איך לעבור מאתר ישן לחדש בלי לאבד את המיקומים בגוגל?

מה זה אומר לעשות מיגרציה לאתר?

העברת אתר או מגרציה, הוא מונח המשמש לתיאור כל שינוי משמעותי בהגדרת האתר, שעשוי להשפיע על מיקומיו בתוצאות החיפוש האורגניות. זה יכול להיות שינוי דומיין, שנוי ה-urls, שרת האחסון, הפלטפורמה עליה האתר פועל או שינוי משמעותי בעיצוב ונראות האתר.

למרבה ההפתעה, ההנחיות של גוגל בנושא אינן מעמיקות מספיק, מה שמשאיר לא מעט מקום לפרשנות של מקדמי אתרים ובכך גם לטעויות הרות גורל שעלולות להתרחש בתהליך. ההשלכות של טעויות אלו מובילות לרוב לאובדן תנועה אורגנית וירידה בהכנסות, אשר עשויים להימשך בין כמה שבועות למספר חודשים, בהתאם להיקף הפרמטרים שהושפעו ובזמן שיקח לעסק לזהות את הבעיה ולהפעיל תוכנית הבראה מוצלחת.

בפוסט הזה נתייחס לפרמטרים החשובים ביותר שכדאי לקחת בחשבון בתהליך המיגרציה, על מנת לשמור על מיקומי האתר בתוצאות האורגניות ולהפוך את המעבר מאתר הקיים לחדש למקפצה קדימה.

הכנות להעברת האתר

עוד לפני שניגשים לעבודה עצמה ולמיפוי הנקודות אליהן הולכים להתייחס בתהליך המעבר, חשוב להכין את השטח על ידי ביצוע השלבים הבאים:

  • למפות את כל הנקודות שהולכות להיות מושפעות מתהליך המעבר ולהגדיר אחראים – לפעמים מדובר רק בשינוי פשוט יחסית של כתובות האתר אשר נמצאות באחריותו הבלעדית של איש ה-SEO, ולפעמים יש בתמונה גם מעצבים ומתכנתים שאחראים על גזרות שונות של העברת האתר. חשוב להגדיר את תחומי האחריות של כולם בתהליכים מורכבים, כדי ששום דבר לא יפול בין הכסאות.
  • לבצע גיבוי מלא של האתר הישן בסמוך לתחילת התהליך – ראשית על מנת שתהיה לכם אפשרות לחזור אחורה במידת ומשהו חמור השתבש בתהליך המעבר. שנית, ייתכן ולמרות הכל, תפספסו כמה פרטים ותמיד טוב שיהיה לכם את האתר הישן מול העיניים לצורך רפרנס לאיך שהדברים עבדו.
  • ליצור סביבת פיתוח עבור האתר החדש – זה המקום שבו יעלה האתר החדש ובו נבצע את כל הבדיקות האחרונות לפני העליה לאוויר. חשוב לוודא שסביבת הפיתוח חסומה לסריקה ואינדוקס באמצעות הגדרתה באופן גורף כ-nofollow ו-noindex.
  • למצוא את הטיימינג הנכון לביצוע המעבר – ישנם עסקים שעיקר רווחיהם מגיעים בתקופות מסוימות של השנה. למרות שמטרת השדרוג היא לקדם את העסק, ותיאורטית אם עושים הכל נכון לא אמורות להיות בעיות, בפועל המציאות היא בלתי צפויה ופגיעה מסוימת עלולה להתרחש גם אם עשיתם הכל לפי הספר. לכן, מומלץ לבצע את המיגרציה בתקופות בהן אם יגרם נזק למספר שבועות או חודשים, העסק יוכל לספוג זאת ויהיה לו מספיק זמן להתאושש, כך שלא יפגע בעונת השיא של הפעילות.

מיפוי והגדרת הנקודות החשובות ל-SEO בתהליך המיגרציה

אחרי שהכנו את השטח לשדרוג האתר, להלן הנקודות המרכזיות שמומלץ להתייחס אליהן בתהליך המיגרציה:

הפניות 301

הנקודה הרגישה ביותר במעבר לאתר חדש היא עניין השמירה על מבנה הכתובות הקיים. במידה וניתן לשמור על אותו מבנה url כמו באתר הישן – מבחינת SEO תמיד עדיף לבחור באופציה הזו. למה? כי כך נשמר כוחם של העמודים המדורגים בתוצאות החיפוש ויש זעזוע אחד פחות לאוסף של החבילה שמגיעה עם שדרוג אתר קיים.

במידה והאתר החדש מכיל מבנה url שונה מהאתר הישן, נרצה למפות את כל העמודים הקיימים באתר (או לפחות אלו שהכי חשובים לכם) ולבצע הפניה קבועה מכתובת האתר הנוכחית לכתובת החדשה של אותו עמוד באתר המשודרג. לדוגמה, אם באתר הישן יש לנו עמוד שנראה כך: masamedia.co.il/ecommerce-seo123 ובאתר החדש אנחנו מנקים את ה-url ממספרים ותווים כך שהכתובת של אותו עמוד תהיה עכשיו masamedia.co.il/ecommerce-seo, עלינו להגדיר הפניה 301 מהעמוד הישן לחדש.

מדובר באחד השלבים החשובים ביותר בתהליך המיגרציה, מפני שכתובות העמודים מכילות את כל הכוח והוותק שהעמודים צברו עד כה. סביר להניח שלעמודים המובילים באתר שלכם יהיו קישורים נכנסים מבחוץ (וגם מעמודים אחרים באתר שלכם), וכדי לשמור על הכוח של אותם קישורים וגם על חווית משתמש טובה, תהיו חייבים להגדיר למנועי החיפוש ולגולשים את הכתובת החדשה של אותם עמודים.

אם לא תעשו זאת, הקישורים החיצוניים יובילו לעמוד 404 ויבזבזו את כל מיץ הקישורים שהם מעבירים. בנוסף, גולשים שיקליקו על אותם קישורים וקישורים אחרים מדפי האתר שלכם שמובילים לכתובת שאינה קיימת יותר, יעזבו את האתר שלכם לאחר שניות ספורות ויגרמו לאחוז נטישה גבוה. שני התרחישים הללו עלולים לפגוע במידת סבירות גבוהה מאוד במיקומי האתר שלכם.

סריקת אתר למיפוי עמודים ב-ahrefs
סריקת אתר למיפוי עמודים ב-Ahrefs

איך ממפים בצורה יעילה את כל עמודי האתר הישן? הדרך הכי פשוטה היא לעשות זאת באמצעות Screaming Frog. אם האתר שלכם מכיל פחות מ-500 עמודים, תוכלו להסתפק בגרסה החינמית של הכלי. במידה ואתם עובדים עם Ahrefs, תוכלו להיעזר בו כדי לייצא את כל עמודי האתר הסרוקים בו. תוכלו גם לבחור רק את העמודים שיש להם מיקומים בתוצאות האורגניות או קישורים נכנסים אם תבחרו בכך.

אם ישנם עמודים באתר הישן שלא עוברים לאתר החדש כלל, ההמלצה שלנו היא לא להפנות אותם לעמודים אחרים, אלא לתת לגוגל לסרוק אותם, להגיע לעמוד 404 ולהבין שהם אינם קיימים עוד. מקדמי אתרים רבים חוששים מעמודי 404 ועושים הכל כדי להימנע מהם, כולל ביצוע הפניות לא רלוונטיות.

אם למשל לא נרצה לשמור על העמוד שהזכרנו בדוגמה לעיל, עדיף יהיה לוותר עליו מאשר להפנות אותו ״בכוח״ לעמוד אחר כמו דף הבית או עמוד שמדבר על קידום אתרים לעורכי דין (כשהמקור דיבר על קידום אתרים לחנויות אינטרנטיות). אילוץ הפניות עלול להוביל לתוצאה פחות טובה מאשר איבוד עמוד שבכל מקרה לא היה משמעותי עבורכם.

נקודה אחרונה לגבי הפניות 301 לפרפקציוניסטים – הדרך האידיאלית להטמיע אותם מבחינת seo היא ברמת השרת, בקובץ htaccess ולא באתר עצמו או באמצעות תוספים.

תגיות מטא

בהנחה והאתר שלכם מקודם ועבר אופטימיזציה למנועי החיפוש, כל עמוד באתר מכיל תגית מטא טייטל ומטא דיסקריפשן. מדובר באותו טקסט המוצג לגולשים בדף תוצאות החיפוש של גוגל לפני המעבר לאתר מסויים. בדרך כלל תגיות אלו מכילות את מילות המפתח החשובות לאותו עמוד וטקסט מסודר שגם נועד להניע לפעולה.

טייטל ודסקריפשן מתוך דף תוצאות החיפוש של גוגל
טייטל ודסקריפשן מתוך דף תוצאות החיפוש של גוגל

אם לא תדאגו להעברה מסודרת גם של תגיות המטא של העמודים שעוברים לאתר החדש, גוגל או הגדרות ברירת המחדל של המערכת עליה בנוי האתר החדש, הן אלו שיקבעו אותן עבורכם באופן שרירותי. זה אומר שעמוד בית שהכיל טייטל כמו ״חברת קידום אתרים מובילה״ יכול להפוך למשהו פשוט כמו ״דף הבית״.

מיותר לציין שהפגיעה מכך שהביטוי ״חברת קידום אתרים״ לא מופיע עוד בטייטל ואף לא בדיסקריפשן של העמוד, תפגע ביכולת של גוגל להבין מה הנושא המרכזי של העמוד ולא תעודד אף אחד להעדיף את האתר שלכם על פני אתרים אחרים בדף תוצאות החיפוש (זאת בהנחה שעדיין תשארו שם, מה שלא יקרה לאורך זמן עם תגיות מטא דיפולטיביות). לכן, כדי לשמור על מיקומי העמודים השונים בתהליך המעבר, הקפידו להעביר גם את תגיות המטא של עמודי האתר שלכם.

קישורים קיימים

אחד הדברים אשר עלולים ללכת לאיבוד במעבר מאתר ישן לחדש הם הקישורים אשר מוטמעים בתכנים שונים בעמודי האתר. בין אם מדובר בקישורים פנימיים לעמודים באתר שלכם ובין אם בקישורים יוצאים לאתרים אחרים, חשוב מאוד לשים לב לכך ולוודא שאלו שקיימים באתר הישן, ישארו כמו שהם גם באתר החדש.

לפעמים הדרך היחידה לעשות זאת היא באופן ידני, אם כי ברוב המקרים ניתן להעביר את התכנים יחד עם הקישורים. כמובן שאם ישנם קישורים שאתם רוצים לוותר עליהם, תוכלו לעשות זאת במעמד המיגרציה (ההמלצה שלנו היא להימנע מכך כדי ״לטלטל את הספינה״ כמה שפחות).

במידה וביצעתם שינויים במבנה ה-url של עמודים שונים והגדרתם הפניית 301 לאותם עמודים, מומלץ מאוד לעדכן את הקישורים הפנימיים באתר החדש כך שיפנו ישירות לכתובת החדשה של העמוד ולא להשאיר את הקישור לכתובת הישנה עם ההפנייה.

אם לא תעשו זאת, אתם שולחים את הזחלן של גוגל בדרך עקיפה, אשר מאלצת אותו להגיע לכתובת שלא קיימת יותר ורק אז לעבור עם ההפניה לכתובת החדשה. מעבר לבזבוז תקציב הזחילה שלכם, אתם מוסיפים עוד כמה עשיריות השנייה לכל התהליך וזה משהו שרצוי להימנע ממנו.

היררכיית כתובות ותכנים

באתרים גדולים כגון חנויות, רשתות אשר מעניקות שירותים רבים ומגוונים באזורים שונים או אתרי תוכן ותיקים, ישנה היררכיה המוגדרת מכוח כתובות ה-url של האתר. למשל הפוסט הזה נמצא בקטגוריית תוכן SEO למתקדמים כך שכתובתו היא masamedia.co.il/advanced-seo/website-migration-guide. כפי שכבר הזכרנו, התרחיש האידיאלי הוא כזה שבו הכתובות הללו נותרות על כנן.

אך אם נחליט לעבור לדומיין חדש ולא יהיה מנוס מלשנות את כתובת הפוסט (ולבצע הפניה), חשוב לשמר לפחות את המבנה ההיררכי ולהשאיר את הפוסט תחת אותה קטגורייה. כך למשל אולי נרצה לקצר מעט ולעבור לכתובת כמו newdomain.co.il/advanced-seo/website-migration אבל נימנע ממעבר למשהו כמו newdomain.co.il/website-migration ששובר את המבנה ההיררכי של ה-url לחלוטין ומוציא מהתמונה את קטגוריית ה-advanced seo.

מיפוי כותרות h1 בעמודי האתר
מיפוי כותרות h1 של עמודי האתר ב-Screaming Frog

מקום נוסף בו כדאי למפות ולשמור על ההיררכיה הוא התוכן עצמו. בכל עמוד באתר שלכם צריכה להיות כותרת h1 אחת בלבד ומספר כותרות h2, h3, h4 וכו׳, בהתאם לצורך. כותרות אלו עוזרות להדגיש לגולשים ולגוגל את ״ראשי הפרקים״ בעמוד ולכן יש להן חשיבות לא מבוטלת לקידום האתר. מומלץ למפות את הכותרות הקיימות בעמודי האתר באמצעות Screaming Frog ולוודא שהן עוברות באותו סדר היררכי גם לאתר החדש.

סכמות, סקריפטים ופיקסלים

יותר ויותר מקדמי אתרים ובעלי אתרים עוברים להשתמש בגוגל תג מנג'ר כאמצעי פשוט ונוח להטמעת קודים שונים באתר. במידה ובאתר הישן כבר עשיתם שימוש בתג מנג'ר, כל שעליכם לעשות הוא לוודא שהקוד שלו יוטמע בצורה תקינה גם באתר החדש.

אם אתם מטמיעים סקריפטים ופיקסלים שונים באופן ידני, יהיה עליכם למפות את כל הקודים הקיימים באתר ולהטמיע אותם באתר החדש (אפשר לנצל את ההזדמנות ולעבור לשימוש בתג מנג'ר) כדי לא לאבד את סימוני הסכמה הקיימים ולשמור על רצף המידע בכלים כמו גוגל אנליטיקס, סרץ׳ קונסול, הפיקסל של פייסבוק, מפות חום שונות וכו׳.

תגיות קנוניקל

תגית קנוניקל היא חלק מקוד הדף ומגדירה למנועי החיפוש את ה-url המקורי של העמוד. כך למשל אם יש לנו באתר עמוד של חולצות לנשים ובחרנו בפילטר רק חולצות בצבע ירוק, מה שגורם לשינוי ה-url, תגית הקנוניקל תדע עדיין להצביע על הכתובת המקורית של העמוד, ובכך תמנע מגוגל לאנדקס את כל הוריאציות השונות (מה שהיה מביא להמון עמודים עם תוכן משוכפל).

טרם המעבר לאתר חדש, רצוי לסרוק את תגיות הקנוניקל הקיימות באתר (גם כאן Screaming Frog הוא החבר הטוב ביותר שלכם) ולוודא שלושה דברים עיקריים:

  1. הן מחזירות קוד 200 – כלומר תג הקנוניקל מפנה ל-url תקין שקיים באתר
  2. הן מפנות ל-url הנכון, כלומר הראשי של אותו עמוד, ולא לאחת הוריאציות שלו
  3. ה-url שתג הקנוניקל מפנה אליו פתוח לסריקה ואינדוקס

במידה וקיימת בעיה באחד הסעיפים שהוזכרו לעיל, המעבר לאתר חדש הוא הזדמנות מצוינת לסדר את העניין. אם הכל תקין, מה שנותר לעשות הוא לוודא שהסדר נשמר גם באתר החדש.

תמונות

תמונות הן חלק בלתי נפרד כמעט מכל דף אינטרנט. בלא מעט מקרים, מעבר לאתר חדש משבש תמונת קיימות והן כלל אינן מוצגות בשל שגיאה כזאת או אחרת. במקרים אחרים, מעבירים את התמונות, אך איפשהו בתהליך או בשל הגדרות שונות שאולי קיימות באתר החדש, תגיות ה-alt text שלהן הולכות לאיבוד.

גם כאן תוכלו להשתמש ב-Screaming Frog על מנת למפות את התמונות באתר הקיים, עם האלט טקסט שלהן, ולוודא שהוא עובר יחד איתן לאתר החדש. כבר נתקלנו במקרים בהם הייתה ירידה חדה בתנועה האורגנית לאתר שעבר מיגרציה והסיבה לכך הייתה אובדן תגיות האלט של התמונות, שהובילו לירידה של אותן תמונות במיקומים של תוצאות החיפוש, כאשר רק בדיעבד התברר שהן היו אחריות לכמות לא מבוטלת של טראפיק.

