תקצירי הבינה המלאכותית בגוגל (AIO – AI Overviews) מוצגים בראש תוצאות החיפוש, כמענה לשאילתות חיפוש מסוימות. תקצירים אלו מופיעים בגוגל חו"ל אך עדיין לא בישראל, אם כי ניתן להניח שהם ישולבו גם אצלנו בעתיד.
איך מקדמים אתרים בתקצירי ה-AI של גוגל ומהן תכונותיהם? חברת Ahrefs ניתחה 300 אלף מילות מפתח כדי להבין מה גורם להצגת AIO בגוגל, ומה ההבדל בין דפי תוצאות עם תקצירים ובלי תקצירים.
סיכום ממצאים עיקריים
- נפח החיפוש הממוצע של AIO קטן פי 193 מנפחי חיפוש שאינם AIO (נתונים: 500 לעומת 29,000).
- פוטנציאל התנועה של מילת מפתח המפעילה AIO קטן פי 8 מביטוי שאינו AIO (נתונים: 2,200 לעומת 18,000).
- מילות מפתח של AIO הן זנב ארוך לעומת תוצאות חיפוש ללא AIO (נתונים: ביטוי של 4 מילים לעומת 2 מילים).
- קושי מילות המפתח (KD) נמוך יותר ב-AIO (נתונים: ציון חציוני 12 לעומת 33).
- דרושים רק 13 דומיינים מפנים בממוצע כדי לדרג ביטוי AIO.
- חיפושים לצורך מידע מפעילים תקצירי AIO ב-99.2% מהמקרים.
- ל-AIO יש סיכוי של 10% בלבד להופיע עבור מילות מפתח מסחריות ועסקיות.
- 99.9% מה-AIO הציגו לפחות תכונת SERP אחת נוספת, עם ממוצע של 3.
- מילות מפתח של AIO מציגות 849% יותר תשובות ישירות (Featured Snippets) ו-258% יותר דיונים בהשוואה לשאילתות שאינן AIO.
- תקצירי AIO מציגים 96% פחות קישורי סייטלינקס, 84% פחות וידאו ו-75% פחות תוצאות מגרף הידע.
- רוב הטראפיק מגיע ממובייל, גם בתוצאות עם תקצירים (81%) וגם בתוצאות ללא תקצירים (77%). בדסקטופ זה 19% לעומת 23% בהתאמה.
כמו כן מחקר של SEO Clarity מראה שמקורם של AIOs מגיע מ-10 המקומות הראשונים בגוגל ב-99.5% מהמקרים. מחקר נוסף מצא כי 40% ממקורות ה-AIO מגיעים ממקומות 11-20 בגוגל.
להלן פירוט 5 הממצאים.
תקצירי AIO נובעים מביטויי זנב ארוך בנפח נמוך
סקירות AI בגוגל מופיעות בעיקר עבור מילות מפתח ארוכות בעלות נפח נמוך. אפילו הביטויים הפופולריים ביותר שמציגים AIO מגיעים רק לכדי 150 חיפושים בחודש. כפי שצוין בתקציר הממצאים, נפחי החיפוש של מילות מפתח AIO קטנים פי 193 מאלו של מילות מפתח שאינן AIO.
ביטויי AIO מייצרים גם פי 8 פחות פוטנציאל תעבורה – סכום התנועה האורגנית שקיבל עמוד התוצאות הראשון מכל מילות המפתח שלו. כמו כן שאילתות AIO הן זנב ארוך, עם 4 מילים בממוצע חציוני לעומת 2 מילים עבור חיפושים סטנדרטיים (מה שמסביר את החסר בתעבורה ובנפח).
סקירות בינה מלאכותית נועדו לענות על שאלות משתמשים, ולכן הגיוני שמילות מפתח AIO הן דיסקורסיביות יותר (בסגנון שיחה) וארוכות יותר. מילות המפתח הללו נטו להיות ממוקדות בשאלות. לדוגמה: שאלות "איך" מחזירות 20 אלף תוצאות עם AIO, לעומת 55 בלבד בלי AIO. בנוסף, מילות מפתח AIO גם הציגו כוונת חיפוש ברורה יותר.
אגב, ביטויי AIO לא תמיד מניבים תנועה נמוכה יותר. באמצעות כלים חיצוניים ניתן למצוא גם מילות מפתח AIO עם טראפיק פוטנציאלי גבוה (בעיקר באנגלית).
קל יחסית לקדם ביטויי AIO
קושי לדירוג מילת מפתח (Keyword Difficulty) הוא מדד פנימי שהומצא בחברת Ahrefs, כדי לעזור להבין כמה קשה לדרג ביטוי מסוים בגוגל (מ-1 עד 100). הפרמטר מתבסס על מספר הדומיינים המפנים ל-10 התוצאות הראשונות בגוגל.
מהנתונים עולה כי ל-71% ממילות המפתח מסוג AIO יש ציון קושי מתחת ל-30, כאשר הממוצע החציוני הוא 12; זאת לעומת ממוצע חציוני 33 עבור תוצאות ללא AIO. זה הגיוני לאור העובדה שביטויי AIO הם זנב ארוך עם נפח חיפוש נמוך יותר.
כמו כן – כדי לקדם אתרים להשתלבות ב-AIO תידרשו למינימום 13 דומיינים מפנים; זאת לעומת 41 עבור תוצאות אורגניות שאינן AIO.
כוונת חיפוש אינפורמטיבית
כמעט כל מילות המפתח של AIO מכוונות לחיפושי מידע – כ-99.2% מכל ביטויי ה-AIO הם אינפורמטיביים (והשאר: 20.3% ביטויי מותג, 5.8% מסחרי, 4% עסקי). סקירות AI נוצרות כאשר משתמשים מחפשים פרטים, הסברים או הדרכה, בניגוד לביצוע רכישות ישירות.
קשה יותר לקדם מילות מפתח מסחריות ועסקיות, והן מהוות פחות מ-10% מכלל דפי תוצאות החיפוש במחקר. ככל הנראה זה עשוי לגדול בהמשך, אחרת גוגל לא הייתה מציגה שם מודעות ממומנות.
כשמדובר במילות מפתח שאינן AIO, תוצאות החיפוש עדיין אינפורמטיביות ברובן, אך כוונות חיפוש אחרות מופיעות בתדירות גבוהה יותר לעומת AIO. לדוגמה: כמות כפולה של מילות מפתח מסחריות ועסקיות ללא AIO לעומת AIO (בהתאמה: 20% לעומת 10%).
עובדה זו ככל הנראה תשפיע משמעותית על האופן בו מקדמים אתרים למטרות מסחריות ועסקיות. לא ניתן יהיה להסתפק בתוצאות האורגניות הרגילות בלבד, ויהיה צורך להשתלב גם בתוצאות AIO.
תשובות ישירות חשובות ל-AIO
ככל שיש לכם יותר נראות אורגנית בגוגל, כך גדלים הסיכויים שתופיעו גם בתקצירי AIO. זה כולל גם תשובות ישירות מסוג Featured Snippets וכן תשובות מסוג "אנשים שואלים גם" (People Also Ask).
ממצאי המחקר מעידים ש-99.59% מסקירות AIO הציגו לפחות תוצאה נוספת חוץ מהרגילה, מתוך 18 תוצאות שנבדקו (PPA, FS, תמונה מוקטנת, וידאו, גרף הידע, קרוסלת תמונות וכן הלאה). למעשה, כל עמוד תוצאות בגוגל הציג 3 פיצ'רים נוספים בממוצע – תוך התעלמות מסקירת ה-AI עצמה.
רוצים להופיע בתקצירי AIO בגוגל? עשו אופטימיזציה גם לסוגים הנוספים של תוצאות חיפוש, בדגש על שילוב שאלות ותשובות בתוכן שלכם. התכונה "אנשים שואלים גם" הופיעה ב-80.92% מכל שאילתות ה-AIO בגוגל. גם תשובות ישירות, תמונות מוקטנות, תצוגה מקדימה של סרטונים ודיונים היו בולטים.
מילות מפתח שמפעילות AIO – מפעילות גם:
- 849% יותר תשובות ישירות
- 6% יותר "אנשים שואלים גם"
- 258% יותר דיונים
- 17% תצוגת וידאו מקדימה
אבל:
- 96% פחות סייטלינקס
- 11% פחות תמונות ממוזערות
- 74% חדשות מובילות
- 84% פחות וידאו
- 75% גרף הידע
אופטימיזציה למכשירים ניידים (סמארטפונים ועוד)
תעבורת מובייל שולטת בשאילתות AIO ומהווה 81% מהתנועה, לעומת 19% למחשבים שולחניים. יש חשיבות קצת יותר פחותה להתאמה לנייד עבור ביטויים שאינם AIO.
כדי לשפר את הנראות האורגנית בתקצירי AIO, התוכן והאתרים שלכם חייבים להיות מותאם לכל סוגי המסכים (בדגש על סמארטפונים וטאבלטים). זה פקטור חובה כבר מלפני שנים רבות, ואם עדיין אינכם מותאמים לניידים – עשו זאת מיידית.
רגע לפני סיום
כפי שצוין בהתחלה, המאמר מבוסס על מחקר שבוצע לאחרונה. טיבם של מחקרים הוא להשתנות עם חלוף הזמן, ומה שהיה נכון אתמול והיום – עשוי להשתנות מחר. מחקר ה-AIO הבא עשוי לגלות שפרמטר אחד או 10 השתנו מאז המחקר האחרון.
מה שבטוח הוא להמשיך בעבודת ה-SEO השוטפת, לשנות ולהתאים את עצמנו לעדכונים חדשים שמתגלים חדשות לבקרים, לא לבצע שינויים גדולים מדי רק בגלל שמחקר אחד מצא משהו דרסטי – ותמיד להיות עם אצבע על הדופק. מה שעובד אצל אחד, לא בהכרח יעבוד גם אצל אחר. בדקו בזהירות מה עובד אצלכם.
צריכים עזרה באופטימיזציה ל-AIO בגוגל? צרו קשר ונשמח לסייע >
עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?
דירוג ממוצע 5 / 5. כמות דירוגים: 3
אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂
אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם
נשמח לשפר את הפוסט
ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו