ניהול מוניטין: איך מוחקים השלמות אוטומטיות בגוגל?

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
תוכן עניינים

אחד מהתחומים בעולם הקידום האורגני מתייחס לאפשרות להסיר או לדחוק תוצאות חיפוש בעייתיות. תחום זה נקרא ניהול מוניטין, ובתוכו יש תחום-משנה שעוסק נקודתית בהסרת תוצאות בעייתיות מההשלמות האוטומטיות בגוגל.

אף אחד לא רוצה להתעורר בוקר אחד ולגלות שהשם שלו קשור לכל מיני תיאורים לא נחמדים, שלפעמים גם עלולים לפגוע במוניטין שלו. אז מה עושים אם נקלעים למצב כזה?

מה זה השלמות אוטומטיות בגוגל?

חוץ מתוצאות החיפוש עצמן (שגם הן מגיעות בכמה סוגים), יש בגוגל גם השלמות אוטומטיות (Auto Suggest). אלו הן השלמות לחיפוש שאנו מבצעים, שמוצגות לנו עבור כל שאילתה שאנו מתחילים להקליד או כזו שכבר הקלדנו. בנוסף יש גם הצעות נוספות בתחתית כל עמוד (SERP).

במרבית המקרים ההשלמות האוטומטיות מספקות לנו הצעות חלופיות לחיפושים חדשים, אך במקרים מסוימים הן עלולות גם להציג תוצאות בעייתיות (בעיקר עבור חיפושי מותג או שמות פרטיים).

השלמות אוטומטיות בגוגל

איך נוצרות השלמות אוטומטיות?

בגדול ניתן לומר שהשלמות אוטומטיות נוצרות מחיפושים נפוצים שאנשים מבצעים ("חוכמת ההמונים"). בנוסף יש כמובן את האלגוריתמים השונים שאחראים על מנוע החיפוש ותוצאותיו, והם אלו שמחליטים מה יוצג למשתמש.

המטרה של השלמות אוטומטיות, או "חיזויים" כפי שהם נקראים בגוגל, היא לאפשר ביצוע של חיפושים בצורה מהירה יותר. במקום להקליד את כל מחרוזת החיפוש בעצמכם, גוגל מציע לכם להשלים אותה מיידית על ידי הקלקה – ולחסוך זמן. כמובן שלא תמיד החיזוי מתאים למה שנרצה לחפש.

בגוגל יש מערכות שמסננות החוצה השלמות אוטומטיות הכוללות תוכן מיני, אלים או בוטה; אך חיזויים בעייתיים בכל זאת מצליחים להשתחל פנימה (בעיקר כאלו שגוגל כנראה לא מבין באמת את משמעותם).

ניקח לדוגמה את ההשלמה האוטומטית האחרונה בצילום המסך למעלה. אין פה שום תוכן אלים, בוטה או בעייתי מהסוג שגוגל מסנן החוצה, אבל כל ישראלי יודע היטב מדוע זה מהווה השלמה אוטומטית בעייתית.

בשנים עברו, מקרים כאלה התרחשו על בסיס כמעט קבוע (בעיקר בכל הנוגע לפוליטיקאים). לדוגמה, משתמשים בארצות הברית גרמו לגוגל.קום לחבר בין הביטוי "כישלון חרוץ" לבין שמו של אחד מנשיאי ארצות הברית לשעבר. התוצאה הייתה, מן הסתם, לא נחמדה עבור אותו נשיא.

מכיוון שזה דורש כמויות גדולות של חיפושים בבת אחת, הפרוצדורה הזו קיבלה את הכינוי "הפצצת גוגל" (Google Bombing). על בסיס אותו היגיון פשוט, שפועל לפי "חוכמת ההמונים", ניתן לנסות ולשנות את ההשלמות האוטומטיות בגוגל.

איך מוחקים או מסירים השלמות אוטומטיות?

כיום גוגל הרבה יותר חכם מפעם, ויהיה קשה יותר לעשות זאת, אבל זה לא ימנע מאיתנו לנסות במצבים בהם מדובר בהשלמות בעייתיות. כמו תמיד חובה לזכור שבכל מה שנוגע לגוגל – אין הבטחות ואין 100 אחוז, אבל יש אפשרות להשפיע בצורה כלשהי.

כאן המקום לציין שכל משתמש יכול לכבות את האפשרות לקבלת השלמות אוטומטיות. זה לא משפיע על ההשלמות כפי שהן מוצגות למשתמשים אחרים. אחרי הדיסקליימר הקטן הזה, הנה כמה הצעות ששווה לנסות.

טיפ 1 – דיווח ישיר לגוגל

בתחתית תיבת ההשלמות תוכלו לראות קישור קטן וכמעט חבוי, שמאפשר לדווח על השלמות בעייתיות.

דיווח על השלמות אוטומטיות

הקלקה על הקישור תפתח תיבת שיחה חדשה, בה תוכלו לעשות אחד משני דברים: או לסמן תוצאות בעייתיות בצורה ספציפית ולדווח מה הבעיה איתן, או לעבור לדף העזרה המשפטית לדיווח מקיף יותר.

דיווח על השלמות אוטומטיות בגוגל

אגב פנייה משפטית, ניתן בהחלט להיעזר בעורך דין רלוונטי כדי להסיר השלמות אוטומטיות בגוגל (זה כבר קרה בעבר); במיוחד אם אתם אזרחי האיחוד האירופי – ואז אתם יכולים לפעול לפי חוק "הזכות להישכח".

טיפ 2 – יצירת תכנים חיוביים

בדיוק כמו בקמפיין רגיל של ניהול מוניטין, גם במצב של השלמות אוטומטיות נרצה להעלות נכסים שיוצרים לנו תדמית חיובית: אתר אחד לפחות (אם אפשר יותר, מצוין); ערוץ יוטיוב; פרופילים חברתיים (פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם, טיקטוק, לינקדאין ועוד); פרופיל גוגל לעסקים; מאמרי יח"צ וכן הלאה.

כל הנכסים הללו משלבים בין השם שלנו ובין מוטיבים חיוביים, מה שמאפשר (לאורך זמן) להעלים השלמות בעייתיות לטובת השלמות חיוביות. אם נפרסם עשרות ומאות מאמרים שמדברים על "ישראל ישראלי ילד טוב", יש סיכוי סביר שזה יצוץ גם בהשלמות האוטומטיות בזמן חיפוש השם הזה.

כמובן שהבעיה העיקרית כאן היא שההשלמות האוטומטיות הן בעצם מעגל סגור שמזין את עצמו – ככל שההשלמה נמצאת מול העיניים, כך יקליקו עליה יותר, מה שיגרום לה להישאר שם יותר זמן. אבל בכל זאת, חובה להעלות כמה שיותר אזכורים חיוביים הקשורים לשם שלנו או לשם המותג.

בסופו של דבר האלגוריתמים של גוגל ילמדו את ההקשרים החדשים שיצרנו, ועשויים להציג אותנו לצד החיפושים החיוביים. עוד אפשרות היא להקים באתר שלנו עמוד שעונה בדיוק לחיפוש הבעייתי, ובו אתם בעצם מסבירים את הצד שלכם ולמה ההשלמה הזו לא רלוונטית.

טיפ 3 – הפצצת גוגל

כבר הזכרנו את המושג הזה, וכעת מגיע השלב שבו ככל הנראה נצטרך להשתמש בו. אני מזכיר שאין ערובות והבטחות להצלחה, אבל אם כל שאר הניסיונות נכשלו – בהחלט שווה לנסות גם את השיטה הזו. השתמשו בזה רק כמוצא אחרון.

קודם כל נתחיל בהצהרה די בסיסית, שאומנם אין לה אימות רשמי מגוגל – אבל "כולם יודעים" שהיא נכונה: אחוז ההקלקה משפיע על הנראות האורגנית של אתרים בגוגל. ככל שמקליקים על האתר שלנו יותר, כך הוא ישתפר במיקומים ויביא יותר טראפיק.

אבל מדוע זה חשוב? מכיוון שאותו דבר פועל גם כאשר מדובר בחיפושים ובשילובי טקסטים (רצוי עם הקלקות, אבל אפשר גם בלי). בדיוק כפי שהאמריקאים הצליחו לגרום לנשיא ארצות הברית להיות "כישלון חרוץ", והישראלים גרמו לאשת ראש הממשלה להיקשר למילה "צעקות" – כך ניתן להשפיע על ההשלמות האוטומטיות.

מעבר ליצירת נכסים כפי שמתואר בסעיף הקודם – דבר שיש לו מגבלה (כי כמה נכסים אפשר כבר לייצר עבור אותו שם מותג / שם פרטי) – ניתן להיעזר בשירותי קליקים או חיפושים. במקום לבקש מכל בני המשפחה והחברים לחפש בגוגל "ישראל ישראלי ילד טוב" כדי להשפיע על ההשלמות (ואכן אפשר לעשות זאת), מומלץ לפנות לספקים שמציעים את השירות הזה בתשלום.

ניתן לעשות זאת בצורה אוטומטית על ידי צבא של בוטים, או לחילופין באמצעות צבא של מחפשים אנושיים. שירות כזה לדוגמה ניתן על ידי SerpClix בחו"ל או על ידי דיגיפארם בישראל. אומנם במקרים האלה צריך גם לבחור אתר מטרה שאליו יופנו החיפושים, אבל עצם ביצוע החיפושים בצורה אסטרטגית מאפשר להשפיע גם על ההשלמות האוטומטיות (לא מניסיון שלי, חובה לציין). יש להניח שקיימות אפשרויות להזרמת חיפושים גם בלי הצורך לבצע קליקים.

כאן המקום לציין שככל הנראה לא תוכלו לעשות זאת לבד לחלוטין, אלא אם כן יש לכם מאגר בוטים או אנשים או תוכנה ייעודית, שמסוגלים לשנות IP לאחר כמה סבבי חיפושים (אחרת גוגל יעלה עליכם). אפשר להשתמש בכמות סבירה של סמארטפונים שכל אחד מהם עובד על אינטרנט של ספק אחר, זה הדבר הכי קרוב לעשה זאת בעצמך.

אם אתם יכולים ליצור לעצמכם תוכן ויראלי, שתופס תאוצה מיידית תוך זמן קצר, יש לכם כמעט מאה אחוז סיכוי לשנות את ההשלמות האוטומטיות (ולעיתים גם את תוצאות החיפוש עצמן). זו בדיוק הסיבה שאשת ראש הממשלה "נכשלה" מול כל האומה בהכנת עוגת ביסקוויטים ביום העצמאות. זה סייע להעלים תכנים אחרים, בעייתיים יותר, מסדר היום הציבורי – וזה השתקף גם בגוגל.

לסיכום

השפעה על ההשלמות האוטומטיות בגוגל היא אפשרית, אבל מדובר בעניין של ניסוי וטעייה. מומלץ לעבור על כל אחד מהשלבים שהוצעו כאן, מהקל לכבד, עד שתתקבל התוצאה הרצויה. יש לקחת מראש בחשבון שזה עשוי להימשך זמן רב, בדומה לרוב עבודות ה-SEO. בהצלחה!

עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?

דירוג ממוצע 5 / 5. כמות דירוגים: 4

אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂

אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם

נשמח לשפר את הפוסט

ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
על הכותב

מוכנים להתקדם?

צרו איתנו קשר עוד היום ונשמח לעזור

פוסטים נוספים שעשויים לעניין אותך