תפריטים

הנקודה הזו היא האחרונה ברשימה בעיקר משום שהיא אופציונלית. לעיתים, הסיבה למעבר לאתר חדש היא שינוי בעיצוב ובנראות שלו. ייתכן שבאתר הישן היה לכם תפריט פוטר מלא בקישורים שאינכם מעוניינים להעביר לאתר החדש או שאתם משנים את נראות התפריט הראשי – בין אם כדי לצמצם או להרחיב את הקיים.

במקרים הללו, לעיתים השיקול הכללי של חווית המשתמש יכול לגבור על שיקולי SEO גרידה, ואפשר לבצע שינויים בקישורים שנמצאים בתפריטים. יחד עם זאת, אם אין לכם כוונה לעשות שום דבר ממה שהזכרנו, במסגרת מדיניות צמצום הזעזועים, אנו בהחלט ממליצים לשמור על מבנה התפריטים באתר – התפריט הראשי, תפריט הפוטר ותפריטים צדדיים במידה וישנם כאלו.

בקרה ופעולות לאחר סיום תהליך העברת האתר

אם עקבתם אחר ההמלצות שלנו עד כה, סביר להניח שהצלחתם לבצע מיגרציה מוצלחת בין האתר הישן לחדש. כעת שווה לבצע בדיקה חוזרת ולוודא שהכל אכן עבר בצורה תקינה. לאחר מכן כנסו לגוגל סרץ׳ קונסול, חברו את הדומיין החדש (במידה והחלפתם דומיין) והגישו לגוגל את מפת האתר העדכנית שלכם. גם אם לא החלפתם דומיין ורק ביצעתם שינויים בכתובות עמודי האתר, מומלץ להגיש את מפת ה-XML מחדש ברגע שהאתר החדש עולה.

באותה הזדמנות וודאו גם שזכרתם לפתוח את האתר החדש לסריקה ואינדוקס על ידי הסרת חסימות שהוגדרו לפני כן כדי למנוע שכפול תוכן.

מבחינת הקידום השוטף של האתר, חשוב להשאיר מאחור את הכתובות הישנות, ומכאן והלאה לבנות קישורים לכתובות החדשות בלבד. המלצה זו תקפה גם אם ביצעתם הפניות 301 לכתובות הישנות. המטרה של ההפניות היא לא לאבד את הכוח שאותם עמודים צברו עד כה, איך אין טעם להמשיך ולהיאחז בהם על חשבון בניית הכוח של העמודים החדשים.

לסיכום

העברת אתר קיים לאתר חדש היא תהליך מורכב שמצריך מכל המעורבים לעבוד בצורה מסודרת ומבוקרת על מנת להימנע מטעויות. בפוסט זה עברנו על הנקודות העיקריות שחשוב לשים אליהן לב בתהליך המיגרציה כדי לא לפגוע במה שהאתר השיג עד כה בתוצאות האורגניות. יחד עם זאת, חשוב לזכור שגם אם רק משכפלים את האתר הישן, ללא שינויים נוספים, לאתר חדש בפלטפורמה אחרת, הרי שכל מה ״שמתחת למכסה המנוע״ משתנה לחלוטין, גם אם בפרונט הכל נותר זהה.

שינוי זה בפני עצמו יכול לגרום לזעזוז במיקומי האתר בתוצאות האורגניות וחשוב לזכור זאת. על אחת כמה וכמה כאשר מבצעים גם שינויים מרחיקי לכת בתהליך המעבר. לעיתים, גם שדרוג אתר שניכר מבחינת חווית המשתמש וביצועי האתר, יגרמו לתנודתיות גדולה במיקומים, בשל השינוי המהותי שהתרחש באתר. אל תתרגשו אם זה קורה לכם ואל תרגישו רע. זיכרו שאם עשיתם הכל כמו שצריך, זה רק עניין של זמן עד שתזכו לקרדיט המתאים מגוגל.

מוכנים להתקדם?

צרו איתנו קשר עוד היום ונשמח לעזור