גוגל הוא מנוע החיפוש שאליו רוב האנשים פונים לצורך חיפושים יומיומיים, מחקרי שוק וחדשות. עם נתח שוק של מעל 90%, קשה לטעון שמנוע חיפוש כלשהו מציג תוצאות טובות יותר מגוגל. זאת גם הסיבה שכאשר מדברים על קידום אתרים או פרסום ממומן לגולשים שמחפשים מוצרים או שירותים, המיקוד הוא כמעט תמיד במנוע החיפוש של גוגל.
יחד עם זאת, הממשק הקל לשימוש וחוויית המשתמש המותאמת אישית של גוגל מגיעים במחיר של פגיעה לא מבוטלת בפרטיות המשתמשים. גוגל עוקבים אחר הפעילות של המשתמשים שלהם בכל שימוש באחד מהשירותים שלהם. הם שומרים היסטוריה מפורטת של כל שאילתות החיפוש שלכם, האתרים שבהם ביקרתם, מידע אישי עליכם ועל תחומי העניין שלכם, המקומות בהם הייתם ועוד הרבה מעבר.
זה לא סוד שענקית מנועי החיפוש מקטלגת את הרגלי הגלישה של המשתמשים שלה ומשתפת את המידע הזה עם מפרסמים ובעלי עניין אחרים, הכל בהסכמה מלאה שלכם כמובן (זוכרים שאישרתם את תנאי השימוש בלי לקרוא אותם?). אז אם אתם רוצים לחזק את תחושת הפרטיות שלכם או לנסות מנועי חיפוש אחרים מסיבות כאלה ואחרות, להלן עשרה מנועי חיפוש אלטרנטיביים שכדאי לנסות.
10 מנועי חיפוש מובילים שיכולים להוות אלטרנטיבה לגוגל
1. בינג (Bing)
מנוע החיפוש של מיקרוסופט הוא השני בגודלו אחרי גוגל. נכון לכתיבת שורות אלו, הוא מחזיק בנתח שוק עולמי של כ-3.3% מכל החיפושים ולא פחות מ-7% מהחיפושים של משתמשים בארה״ב. מספר המשתמשים שלהם נמצא בעליה ואפשר לטעון שבינג מתעלה על גוגל במובנים מסוימים.
בתור התחלה, לבינג יש תוכנית תגמולים המאפשרת לצבור נקודות תוך כדי חיפוש. נקודות אלו ניתנות למימוש בחנויות של מיקרוסופט, וזו הטבה נחמדה בהחלט. בנוסף, על סמך מספר בדיקות מקצועיות שנערכו בנושא, אפשר לומר שחיפוש התמונות שלהם אף מוצלח יותר מזה של גוגל וגם הרבה יותר אינטואיטיבי.
גם בכל הנוגע לחיפוש סרטונים, בינג נשארת ניטרלית, בניגוד לגוגל שנותנת עדיפות ליוטיוב הנמצאת בבעלותה, וכך מאפשרת לגולשים להיחשף לתוכן שלא היה זוכה לחשיפה דומה בתוצאות החיפוש של גוגל.
2. יאהו! (!Yahoo)
מנוע החיפוש הותיק של יאהו! אשר הוקם בשנת 1995, הוא השלישי בגודלו בעולם ותופס כ-1.3% מכלל החיפושים ברשת וכ-3% מהחיפושים בארה״ב. יאהו! בנוי על מנוע החיפוש של בינג, ובדומה לשלושת מנועי החיפוש ברשימה, מציע גם שירות מייל ותוספים שונים ללא עלות.
3. יאנדקס (Yandex)
מנוע החיפוש הרוסי יאנדקס אמנם מחזיק בנתח שוק של קצת פחות מ-1% מהחיפושים הגלובאליים, אך מדובר באופן רשמי במנוע החיפוש הפופולארי ביותר ברוסיה החל מאפריל 2022. יאנדקס היה אחראי על למעלה מ-62% מכל החיפושים שבוצעו בשטח הפדרציה הרוסית ברשת.
גם הוא, בדומה לגוגל ומיקרוסופט, מציע שירות מייל חינמי משלו לנוחות המשתמשים. בסה״כ יאנדקס הוא מנוע חיפוש נוח וקל לשימוש שמציע גם מגוון כלים טכנולוגים למפתחים ולבעלי אתרים. למרות שמדובר במנוע חיפוש שפותח ברוסיה, הוא זמין כמובן גם באנגלית וב-97 שפות נוספות.
4. דקדקגו (DuckDuckGo)
דקדקגו הוא מנוע חיפוש אנונימי אשר אינו אוסף ואינו שומר כל מידע אישי על משתמשיו והחיפושים שהם מבצעים. מספר המשתמשים בו עולה בקצב איטי אך עקבי ועומד נכון להיום על למעלה מ-80 מיליון. הוא תופס קצת יותר מ-0.7% מנפח השוק העולמי וכ-2.5% מנפח השוק האמריקאי נכון לשנת 2021, מה שאומר שמספר המשתמשים האמריקאים בדקדקגו יותר מהכפיל את עצמו תוך שנתיים.
איכות תוצאות החיפוש לא רעה בכלל, ובשורה התחתונה, זהו מנוע החיפוש המושלם עבור מי שרוצה לשמור על פרטיותו ברשת ולמנוע מענקיות הטכנולוגיה לרגל אחריו.
5. סטארט פייג׳ (StartPage)
מנוע החיפוש ההולנדי, סטארט פייג׳, הוא מנוע החיפוש המושלם עבור מי שרוצה ליהנות מאיכות התוצאות של גוגל, מבלי לשתף עם החברה את כל הפרטים האישיים שלו ולאפשר לה לשמור ולסחור בהם.
תוצאות החיפוש בסטארט פייג׳ הן הרלוונטיות ביותר מבין כל מנועי החיפוש שהוזכרו בפוסט, זאת הודות לעובדה שהוא למעשה מבצע את החיפוש דרך גוגל, אך שומר על פרטיות המשתמש ומסווה את כתובת ה-ip שלו, את מיקומו, הקוקיז שלו וכל דבר שעשוי לזהות אותו.
6. החיפוש של ברייב (Brave Search)
דפדפן ברייב הוא דפדפן הנושא את דגל הפרטיות ברשת וכך גם מנוע החיפוש שלו. באוקטובר 2021 החברה הפסיקה להישען על גוגל לטובת תוצאות החיפוש שלה וביצעה מהלך נועז לבניית אלגוריתם עצמאי משלה. יש לכך השלכות על איכות התוצאות במקרים מסוימים, אך סביר להניח שברוב החיפושים תיתקלו בתוצאות קרובות לאלו של גוגל.
7. סוויס קאוז (Swisscows)
מנוע החיפוש השוויצרי סוויס קאוז (פרות שוויצריות בתרגום חופשי) הוא אופציה די ייחודית ביחס ליתר מנועי החיפוש שהזכרנו ברשימה, משום שהוא היחד שמצהיר על עצמו כמנוע חיפוש ״ידידותי למשפחה״. הוא עושה שימוש בבינה מלאכותית על מנת לסנן תכנים בלתי הולמים לילדים וכדי להבין טוב יותר את השאילתה שהגולש מזין, במטרה להציג את התוצאות הרלוונטיות ביותר, תוך כדי שמירה על פרטיות המשתמשים שלהם.
סוויס קאוז אינם אוספים או משתפים מידע על הגולשים שלהם והחיפושים שהם מבצעים. ניתן לומר שאיכות התוצאות שהם מציגים בהחלט סבירה ואף מתעלה על חלק מהגדולים.
8. סרץ׳ אינקריפט (Search Encrypt)
סרץ׳ אינקריפט או בתרגום פשוט לעברית – הצפנת חיפוש, מרמז על אופן פעולתו. מנוע החיפוש הזה שונה מכל מה שהזכרנו ברשימה זו, משום שהוא משתמש הלכה למעשה ביכולות החיפוש של השותפים שלו, גוגל, בינג ויאהו, כדי להציג את התוצאות. הוא עושה זאת בצורה חכמה שאינה חושפת את פרטי המשתמשים והוא עצמו גם אינו אוגר מידע על משתמשיו ולא סוחר בו.
פיצ׳ר ייחודי ונוח למנוע החיפוש הזה, הוא האפשרות לבצע חיפוש חוזר (אחרי שראיתם את דף תוצאות החיפוש) דרך מנוע חיפוש ספציפי – גוגל, בינג או יאהו, בלחיצת כפתור ישירות מדף תוצאות החיפוש הנוכחי. איכות תוצאות החיפוש לא רעה, איך אינה עולה בקנה אחד עם מנועי החיפוש המוצלחים יותר שהזכרנו.
9. וואן סרץ׳ (OneSearch)
וואן סרץ׳ (חיפוש אחד) הוא מנוע חיפוש בבעלות חברת האם של יאהו, Verizon Media. מדובר במנוע חיפוש מוכוון פרטיות, עם תוצאות חיפוש שנשלפות מבינג. וואן סרץ׳ לא מאחסן ולא משתף נתונים אישיים של משתמשים ומדובר במנוע חיפוש בטוח למדי.
יחד עם זאת, הוא כן מקלטג את המשתמשים על סמך החיפוש שהם מבצעים והמיקומם המשוער שלהם, כך שיתכן ותיתקלו במודעות המבוססות על כך, אך ללא חשיפת מידע אישי מזהה עליכם. כמו כן, בשלב הזה, הוא אינו זמין לשימוש מישראל, אלא אם כן אתם מתחברים דרך VPN.
ניתן לשתף מיקום מדוייק אם רוצים לקבל תוצאות ממוקדות יותר ואף להשתמש במצב פרטיות מתקדם המצפין את מילות החיפוש שלכם והכתובות המוצגות בתוצאות, כך שלמעשה כך המידע שלכם מוגן מפני צד ג׳.
10. אקוסיה (Ecosia)
לסוף הרשימה שמרנו את מנוע החיפוש הסביבתי אקוסיה. בין אם אתם מודעים לכך ובין אם לאו, כל פעולה שאנו מבצעים במכשיר הדיגיטלי שלנו, פולטת פחמן דו חמצני. לגוגל חלק מאוד משמעותי בכך – היא אחראית ל-40% מטביעת הרגל הפחמנית של האינטרנט כולו.
כדי לצמצם את הנזק הסביבתי, הוקם מנוע החיפוש הפרטי אקוסיה. ראשית, החברה עובדת על אנרגיה סולארית, כך שכל החשמל שהיא מפיקה הוא נקי. בנוסף, אקוסיה תורמים 80% מרווחיהם לפרויקטים של נטיעת עצים. במילים פשוטות, על כל 45 חיפושים לערך שתבצעו, ינטע עץ אחד. דרך נהדרת לעזור בשמירה על הכדור ללא מאמץ מיוחד.
נוסף על כך, תוצאות החיפוש שלהם דומות לגוגל, מה שאומר שהן רלוונטיות ואיכותיות. מה שכן, זהו אינו מנוע חיפוש השומר על פרטיות המשתמש, כמו חלק ממנועי החיפוש שהזכרנו לעיל. אקוסיה שומר נתוני חיפוש ומידע אישי מזהה למשך שבוע ימים, אחריהם הוא הופך לאנונימי. כלומר לא מדובר בחדירה גדולה מדי לפרטיות, כמו שקורה במנועי חיפוש פופולריים של חברות מסחריות, אך אין פה גם שמירה מוחלטת וקפדנית על נתוני המשתמשים.
לסיכום
אין ויכוח על כך שגוגל נוטה להציג את התוצאות האיכותיות ביותר ברוב המוחלט של המקרים. זאת גם הסיבה שלמרות הכל הם שולטים באופן מוחלט בשוק, כאשר למעלה מ-92% מכל החיפושים שמתבצעים ברשת, קורים בגוגל.
יחד עם זאת, אין מתנות חינם ובתמורה ישנו טרייד אוף שכדאי להיות מודעים אליו. מטרת הפוסט הייתה לחשוף בפניכם מנועי חיפוש נוספים שקיימים בשוק, לחלקם יתרון בשמירה על פרטיותכם, לאחרים ממשחק משתמש שאולי נוח לאנשים מסויימים ואף אופציות שאינן קיימות בגוגל. אנו ממליצים להתנסות במנועי חיפוש שונים ולעבוד עם אלו שמתאימים הכי טוב עבור הצרכים שלכם.
עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?
דירוג ממוצע 4.3 / 5. כמות דירוגים: 10
אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂
אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם
נשמח לשפר את הפוסט
ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו