כבר מעל 20 שנה שקידום אתרים אורגני נשען על 3 עיקרים, שאחד מהם הוא בניית קישורים. זה נשאר כך גם כיום חרף כל העדכונים, האלגוריתמים והבינות המלאכותיות – אבל עם כמה שינויים חשובים שכדאי להכיר ולאמץ. כמו תמיד בתחום השיווק, לא כדאי להישאר מאחור או להסתכן באובדן נראות.
כמו שאומרים אצלנו "לא לעולם חוסן", כי שום דבר אינו נשאר בדיוק כפי שהיה לאורך זמן. התפתחויות רבות בתעשיית החיפוש הובילו לעידנים חדשים, וגם מהפכת ה-AI עושה זאת בימים אלו ממש. מודלים גדולים של שפה (LLM) הפכו את חוקי המשחק, ויצרו מכונות לומדות שמסוגלות להתעדכן ולהפיק תוצרים משופרים עם חלוף הזמן.
אחד הפרמטרים החיוניים ל-SEO, שעשוי להיות מושפע מחדירת ה-AI, הוא השגה ויצירה של קישורים נכנסים. אם עד היום נצמדנו לכללים מסוימים בכל הנוגע למתודה הזו, הרי שכיום יש לתת את הדגש על מספר אלמנטים שיקלו על המותג שלנו להופיע בתשובות ה-AI, ולהפוך למקור סמכותי ואמין שאפשר וניתן לצטט ממנו.
כמובן שגם התוכן באתר הבית וכן בפלטפורמות נוספות חיוני מאוד לתהליך זה, אבל כדי לפשט את הדברים מאמר זה יעסוק רק בנושא השגת קישורים נכנסים. הנה כמה דגשים שכדאי לתת עליהם את הדעת, ורצוי לאמץ כחלק מתהליך העבודה החדש של אופטימיזציה בכל מקום, לא רק במנועי חיפוש קונבנציונליים.
להקפיד על נראות המותג
לפני הכול וטרם שאנו מתחילים בכלל לעבוד, יש לוודא שכל הנכסים של המותג גלויים, חשופים ונגישים למנועי חיפוש ו- AI לסוגיהם. זה אומר אתרים ופלטפורמות אחרות שפתוחים לסריקה, ללא חסימות של בוטים למיניהם.
לצורך כך מומלץ לגשת לקובץ רובוטס ולוודא זאת מראש. אפשר ואף מומלץ גם לסרוק את האתר (רצוי עם תוכנת הצפרדע), כדי לבדוק שאין תגיות מטא, כגון noindex, שחוסמות עמודים או תכנים חיוניים.
אותו דבר יש לעשות גם בנכסים אחרים של המותג, כגון רשתות חברתיות, גוגל ביזנס וכן הלאה. לרוב אין שום חסימות ברשתות סושיאל, אבל עדיף לוודא כעת מאשר להצטער על כך מאוחר יותר. לעיתים פרופילים מסוימים עשויים להיות חסומים מטעמים עסקיים כאלה ואחרים. גם כאשר אנו מקבלים סיקורים ותכנים במקורות חיצוניים למותג, יש לוודא מראש שמקורות אלו פתוחים ונגישים למנועי חיפוש ו-LLM.
לחשוב במונחים של יחסי ציבור
לפני שגוגל באה לעולם, טרם היות הקישורים פקטור כלשהו, הפרסום נשען על פורמט של יחסי ציבור. בעיתונים המודפסים, לדוגמה, הייתה מופיעה כתבה שיווקית כלשהי שמציינת את שמות המוצרים או המותגים שרוצים לפרסם. בטלוויזיה, ברדיו ובשלטי חוצות כל פרסומת נושאת את שם המותג, בלי קישורים כמובן, כי לא ממש היה לאן לקשר (האינטרנט הציבורי החל את דרכו בתחילת שנות ה-90).
כיום, מכיוון שמנועי חיפוש ו-LLMs אוספים מידע רק ממקורות שנגישים להם, הפרסום האפקטיבי נשען בעיקר על הפורמט הדיגיטלי. כמובן שאין שום מניעה לפרסם גם בעיתון מודפס, שלט חוצות או פלייר בתיבת הדואר, כל עוד לא שוכחים לציין את שם המותג או המוצר, ואם אפשר אז להוסיף גם קישור (למרות שאינו לחיץ) או אפילו קוד QR לסריקה. טריק מצוין הוא להניע לפעולה ולבקש: חפשו את "שם המותג" בגוגל. זה מייצר חיפושי מותג איכותיים.
אם מדובר באתרי חדשות ותוכן, מומלץ לפרסם תכנים מקצועיים שימתגו אתכם כמובילים בתחומכם, אבל גם מאמרי יח"צ יכולים לעשות עבודה לא פחות טובה. הכי טוב יהיה לשלב בין שני הסוגים, כי גיוון עדיין שולט בתחום. אם מדובר בפרסום בטלוויזיה או ברדיו, כמובן שסוג הפרסום יהיה שונה (לרוב על טהרת השיווק האגרסיבי). ניתן להשתמש גם במקורות להפצת הודעות לעיתונות, כגון PR Newswire, Business Wire ואחרים.
יתרונות של פעילות יח"צ:
- הגדלת תנועת הגולשים באתר – שימוש בטקטיקות יח"צ דיגיטלי להגדלת מספר הקישורים והאזכורים המקוונים, תנועת הגולשים באתר תגדל באופן טבעי.
- שיפור הקידום האורגני – השגת קישורים נוספים לאתר תשפר את סמכות הדומיין, ותסייע גם לקבלת מיקומים במנועי חיפוש וגם לשיפור הנראות בכלי AI.
- שיפור סמכות המותג והמוניטין – סיקור בפרסומים מקוונים עוזר למותג להרגיש אמין יותר, ומשפר את הסמכות, המוניטין והאמינות הכוללת שלכם.
לקשר מתוך אתרים מוכרים ואמינים
פלטפורמות בינה מלאכותית המבוססות על LLM, אוספות מידע ממקורות אמינים. זה אומר שאם המותג שלנו לא יופיע במקורות הסמכותיים הללו, או במקורות קרובים להם – גם בניית הקישורים שלנו עלולה להיות לא יעילה בסופו של דבר.
לדוגמה, אם נפרסם מאמר עם קישור באתר קטן ולא מוכר, אנחנו מקטינים את הסיכוי שהוא ייקלט על ידי סוכן ה-AI. בפלטפורמת קלוד, למשל, יש חוקיות ברורה בנוגע לשאלה מתי המערכת אוספת מידע מבחוץ – ומתי היא משתמשת במידע פנימי שעליו התאמנה. זה לא אומר שמעתה והלאה לא נשתמש גם באתרי נישה קטנים יותר, אבל יהיה צורך להוסיף גם אתרים מוכרים בעלי רמה גבוה של אמינות וסמכות.
אילו אתרים בדיוק? תלוי בפלטפורמת ה-AI בה עוסקים, החוקיות שלה וכן הלאה. לדוגמה: נכון להיום Chat GPT הוא מודל השפה הגדול ביותר מבחינת אחוזי השימוש, וכדי להגדיל את הסיכוי להופיע בתשובותיו מומלץ להופיע גם במקורות כגון:
- מנוע החיפוש בינג (מיקרוסופט היא משקיעה ב-OpenAI)
- ויקיפדיה
- אתרי חדשות מובילים בחו"ל
- אתרי המותג שלנו (בדגש על תכנים מתעדכנים לפחות פעם בשנה)
- הודעות לעיתונות (Press Release)
- אתר רדיט
- אתרי נישה לפי תחום עיסוק (אם אתם עסק בתחום הפיננסים, כדאי להופיע באתרים כגון פורבס, בלומברג לדוגמה)
- פלטפורמות של תוכן גולשים (מדיום, סאבסטאק ועוד)
- יוטיוב
- פודקאסטים
הרשימה הזו רלוונטית לחו"ל (בעיקר לארה"ב ככל הנראה), אבל הרציונל מאחוריה ברור. לדוגמה, אם נרצה לפרסם באתרי חדשות מובילים בישראל – ברור באילו אתרים מדובר.
אזכורים הם הקישורים החדשים
ראנד פישקין, המייסד לשעבר של חברת Moz, אמר כבר ב-2010-2011 שציטוטים (Citations / Mentions) יהפכו לקישורים החדשים ב-SEO. כפי שציינו קודם לכן – אם נחשוב על פעילות שיווקית, טרם היות האינטרנט או גוגל, אין קישורים שעליהם ניתן להתבסס. אז איך שיווקו? פשוט מאוד – פרסומות, כתבות שיווקיות ועוד. בכל אחד מהם צוין שם העסק, כי אחרת כל הפרסום מאבד אפקטיביות.
גם גוגל עוקבים אחרי אזכורים מאז לידתו של עדכון פנדה (שכיום כבר לא קיים, כי שולב סופית בתוך האלגוריתם). ככל שיש יותר אזכורים של המותג שלנו, כך קיימת הוכחה שהמותג אכן אמיתי ושאנשים אחרים מדברים עליו – באתרי חדשות, ברשתות חברתיות, בנכסי המותג עצמו ועוד.
אנחנו לא אומרים שצריך להפסיק לבנות קישורים, כי יש להם חשיבות גם ל-SEO הקונבנציונלי וגם לקידום במנועי AI. אנחנו כן אומרים שלא חובה להישען רק על הדבר הזה.
לדוגמה, אם החלטנו לפרסם כמה מאמרים בכמה מאתרי החדשות המובילים (מעריב, ישראל היום וכו') – רצוי מאוד שכל מאמר (מעבר לתוכן עצמו) תמיד יכלול את שם המותג שלנו, רצוי לצד מילים וביטויים רלוונטיים לתחום העיסוק (מה שראנד פישקין קרא לו בזמנו Co-citation או Co-occurrence).
בקצרה: שם המותג צריך להיות "עטוף" בביטויים הנכונים. לדוגמה: מסה מדיה קידום אתרים, חברת ה-SEO מסה מדיה, וכן הלאה. בצורה כזו אנו מאכילים בכפית את המודלים השונים, ומאלצים אותם להבין שלא רק שאנו קיימים, אלא אילו תחומים רלוונטיים לנו.
ומה בנוגע לקישורים עצמם? אם כבר לקשר, אז ברוב המקרים עדיף משם המותג או שם המותג + הביטוי הרלוונטי. בין שיש קישור במאמר ובין שלא, שם המותג והביטויים הרלוונטיים תמיד חייבים להופיע. האזכורים חשובים לא פחות מהקישורים. בנוסף, בשאר הקישורים, נוכל לגוון מדי פעם עם ביטויים חצי מדויקים גם בלי אזכור מותג.
כדי להבין במה מדובר, ככה נראים קישורים טבעיים של מותג ידוע. הרוב הם אזכורי מותג:
רגע לפני סיום
ההתפתחויות בתחום ה-AI וה-SEO מאיצות מרגע לרגע, ומה שנכון וסביר היום עשוי להיות נחלת העבר תוך זמן קצר. מה שחשוב לזכור הוא לעקוב בקביעות אחר התחום, להתעדכן בשינויים ולהיות מוכנים לבצע את השינויים הנחוצים כדי להישאר בחזית.
לא בטוחים מה ואיך לעשות? פנו אלינו לקבלת ייעוץ >
עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?
דירוג ממוצע 5 / 5. כמות דירוגים: 2
אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂
אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם
נשמח לשפר את הפוסט
ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו