נשירת קישורים: כל מה שצריך לדעת על אורך חיי קישורים נכנסים ואיך להתמודד עם קישורים שנופלים

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
תוכן עניינים

האינטרנט הוא כנראה הזירה הדינאמית ביותר בעולם. אתרים עולים ויורדים מהאוויר, דפים משתנים מבחינת עיצוב ותוכן, מופנים למקומות אחרים וכו׳. הדינמיות הזו משפיעה על עולם הקידום האורגני ויוצרת תופעה הנקראת נשירת קישורים.

מדובר במצב שבו קישורים שהפנו לאתר שלכם, יורדים מהאוויר מסיבה כזו או אחרת. שימו לב לנתון הבא: כ-75% מהקישורים שנבנו לאתרים ברחבי העולם, לא נמצאים באוויר לאחר כ-9 שנים. זאת הכותרת הדרמטית שעולה ממחקר מקיף שביצעו בחברת Ahrefs.

לאן הקישורים נעלמים?

קישורים יכולים ללכת לאיבוד מסיבות רבות. להלן הנפוצות ביותר:

  • קישור ירד (47.7%) – האתר או העמוד המקשר לא נמצא באוויר יותר.
  • קישור הוסר (34.2%) – האתר והתוכן עדיין קיימים, אך הקישור שהיה בדף הוסר.
  • שגיאת סריקה (6.45%) – עמודים או אתרים שגוגל לא מצליח לסרוק מסיבות שונות (האתר חסום לסריקה, התוכן לא נגיש ועוד).
  • הפניית 301/302 (5.99%) – עמוד שהיה קיים אך הופנה בהפניית 301 (קבועה) או 302 (זמנית) לעמוד אחר.
  • לא נמצא (4.11%) – עמודים שאינם נמצאו וכנראה שלא קיימים יותר. לרוב מדובר במצב זמני שלאחר מכן הופך לאחת האפשרויות ברשימה.
  • גרסת העמוד עם הקישור אינה ראשית יותר (0.82%) – עמודים שאינם מוגדרים כגרסה הראשית בתגית קנוניקל (כלומר גוגל מתעלם ממנו ונותן את הקרדיט לעמוד אחר).
  • חסימת נו אינדקס (0.73%) – עמודים או אתרים שחסומים בתגית שמורה לגוגל לא לאנדקס אותם.

איך יודעים אלו קישורים נשרו?

כדי לזהות קישורים שהפנו לאתר שלנו ואינם באוויר עוד, ניגש ל-Ahrefs, נכניס את כתובת האתר שלנו בשורת החיפוש ולאחר מכן נרצה לנווט ללשונית Backlinks>Lost:

קישורים שנשרו ב-ahrefs

כאן נוכל לראות בקלות את כל הקישורים שהאתר איבד. ניתן לבחור טווחי תאריכים שונים, עד 4 שנים אחורה, ולצפות בכל האתרים שקישרו אליכם ואינם עושים זאת יותר. את הרשימה ניתן לייצא לקובץ אקסל על מנת לעבוד איתה בצורה נוחה יותר למי שמעוניין בכך.

איך מתמודדים עם נשירת קישורים?

אחת הדרכים להתמודד עם אובדן קישורים היא לנסות להחזיר אותם. ראשית צריך להבין מה מקור השגיאה ולפעול בהתאם.

  • קישור ירד (Dropped) – אם מדובר באתרים שקישרו אליכם וכעת האתר לא באוויר, עדיף לוותר על הקישור, כי הסיכוי שבעל האתר יחזיר אותו לאוויר הוא לא גבוה. אך אם רק העמוד שקישר אליכם בעבר אינו באוויר יותר, אפשר ליצור קשר עם בעל האתר ולשאול אותו לפשר מחיקת העמוד. לפעמים דברים מהסוג הזה קוראים כחלק משינוי כלשהו שהאתר עבר, ויתכן שבעל האתר ישמח להחזיר את התוכן של העמוד שירד לאוויר, יחד עם הקישור שלכם.
  • קישור הוסר (Link removed) – כאן מדובר בסיטואציה בה האתר והתוכן עדיין קיימים, אך הקישור שהיה בדף הוסר. במצב הזה מומלץ מאוד ליצור קשר עם בעלי האתר על מנת להבין את פשר העניין. האם הקישור הוסר בטעות? האם הוחלף בקישור למקור טוב יותר? אולי הקישור הוסר כי אתם לא מילאתם את חלקכם בהחלפת קישורים שביצעתם (הוסר בתגובה לקישור שנתתם בתמורה ואינו באוויר יותר בלי ששמתם לב) ואולי זהו פשוט נסיון מלוכלך של בעל האתר לחזור בו מקישור שנתן לכם עבור תשלום או תמורה אחרת. לאחר שתדעו מה הסיבה שבגללה הקישור שלכם הוסר באופן יזום, תוכלו לפעול כדי להחזירו למקום.
  • עמוד עם הפניית 301/302 – אם העמוד שקישר אליכם מפנה כעת לעמוד אחר, קודם כל כדאי לנסות להבין מה קרה. האם יש פה אירוע טכני, כגון מעבר מגרסה לא מאובטחת http לגרסה מאובטחת https, אשר יוצרת הלכה למעשה כתובות אתר חדשות ומפנה אליהן את הישנות, או משהו אחר שמצריך התערבות.
    יכול להיות שהייתה סיבה אחרת לכך שבוצעה הפניה מהעמוד שהכיל קישור לאתר שלכם. בידקו לאיזה עמוד מפנה כעת העמוד שקישר אליכם והאם העמוד החדש מכיל את הקישור. במידה ולא, כדאי לפנות לגורמים הרלוונטיים ולעדכן אותם בכך שהקישור ירד, בשל ההפניה שהם ביצעו. יכול מאוד להיות שפשוט לא שמו לב לכך שהקישור שלכם היה בעמוד שירד וישמחו להחזיר אותו לאוויר, מהגרסה החדשה של הדף או ממקום אחר.
  • שגיאת סריקה (Crawl error) / חסימת נו אינדקס (Noindex) / גרסת העמוד עם הקישור אינה ראשית יותר (Not canonical anymore) / לא נמצא (Not found) – בכל המצבים הללו, מומלץ לפנות בהקדם לבעל האתר או למקדם שלו ולהפנות את תשומת ליבם לנושא. ברוב המקרים יהיה מדובר בטעות שנעשתה בתום לב על ידי מי שעבד על האתר. יתכן אף שישנה בעיה זמנית כלשהי באתר או בחלק מהעמודים בו (כולל העמוד שמקשר אליכם) ובעל האתר כלל אינו מודע לכך. אם תעירו את תשומת ליבם של האחראים על האתר, יתכן שגם תעזרו להם לפתור בעיה שלא ידעו עליה וגם להרוויח את הקישור שלכם בחזרה.

לסיכום

קישורים, כמו כל דבר בחיים, אינם נצחיים. בעוד שבניית קישורים היא אחד האלמנטים החשובים ביותר בקידום אתרים אורגני, חשוב לקחת בחשבון את העובדה שרק שליש מהקישורים שאתם משיגים, יישארו באוויר בעוד כעשור.

זאת אחת הסיבות שבניית קישורים חייבת להיות חלק מתמשך מעבודת הקידום האורגני. יחד עם זאת, חשוב לשים עין על הקישורים שיורדים לאורך זמן ולנסות להחזיר כמה שיותר מהם לאוויר. הרי כבר טרחתם והשגתם את הקישור, לא חבל לוותר עליו? זיכרו שברוב המקרים קל ומשתלם יותר להחזיר לאוויר קישור שירד, מאשר להשיג חדש.

עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?

דירוג ממוצע 5 / 5. כמות דירוגים: 1

אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂

אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם

נשמח לשפר את הפוסט

ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
על הכותב

מוכנים להתקדם?

צרו איתנו קשר עוד היום ונשמח לעזור