סאב דומיין או תיקייה: מה עדיף לקידום אתרים?

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
תוכן עניינים

בתעשיית קידום האתרים יש דיון ותיק ומתמשך בשאלה מה יותר טוב ל-SEO? דומיין משני (Sub-domain) או תיקייה (Folder / Subdirectory). במאמר זה ננסה לענות על השאלה ולקבוע מה עדיף, אם בכלל.

מה זה סאב דומיין?

סאב דומיין (Subdomain) הוא חלק מתוך הדומיין הראשי, שנוצר בעיקר למטרות ספציפיות ופועל כמעט כמו אתר נפרד. סאב דומיין יכול לקבל עיצוב ותכלית שונה לעומת התבנית של הדומיין הראשי, ובכך לאפשר לאתר להתנהל קצת בדומה לארגון גדול בעולם המציאות.

לדוגמה, סאב דומיין יכול לכלול מספר אלמנטים שונים באתר:

  • בלוג: blog.website.co.il
  • חנות מוצרים: shop.website.co.il
  • שפות זרות: en.website.co.il, fr.website.co.il
  • וכן הלאה

מה זו תיקייה?

תיקייה (Folder / Subdirectory) גם היא חלק מתוך הדומיין הראשי, אבל כזה הנמצא בתוך הדומיין עצמו (בניגוד לסאב דומיין, שנמצא "בחוץ" אם אפשר לקרוא לזה כך). כל תיקייה מקושרת ישירות עם הדומיין הראשי, ומסייעת גם היא לארגון התכנים, הקטגוריות והחלקים השונים באתר.

כמה דוגמאות לתיקיות באתר:

  • בלוג: website.co.il/blog
  • חנות מוצרים: website.co.il/shop
  • שפות זרות: website.co.il/en, website.co.il/fr
  • וכן הלאה

איך סאב דומיין משפיע על הקידום האורגני?

ההשערה הרווחת בקרב מומחי SEO היא שסאב דומיין מתברג פחות טוב בתוצאות החיפוש, בהשוואה לדומיין הראשי שלו. סיבה אחת יכולה להיות הניתוק החלקי מהדומיין הראשי, דבר שמשפיע גם על יעילותם של קישורים. "מיץ הקישורים" שנגזר מהיררכיית האתר, לא עובר בקלות בין הדומיין הראשי לסאב דומיינים שלו – ולכן מצריך יותר עבודה.

גם מבחינת גוגל היחס לסאב דומיין הוא כאתר נפרד, מה שאומר סריקה ואינדוקס בצורה נפרדת. כתוצאה מכך ייתכן שתצטרכו להשקיע יותר על מנת לקדם סאב דומיינים, וליצור קישורים נפרדים לכל סוג (בהנחה שיש לכם כמה סוגים של דומיינים משניים באתר). זה דורש יותר עבודה, חד משמעית, בהשוואה לקידום של תיקיות (כפי שנראה בהמשך).

קושי נוסף בקידום סאב דומיינים הוא שאנו עלולים ליצור תכנים כפולים, בעיקר בכל הנוגע לקידום אתרים בשפות זרות בחו"ל. אמנם ניתן לפתור זאת עם תגי hreflang, אבל הנושא עדיין נמצא ברשימת הקשיים האפשריים.

נקודה אחרונה קשורה למדידה ולדיווח. כל סאב דומיין מחייב סטים נפרדים של קודי מעקב, וכן יצירת דוחות נפרדים בכלי המדידה. בהחלט לא מקל על העבודה וגוזל זמן רב יותר.

איך תיקייה משפיעה על הקידום האורגני?

רוב אנשי ה-SEO חושבים שקל יותר לקדם תיקיות מאשר סאב דומיינים. סיבה אחת לכך היא שגוגל מתייחס לדומיינים משניים כאתרים נפרדים מהדומיין הראשי, לעומת תיקיות – שהן חלק בלתי נפרד ממנו.

כאשר בונים קישורים לדומיין הראשי, "מיץ הקישורים" (PR) זולג בצורה אוטומטית מהקישור אל כל מה שנמצא מתחתיו במבנה ההיררכי של האתר (כולל תיקיות). זה לא קורה עם סאב דומיינים, ולכן הם בדרך כלל דורשים קישורים נפרדים כפי שכבר צוין.

היררכיית אתר

יתרון נוסף של תיקיות הוא קלות הניהול של האתר. מכיוון שהכל יושב תחת הדומיין הראשי, כמעט לא נתקלים בבעיות טכניות בכל הנוגע לניהול של כל העסק הזה. בממשק הניהול ניתן בקלות ליצור חלקים שונים באתר שיושבים תחת תיקיות; זאת לעומת סאב דומיינים, שבדרך כלל דורשים התקנה נפרדת וחיצונית בשרת.

כמו כן גם המעקב והמדידה בתיקיות קל יותר. ברגע שמתקינים את קודי המעקב ב-HEAD הכללי של האתר, הם ישוכפלו אוטומטית לכל חלקי האתר, גם אלו שנמצאים בתיקיות. בלי להסתבך.

אז מה באמת עדיף? סאב דומיין או תיקייה?

אמנם גוגל מתייחס לדומיין משני כאל אתר נפרד, אבל בגוגל כבר הצהירו שאין למעשה שום הבדל בין שני הסוגים בכל הנוגע ל-SEO. לגוגל זה לא חשוב במה תשתמשו, כל עוד אתם מתנהלים בצורה שמיטיבה עם המשתמשים. אומנם דומיין משני הוא סוג של "אתר משני", אבל גוגל יודע לזהות את הקשר בינו ובין הדומיין הראשי שמארח אותו.

כמו כן רצוי להקפיד לקשר גם אל הדומיינים המשניים – הן מבחוץ והן בתוך האתר עצמו. בצורה כזו לא ייווצר מצב שיש פספוס של אחד מהם (לא על ידי המשתמשים ולא על ידי גוגל). עם זאת, ההבדלים שצוינו קודם לכן מבחינת כמות השקעה וזמן עבודה, עדיין תקפים.

מתי כדאי להשתמש בסאב דומיין?

הנה כמה סיבות:

ניהול שפות זרות

אם העסק שלכם פועל גם בחו"ל ואתם רוצים שהאתר יתורגם ויקודם בכמה שפות, סאב דומיין יכול להיות פתרון מצוין. כל שפה תקבל דומיין משני נפרד, ובכך תבטיחו לוקליזציה עבור משתמשים במדינות שונות.

כמו כן – בניגוד לתיקיות, סאב דומיינים מאפשרים אחסון נפרד מהדומיין הראשי. בצורה כזו תוכלו לאחסן כל שפה בשרתים נפרדים, הנמצאים במדינה הייעודית לשפה הזו.

עיצוב או תפקוד שונים

אם ברצונכם ליצור באתר חלקים שונים ומובחנים אלו מאלו, סאב דומיינים הם פתרון טוב. מכיוון שתיקיות תמיד מקבלות את העיצוב הראשי של האתר בצורה אוטומטית, הן פחות מתאימות (אם כי ניתן לעשות זאת גם בתיקיות).

לדוגמה, אתר וואלה משתמש בשיטה הזו כבר שנים ליצירת חלקים שונים עבור כל קטגוריית תוכן:

  • חדשות: news.walla.co.il
  • ספורט: sports.walla.co.il
  • כסף: finance.walla.co.il
  • וכן הלאה

למעשה אתר וואלה הוא אחד הבודדים בישראל שפועל בשיטה הזו, ויוצר עוד דומיינים משניים לצרכים שונים גם כיום (כולל לצורכי תוכן ממומן בתשלום).

כאן המקום לציין שאם אתם רוצים לפרסם תוכן שלכם בסאב דומיין, רצוי מאוד לוודא שהדומיין המשני הזה כבר צבר ותק וסמכות (כמו באתר וואלה). אם הסאב דומיין נפתח אתמול או לפני חודשיים, זה לא ממש יעזור למאמצי הקידום שלכם בשלב זה – ומוטב לבחור באתר / דומיין משני אחר.

בדיקות אתר

כל מיני טסטים ובדיקות לצורך פיתוח או יצירת חלקים חדשים באתר, מוטב לשים בדומיין משני (סגור לסריקה של מנועי חיפוש, יש לציין). לאחר שהסתיימו הבדיקות תוכלו להעלות לאוויר את החלק החדש.

מתי כדאי להשתמש בתיקייה?

הנה סיבות טובות לשימוש בתיקיות:

קלות הניהול

פתיחת תיקייה באתר היא עניין קל יותר בהשוואה לדומיין משני. בדרך כלל הכל נעשה מתוך ממשק הניהול, בלי לערב את השרת עצמו. התיקייה תקבל את העיצוב והפונקציונליות של הדומיין הראשי, ותוכלו להמשיך בעבודתכם בלי השקעה מיותרת של זמן וכסף.

היררכיית אתר

כפי שכבר צוין, תיקיות מקבלות "מיץ קישורים" מהדומיין הראשי בצורה אוטומטית וכמעט בלי הפרעות (זאת בניגוד לדומיינים משניים, שדורשים עבודה נוספת בנושא).

שמירה על אחידות

החלוקה לתיקיות לא רק מקלה על העבודה, אלא גם מאפשרת שימור של העיצוב, המיתוג והפונקציונליות. זאת בניגוד לסאב דומיינים, שעשויים להיראות שונה מהמותג בדומיין הראשי ועלול ליצור בלבול.

רגע לפני סיום

ההחלטה האם להשתמש בתיקייה או בדומיין משני, תלויה במספר פרמטרים כפי שראינו. מבחינת גוגל אין הבדל – אבל עם זאת, ההמלצה המקצועית שלנו היא להיצמד לתיקיות כל עוד ניתן; הן מטעמי נוחות והן בשל העובדה שהן בדרך כלל קלות יותר לקידום אורגני.

עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?

דירוג ממוצע 5 / 5. כמות דירוגים: 1

אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂

אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם

נשמח לשפר את הפוסט

ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
על הכותב

מוכנים להתקדם?

צרו איתנו קשר עוד היום ונשמח לעזור