תיבת חיפוש: איך להוסיף אותה לאתר ולהרוויח שלושה שדרוגים במהלך אחד?

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
תוכן עניינים

זה אולי נשמע מיושן וכמעט לא שווה בזבוז מילים, אבל תיבת חיפוש באתר היא אלמנט חשוב מאין כמותו. חיפוש פנימי מאפשר לנו לשפר ולשדרג גם את חוויית השימוש, גם את אחוז ההמרה וגם את הקידום האורגני.

שיפור חוויית המשתמש באתר

מה עדיף – להקליק באתר 4 או 5 פעמים עד שמוצאים מה שרוצים? או לבצע חיפוש ולהגיע מייד?

כ-43% מהמשתמשים פונים ישירות לתיבת החיפוש מייד לאחר שנכנסו לאתר. זה אומר שהם יודעים בדיוק מה הם רוצים וצריכים, ותיבת החיפוש מקצרת את זמן ההגעה לשם. בנוסף, אופציית החיפוש הפנימי מגדילה את זמן השהייה באתר פי 2.6, בהשוואה למשתמשים שלא מבצעים חיפוש. כמו כן אם המשתמשים לא מרוצים מתוצאות החיפוש הפנימי, 12% יפנו לאתרים אחרים (מקור: Fostermade).

לעיתים נדמה שמספיק להגיע לאתר כלשהו, וישר נבין בדיוק לאן צריך ללכת משם כדי למצוא את מה שאנו צריכים. אלא שזה לא ממש מדויק ולעיתים קרובות מדי המציאות מוכיחה אחרת: כדי לנווט ביעילות באתר ולהגיע לאן שדרוש לנו, נדרשות כמה וכמה פעולות.

בדרך כלל מדובר בניווט בין פריטי התפריט הראשי, מה שידרוש כמה וכמה קליקים עד שנגיע ליעד הרצוי. זה אולי קל ומהיר יחסית כשמדובר באתרים קטנים, אבל מה קורה אם נפלנו על מאות או אלפי עמודים? או במקרה המפלצתי, גם מאות אלפים או מיליונים מהם. הרי לא נתחיל לעבור קטגוריה-קטגוריה כדי למצוא את מה שרצינו.

תיבת חיפוש פותרת את הבעיה הזו באבחה אחת. חיפוש פשוט יוביל אותנו לכל התוצאות הרלוונטיות, ומתוכן נוכל לבחור את הרצויה לנו. כפי שראינו מהנתונים הקודמים, מדובר בשיפור משמעותי של חוויית השימוש לעומת אתרים ללא חיפוש.

שיפור אחוזי ההמרה באתר

תיבת חיפוש משפרת פי כמה וכמה את הסיכוי של משתמש לבצע המרה, בהשוואה למשתמש שמנווט באתר דרך התפריטים (גידול של כ-50% בהשוואה לממוצע). אם החיפוש כולל גם השלמות אוטומטיות (רצוי עם תמונות רלוונטיות), 25% מהמשתמשים יקליקו על ההצעות – והסיכוי להמרה גדל משמעותית.

בדרך כלל מדובר במשתמשים שכבר נמצאים בשלבים האחרונים במשפך השיווקי ובתהליך קבלת ההחלטות, ורוצים לקבל מידע נקודתי אודות מוצר / שירות ספציפי. כאן המקום לציין שגולשים המשתמשים בחיפוש מייצרים 13.8% מהכנסות האתר בממוצע.

ומה קורה אם החיפוש מוביל לאפס תוצאות? במקרה כזה אפשר להשתמש בשאילתת החיפוש, כדי לברר מה המשתמש רוצה – ולהוסיף את המוצר או השירות לאתר. כך ניתן לגלות ביקושים חדשים שלא היינו מודעים לקיומם, להגדיל את היצע המוצרים / שירותים שלנו ועל הדרך גם לשפר את ההכנסות מהאתר.

שיפור ה-SEO באתר

למרות שמדובר בפיצ'ר פנימי, תיבת חיפוש מאפשרת לשפר גם את הקידום האורגני של האתר. אם נמשיך את אותו רעיון מהפסקה הקודמת, ברור שהוספת מוצרים ושירותים חדשים לאתר תוסיף גם ביטויים חדשים לקידום במנועי החיפוש, ומתוך כך נגדיל גם את הטראפיק האורגני (שבתורו יביא עוד משתמשים שיגדילו את ההכנסות).

למעשה החיפוש הפנימי משמש על תקן של כלי מילות מפתח. בעוד שהכלים הרגילים, כמו אלו של גוגל או של semrush, מייצרים אותן תוצאות לכולם (פחות או יותר) – החיפוש הפנימי באתר מציג חיפושים וביקושים של משתמשים אמיתיים, ולא ממוצעים עגולים ומוטים.

התקנת תיבת חיפוש באתר

אז אחרי שהבנו את היתרונות המשמעותיים הטמונים בתיבת חיפוש, כדאי מאוד שנשלב פיצ'ר כזה באתר (אם עדיין אין לנו). טרם ההתקנה, מומלץ לקבוע מראש היכן באתר תוצב תיבת החיפוש; רצוי במיקום בולט וקבוע, כך שלא משנה היכן נמצא המשתמש – הוא תמיד יוכל לבצע חיפוש.

יש כמה דרכים להתקין חיפוש פנימי באתר, וכל אחד ואחת יבחרו את הדרך המתאימה להם:

  • תוספי חיפוש ייעודיים לאתרי וורדפרס, שופיפיי וכו'
  • כלי חיפוש מסוגים נוספים: Doofinder, Swiftype, SearchNode ועוד
  • תיבת החיפוש המוכנה של גוגל
  • פיתוח מאפס בסיוע מעצב / תכנת

בשלב ההתקנה מומלץ לקבוע גם כיצד יוצגו התוצאות (רצוי עם השלמות אוטומטיות, כפי שראינו). אם זה לא הולך עם תוספים ופיצ'רים מוכנים, כדאי לעשות זאת עם גורם מקצועי שיוכל לספק חיפוש מותאם אישית לצרכים שלכם / של האתר.

מניעת אינדוקס של תוצאות החיפוש

לאחר שכבר יש לכם תיבת חיפוש באתר, חובה לוודא שתוצאות החיפוש לא יופיעו במנועי חיפוש חיצוניים. מדוע? מכיוון שמדובר בתוכן דל שערכו מוטל בספק. כשמישהו מחפש משהו בגוגל, הוא לא אמור להגיע לעמוד של תוצאות חיפוש פנימיות. אם המשתמשים יחזרו אחורה לגוגל, זה עלול לחבל לכם במאמצי ה-SEO.

כל שאילתת חיפוש בתיבה הפנימית באתר שלנו, מייצרת בדרך כלל עמוד חדש עם כתובת URL משלו (ברוב המקרים, לא תמיד – לכן יש לבדוק). אם לא נמנע מהעמודים הללו להיסרק בגוגל ובשאר מנועי החיפוש, הם יצוצו בתוצאות האורגניות. אז מה עושים?

פשוט מאוד, נותנים פקודה שתמנע זחילה ו/או אינדוקס. ניתן לעשות זאת בשתי דרכים עיקריות:

  • הדרך היעילה ביותר היא באמצעות תגית noindex על כל עמוד מהסוג הזה.
  • הדרך הפחות יעילה היא באמצעות פקודת noindex בקובץ רובוטס.

הנה דוגמה לחיפוש פנימי כאן באתר:

www.masamedia.co.il/?s=מילות+מפתח

כדי למנוע מעמוד התוצאות הזה להופיע במנועי חיפוש חיצוניים, הוא מתויג באמצעות תגית noindex:

תגית noindex

הדרך השנייה היא באמצעות קובץ רובוטס, אבל היא פחות יעילה מכיוון שלא ניתן להבטיח שהעמוד אכן לא ייסרק או לא יופיע בתוצאות. בכל מקרה, אם לא ניתן להוסיף תגית נו-אינדקס בראש העמוד, לא תהיה ברירה אלא להשתמש בקובץ רובוטס בצורה הבאה:

Disallow: /?s=*

מה המשמעות של כל פרמטר במחרוזת הזו ואיך ניתן לחסום אלמנטים לפי בחירה? קבלו מדריך מלא לקובץ רובוטס.

מעקב אחר שאילתות החיפוש

אז הכול כבר מוכן, תיבת החיפוש באתר והתוצאות חסומות לסריקה. נותר רק דבר אחרון כדי לבדוק אילו חיפושים הוזנו בתיבה ואילו עמודי תוצאות הוצגו – צריך לבצע מעקב.

לצורך כך נשתמש בגוגל אנליטיקס 4. בניגוד לגרסת יוניברסל הקודמת, כאן הדברים קצת יותר פשוטים: פשוט מפעילים את אפשרות Site Search באפשרויות המעקב האוטומטיות (Enhanced Measurement).

מדידה אוטומטית של תיבת חיפוש באתר

המדידה האוטומטית מגיעה עם פרמטרים בסיסיים של חיפוש (כגון S או Q וכן הלאה), וניתן לשנות או להוסיף פרמטרים באפשרויות המתקדמות: קליק על גלגל השיניים בצד ימין יפתח תיבת שיחה. יש להקליק על Advanced Settings ולגשת לתיבות הרלוונטיות.

בחירת פרמטרים של חיפוש פנימי באתר

אחרי 24 עד 48 שעות המידע יתחיל לזרום פנימה. כעת יש לנו דיווח אודות שאילתות החיפוש של משתמשי האתר, לצד נתונים נוספים. כדי לקרוא את דוחות החיפוש הפנימי ניתן לבחור בכמה פורמטים שונים, מהקל לכבד. כאן נציע רק את הפורמט הפשוט ביותר לתפעול:

Reports > Engagement > Events

לאחר מכן יש לבחור את טווח התאריכים (אחרת לא נוכל לעשות זאת בהמשך), ואז להקליק על סימן העיפרון בצד ימין למעלה:

יצירת דוח מונחי חיפוש בגוגל אנליטיקס 4

מייד לאחר מכן ייפתח חלון נוסף בצד ימין עם אפשרות לבחור Dimensions ו-Metrics.

נקליק על דימנשן, נמחק את כל מה שאולי יש שם קודם לכן ונחפש את Search term. לאחר שבחרנו אותו נקליק למטה על Apply.

כעת יש לנו דוח המציג את החיפושים הפנימיים שבוצעו באתר. מומלץ לשמור את הדוח באמצעות כפתור השמירה בחלק העליון, כי לאחר שנצא ממנו הוא יימחק.

דוח מונחי חיפוש בגוגל אנליטיקס 4

עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?

דירוג ממוצע 5 / 5. כמות דירוגים: 2

אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂

אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם

נשמח לשפר את הפוסט

ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
על הכותב

מוכנים להתקדם?

צרו איתנו קשר עוד היום ונשמח לעזור