קידום אתרים בינלאומי הוא תהליך שבמהלכו מתאימים את האתר למדינות ו/או לשפות שונות ומקדמים אותו בתוצאות החיפוש שלהן. יצירת אסטרטגיית קידום אתרים בינלאומית יכולה להיות מרתיעה, אפילו עבור מקדמי אתרים ותיקים. במדריך הזה נפרוס את הנקודות העיקריות בבניית אסטרטגיה לקידום אורגני בחו״ל, נסביר על הדרכים האידיאליות ליישומה ונראה ממה כדאי להימנע.
סקירת מדינות היעד
המקום הראשון שבו מתחיל פרוייקט קידום אתרים בינלאומי הוא בהחלטה לאילו שווקים לכוון. מדינות ושפות היעד נקבעות בדרך כלל על ידי היכולת של החברה לפעול בהן. במידה וישנה גמישות בשווקים אליהם ניתן לפנות, כדאי להבין באילו שווקים טמון הפוטנציאל הגדול ביותר עבורכם. ניתן לעשות זאת על ידי מתן תשובות לשאלות ראשוניות כגון:
- היכן מחפשים יותר את השירות או המוצר שאתם מציעים?
- האם יש לכם אפשרות לספק את המוצר או השירות בתנאים אטרקטיביים יותר מהחברות הפעילות בשוק כרגע?
- מה עלויות הכניסה לשוק הזה והאם הן ריאליות עבורכם?
תשובות לחלק מהשאלות הללו תוכלו לקבל מכל חברת קידום אתרים מקצועית שתבדוק את הנותנים עבורכם, וחלק מהן תלויות ביכולות ושאיפות החברה שלכם.
הגדרות טכניות של מבנה ה-URL עבור שפות ומדינות היעד
לאחר שהבנו שיש היתכנות להתקדם בשפה או מדינה כלשהי, זה הזמן לקבל החלטות טכניות שיבנו את יסודות האסטרטגיה לקידום האורגני בחו״ל.
על מנת לקדם אתר בשפה מסוימת, במדינת יעד כלשהי, האתר צריך להכיל עמודי תוכן בשפה המתאימה. ישנן שלוש דרכים עיקריות לגשת לעניין, כאשר לכל אופציה יש את היתרונות והחסרונות שלה:
דומיין נפרד בסיומת מקומית
country code top-level domain) ccTLD) או במילים פשוטות – רכישת דומיין עם סיומת ייעודית של מדינת היעד שבה הולכים לקדם. כך למשל, אם נרצה לפתוח אתר בצרפת, הוא יעלה בכתובת masamedia.fr. באנגליה זה יהיה masamedia.co.uk וכן הלאה. זוהי האופציה הפופולארית והעדיפה ביותר מבחינת גוגל בגלל סיבות שונות, כגון מיקוד למדינה ספציפית ברמה הגבוהה ביותר, רלוונטיות מקסימלית בשל העובדה שיש אתר שלם בשפה ספציפית שפונה למדינה ספציפית ועוד. גם הגולשים ירגישו נוח יותר ללחוץ על אתר עם סיומת שמוכרת להם, מאשר אתר עם סיומת של מדינה זרה.
יתרונות
- האתר ממוקד לשפה ומדינה ספציפית
- המשתמשים מרגישים יותר בנוח באתר מקומי
- אחסון במדינת היעד תורם למהירות האתר ועוזר במיקוד גיאוגרפי
חסרונות
- מצריך רכישת דומיין נוסף
- מצריך רכישת שרת אחסון נוסף במדינת היעד
- לא תמיד חד משמעי, למשל דומיין בסיומת ca. המכוון לקנדה, יכול להיות עבור דוברי אנגלית או צרפתית כאחד (נרחיב על כך בהמשך)
סאב פולדר
במקרה הזה אנו משתמשים בתיקיות באתר אשר מכוונות למדינות ושפות מסוימות. אם נמשיך הדוגמה מהסעיף הראשון, אז שימוש בסאב פולדר עבור צרפת יראה כך masamedia.co.il/fr ובארה״ב masamedia.co.il/us. מה שקורה הוא שהדומיין נשאר אותו דבר, כאשר אנחנו למעשה יוצרים עמוד אב או קטגוריה עבור שפה/מדינה מסוימת ומשייכים אליה את כל התכנים הרלוונטיים באתר.
יתרונות
- פשוט יחסית ליישום
- חסכוני יותר מכיוון שאין צורך לרכוש דומיין, שרת ולבנות אתר נוסף
- ניתן להתאים את שם הסאב פולדר באופן חופשי למשל, masamedia.co.il/germany לעומת ההגבלה ל-de. ב-ccTLD
- סאב פולדרים נהנים מהכוח הקיים של הדומיין (במידה מסוימת)
חסרונות
- הדומיין בכתובת זרה – אנשים במדינות היעד לא תמיד מכירים את הסיומת (על אחת כמה וכמה כשמדובר בסיומת ישראלית בחו״ל) וירתעו מללחוץ על האתר בתוצאות החיפוש
- רלוונטיות מופחתת, הן בשל העובדה שאותו אתר מכיל תכנים בשפות שונות והן משום שהוא בבסיסו מכוון למדינה שונה
- עדיין מצריך עבודה טכנית והפרדה עיצובית על מנת להעניק חווית שימוש טובה
- האתר לא מאוחסן במדינת היעד
סאב דומיין
סוג של שילוב של שתי האופציות לעיל. סאב דומיין של האתר שלנו בצרפת יהיה משהו כמו france.masamedia.co.il ובארה״ב us.masamedia.co.il. מצד אחד, ישנה הפרדה טובה יותר של מדינת היעד, אך מצד שני הדומיין המקורי עדיין שם. בעיני גוגל, סאב דומיין הוא אתר עצמאי ונפרד מהדומיין הראשי, כך שיש אתר ייעודי לשפה/מדינה שבה רוצים לקדם, ויחד עם זאת אין צורך לרכוש דומיין נוסף או שרת אחסון.
יתרונות
- אתר נפרד לשפת ומדינת היעד
- סאב דומיין יכול להיות מאוחסן במדינת היעד בנפרד מהדומיין הראשי
- ניתן להתאים את שם הסאב דומיין באופן חופשי (בדומה לסאב פולדר)
- אין צורך לרכוש דומיין ושרת אחסון
חסרונות
- סיומת הדומיין עדיין מכילה את מדינת המקור עם כל החסרונות הנלווים לכך שכבר הזכרנו
מדינות יעד עם יותר משפה אחת
לאחר שבחרתם את האופציה המועדפת עליכם מבחינת מבנה כתובות האתר, כדאי לקחת בחשבון גם את העובדה שישנן מדינות אשר האוכלוסיה בהן דוברת יותר משפה אחת. הדוגמה הכי פופולרית לכך היא קנדה.
אם אתם הולכים לקדם אתר בקנדה, חשוב לקחת בחשבון גם את דוברי הצרפתית (במידה ואתם מעוניינים לעבוד איתם) וליצור עמודים גם באנגלית וגם בצרפתית באתר הקנדי.
שימוש ב-CDN
רשת CDN איכותית תסייע לאתר שלכם להיטען מהר יותר במדינות היעד, באמצעות הגשתו משרת מקומי הקרוב ביותר לגולש. במדינות גדולות כגון ארה״ב או קנדה, יש משמעות לא רק לאחסון בשרת באותה מדינה, אלא גם במיקוד נוסף.
אם גולש נכנס מניו יורק, עדיף שהאתר יטען משרת מקומי מאשר בלוס אנג'לס. בעידן בו מהירות הטעינה וכל מה שקשור ל-Core Web Vitals משחקים תפקיד חשוב בקידום האורגני של האתר, מומלץ מאוד להשתמש בשירותי CDN כאשר אתם מרחיבים את פעילות הקידום האורגני שלכם לחו״ל.
מחקר מילות מפתח במדינות ושפות היעד
אחרי שהבנו את הפוטנציאל הראשוני במדינת/שפת היעד שלנו בחו״ל, וביצענו את ההגדרות הטכניות הנדרשות, זה הזמן לבצע מחקר מילות מפתח מעמיק ולמפות את כל החיפושים הרלוונטיים.
במידה ואינכם דוברים את השפה או פחות מכירים את התרבות המקומית של מדינת היעד אליה אתם מכוונים, מומלץ להיעזר באדם אשר דובר את השפה המקומית ומכיר את המדינה. הסיבה לכך היא שבמקרים רבים, התרגום האוטומטי של גוגל לא יתן את התוצאה הרצויה, וכך תפספסו חיפושים פוטנציאליים.
גם אם מדובר באותה שפה, למדינות שונות ישנן טרמינולוגיות שונות וצרכים משתנים, כך שחשוב לקחת זאת בחשבון כאשר ניגשים לבצע מחקר מילות מפתח.
התאמת האתר למדינת היעד
בין אם בחרתם לרכוש דומיין בסיומת מקומית, להשתמש בסאב פולדרים או סאב דומיינים, חשוב לבצע התאמה מלאה עבור קהל היעד המקומי. חווית השימוש של הגולשים שלכם במדינת היעד היא משמעותית להצלחת הקידום האורגני בחו״ל.
לכן, חשוב לשים לב שמעבר לתוכן באתר ולתגיות המטא, מתבצאת התאמה גם לאלמנטים כמו תפריט הניווט, מבנה השעה והתאריכים, המטבע המקומי, אזור הזמן, מספר הטלפון באתר, כתובת מקומית במידה ויש ועוד.
עזרו לגוגל להציג את הגרסה הנכונה באמצעות תג hreflang
Hreflang הוא קטע קוד אשר ממפה עבור גוגל את רשימת כתובות האתרים החלופיות עבור עמוד כלשהו. תגית hreflang עוזרת לגוגל להבין:
- לאיזה שפה ומדינה הדף הנוכחי מכוון
- מהן האפשרויות החלופיות עבור גולשים ממדינות ושפות אחרות
- מהי גרסת ברירת המחדל שתוצג לגולשים ממדינות שאין עבורן עמוד ייעודי באתר
הטמעת hreflang לא רק תשפר את חווית המשתמש, אלא גם תאפשר לכם להימנע ממצבים של שכפול תוכן בדפים עם אותה שפה אשר פונים למדינות שונות.
הימנעו מהפניות גיאוגרפית
אנו ממליצים להימנע משימוש בהפניות גולשים על סמך כתובת ה-IP שלהם והמדינה ממנה הם מגיעים. לא רק שזה עשוי לגרום לתסכול בקרב גולשים שמגיעים ממדינה ספציפית ורוצים לגשת לשפה שונה, אלא שזה גם עלול לבלבל את הזחלן של גוגל.
לצורך העניין, פעמים רבות גוגל סורק את האתרים באמצעות כתובת IP מארה״ב. במצב כזה, אם ביצעתם הפניה גיאוגרפית, הזחלן של גוגל עשוי שלא להגיע לכל התוכן באתר שלכם אשר אינו מיועד לארצות הברית (כי הוא יופנה כל הזמן חזרה לתוכן אמריקאי), ובכך חלקים מסוימים של האתר אשר מיועדים למדינות אחרות, כלל לא יסרקו ולא יוצגו בתוצאות החיפוש.
אמנם יש לכך פתרון טכני, הכולל הפניה של הזחלן בלבד לכלל התוכן באתר, אך אנו ממליצים לא לעשות זאת, מכיוון שהעדיפות היא להימנע ממניפולציות ולהציג לזחלנים ולגולשים את אותו התוכן בדיוק.
בניית פרופיל קישורים במדינות היעד
הסעיף האחרון אך החשוב ביותר בתהליך הוא כמובן בניית קישורים. לאחר שהשלמתם את כל השלבים לעיל, וללא קשר לדרך שבה בחרתם לבנות את האתר שלכם בחו״ל, על מנת להתקדם בתוצאות החיפוש של השוק החדש, יהיה עליכם להשיג קישורים איכותיים ורלוונטיים מאתרים במדינת היעד ובשפה הרלוונטית.
גם אם האתר שלכם מקודם בצורה חזקה בישראל, ובחרתם ללכת על סאב פולדר (כך שהעמודים נהנים מהאוטוריטה של הדומיין כולו), זה לא יעזור כאשר מדובר בשפות ובמדינות אשר שונות מאלו שהאתר מקודם בהם כרגע. קחו זאת בחשבון ותהיו בטוחים שיש לכם אפשרות להשיג קישורים באופן שוטף ובכמות הנדרשת כדי להתחרות עם האתרים הקיימים, לפני שאתם נכנסים לפרויקט קידום אתרים בחו״ל.
לסיכום
אם אתם מעוניינים להיכנס לשווקים חדשים, קידום אתרים אורגני בחו״ל הופך את האופציה הזו לנגישה מתמיד. ניתן לבצע בדיקה מקיפה ולהבין את הפוטנציאל עוד לפני שמשקיעים משאבים ובונים תשתיות יקרות במדינות זרות.
בסופו של דבר, קידום אתרים בגוגל עובד על אותם עקרונות בכל מקום, אך אם תבנו את האסטרטגיה שלכם בהתאם לשלבים המוזכרים בפוסט הזה, תוכלו לדעת שעשיתם הכל על הצד הטוב ביותר ומיקסמתם את סיכויי ההצלחה שלכם. כמו בהרבה דברים בחיים, הכל נמצא בפרטים הקטנים ובאופן שבו מיישמים את החומר.
עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?
דירוג ממוצע 5 / 5. כמות דירוגים: 1
אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂
אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם
נשמח לשפר את הפוסט
ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו