גוגל דיסקבר (מלשון "גילוי") הוא פיד תכנים אוטומטי ומותאם אישית, המוצג במכשירים ניידים בעת שאתם משתמשים בגוגל. הפיד מציג מידע וחדשות בנושאים המותאמים לתחומי העניין שלכם, ולמעשה מדובר יותר במעין "רשת חברתית" מאשר מנוע חיפוש.
איך נוצר פיד מותאם אישית בגוגל דיסקבר?
היסטוריית החיפושים שלכם היא פרמטר משמעותי בשאלה מה יוצג לכם בפיד הדיסקבר. מיליוני אנשים ברחבי העולם מקבלים פיד אישי בכל שימוש בגוגל, והדבר הפך גם למקור תנועה איכותי מאוד עבור יצרני תוכן וחדשות מאז 2018.
למרות שמדובר כביכול במוצר די פשוט, בכל הנוגע לדיסקבר עדיין רב הנסתר על הגלוי. עם זאת, יש כמה מאפיינים עיקריים שיוצרים את הפיד עצמו. לפי גוגל, כדי להציג לכל אחד/ת פיד מותאם אישית – מידע נאסף מהמקורות הבאים:
- כל הפעילות שלנו במוצרי גוגל השונים (חיפושים, יוטיוב, דיסקבר עצמו ועוד).
- היסטוריית מיקומים גיאוגרפיים.
- הגדרת המיקומים הגיאוגרפיים.
- תחומי עניין שאחריהם אנו עוקבים.
כבר כאן ניתן לראות דמיון כלשהו לרשתות חברתיות. הפיד משקף תחביבים, תחומי עניין וכל דבר אחר שקשור למשתמש עצמו. למעשה הפיד מותאם אישית עד כדי כך, שהוא לוקח בחשבון גם את רמת המומחיות שלכם ועד כמה הנושאים השונים חשובים לכם.
מעבר לאוטומציה, ניתן לבצע פעולת "עקוב" בצורה ידנית אחר קטגוריות ותחומי עניין כדי לקבוע מה יוצג בפיד. כמו כן ניתן לראות איך גוגל מסווג את התוצאות המוצגות בפיד. אם מקליקים בדיסקבר על "שלח פידבק" ניתן להגיע לסיווגים (Send feedback > System logs > Card category).
לדוגמה, אחת מהקטגוריות שעשויות להיות מוצגות היא קטגוריית NEWS_HEADLINES, משמע שהופעה בגוגל חדשות בהחלט מסייעת להופעה גם בגוגל דיסקבר. באופן כללי ניתן לומר שאם יש ביקוש לתוכן שלכם והוא שולח את הסיגנלים הנכונים לגוגל, תצליחו להופיע גם בדיסקבר ולקבל משם טראפיק של אנשים שמתעניינים במה שיש לכם להציע. זה הבדל עצום לעומת מדיה חברתית, שם הפוסטים מגיעים לרוב לקהל יותר קר.
איך לקבל תנועה אורגנית מגוגל דיסקבר?
חשוב לציין כבר עכשיו שאין טעם לבזבז יותר מדי זמן במרדף אחר קליקים מדיסקבר, אלא אם אתם כבר עמוק בתוך עבודת SEO קיימת ולא בתחילתה. עבור רוב האנשים עדיף להתמקד בטראפיק אורגני רגיל, כאשר אתרי חדשות הם היוצא מן הכלל.
אופטימיזציה לגוגל דיסקבר היא אחד מנושאי ה-SEO המעורפלים ביותר גם כיום, במונחים של אי ודאות בנוגע לתוצאות כלשהן. המידע היחיד שזמין נמצא בגוגל קונסול, ולעיתים ניתן לראות את המקור discover בדוח source/medium בגוגל אנליטיקס. כמו כן לא ניתן לנתח את המתחרים ולכן היקף הידע כאן הוא מצומצם יותר.
קשה לחזות מראש מה יהיו ביצועיה של פיסת תוכן מסוימת בדיסקבר. ככל שהתוכן יותר פופולרי וככל שהוא יותר "ירוק עד" (תמיד נכון), כך גדלים הסיכויים שיופיע שם. עם זאת, גם תכנים מוצלחים מאוד שעומדים בכל הדרישות לא מצליחים להיכנס פנימה – נתון מאוד מוכר בתחום ה-SEO על שלל מקורות התנועה שלו.
למרבה המזל יש גם הנחיות רשמיות מגוגל עצמה, וגם מידע ממקורות נוספים שכבר הצליחו להכניס תכנים לדיסקבר. ראשית התכנים צריכים להיות מאונדקסים בגוגל, מן הסתם, ושנית הם צריכים לעמוד בדרישות ספציפיות כגון הנחיות איכות וכן הלאה. הנה סיכום הדברים העיקריים.
1. אתר ידידותי למכשירים ניידים
דיסקבר הוא פיד תכנים במובייל בלבד, כך שהאתר שלכם חייב להציע חוויית שימוש נוחה למכשירים ניידים. לכל הפחות עליכם לוודא שהאתר רספונסיבי, נטען מהר ובעל מיעוט פרסומות (או ללא פרסומות כלל), פופ-אפים ופרסומות במעברי עמוד.
אם תרצו להעמיק את השדרוג של חוויית השימוש, כדאי לשקול גם AMP. הערכה אחת גורסת שיותר מ-60% מכל מאמרי דיסקבר מוגשים בגרסת אמפ (אם כי הדעות חלוקות גם בנוגע לנתון הזה, בייחוד לאור העובדה שגוגל זנחה את AMP).
2. תמונות מקוריות באיכות גבוהה
דיסקבר הוא פיד שבו התמונות מקבלות את מירב תשומת הלב, לכן כדאי להשקיע בתמונות מקוריות, ייחודיות ובאיכות מאוד גבוהה. המלצת גוגל לתמונות גדולות היא לפחות 1,200 פיקסל רוחב וכן שימוש בתגית המטא max-image-preview:large (או שימוש ב-AMP).
זו אמורה להיות ברירת המחדל שלכם גם בלי קשר לדיסקבר, מכיוון שזה משפר את אופטימיזציית התמונות לצורכי קידום אורגני. תוספים כגון יוסט משלבים את תגית המטא הזו בצורה אוטומטית, ומומלץ להרחיב עוד מעבר לכך באמצעות סכמות ספציפיות לתמונות.
3. התאמת תוכן ומטא-מידע
תגיות כותרת ומטא תיאורים צריכים לסכם את תוכן העמוד ולהניע משתמשים להקליק. יש לוודא לא להשתמש בקליקבייטים או בכל מניפולציה אחרת, מכיוון שגוגל אוסרת על זאת במפורש בהנחיות השימוש בדיסקבר. כמו כן גוגל דיסקבר לוקח בחשבון גם תגיות Open Graph.
4. פרסום תוכן בנושאים פופולריים
הפיד של דיסקבר נוטה להציף תכנים טרנדיים אודות אירועים עכשוויים, וזו הסיבה לכך שאתרי חדשות שולטים שם. בנוסף גם תוכן ירוק עד מוצג בדיסקבר בכמויות נכבדות, גם אם מדובר בתכנים מקצועיים עבור לקוחות B2B.
זה אפשרי מכיוון שדיסקבר הוא פיד מותאם אישית שמציג גם תכנים חדשים עבור המשתמש. איך מטרגטים נושאים ירוקי עד? מתחילים במחקר מילים, אבל לא מספיק רק לכתוב אודות הנושא גם אם הוא פופולרי. יש להתמקד בקופירייטינג איכותי ולספק נתונים ייחודיים אם ברצוננו להופיע בדיסקבר. כמו כן דיסקבר יכול להביא לכם תנועה גם אם מילת המפתח העיקרית חסרת נפח חיפוש.
5. חיזוק מדדי EEAT
בגוגל אומרים שהם אוצרים תכנים מאתרים בעלי עמודים רבים המפגינים ניסיון, מומחיות, סמכות ואמינות (EEAT). יש כמה דרכים לעשות זאת גם אצלכם, כגון תאריכי פרסום ברורים, שורת מחבר ומידע אודותיו, אודות יצרן התוכן או החברה מאחורי האתר; כמו גם פרטי יצירת קשר כדי לבנות אמינות ושקיפות מול המשתמשים. מעבר לכך מומלץ להשתמש גם בסכמות רלוונטיות.
דבר נוסף שניתן לעשות כדי לשפר את המדדים הללו הוא להביט בדוח ה-Affinity בגוגל אנליטיקס, ולחפש נושאים בהם אתם יכולים להפוך לסמכות (Audience > Interests > Affinity Categories). מדוע? מכיוון שהקהלים הללו קשורים לתחומי עניין ולקטגוריות של דיסקבר, כפי שהוצג קודם לכן.
6. התמקדות בישויות
לנושאים מסוימים יש ביצועים טובים יותר בדיסקבר מאשר לאחרים. ישויות (Entities) והקשרים ביניהן משחקים תפקיד חשוב בעולם ה-SEO באופן כללי, ובזאת גוגל דיסקבר לא שונה. גרף הידע של גוגל עוקב אחרי התפתחות בזמן של תחומי עניין ומומחיות. זה נקרא "שכבת נושא" (Topic Layer) והיא נבנית על ידי ניתוח של כל התוכן הקשור לנושא מסוים וכן לכל תת-התחומים שלו.
חלק מהנושאים ותת-הנושאים הללו יכולים להיכלל בתחומי העניין של דיסקבר גם בלי להיות מוצגים בגרף הידע. מכיוון שלא ניתן לבדוק מהם הנושאים, ניאלץ להתמקד בישויות מסדר גודל גבוה יותר. לפיכך המטרה שלכם היא להפוך לסמכות בטווח הישויות שקשורות לתחום העיסוק שלכם. בכל הנוגע ליצירת תוכן, ניתן לעשות זאת בכמה דרכים:
התמקדו בתחום אחד בלבד – זה יכול להיות קפה, מחשבים, SEO או כל דבר אחר. השתדלו לא לסטות יותר מדי מהנושא העיקרי כאשר אתם יוצרים תכנים. פרסום על אייפונים ביום אחד ועל עצות בישול ביום אחר, לא ישלח את הסיגנלים הנכונים. זה מדלדל את פקטור הסמכות לרוחבן של כמה קטגוריות. היוצא מן הכלל הוא כמובן אתרי חדשות או אתרים שעוסקים בריבוי נושאים מלכתחילה.
השתמשו בגוגל תמונות למציאת ישויות – כדי למצוא אילו נושאים נוספים קשורים לנושא מסוים, ניתן להשתמש בגוגל תמונות: מחפשים את הביטוי העיקרי של תחום העיסוק, ולאחר מכן מביטים בטאב העליון מעל לתוצאות התמונה. תוכלו לראות מגוון נושאים / ישויות שגוגל מזהה ומקשר אחד לשני. אופציה נוספת היא להשתמש בכלי "חוקר הישויות" שעושה פחות או יותר אותו דבר.
מצאו עוד ישויות שרלוונטיות למותג – דוחות הדיסקבר בגוגל קונסול מציגים ישויות בסיסיות הרלוונטיות לתוכן שלכם. בנוסף ניתן לגשת לכלי השפה הטבעית של גוגל ולבצע ניתוח ידני של פיסות תוכן, כדי לחלץ את הישויות הנוספות שלא מוצגות בדוחות גוגל קונסול (חינם עד גבול מסוים).
בצורה כזו תוכלו להוסיף ישויות ותכנים רלוונטיות לעמודי האתר שלכם, לשפר ביצועים ולהתברג ביותר מיקומים.
7. פרופיל בגרף הידע
ניתן לעקוב אחרי המותג שלכם בדיסקבר רק אם הוא מופיע כישות בגרף הידע של גוגל (לבדיקה חפשו בגוגל את השם המותג / העסק שלכם). למרות זאת, גם אם מישהו עוקב אחרי המותג שלכם – התוכן עדיין עשוי שלא להופיע בפיד הדיסקבר של העוקב.
אז איך נוכחות בגרף הידע עוזרת לשפר את הנראות שלכם בדיסקבר? עצם נוכחותכם בגרף הידע מעידה שמדובר בישות חזקה, כזו שגוגל יכול לכוון אליה את הזרקור. במילים אחרות, גוגל מבין איזה ישויות ותחומי עניין מקושרים למותג שלכם, והוא עשוי להציג תכנים שלכם לאנשים המתעניינים בנושאים אלו.
8. הפצת תוכן ויצירת באז
דיסקבר משתף ומציג תכנים פופולריים בעלי אחוז גבוה של מעורבות משתמש. כמו כן יש קורלציה גבוהה בין ביצועים בדיסקבר ובין מעורבות משתמש ברשתות חברתיות. לדוגמה, הקורלציה בין טוויטר ודיסקבר בארצות הברית היא 0.91 (מתוך 1 לכל היותר). במדינות אחרות ייתכן שתהיה מדיה חברתית אחרת ששולטת בכיפה, כמו למשל פייסבוק בישראל, ולכן יש לקחת זאת בחשבון.
זו קורלציה גבוהה מאוד, אבל כמו תמיד אין היא מעידה על סיבה ותוצאה. יצירת באז סביב התוכן שלכם מביאה תועלת גם אם גוגל מתעלם ממנה. כמו כן ניסוי אחד מ-2019 מעיד שגם אם מדובר בתוכן לא איכותי, מספיק שתהיה סביבו אינטראקציית סושיאל גבוהה כדי שיופיע בדיסקבר.
9. רענון ושדרוג תכנים קיימים
רק בגלל שעמוד מסוים לא מופיע כעת בדיסקבר, אין משמעו שלעולם הוא לא יופיע שם. שדרוג התוכן בעמוד יכול להכניס לדיסקבר גם עמודים ישנים יותר, שקיבלו "בוסט" של נתונים, סוגי תוכן ועוד. אז רעננו וחדשו את התוכן הקיים שלכם באופן קבוע – זה מועיל גם לקידום אורגני רגיל וגם יכול להביא עוד תנועה מפיד הדיסקבר.
10. הטמעת יוטיוב במאמרים
יש לכם תוכן גם ביוטיוב? מצוין. הטמיעו את סרטוני היוטיוב שלכם בעמודים הרלוונטיים באתר. לא רק שהסרטונים עצמם מוצגים בדיסקבר יחד עם העמוד שמכיל אותם, לעיתים קרובות הם אף מקבלים ציוני ביצוע גבוהים יותר מהתוכן הטקסטואלי עצמו (גם בלי סכמה, אם תהיתם).
עדיין אין לכם ערוץ יוטיוב? תוכלו להטמיע סרטונים של אחרים, אבל קחו בחשבון שכל הקרדיט יעבור אליהם, זאת מכיוון שקליקים על סרטונים בדיסקבר מגיעים ליוטיוב ולא לאתר. עדיף ליצור סרטוני יוטיוב מקוריים משלכם וכך לזכות בעוד חשיפה בחינם.
עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?
דירוג ממוצע 5 / 5. כמות דירוגים: 4
אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂
אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם
נשמח לשפר את הפוסט
ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו