קידום אתרים גדולים לחברות, ארגונים, מוסדות ותאגידים: איך לקדם אתר גדול בגוגל?

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
תוכן עניינים

כל אתר גדול מייצג מישהו או משהו שעומד מאחוריו. זה יכול להיות חברה, ארגון או גוף כלשהו, אינדקס גדול, אתר חדשות ועוד. אומנם לא כל אתר מהסוג הזה חייב להיות גדול בהיקפו, אבל לרוב זה אכן המצב – והוא בדרך כלל דורש גם התייחסות שונה בהשוואה לאתרים קטנים או בינוניים.

כדי לקדם כל אתר ביעילות יש להשקיע בתוכן, באופטימיזציה ובקישורים הנכונים. מכיוון שזה די ברור ומובן מאליו, לא נתמקד כאן בנושאים הללו. במקום זאת נפרט אודות תחומים אחרים שמפרידים הלכה למעשה בין קידום של אתרים קטנים לגדולים.

להפריד עיקר מטפל

כשמדובר בקידום של אתרים גדולים, אנו בדרך כלל ניצבים מול אלפי עמודים במקרה הטוב – ומיליוני עמודים במקרים אחרים. אין שום דרך להגיע לכל העמודים הללו ולבצע בהם אופטימיזציה ידנית בזמן עבודה סביר, ולכן חשוב לפעול בצורה חכמה.

לדוגמה, יש לוודא שמבוצעת אופטימיזציה בסיסית לכל עמודי האתר, וזאת בצורה אוטומטית על פני אלפי או מיליוני עמודים. כשמדובר בתגי טייטל ותיאור, נוכל לעשות זאת על ידי הצבת כללים בתוספים ייעודיים כגון יוסט או RankMath. בצורה כזו נוכל לחסוך לעצמנו עבודה רבה.

מוטב להכין תוכנית עבודה מובנית לכמה חודשים מראש (אם אפשר חצי שנתית או שנתית – מצוין); זאת כדי שנוכל להתמקד בדברים החשובים, ולא נבזבז זמן ותקציב על הדברים המינוריים בעלי ההשפעה הפחותה.

פעולות רוחביות

באתרים גדולים המיקוד העיקרי הוא בפעולות רוחב שמשפיעות בו זמנית על כל האתר. לדוגמה, שינוי של קישור אחד בתפריט ניווט עשוי להשפיע כמעט מיידית על קידום של עמוד מסוים. מכיוון שהקישור בתפריט משתכפל כמספר העמודים הקיימים באתר, כך גדל כוח ההשפעה שלו.

הנקודה הזו קריטית בכל הנוגע להיררכיית האתר. האם נציג בתפריט הניווט את כל הקטגוריות האפשריות, או שמא נסתפק רק בראשיות בלבד? דוגמה מצוינת לפתרון הראשון ניתן לראות באתר האופנה טרמינל איקס, שבו מוצגות כל הקטגוריות בתפריט הניווט. לא תמיד הפתרון הזה יתאים לכל אתר גדול, ויש לקחת בחשבון מגוון רחב של פרמטרים לפני קבלת ההחלטה.

מומלץ מאוד להבין מראש מה רוצים להשיג טרם ביצוע השינוי, כדי לוודא שלא פוגעים בדברים אחרים על הדרך. לדוגמה, שימוש בתגיות noindex או בקובץ רובוטס עשוי להכריע את גורלם של אלפי דפים במקביל.

אספקטים טכנולוגיים

אתרים קטנים יכולים להסתפק במערכות בסיסיות וקלות לתפעול, כגון וורדפרס או שופיפיי. בחלק מהאתרים הגדולים זה לא תמיד המצב, ואנו נאלצים לעבוד עם מערכות שונות, לעיתים פחות גמישות לשינויים. לדוגמה, אתר גדול של אוניברסיטה, עירייה או בית חולים עשוי להיות מורכב מכמה סוגים שונים של CMS: התוכן העיקרי, התכנים המשניים וכן הלאה.

כמו כן, לעיתים נידרש להכרתן של מערכות פנים ארגוניות הקשורות לשיווק – כגון CRM, BI, מערכות אנליטיקס שונות מהמוכר לנו וכן הלאה. טרם תחילת העבודה עלינו להכיר את כל המערכות הללו, ולהבין מה סוג העבודה שניתן לבצע בהן. הדילוג בין מערכות ניהול שונות באותו אתר לא מקל על העבודה, במיוחד אם הוא מתבצע ברמה יומיומית. ככל שנלמד להכיר את המערכות השונות, כך נקל על עצמנו בהמשך העבודה.

פוליטיקה פנים ארגונית

באתרים גדולים או בכאלה השייכים לחברות וארגונים גדולים, כל שינוי עשוי לדרוש קבלת אישור. בעוד שבאתרים קטנים ובינוניים ניתן לעבוד יחסית בחופשיות מלאה, באתרים גדולים יהיו ככל הנראה מספר מחלקות שונות בחברה המעורבות בתפעול האתר.

מעבר לכך לעיתים קרובות יש גם שיקולים עסקיים, משפטיים ואחרים שעשויים להשפיע על פעולות ה-SEO באתר גדול. לא כל פעולה תקבל אישור, לעיתים תהיה סחבת עד לקבלת אישור וכן הלאה. לדוגמה, יש לא מעט חברות וארגונים עם חברות-בת, שלא תמיד אמורות להיות מקושרות למותג הראשי. יש להבין מראש את המבנה הארגוני, עם מי אנו נמצאים בקשר ומול מי אנו עובדים בצורה ישירה ועקיפה.

סריקת עמודים

בשנים עברו גוגל היה מציג את כל האתר באינדקס. כיום זה כבר פחות נכון, ולגוגל יש מגוון רחב של שיקולים פנימיים בכל הנוגע לאילו עמודים יוצגו ולא יוצגו בתוצאות החיפוש (גם באתרים קטנים ובינוניים). קל לראות זאת בדוח האינדקס בגוגל קונסול, שם ניתן לראות כמה עמודים מוצגים ולא מוצגים בתוצאות. לעיתים נגלה שדווקא עמודים חשובים לנו אינם כלולים באינדקס, ולכן חשוב מאוד לבצע מעקב קבוע אחר הדוח הזה.

כמו כן גם לתקציב הזחילה יש אספקטים המוכתבים מגודל האתר ומקצב יצירת העמודים החדשים. ככל שנוצרים יותר עמודים חדשים באתר, כך הסריקה והאינדוקס יהיו מהירות יותר. דוגמה יפה לכך ניתן לראות באתרי חדשות, בהם כמעט כל כתבה שעולה לאתר נסרק כמעט מיידית ומופיעה בתוצאות גוגל.

יש לבדוק את מצב הדפים הלא סרוקים בצורה קבועה, כדי לוודא שמדובר בדפים שאכן אמורים להיות מחוץ לאינדקס של גוגל. לחילופין, אם אנו נתקלים בריבוי של עמודי שגיאה מסוג 404 (ובאתרים גדולים זה בדרך כלל מגיע באלפים ומעלה), יש לבצע פעולה רוחבית של טיפול בכלל העמודים הללו. ברוב המקרים לא ניתן יהיה לטפל בהם בצורה ידנית עם כמה הפניות פשוטות.

בהקשר לנושא הסריקה והאינדוקס, חשוב לוודא שעמודים לא רלוונטיים יישארו מחוץ לאינדקס. לדוגמה עמודי רישום לחשבון, עגלת קניות וכן עמודי חיפוש פנימיים. יש להשתמש בתבונה בקובץ Robots.txt על מנת לנפות את התבן מן הבר.

קניבליזציית מילות מפתח

אם באתרים קטנים ובינוניים ניתן לשלוט בתופעה הזו בצורה ידנית – באתרים עם אלפי או מיליוני דפים, אין כמעט דרך לברוח מעמודים שמתחרים אחד בשני באותם ביטויים. לדוגמה, באתרי אינדקס גדולים כגון דפי זהב או 144 – צריך לבצע עבודת SEO מדוקדקת כדי למנוע תופעות של 2 תוצאות במקביל עבור שאילתת חיפוש אחת.

ניתן לצמצם את הבעיה באמצעות שימוש מושכל בקישורים פנימיים, שיחזקו עמודים מסוימים לעומת אחרים. כמו כן גם תפריטי ניווט ופירורי לחם יסייעו במניעת קניבליזציה. ניתן לעקוב אחר הנושא באמצעות גוגל קונסול וכן באמצעות כלים נוספים שחלקם מציין בעיות מסוג זה. עם זאת חשוב לזכור, ככל הנראה לא נוכל לנטר מיליוני שינויים כאלה – לכן יש להתמקד במקטעים החשובים ביותר באתר.

שמירה על גמישות

כפי שראינו, קידום אתרים גדולים מצריך יותר מעבודת SEO שגרתית. יש לדעת כיצד להתנהל מול צוותים ואנשי קשר חיצוניים, לחתוך בבשר החי של מה חשוב לביצוע ומה לא וכן הלאה. כל עוד נשמור על גמישות בצורת המחשבה והפעולה שלנו, נהיה מוכנים מראש לעובדה שככל הנראה ייווצרו תרחישים שונים בהשוואה לקידום של אתרים קטנים ובינוניים.

למעשה, רוב הסיכויים שנצטרך להיות יותר מנהלי פרויקטים שיודעים להאציל סמכויות – מאשר מקדמי אתרים נטו. ניהול אופרציית ה-SEO של אתר גדול הוא תהליך מרובה אתגרים, אבל גם רווי הצלחות. אפילו שינויים רוחביים קטנים עשויים להוביל לתוצאות הרצויות, כל עוד יודעים להתמקד ב-20% מהעבודה שמביאים 80% מהתוצאות.

עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?

דירוג ממוצע 5 / 5. כמות דירוגים: 6

אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂

אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם

נשמח לשפר את הפוסט

ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
על הכותב

מוכנים להתקדם?

צרו איתנו קשר עוד היום ונשמח לעזור