קידום אתרים שלילי, כפי ששמו מעיד, הוא ניסיון לפגוע בביצועי ה-SEO של אתרים באמצעות שיטות מפוקפקות. אז איך מתבצע Negative SEO, ואיך להתמודד עם מתקפות מהסוג הזה על האתר שלכם?
קידום אתרים אורגני נשען על סיגנלים שהאתר משדר לגוגל ולמשתמשים: תוכן איכותי, קישורים רלוונטיים, חוויית שימוש תקינה ועוד. קידום אתרים שלילי נשען גם הוא על אותם סיגנלים, אבל בצורה הפוכה. עד לפני מספר שנים, קידום שלילי היה עשוי להיות בעיה עבור אתרים רבים; אבל כיום (וככל שגוגל נהיה מתוחכם) כך קשה יותר להפיל את ה-SEO באמצעות שיטה זו.
בשנת 2012 גוגל השיקה את כלי הדחת הקישורים (Link Disavow Tool), שאיפשר לכל מנהל אתר לדווח על קישורים שנראים לו בעייתיים ועלולים לפגוע באתר. שנים לאחר מכן גוגל כבר הפך למספיק חכם כדי לזהות מתי מדובר בניסיונות קידום שליליים, וכיום לא ממש צריך להשתמש בכלי.
עם זאת, ייתכנו מקרים בהם האתר סופג מתקפות כאלה ואחרות – חלקן קשורות ישירות ל-SEO, וחלקן מתקפות האקרים כלליות שפוגעות בקידום על הדרך. הנה כמה מהדרכים העיקריות וכיצד ניתן להתגונן מפניהן.
פריצה לאתר
רוב תעבורת האינטרנט בימינו מגיעה מגורמים לא אנושיים, כגון בוטים וזחלנים לסוגיהם. חלק ממנה הוא לצרכים פוגעניים, כגון פריצה לאתרים, ביצוע חבלה דיגיטלית, פישינג, דליית פרטים אישיים ועד כדי סחיטה באיומים.
בין הגורמים השונים שמנסים לפרוץ לאתרים ניתן למנות גם האקרים אנושיים, שיש להם אותן מטרות. מרגע שהאקר מצליח לפרוץ לאתר כלשהו, הוא מסוגל לעשות הכל – כולל חבלה בקידום האורגני (בכוונה או שלא בכוונה): מחיקת האתר כולו או חלקים ממנו, הפניות מתוך האתר למקורות ספאם, הזרקת קוד זדוני ועוד.
מה עושים? מכיוון שלא תמיד ניתן לזהות את החבלה, כי לעיתים היא נעשית מאחורי הקלעים, מומלץ לפקח על האתר בצורה קבועה: סריקת האתר (בדרך כלל בחברת האחסון), קבלת התראות מגוגל קונסול בכל הנוגע לבטיחות האתר, בדיקה של כל צניחת טראפיק או מיקומים, נפילת האתר ועוד.
טריק מהיר: אם האתר שלכם חשוד כפרוץ או כזה שנשתל בו קוד זדוני, אופרטור site:website.com בגוגל עשוי להציג לכם התראה בחלק מהדפים הסרוקים. זה לא תמיד עובד, אבל כדאי לנסות.
עם זאת חשוב לזכור: אם מדובר במתקפת מניעת שירות (DDOS), האתר שלכם עלול ליפול. כאן תצטרכו עזרה מחברת האחסון.
הסרת קישורים
בניית קישורים הייתה ונשארה אבן בניין חשובה ב-SEO (אם כי לא בכל מצב). לפיכך, מתחרים מתוסכלים עלולים לנסות להסיר את הקישורים שהשגתם בעמל רב.
איך בדיוק? פשוט מאוד – הם מתחזים לכם, פונים לאתר המקשר ומבקשים להסיר את הקישור/ים. אמנם זהו מצב נדיר מאוד (ואני אישית מעולם לא נתקלתי בסיטואציה כזו), אבל כבר היו דברים מעולם. בעיקר בחו"ל, היכן שיש כר פורה לפעילויות מהסוג הזה.
כאן חשוב מאוד לשים לב להבדל בין קישורים שיורדים באופן טבעי, ובין קישורים שהוסרו בכוונה תחילה כדי לנסות לפגוע. לא תמיד ניתן להבחין בהבדל. קישור פוטר או וידג'ט שהוסר מהאתר, עלול להיראות כאילו הוסרו לכם מאות ואלפי קישורים (כי מדובר בקישור רוחב שמשתכפל על פני כל עמודי האתר). שימו לב.
מה עושים? משתמשים בכלים למעקב אחר קישורים. זה יכול להיות Ahrefs, Semrush, ראנק ריינג'ר, זפו או אפילו קובץ אקסל פשוט עם פקודת מאקרו. יש לתעד בכלי כל קישור שאתם מקבלים / משיגים, והכלי כבר ידאג לדווח לכם האם הקישור הוסר. בכלים מסוימים יש גם דיווחים נוספים, כגון האם הקישור הפך פתאום ל-nofollow וכן הלאה.
כמו כן בכלים כגון Semrush או Ahrefs ניתן לראות גם קישורים שאינם עוד. תדירות העדכון תלויה בתדירות הסריקה של הבוטים הללו, אז קחו בחשבון שלא תמיד זה יהיה מעודכן (אתם עלולים לגלות קישור שירד רק אחרי זמן מה). עדיף כלים שסורקים את הקישורים שלכם מדי יום, בדיוק כפי שקורה עם כלים לבדיקת מיקומים.
בניית קישורים רעילים / קישורי ספאם
כמעט כל מה שיש בסעיף הקודם תקף גם לסעיף הזה, אבל בהבדל אחד: קל יותר ליצור קישורי ספאם חדשים, מאשר לנסות להסיר קישורים שכבר השגתם.
המתחרה שלכם ככל הנראה יבנה עשרות, מאות ואלפי קישורים במכה אחת; רוב הסיכויים שבאמצעות תוכנה או כלי אוטומטי אחר. הקישורים ייצאו מאתרים לא רלוונטיים בעליל ואף אתרים מפוקפקים, בדרך כלל עם טקסט עוגן בעייתי מאוד (פורנו, הימורים וכל שאר התחומים שגוגל פחות אוהב).
מה עושים? ראשית משתמשים בכלים למעקב אחרי קישורים, כפי שצוין בסעיף הקודם. אם רואים עלייה משמעותית בכמות של קישורים בזמן קצר, או קישורים ממקורות מפוקפקים או בעלי טקסט עוגן בעייתי – כנראה שמישהו מנסה משהו.
במקרה כזה יש לכם שתי אפשרויות עיקריות: או להשתמש בכלי הדחת הקישורים של גוגל, או לא לעשות דבר ולסמוך על גוגל שידע להבדיל טוב מרע.
גיליתם מתקפת קישורי ספאם רעילים על האתר שלכם? בדקו את הטראפיק והמיקומים על בסיס יומי. אם לא קרה כלום, אין צורך לעשות משהו. אם קרה משהו, שווה לנסות את כלי ההדחה. זה לא מבטיח דבר, אבל עדיף מכלום. לחילופין, אם מדובר בכמה קישורים בודדים בלבד, שווה לפנות למקור המקשר ולבקש להסיר.
גם פה נציין שכיום קשה מאוד להפיל SEO בשיטה הזו. גוגל מצליח לזהות את הדברים האלה ברוב המקרים.
העתקת תוכן
גוגל אוהב תוכן מקורי וייחודי, ולכן עוד שיטת חבלה בקידום האורגני תהיה העתקה גורפת של כל התוכן ושפיכתו לאתר אחר. ניתן לעשות זאת באמצעות כלים אוטומטיים שסורקים את האתר, ומעתיקים את כל התוכן שלו (Content Scraping).
אני אישית כבר ראיתי כמה מקרים כאלה בעבר בישראל, גם באתרים שאני קידמתי. במקרים האלה העתקת התוכן לא צלחה והקידום האורגני לא נפגע. זאת בעיקר מכיוון שהתוכן עבר לדומיינים חדשים לגמרי שהרגע נולדו. גוגל כן עלול להתבלבל בין המקור לעותק שלו, רק אם העותק נמצא באתר בעל דרגת אמינות וסמכות גבוהות יותר (למשל, אם ynet יעתיק ממני – גוגל עלול לחשוב ש-ynet הוא המקור).
מה עושים? מעבר לעובדה שהעתקות תוכן כאלה הן פגיעה בזכויות היוצרים שלכם, הן עלולות לחבל גם בביצועים האורגניים בגוגל. מומלץ לבדוק את האתר מדי פעם בכלים לבדיקת כפילות תוכן, כגון copyscape או כלים דומים.
אם גיליתם העתקה חמורה (לא כמה פסקאות או כמה דפים בלבד), יש מספר דברים שניתן לעשות:
- פנייה ישירה לגורם המעתיק עם דרישה להסרת התוכן.
- דיווח לגוגל אודות תוכן מועתק באתר המעתיק.
- לפנות לעו"ד מומחה בדיני אינטרנט.
יצירת מוניטין שלילי
קמפיין הכפשה או שיימינג יכול לנסות לפגוע באמינות של האתר ושל העומדים מאחוריו. אמנם זו לא פגיעה ישירה בקידום האורגני, אבל יכולה להיות לכך השפעה עקיפה: פחות קליקים ופחות כניסות לאתר מקהל שנחשף לקמפיין. גם גוגל עלול "לעלות" על המוניטין השלילי שנוצר לכם, ולצמצם את החשיפה האורגנית.
המתקיף יכול:
- לכתוב עליכם מאמרים מכפישים שיופיעו בגוגל בחיפוש שמכם המלא;
- להפציץ אתכם בביקורות שליליות בגוגל ביזנס, פייסבוק ועוד;
- ליצור פרופילים מזויפים / בוטים שלכם ברשתות חברתיות;
- להפיץ עליכם שמועות ברחבי האינטרנט וכן הלאה.
מה עושים? ראשית עוקבים אחרי שם המותג שלכם, עם התראות גוגל או כלים דומים. בכל פעם ששמכם או שם העסק יצוף באינטרנט, תקבלו התראה ותוכלו לבדוק במה מדובר.
אם צצות תוצאות שליליות בגוגל יהיה עליכם לפעול בהתאם באמצעות ניהול וניקוי מוניטין. על ביקורות שליליות בגוגל ביזנס אפשר לדווח דרך ממשק הניהול (אם כי לא מובטח שגוגל יעשה משהו בנדון), ואפשר גם להגיב באסרטיביות. במקרים בהם יש "הפצצה" של ביקורות בצורה חריגה, גוגל עשוי להסיר אותן בלי שתעשו דבר (אם כי זה נדיר).
כדאי לזכור: לא כל הביקורות השליליות הן חלק ממתקפה. ייתכנו לקוחות שאינם שבעי רצון, והביעו זאת בכמה אמצעים העומדים לרשותם. מומלץ לטפל בזה בצורה נאותה, כדי לשמור על המוניטין שלכם.
רגע לפני סיום
מן הסתם יש שיטות רבות נוספות של קידום אתרים שלילי, בעיקר מהעולם של הקידום השחור (Black Hat SEO). עם זאת חשוב לפקוח עיניים, וגם אם גיליתם מתקפה על האתר יש לבחון האם היא משפיעה על הביצועים. במידה שכן, מומלץ לפעול בהתאם או לפנות למומחה SEO שיספק סיוע.
עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?
דירוג ממוצע 5 / 5. כמות דירוגים: 2
אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂
אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם
נשמח לשפר את הפוסט
ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו