בין שאתם מודעים לכך ובין שלא, קידום אתרים "פרזיטי" (Parasite SEO) מהווה חלק כמעט בלתי נפרד מכל תהליך של קידום אורגני במנועי חיפוש. עם זאת ראוי לזכור שעבודה לא מקצועית או ניצול לרעה של שיטה זו, נושאים בחובם גם כמה חסרונות שחשוב להיות מודעים להם.
מה זה קידום אתרים טפילי?
קידום אתרים "פרזיטי" ממנף אתרים סמכותיים ומבוססים, במטרה לקדם אתר האתר שלנו בתוצאות החיפוש. או בקצרה: פרסום תכנים במקורות חיצוניים.
לדוגמה – פרסום מאמרים באתרי תוכן או חדשות; העלאת סרטונים ביוטיוב ובאתרי וידאו אחרים; מאמרי אורח בלינקדאין ובפלטפורמות כגון מדיום וכן הלאה.
יתרונות:
- יותר קל לקדם ביטויים תחרותיים.
- הפצה וחשיפה טובה יותר של התוכן שלנו, מכיוון שלאתרים מבוססים יש לעתים קרובות יותר קוראים.
חסרונות:
- האתר שבו משתמשים עלול להופיע בתוצאות החיפוש במקום האתר שלנו, מה שעלול לגנוב לנו טראפיק ומודעות למותג (אפשר לפתור זאת על ידי הוספת שם המותג כבר בכותרת).
- פחות שליטה על התוכן לאחר הפרסום – לרוב לא ניתן לבצע שינויים, תוספות, הסרות ועוד.
- התוכן עלול להיות מוסר מהאתר אם בשל החלטה של בעל האתר, ואם בשל תקלה או סגירת האתר לחלוטין.
האם קידום אתרים פרזיטי עלול להיות בעייתי?
האלגוריתמים של גוגל בוחנים לא רק את האתר שלנו, אלא גם תכנים שפרסמנו באתרים אחרים. אלגוריתם חדש יחסית בשם Site Reputation Abuse נוצר בדיוק למטרה זו. אם אנו מנצלים לרעה אתרים סמכותיים כדי לקדם אתרים אחרים, אלגוריתם זה עלול להעניש את אותם אתרים שפרסמו את התוכן שלנו.
ההגדרה המדויקת של גוגל:
ניצול לרעה של מוניטין האתר הוא כאשר דפים של צד שלישי מתפרסמים עם מעט או ללא פיקוח או מעורבות של צד ראשון, כאשר המטרה היא לתמרן את דירוגי החיפוש על ידי ניצול הסיגנלים באתר הצד הראשון. דפים כאלה של צד שלישי כוללים דפים ממומנים, פרסומיים, שותפים או דפים אחרים של צד שלישי שהם בדרך כלל בלתי תלויים במטרה העיקרית של האתר המארח, או מופקים ללא פיקוח צמוד או מעורבות של האתר המארח, ומספקים ערך מועט עד לא קיים למשתמשים.
לדוגמה זה כבר קרה עם עמודי קופונים באתרים ידועים כגון פורבס ואחרים. למרבה המזל חלק מהם היו מספיק חכמים כדי לחסום את העמודים האלה ולמנוע פגיעה בעצמם. מי שלא ביצע חסימה, נאלץ לספוג ירידה בחשיפה ובתנועה האורגנית.
סוגים של Parasite SEO
ניתן להשתמש במגוון רחב של פלטפורמות, חלקן חינמיות וחלקן דורש תשלום או צורה אחרת של התנהלות (למשל קמפיין יחסי ציבור). הנה כמה מהאפשרויות:
- פלטפורמות חינמיות כמו Medium או WordPress.com הן בבחינת השכבה הראשונה בקידום פרזיטי. אפשר להקים בלוגים ללא עלות ולפרסם תוכן מותאם לקידום אתרים, שמקשר חזרה לאתר הראשי שלך. החיסרון העיקרי הוא שייקח זמן רב עד לצבירת סמכות גבוהה עבור הנכסים הללו.
- כתיבת מאמרי אורח באתרים בדירוג גבוה, היא דרך נפלאה לחשוף את התוכן שלנו לעיני קהלים חדשים, ולמשוך תנועה באיכות גבוהה בחזרה לאתר שלנו.
- קניית מאמרים באתרי תוכן וחדשות יכולה בהחלט להועיל, בייחוד אם מדובר באתרים סמכותיים ומוכרים. אם אתם עובדים בשיתוף עם משרד יחסי ציבור, תוכלו לפרסם מאמרים תחת שמם של עיתונאים אמיתיים העוסקים בתחום שלכם.
- השתתפות פעילה בפורומים רלוונטיים לתחום העיסוק – יכולה להועיל מאוד (בהנחה שאכן יש פורומים או קבוצות בתחום שלכם). שתפו את התובנות המקצועיות שלכם, והציבו באופן מחושב קישורים לאתר.
- ניצול כוחן של רשתות חברתיות כמו פייסבוק, טוויטר ולינקדאין. צרו פוסטים אטרקטיביים לקהל היעד, שמושכים תשומת לב ומובילים תנועה ישירות לאתר שלכם.
- שימוש בפלטפורמות וידאו כמו יוטיוב, טיקטוק או אינסטגרם מאפשר לשתף סרטונים או תמונות שיכולים לעניין את קהלי היעד שלכם. ודאו שהתוכן מלווה בכותרות ותיאורים ידידותיים לקידום אתרים, כדי למקסם את הנראות בחיפוש.
- פרסום ביקורות או המלצות באתרים רלוונטיים יכול להגביר משמעותית את החשיפה שלכם. ודאו שהביקורות אמיתיות.
- כתיבה בפלטפורמות וויקי (Wiki) ואנציקלופדיות מקוונות עשויה לעזור, אם כי נדרשת כאן גישה זהירה, כי צריך לציית להנחיות עריכה קפדניות. אם זה אפשרי קשרו לאתר שלכם, או לכל הפחות ציינו את שם המותג שלכם.
האם קידום אתרים פרזיטי באמת עובד?
השיטה בהחלט עובדת, אבל חשוב לגשת אליה תוך מודעות מלאה לסיכונים אפשריים. מינוף של נכסים דיגיטליים בהחלט מסייע לקידום אורגני במנועי חיפוש, ולמעשה כך בדיוק בונים קישורים בצורה מושכלת.
עם זאת חשוב לזכור ששיטה זו אינה פתרון קסם, וכמו כל פעולת SEO גם היא דורשת יישום זהיר ואתי. ראשית יש להקפיד על מדיניות הפלטפורמה בה מפרסמים. שנית מומלץ לא לדחוק את השיטה לקצה הגבול מבחינת קישורים / טקסט עוגן, וכן להקפיד תמיד על תוכן איכותי, רלוונטי ושימושי לקהל היעד.
מעבר לכך חשוב לזכור שהיעילות תלויה גם במוניטין וביציבות של הפלטפורמה המארחת. כל שינוי שלילי בסטטוס שלהן עלול להשפיע גם על הביצועים שלנו.
חשוב לציין שלעיתים מדובר גם בעלויות נוספות, לצורך הצבת התוכן בפלטפורמה הנבחרת. כמו כן ייתכן שתצטרכו ליצור תכנים מושקעים יותר לצורך כך. הבנת הניואנסים הללו תעזור לכם למנף שיטה זו ביעילות תוך ניהול סיכונים ועלויות.
האם קידום אתרים טפילי מתאים לכם?
ההחלטה האם להשתמש בקידום פרזיטי תלויה בכמה גורמים קריטיים. שיטת עבודה זו מומלצת כמעט בכל מצב, כמו גם בתרחישים הבאים:
- נישות תחרותיות מאוד – אם תחום העיסוק רווי וקשה לקידום, מינוף פלטפורמות מבוססות יכול לתת לכם יתרון בהגדלת הנראות.
- צורך בתוצאות מהירות – באופן יחסי, התוצאות עשויות להגיע מהר יותר שכן אנו משתמשים בנכסים שכבר צברו סמכות ומוניטין.
- מתאים לכל סוגי התקציבים – גם עסקים בעלי תקציב קטן ומוגבל יכולים ליהנות מפירות ההצלחה.
שיטות עבודה מומלצות
כך תשתמשו באופן אסטרטגי ב-SEO פרזיטי כדי להשיג נראות מיידית ולבנות הצלחה מתמשכת.
בחרו את הפלטפורמות הנכונות
לא כל האתרים נוצרו שווים. בחרו באתרים בעלי מוניטין הרלוונטיים לתחום העיסוק ולקהלי היעד, אם כי גם אתרי חדשות כלליים יכולים להתאים (בעיקר למאמרי יח"צ). כך תבטיחו שהתוכן שלכם רלוונטי ויש לו את ההשפעה המשמעותית ביותר.
התמקדו בתוכן איכותי
אומנם זה כבר נהיה משפט שחוק, אבל גם פה לתוכן איכותי יש חשיבות גדולה. התוכן שאתם מציבים באתרים בעלי סמכות גבוהה צריך להיות מהשורה הראשונה – מרתק, אינפורמטיבי ובעל ערך. זה עוזר למשוך ולשמר את עניין הקהל, וכן לעמוד בסטנדרטים של הפלטפורמה המארחת והאלגוריתמים של מנועי החיפוש.
היצמדו להנחיות הפלטפורמה
לכל פלטפורמה יש מערכת כללים ייחודית לה. כיבוד הכללים הללו חיוני כדי למנוע עונשים, לטפח קשרים חיוביים עם מפעילי הפלטפורמה ולשמור על המוניטין של המותג שלך.
מקמו את הקישורים באופן אסטרטגי
הקישורים שלכם צריכים להשתלב באופן טבעי בתוכן, ולהוסיף ערך לחוויית הקורא – ולא רק לשרת את יעדי ה-SEO שלכם. כמו כן רצוי להיצמד לטקסט עוגן המכיל את שם המותג, ופחות לביטויי SEO מדויקים.
בצעו מעקב והתאמה
מעקב ומדידה מאפשרים לבחון את יעילות הקמפיין, גידול הטראפיק וההמרות וכן מדדים נוספים רלוונטיים לכם. בהתאם לממצאים תוכלו לבצע שינויים בהמשך, במידת הצורך.
גוונו את מאמצי ה-SEO שלכם
לא לשכוח שקידום אתרים פרזיטי הוא טקטיקה אחת בתוך אסטרטגיית SEO שלמה. אל תפסחו על דברים נוספים כגון אופטימיזציה, נושאים טכניים, מחקר מתחרים, בניית נוכחות מותג ועוד.
הגדילו את הטווח בהדרגה
התחילו עם כמה פלטפורמות נבחרות כדי לאמוד מה עובד. אחרי שהבנתם אילו טקטיקות ופלטפורמות הן המוצלחות, הגדילו את המאמצים ואת טווח ההפצה בהדרגה.
רגע לפני סיום
קידום אתרים פרזיטי הוא למעשה סוג של בניית קישורים לכל עניין ודבר. בין שאנו עושים זאת באמצעות תוכן איכותי ובין שמדובר בסוגים אחרים של קישורים ובניית מותג, חשוב לא להגזים ולהתמיד באופן עקבי כדי לא לאבד מומנטום לטובת מתחרים ושינויים במנועי החיפוש.
עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?
דירוג ממוצע 5 / 5. כמות דירוגים: 1
אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂
אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם
נשמח לשפר את הפוסט
ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו