האתרים שמרוויחים קישורים באופן טבעי, מרוויחים גם קישורי follow וגם קישורי nofollow. מה הסיכוי שדקווא האתר שלכם יזכה רק לקישורי follow? אין סימן ברור מזה לכך שהקישורים לא הושגו בצורה טבעית. כמובן שגם כאן מומלץ לבחון את המתחרים כדי להבין מה מקובל בנישה הספציפית שלכם, אך באופן כללי חשוב לשלב גם קישורי nofollow בתמהיל. כאשר אתם מבצעים החלפה או רוכשים קישורים – הקפידו שאלו יהיו קישורי follow. אם אתם נרשמים לאינדקס כלשהו, מקבלים קישור מרשת חברתית או מגיבים לכתבה / נושא בפורום – אל תתנו לעובדה שהקישור הוא nofollow לעצור אתכם.
  2. חוזק הדף שממנו יוצא הקישור – כפי שהזכרנו בתחילת הפוסט, רצוי שהעמוד הספציפי שמקשר אלינו יהיה עמוד חזק (במקרה שמכניסים קישור בעמוד קיים) או לפחות עמוד בעל חשיבות באתר. כוחו של עמוד נגזר מחוזק הדומיין הראשי ומהפרמטרים הבאים:
    • מיקום העמוד באתר – (כמה שיותר קרוב לעמוד הבית – יותר טוב)
    • כמות ואיכות הקישורים החיצוניים שמקשרים אליו (URL Rating ב-Ahrefs)
    • איכות התוכן בדף
    • כמות הקישורים הפנימיים שמובילים אליו
    • האם הדף מופיע ומקושר מאחד התפריטים הראשיים באתר כמו התפריט העליון או הפוטר
  3. מיקום וסוג הקישור – מיקום הקישור בדף הוא מדד חשוב. ישנו הבדל בין קישור טקסטואלי שיוצא מתחילת המאמר לבין קישור טקסטואלי מסוף המאמר. גוגל סורק את התוכן כפי שאנו קוראים אותו ונוטה לייחס חשיבות גדולה יותר למה שמופיע גבוה יותר בסדר ההיררכי של הפוסט. כמו כן, קישור טקסטואלי הוא סוג הקישור הטבעי והנפוץ ביותר ולכן הוא סוג הקישור המועדף עלינו. בעוד שגם קישורי פוטר וסיידבר יכולים לתת פוש (כי הם נמצאים בעמודים החשובים של האתר), הסיכון מהם הולך וגדל, מכיוון שגוגל מבין שפעמים רבות הם הושתלו שם בצורה מלאכותית.
  4. סביבת הקישור – מי השכנים שלנו? הזכרנו כבר את עניין חוות הקישורים, אך בנוסף שווה להשתמש באותו כלי כדי להעיף מבט ולראות אילו אתרים חולקים את כתובת ה-ip של האתר שמקשר אליכם. אנו עושים זאת לא רק כדי לדעת האם כבר יש לנו קישור מה-ip הזה, אלא גם כדי לבחון את טיב האתרים שמשתמשים באותה כתובת ip. במידה והאתר חולק את אותה כתובת עם אתרים בתחומים לא רוציים או אתרים באיכות ירודה שמספימים את עצמם ואת הרשת – אתם עלולים למצוא את עצמכם בבעיה. אפשר לומר שגוגל נותן קרדיט גדול לאמרה ״אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה״ – פעם אחת מי חבריך שמקשרים לאתר שלך ופעם שנייה מי החברים של האתר שמקשר אליכם, גם מבחינת השכנים שלו וגם מבחינת איכות הקישורים שלו כמובן. נסו להשיג קישורים מאתרים שמאוחסנים על גבי שרתים איכותיים וחולקים אותם עם אתרים איכותיים נוספים כדי למקסם את כוחו של הקישור שתרוויחו.
  5. מיקום ושפת האתר המקשר – האידיאל הוא לקבל קישור מאתר שחולק איתנו את אותו מיקום גיאוגרפי ושפה. תחשבו על זה בצורה הגיונית, אם האתר שלכם בעברית ופועל בישראל, האם 10 קישורים מהאתרים הכי חזקים בניגריה יתנו לכם פוש משמעותי בתוצאות החיפוש? ברור שלא. גוגל מבין שאין שום סיבה לאתר בניגרית שנמצא בניגריה לקשר לאתר ישראלי בעברית. גם אם כן נוצר קישור כזה, גוגל יתייחס אליו בערבון מוגבל, וכך גם אם כל הפרמטרים של האתר המקשר מעולים, ההשפעה שלו תהיה מועטה עד אפסית. יש לכך כמובן מקרים יוצאי דופן: אם האתר שלכם בשפות שונות והפעילות שלכם מתפזרת על פני מדינות שונות בעולם, יהיה זה הגיוני לקבל קישורים גם ממדינות אלו. יחד עם זאת, חלק הארי של הקישורים שלכם צריך להיות בשפה שלכם ובמדינת היעד העיקרית שלכם. אם אתם מתלבטים בין קישור מעולה מאתר בחו״ל לבין קישור טוב מאתר מקומי – לכו על האופציה השנייה כדי למקסם את התועלת.

אז איך משיגים קישורים?

עכשיו כשאתם יודעים בדיוק מה אתם מחפשים, זה הזמן לצאת ולהשיג את אותם קישורים נכספים. ישנם סוגים רבים של קישורים, חלקם חינמיים וניתנים להשגה בקלות, אחרים מצריכים השקעה של זמן, מאמץ וכסף. ריכזנו עבורכם את הסוגים העיקריים של קישורים שתוכלו להשיג לאתר כחלק מקמפיין קידום אתרים.

מאמרי אורח

קישור מסוג זה ניתן להשיג כאשר אתם כותבים תוכן אשר מתפרסם באתר אחר שמקשר חזרה לאתר שלכם מתוך התוכן. הדרך הנפוצה ביותר להשיג מאמר אורח באתר כלשהו היא על ידי יצירת קשר עם בעל האתר והצעה לשיתוף פעולה. למה שבעל אתר יסכים לפרסם את התוכן שלכם ולקשר לאתר שלכם? כי אתם עוזרים להעשיר את האתר שלו בתוכן איכותי בחינם. למעשה ה״עלות״ היחידה של בעל האתר היא הקישור שהוא מוציא אליכם. אם יש בידכם תוכן מקצועי ויסודי שנותן ערך אמיתי לגולשים, בעלי אתרים רבים ישמחו לפרסם אותו באתר שלהם. אל תשכחו שלא כולם מבינים את הניואנסים של עולם ה-seo ועבור רבים עסקה כזאת היא מציאה אמיתית. הנה כמה טיפים לפנייה נכונה ואפקטיבית לבעלי אתרים:

  • הציגו את עצמכם בקצרה
  • הסבירו מהר ככל הניתן מה סיבת הפניה שלכם
  • החמיאו לבעל האתר (על האתר/בלוג/מאמר)
  • שמרו על טון חיובי וחברי – אל תשמעו כמו אנשי מכירות

קישורים שבורים

מה שאנחנו עושים בשיטה הזו הוא לחפש קישורים שבורים באתרים מובילים מהתחום שלנו, על מנת לאחר מכן לנסות ולהחליף את הקישור השבור בקישור חדש לאתר שלנו. למה הכוונה? נניח ויש לנו באתר מאמר על קידום אתרים לרופאים. המאמר נכתב לפני מספר שנים ובזמנו נתן הפניה לאינפוגרפיקה כלשהי שמסבירה על נושא מסויים. חלפו להן מספר שנים והאתר שבו פורסמה אותה אינפוגרפיקה ירד מהאוויר מסיבות כאלה ואחרות. כעת אנחנו (בעלי האתר) מפנים לקישור לא תקין ובכך פוגעים בחווית המשתמש של הגולשים שלנו וגם שולחים את הבוט של גוגל למבוי סתום. אם אתם מזהים סיטואציה כזו, מה שאתם יכולים לעשות הוא לייצר את אותה אינפוגרפיקה שהייתה באתר הישן או אפילו גרסה יותר טובה שלה. לאחר מכן תוכלו לפנות אלינו, לעדכן אותנו במצב הקיים ולהציע לנו לשנות את הקישור השבור בקישור החדש לאתר שלכם. רוב הסיכויים שנסכים לעשות זאת ואף נודה לכם על העזרה.

זאת סיטואציה של win win לשני הצדדים ולכן היא מאוד אפקטיבית. יחד עם זאת, על מנת לאתר קישורים שבורים ולמצוא את החלופה המתאימה, יש צורך בלא מעט זמן עבודה. ישנם פתרונות שחוסכים זמן על ידי סריקה של קישורים שבורים. אחד מהם הוא התוסף החינמי Check my links. למי מכם שעובד עם ahrefs, יש אופציה לראות קישורים שבורים באתר מסוים תחת Outgoing links>Broken links:
קישור שבור מתוך ahrefs

ישנן אופציות נוספות כמו Screaming Frog וכלים אחרים שזמינים אונליין. הבונוס הגדול של טכניקה זו הוא שניתן ליישם אותה גם על עמודי ויקיפדיה ובכך להרוויח קישורים מעולים, בלי לעבור את כל הפינג פונג מול בעלי האתרים. רוצים למצוא עמודי ויקיפדיה עם קישורים שבורים בתחום שלכם? חפשו בגוגל site:wikipedia.org בצירוף מילת המפתח שלכם והביטוי ״הקישור אינו פעיל״ (באנגלית dead link). למשל אם אתם מחפשים הזדמנויות לקישורים שבורים בויקיפדיה מתחום התיירות, חפשו כך: site:wikipedia.org תיירות "הקישור אינו פעיל". כעת אתם צריכים להיכנס לדפים בתוצאות, לזהות היכן נמצא הקישור השבור ולמצוא דרך להציע אלטרנטיבה (תוכלו להשתמש ב-wayback machine כדי לראות מה היה בעבר בקישור שלא קיים יותר). ברגע שעשיתם זאת, תוכלו לערוך את הערך ולעדכן את הקישור השבור בקישור לאתר שלכם. אם תעשו זאת נכון, רוב העריכות שלכם יתקבלו והקישורים ישארו במקומם. קחו בחשבון שבחלק מהמקרים עורכי ויקיפדיה יחשבו שהקישור שלכם מסחרי או מהווה סוג של פרסומת ויחליטו להסירו. מומלץ לקשר לעמודים אינפורמטיביים ולא לעמודי מוצר או שירותים ובכך להגדיל את הסיכוי של העריכה שלכם להישאר באוויר.

קניית קישורים

רכישת קישורים היא האופציה המהירה והקלה ביותר להשיג קישורים איכותיים. בשוק הבינלאומי ישנם עשרות ואף מאות ספקים איכותיים שישמחו להציע לכם את מרכולתם. בארץ התחום נמצא עדיין בחיתוליו, אך ישנם ספקים איכותיים כגון buypost ו-linkpower אשר מציעים מבחר נאה ומתעדכן של אתרים שונים מהם ניתן לרכוש קישורים בקלות ובמהירות.

החלפת קישורים

אולי השיטה הפופולרית ביותר בישראל להשגת קישורים בין מקדמי אתרים. הרעיון הוא פשוט: לכם יש גישה למספר אתרים (אתרי לקוחות או אתרי תמיכה) וכך גם לאחרים. כאשר מבצעים החלפת קישורים, ההחלפה מתבצעת לרוב בעקיפין. כלומר אם אתר a מקשר לאתר b, אתר b לא מחזיר קישור חזרה אל a אלא מקשר לאתר c או שאתר c מקשר לאתר d בתמורה לקישור של a ל-b. הסיבה שעושים זאת היא כדי לטשטש עד כמה שניתן את העקבות להחלפה ולייצר מצג טבעי עבור גוגל. בהנחה ויש לכם גישה למספר אתרים, מדובר באפשרות אפקטיבית וזולה להשגת קישורים. כמובן שברוב המקרים תצטרכו לשם כך תוכן רלוונטי אותו תוכלו לכתוב בעצמכם או להיעזר בכותבי תוכן לשם כך. באמצעות השיטה הזו אתם למעשה ממנפים את כוחו של כל אתר שברשותכם מכיוון שבאופן תיאורטי אין הגבלה על כמות החלפות הקישורים שניתן לבצע.

בניה עצמאית של רשת אתרי תמיכה

אפשר לומר שמדובר ב-holy grail של קידום אתרים. מאז ומעולם מקדמי אתרים עשו שימוש ב-private blog networks או בקיצור PBN, כדי לבנות לעצמם את הקישורים הרצויים. לבעלות על רשת אתרי תמיכה ישנם מספר יתרונות מרכזיים:

  • שליטה מלאה באתרים – אתם ורק אתם מחליטים איזה תוכן עולה לאתר, לאן הוא מקשר, מהיכן וכמה פעמים. אתם בוחרים את התמונות, מטמיעים סרטונים ומסדרים את האתר כך שימקסם את המטרות שלכם. אתם מחליטים היכן הוא יאוחסן, על איזו פלטפורמה יבנה ובאילו תוספים ישתמש. יש לכם גישה מלאה ובלתי מוגבלת לאתר לאורך כל התקופה שבה תחזיקו בו, מה שאומר שתוכלו גם לשנות את הקישורים שהכנסתם במידה וכתובת האתר משתנה או שהחלטתם לעדכן את תמהיל האנקורים שלכם. 
  • ללא תלות בגורמים אחרים – כנגזרת של הסעיף לעיל, אתם למעשה אדונים לעצמכם. אין לכם צורך לפנות לאנשים אחרים כדי להשיג קישור ואינכם תלויים במה שהם יחליטו לעשות עם האתר. למשל ייתכן ועשיתם החלפה עם אתר אחר שבהמשך בכלל ירד מהאוויר או שבעל האתר החליט יום בהיר אחד למחוק את הפוסט או להסיר את הקישור שלכם. כאשר אתם בעלים של PBN, אין לכם מה לחשוש מכך.
  • עלויות נמוכות פר קישור ועבודה מהירה – תהליך הבניה של רשת אתרי לווין הוא לא פשוט (מיד נרחיב על כך), אך מרגע שבניתם לעצמכם בסיס מכובד של אתרים, העלות של כל קישור נוסף שאתם בונים היא מזערית, מכיוון שהיא תלויה אך ורק בעלות התוכן. אם באפיקים אחרים על קישור אתם נדרשים לשלם כסף, להשקיע זמן בחיפוש ובדיקה של אתרים, הרי שכאן כל מה שעליכם לעשות הוא להתחבר לממשק הניהול ולפרסם את הפוסט. עניין של דקות ספורות בלבד ויש לכם עוד קישור.

אחרי שהזכרנו את כל היתרונות של בניית רשת אתרי תמיכה אישית, חשוב גם שנבהיר את החסרונות:

  • דרוש הרבה זמן ומשאבים לבניית רשת אתרים איכותית ומגוונת – אחד העקרונות שעליהם מבוסס הכוח של אתרי תמיכה רבים, הוא הרכיבה על דומיין ותיק וחזק שהתפנה ונרשם מחדש על מנת להפוך לאתר לווין. כדי לאתר את הדומיינים האיכותיים הללו צריך למצוא מקור ממנו נוכל להשיג דומיינים פוטנציאלים או לסרוק באופן שוטף אתרים שונים עצמאית. לאחר מכן צריך לעבור על הדומיינים שמצאנו ולנתח כל אחד מהם על מנת להבין אם הוא שווה רכישה. אם הדומיין שמצאנו פנוי – מה טוב. אך אם לא, סביר שתהיה תחרות על הרישום שלו לכשיתפנה. כלומר נצטרך להמשיך ולעקוב אחריו עד שישתחרר ולרשום אותו לפני כולם (או לשלם על הזמנת backorder שלו). אפשר לדמות את התהליך לכריית יהלומים – הרבה מאוד עבודה סיזיפית וזמן שמושקע בנושא, עד שמוצאים את היהלום (הדומיין הרצוי) ששווה את המאמץ. גם לאחר שרשמנו את הדומיין, צריך לאחסן אותו על גבי שרת טוב ויציב, להרים אתר כלשהו באוויר, לעצב, להזין תכנים – כל אלו מצריכים זמן ומשאבים עד להגעה למוצר הסופי.
  • המון מקום לטעויות בדרך – גוגל מודע לטכניקת ה-pbn ועושה ככל שביכולתו להילחם בה. לכן מי שעוסק בבניית אתרי לווין צריך לוודא שהוא פועל מתחת לרדאר ולא עושה טעויות שעשויות לגרום לגוגל לזהות את המניפולציה ולפגוע באתרים. למשל אנחנו לא רוצים שגוגל ידע שיש אדם אחד שעומד מאחורי כל האתרים ולכן מומלץ לרשום כל דומיין על שם של אדם אחר. אנחנו יודעים שגוגל מסתכל גם על כתובת ה-ip של כל אתר ולכן ישנה חשיבות לאחסן את האתרים במקומות שונים, על מנת שלכל אחד מהם תהיה כתובת ip שונה. אלו הן רק שתי דוגמאות מני רבות הנוגעות לטעויות שמי שאינו בקיא בתחום עלול לעשות בתהליך בניית pbn. ישנם עוד ניואנסים הנוגעים לאתר כמו מתי כדי לפרסם את הקישור הראשון לאחר עליית האתר מחדש לאוויר על מנת להרוויח מקסימום ערך (כ-35 ימים אחרי), איך לשמור על כוחם של עמודים חזקים שאינם קיימים עוד וכו׳.
  • עלויות ראשוניות ושוטפות – תחילת התהליך מצריכה לא מעט השקעה כספית בכלים שיעזרו לכם לאתר דומיינים איכותיים ולנתח אותם בצורה מדוייקת, בשרתי אחסון איכותיים, תכנים לאתר, תוספים בתשלום ועוד. את כל אותם דומיינים שרכשתם תצטרכו לחדש מדי שנה ועל כל שרת אחסון משלמים מדי חודש. אלו הם דברים שצריך לקחת בחשבון כאשר שוקלים להתבסס על אתרי תמיכה להשגת קישורים.

שימוש באתרים ופלטפורמות חינמיות

דרך מצויינת להשגת קישורים ללא עלות, תוך גיוון פרופיל הקישורים שלכם, היא שימוש בפלטפורמות חינמיות שונות אשר זמינות ברשת. מדובר באתרים שונים אשר מאפשרים לכל אחד להירשם אליהם, להוסיף את האתר / לפתוח בלוג ולפרסם תוכן. להלן מספר דוגמאות קונקרטיות לאתרים מהסוג הזה:

  • אינדקסים רלוונטיים ואיכותיים – הרשת מלאה באתרי אינדקס המאפשרים לכם להוסיף את האתר שלכם, לקבל קישור ולחזק את ה-NAP. חלק ניכר מהאתרים הללו הם חינמיים אך ישנם גם אתרי אינדקס בתשלום שנתי או חד פעמי. כאן למשל תוכלו למצוא רשימה של כ-600 אתרי אינדקס פוטנציאלים. בנוסף קבלו טיפ למקצוענים: רוצים למצוא אינדקס איכותי בתחום הפעילות שלכם? פשוט חפשו בגוגל את המילה ״אינדקס״ יחד עם מה שאתם עושים. כך לדוגמה אם מדובר בעו״ד, אפשר לחפש ״אינדקס עורכי דין״ ולהגיע לעשרות אתרים פוטנציאליים.
  • אתרי מאמרים – מה שהיה בעבר פלטפורמה פופולארית מאוד להפצת תוכן והשגת קישורים, די איבד מערכו לאחר שגוגל נקט אמצעים נגד חלק ניכר מאתרי המאמרים בארץ ובעולם. יחד עם זאת, ניתן למצוא היום מספר אתרי מאמרים ישראליים אשר שרדו ובהחלט כדאי להשתמש בהם כחלק מתמהיל הקישורים. חלקם נותנים קישור nofollow אך אנחנו כבר יודעים שזאת לא סיבה לוותר על הקישור. דוגמאות לאתרי מאמרים ישראליים: ארטיקלס, אקדמיקס ועוד כמה שתוכלו למצוא פה. כדאי להציץ בתאריכי הפרסום של המאמרים האחרונים בכל אתר, על מנת להבין אם האתר עדיין פעיל ומקבל תוכן חדש, לפני שאתם עושים את המאמץ.
  • בלוגים ואתרים ישראליים – האם ידעתם שישנן פלטפורמות בלוגים ואתרים חינמיות מישראל שישמחו לתת לכם את הבמה לפתוח בלוג, לכתוב ולקשר לכל אתר שתרצו (בתנאי שהוא לא מפר את המדיניות שלהם כמובן)? כמה דוגמאות לאתרים מהסוג הזה הם סלונה, 2all, לייבסיטי וכו׳.
  • פלטפורמות אתרים ובלוגים בינלאומיים – בנוסף לאתרים הישראליים, ישנן עשרות פלטפורמות בינלאומיות איכותיות המאפשרות לכם להקים אתר בחינם ולהתאים אותו במלואו לתחום ולשפה שלכם. כמה דוגמאות לאתרים כאלו: wordpress.com, Blogger, Google Sites, Wix, Medium, Mypen, Weebly ועוד. כאן תוכלו למצוא רשימה של מעל 140 אתרים עם המדדים של כל אחד מהם.
  • רשתות חברתיות ו-web 2.0 – מדובר באתרים שאת חלקם אתם ודאי מכירים כמו פייסבוק, יוטיוב, טוויטר, אינסטגרם, לינקדאין, רדיט וכדומה, אך ישנם עוד מאות אתרים נוספים שככל הנראה לא הכרתם (לחצו כאן לרשימת 130 האתרים המובילים נכון ליום כתיבת שורות אלו). אמנם רובם יתנו לכם קישור nofollow אך בהחלט לא מומלץ לוותר עליהם. חלקם אף יעזרו לכם להזרים טראפיק לאתר, בנוסף לקישור שתקבלו ובאופן כללי מדובר בפעולה מומלצת עבור כל אתר כחלק מהמיתוג בתוצאות החיפוש ושיפור ה-E.A.T שלכם.

תגובות בבלוגים ופורומים רלוונטיים

טכניקה נוספת שהייתה בשימוש מאוד אינטנסיבי בעבר וכיום מזוהה בעיקר עם ספאם היא השגת קישורים באמצעות תגובות. הסיבה שמזהים אותה עם ספאם היא כי ישנם מקדמי אתרים אשר מחפשים קיצורי דרך ומשתמשים בכלים אוטומטיים כדי להגיב במאות ואלפי אתרים שונים. התגובות הן מיקס של מלל שמורכב מספינטקסט ולא נותן שום ערך. אנו לא ממליצים לעשות שימוש בסוג כזה של תגובות (זוכרים? איכות על פני כמות). מה כן? לחפש פוסטים בתחום העיסוק שלכם באתרים גדולים ורלוונטיים ושם להגיב בצורה ידנית, עם תגובה שמוסיפה משהו לדיון. למשל לשאול שאלה שקשורה לפוסט או להוסיף משהו מהידע והניסיון שלכם. לפעמים מספיק גם לומר תודה לכותב ולזרוק מילה טובה. הנה לדוגמה תגובה שהשארנו בפוסט שהתפרסם באתר של Screaming Frog (אחד הכלים החשובים בארסנל של כל מקדם אתרים):

תגובה באתר screaming frog

כאשר משתמשים בתגובות להשגת קישור, ההמלצה שלנו היא להשתמש בשם שלכם או בשם העסק כאנקור טקסט. כמו כן, השתמשו בתגובות ככלי משלים ובמינון זהיר. ברוב המקרים זהו קישור nofollow אשר מתויג כ-UGC (תוכן שנוצר על ידי משתמש), כך שערכו לא גבוה ביחס לקישורים מסוגים אחרים שהזכרנו.

טכניקת בונוס: בניית קישורים על ידי ריכוז מומחים / סקירת מוצר או שירות

מדובר בעצם בסוג של טוויסט לטכניקת ה-outreach הקלאסית. ניתן להשיג קישורים על ידי יצירת תוכן סביב נושא מסוים והזמנה של מומחים בתחום לשתף מהידע שלהם כחלק מהכתבה. למשל אם אנחנו רוצים לכתוב פוסט על הטרדנים שעיצבו את עולם ה-seo בשנת 2021, נוכל לפנות לכל מקדמי האתרים המובילים (או סתם כאלו שנבחר על דעת עצמנו) ולבקש מכל אחד מהם לחוות את דעתו על טרנד מרכזי אחד שלדעתו יעצב את עולם ה-seo בשנת 2021. לאחר שיש לנו 5-10 כאלו (תלוי לגמרי בכם, אפשר גם 20), אנחנו מרכזים את כל הטיפים למאמר אחד ומפרסמים אותו באתר שלנו. בשלב הזה אנחנו מעדכנים את כל האנשים שהזכרנו בכתבה. מה אתם חושבים שהם יעשו? ככל הנראה ישמחו לשתף את המאמר, על מנת לחזק את המיתוג שלהם בתחום, ובכך לפרגן לכם בקישור.

זווית נוספת לטכניקה זו היא סקירה של מוצג או שירות מסוים. כך למשל אם אתם עובדים עם כלי שאתם אוהבים ועוזר לכם, תוכלו לכתוב עליו סקירה מקיפה וחיובית באתר. לאחר מכן עדכנו את יוצרי הכלי על המאמר הנחמד שפרסמתם עליהם וגם כאן, כמו במקרה לעיל, סביר להניח שהם ישמחו לשתף אותו ובכך תרוויחו עוד קישור איכותי, יחד עם חשיפה וטראפיק לאתר.

כמה מילים לסיכום

ראשית כל הכבוד לכם שהגעתם עד הלום. המטרה של המדריך הזה הייתה לחדד את ההגדרה של קישורים חזקים לעומת קישורים חסרי ערך (ואף מסוכנים) ולהציג דרכים שונות להשגתם.

פעמים רבות, אנשים נתקעים בקונספציה של החלפת קישורים ורכישה מזדמנת כאופציות היחידות להשגת קישורים. לדעתנו מדובר בפספוס ענק שמגביל את פוטנציאל הקידום האורגני שלהם. כפי שראינו, ישן עוד אפשרויות רבות ומגוונות להשיג קישורים, כאשר חלק ניכר מהן זמינות לכם בחינם. זהו, עכשיו אתם יכולים לצאת ולבנות לעצמכם קישורים חזקים שיעזרו לאתרים שלכם להתקדם בתוצאות החיפוש באופן עקבי ובטוח. בהצלחה!

אם אתם כבר פה, הנה עוד כמה פוסטים ששווה לבדוק: