8 טיפים לשיפור סריקת האתר על ידי מנועי החיפוש לטובת קידום אתרים אורגני יעיל יותר

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
תוכן עניינים

הוספת אתר לאינדקס (מה שמכונה אינדוקס) ותקציב זחילה הם שניים מהסעיפים החשובים בכל הנוגע לאופטימיזציה און סייט. למרות זאת, חלק ממקדמי האתרים נוטים לשכוח זאת או לדלג על הנושאים הללו כדי להתרכז בחלקים יותר חשובים כביכול, כגון תכנים וקישורים.

התעלמות משני הסעיפים הללו עלולה לעלות ביוקר. דפי שגיאה לסוגיהם, הפניות כפולות, בעיות טכניות ושאר ירקות – כל אלו מעמיסים על הזחלן של גוגל ולא מעודדים אותו לאנדקס את האתר שלכם.

בעיות אינדוקס עלולות לחבל בצורה משמעותית בנראות האורגנית של האתר, ואף לגרום לירידות במיקומים ובטראפיק. בפוסט הזה, ריכזנו 8 טיפים וטריקים שיעזרו לשפר את מדד האינדוקס של האתר שלכם.

1. לבצע מעקב בגוגל קונסול

קונסולת החיפוש של גוגל מציגה אינספור בעיות, וצריך לדעת לברור את התבן מן הבר. מומלץ לבדוק את מצב האינדקס כל חודש או חודשיים, כדי לזהות שגיאות שעלולות לחבל לכם ב-SEO.

דוח האינדקס בגוגל קונסול מציג שני סוגי עמודים: אלו שנכנסו לאינדקס (ירוק) ואלו שלא (אפור). נקליק על אלו שלא נכנסו (בהנחה שיש כאלה) ונתחיל לבדוק אחד-אחד כדי להבין את המצב.

דוח אינדקס בקונסולת החיפוש של גוגל

שימו לב שאם כמות הדפים הסרוקים נמצאת בירידה (ירוק), זה בדרך כלל סימן לא טוב. בגדול זה אותו דבר גם אם כמות הדפים הלא סרוקים (אפור) נמצאת בעלייה. יחד עם זאת, כמעט תמיד יש סייגים שמיד ניגש אליהם.

ראשית לא כל "שגיאה" פוגעת לכם באתר, לכן צריך להתייחס לכל סוג בצורה נפרדת: הפניות, נסרק אך לא נכלל כרגע, לא נמצא (404), לא נוסף בגלל noindex, דף חלופי עם תג קנוני תקין וכן הלאה.

לדוגמה, כאן ניתן לראות שיש ריבוי של הפניות בשורה הראשונה. אין ממש מה לעשות במקרה הזה, כי ביצעתם הפניות מדפים מסוימים לדפים אחרים. פשוט צריך לתת לגוגל לעשות את שלו, עד שהדפים הישנים יעלמו לחלוטין.

דוגמה נוספת היא דפי שגיאה מסוג 404. בדרך כלל מדובר בדפים שנמחקו מהאתר אבל עדיין לא הוסרו מהאינדקס של גוגל – ולכן הוא מציג אותם בדוח. אם תהפכו אותם לקוד שרת 410, הם יוסרו מהאינדקס הרבה יותר מהר.

דוח אינדקס בקונסולת החיפוש של גוגל

מה שחשוב הוא לשים לב לדפים שכן אמורים להיות סרוקים – אבל אינם סרוקים. זה קורה בדרך כלל תחת הקטגוריות "נסרק – לא נכלל באינדקס כרגע" וכן "נסרק אך לא נכלל באינדקס" (הראשון יותר "קל" כי הוא זמני, השני יותר מחמיר).

לדוגמה, עמודי מוצרים עם טקסטים די דומים עלולים ליפול לאחת משתי הקטגוריות האלה – ולא להיכנס לאינדקס. חובה לעבור על הכול ולבדוק מה צריך להיות סרוק ומה לא.

2. לוודא שהאתר ידידותי למובייל

לכאורה זה דבר מובן מאליו בעידן שבו כמעט הכול נעשה מהסמארטפון; אבל למעשה זה לא תמיד כך. אם גוגל לא מוצא גרסה ידידותית לניידים, הוא ייאלץ להציג את גרסת הדסקטופ – ועל הדרך לכרסם לכם במיקומים ובטראפיק.

ודאו שיש לכם אתר רספונסיבי המתאים לכל סוגי המסכים (מומלץ לבדוק ידנית בכל סוג עיקרי – סמארטפון, מחשב נייח, לפטופ, טאבלט וטלוויזיה). כמו כן ודאו שיש מטא תג viewport בעמודי האתר, שקובצי CSS/JS מכווצים, שהתמונות מכווצות ושאלמנטים עיצוביים בעמוד נדחסו. ראו המשך בסעיף 6.

3. לעדכן תכנים בקביעות

יצירת תכנים חדשים ועדכון מתמשך של תכנים קיימים, ייגרמו למנועי החיפוש לסרוק את האתר בתדירות גבוהה יותר. אין פה כלל אצבע ברור ומובחן, והשאלה איזה סוג מהשניים לבצע תלויה בכם. מומלץ לעשות את שניהם.

מומחה השיווק ניל פאטל אומר שעבור אתרים קטנים עד בינוניים, ברגע שהגעתם ל-100-200 עמודים – מומלץ להתרכז יותר בעדכון תכנים קיימים מאשר ביצירת חדשים. כמובן שזה לשיקולכם – בדקו מה עובד הכי טוב עבור האתר שלכם ופעלו בהתאם.

4. להגיש מפת אתר לכל מנוע חיפוש

אחד הטיפים הטובים ביותר עד היום, לשיפור יכולת האינדוקס וההופעה במנועי חיפוש – הוא להגיש מפת אתר. זה נכון שבעתיים במיוחד אם מדובר באתרים גדולים, של אלפי עמודים ומעלה; זאת כדי להעלות את הסיכויים שכל העמודים יהיו גלויים לעיני הזחלנים.

מומלץ להגיש מפת אתר לכל מנועי החיפוש, אבל אפשר להסתפק רק בגוגל ובבינג. כמו כן יש לוודא כי מפת ה-XML שאתם מגישים תהיה דינמית – כלומר מתעדכנית בזמן אמת בכל פעם שנוסף או מוסר עמוד כלשהו.

ודאו זאת מראש, שלא יווצר מצב שאתם מגישים מפה סטטית עם 100 עמודים בלבד, כשבינתיים האתר גדל ל-500 עמודים וזה לא מתבטא במפה עצמה. תוספים כגון Yoast מייצרים מפת XML דינמית בצורה אוטומטית.

5. ליישם היררכיה וקישורים פנימיים

סידור האתר בפורמט עץ (או גם Silo באנגלית) מסייע הן למשתמש והן למנועי החיפוש להתמצא בקלות. זה בדרך כלל אומר קטגוריות ראשיות, ותחתן כל העמודים הרלוונטיים. זה ניכר בעיקר באתרי מכירות בהם כל המוצרים מסוג מסוים מסודרים תחת קטגוריה ספציפית.

גם באתרי תוכן רצוי להפעיל את אותו עיקרון, כאשר במקום מוצרים – מדובר בעמודי תוכן. מעבר לכך יש לחזק את ההיררכיה הקיימת באמצעות קישורים פנימיים. בצורה כזו אנו מציינים אילו עמודים הם החשובים ביותר באתר, כמו גם לקידום האורגני.

צורת החשיבה הזו מסייעת גם לתמוך בעמודים שיש להם בעיה להיסרק ולהתאנדקס. אם נוסיף אותם לתפריט הניווט או נקשר אליהם ישירות מתוך עמוד עיקרי כלשהו, הם יקבלו את הדחיפה הדרושה.

6. לדחוס מקורות ולשפר UX וזמני טעינה

מהירות הטעינה באתר היא קריטית לשיפור תקציב הזחילה. בצורה כזו אנו מוודאים שהתקציב לא יבוזבז על עמודים שלא מצליחים להיטען, עמודים שקשה יותר לאנדקס (כמו JS למשל) וכן הלאה. כל אלו "שותים" לנו את תקציב הזחילה.

כדי לשפר את מהירות הטעינה ואת חוויית השימוש יש לכווץ קבצים כגון CSS, JS ותמונות; כמו כן יש להפעיל שמירת מטמון בדפדפן וכל מה שדרוש כדי לקבל מדדים חיוביים בגוגל (Core Web Vitals). מומלץ מאוד לפנות לגורם מקצועי בתחום אופטימיזציית מהירות, כדי לקבל אתר נקי שנטען מהר ככל האפשר.

7. לתקן עמודי No Index

עמודים מסוימים לא צריכים להיכלל באינדקס של מנועי החיפוש, כגון עמודי Login, עגלת קניות וכן הלאה. עמודים כאלה צריכים לכלול תגית מטא מסוג noindex כדי למנוע את סריקתם. אפשרות נוספת היא לחסום עמודים באמצעות הוספת פקודה בקובץ רובוטס (אם כי זה פחות יעיל).

לעומת זאת, יש לבדוק האם קיימים עמודים נוספים שכוללים בטעות את התגית הזו, שמונעת מהם להיכלל באינדקס. אפשר לעשות זאת בגוגל קונסול וכן בכלים לסריקת אתרים כגון הצפרדע הצורחת או Site Bulb.

8. לחסל תוכן כפול

כמויות גדולות של תכנים כפולים בתוך האתר, עלולות לחבל בתקציב הזחילה. זה יכול לקרות במצבים רבים כגון: עמודי מוצרים מאותו סוג, בהם התכנים כמעט דומים אחד לשני (למשל טבעות אירוסין מזהב – צהוב, לבן ואדום).

כפילויות קיימות גם בתגיות מטא בעמודים רבים, משהו שאפשר לפתור על ידי כתיבת תגיות ייחודיות לכל עמוד. פתרון נוסף הוא לוודא שיש תגית קנוניקל עצמית לכל עמוד באתר, כולל עמודי דפדוף (pagination) וכן הלאה.

עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?

דירוג ממוצע 5 / 5. כמות דירוגים: 3

אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂

אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם

נשמח לשפר את הפוסט

ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
על הכותב

מוכנים להתקדם?

צרו איתנו קשר עוד היום ונשמח לעזור